Mode & Beauty alle pijlers

Tegenlicht: retouren 27-09-2020

27-09-2020 23:18 102 berichten
Zat net een aflevering te kijken van Tegenlicht dat over het retourneren van internetbestellingen gaat. Echt met vele duizenden per dag worden er artikelen geretourneerd en hier wordt ingegaan op wat er allemaal met die spullen gebeurt en daar ben ik echt een beetje van geschrokken.
Zelf retourneer ik maar zeer weinig, het moet echt niet passen of echt niet staan wil ik dat doen en ik bestel maar per artikel, nooit per bulk zodat er weer een hele stapel terug moet.

Hoe doen jullie dat, dat winkelen op het net? Bestel je 10 jurkjes om er 9 weer terug te zenden of bestel je ook alleen waarvan je zeker weet dat je het echt wilt?

Informatie over de aflevering: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ouren.html

Dit is de aflevering, voor de geïnteresseerden: https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... licht.html
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 23:21
7.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel opmerkelijk vond in de uitzending was de bezorger die steeds voor een dichte deur stond. Hij zei iets van; mensen realiseren zich niet dat als ze niet thuis zijn het busje 2 of 3 keer moet rijden voor hetzelfde pakje.

Natuurlijk realiseer ik me dat wel, maar bij lang niet alle online winkels kun je een bezorgd kiezen of aanpassen. Dus dan krijg ik bericht; we komen dinsdag tussen 8 en 12. Na 8.30 ben ik naar mijn werk, dus ja, dan staan ze voor een dichte deur. Of je kunt wel een voorkeur doorgeven en dan zit je braaf thuis en komen ze niet, maar sturen een mailtje dat ze de volgende dag om dezelfde tijd komen. Wanneer ik er niet ben.
Of Ik werk op zolder, ren de trap af en tegen de tijd dat ik beneden ben is de vogel alweer gevlogen.

Kortom, het probleem 'klant is niet thuis' kan volgens mij een groot deel gereduceerd worden als je zelf de tijd mag kiezen en ze dan ook echt binnen die tijd komen.
gruffalo schreef:
28-09-2020 07:54
niet gebruikt maar plastic verpakking is wel geopend. Apparaat is wel uit de doos geweest. ik weet niet wat de voorwaarden zijn bij huishoudelijke apparaten. op de site staat dat retouren worden geaccepteerd " mits zij compleet, ongeopend en in hun originele staat zijn".
Zo werkt dat niet. Wel is de kans dat ding op de vuilnisbelt beland bij hen.
*TanteSjaan* schreef:
28-09-2020 08:00
Zo met je eens!

Ik vind Amazon echt een vreselijk bedrijf. Ik heb er nog nooit besteld en zal dat ook nooit doen. Voor die paar piek ga ik Bezos niet nog rijker maken, werknemers nog meer uitbuiten en nog meer laten vernietigen.

Het is niet dat ik tegen online kopen ben. Absoluut niet en bijvoorbeeld kinderkleding koop ik bijna altijd online. (bij gebrek aan leuke winkels met duurzame kleding in mijn stad) Ik ben alleen mordicus tegen bedrijven als bijvoorbeeld Amazon en Ali. Voor een duppie op de eerste rang zitten, maar ergens anders betaalt iemand de prijs.

Ja, als personeel word je daar ook niet blij nee.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
28-09-2020 08:39
Wat ik wel opmerkelijk vond in de uitzending was de bezorger die steeds voor een dichte deur stond. Hij zei iets van; mensen realiseren zich niet dat als ze niet thuis zijn het busje 2 of 3 keer moet rijden voor hetzelfde pakje.

Natuurlijk realiseer ik me dat wel, maar bij lang niet alle online winkels kun je een bezorgd kiezen of aanpassen. Dus dan krijg ik bericht; we komen dinsdag tussen 8 en 12. Na 8.30 ben ik naar mijn werk, dus ja, dan staan ze voor een dichte deur. Of je kunt wel een voorkeur doorgeven en dan zit je braaf thuis en komen ze niet, maar sturen een mailtje dat ze de volgende dag om dezelfde tijd komen. Wanneer ik er niet ben.
Of Ik werk op zolder, ren de trap af en tegen de tijd dat ik beneden ben is de vogel alweer gevlogen.

Kortom, het probleem 'klant is niet thuis' kan volgens mij een groot deel gereduceerd worden als je zelf de tijd mag kiezen en ze dan ook echt binnen die tijd komen.
Ik vind dat ook zo vervelend. Ik laat mijn pakjes meestal bij een pakketpunt bezorgen. Soms heb je de optie niet. Ik had laatst een bezorger die je kon 'volgen' door de stad en hoeveel stops er nog vóór mij waren. Dat vond ik dan nog wel handig maar UPS bijvoorbeeld, dat kan tussen 8 uur 's ochtends en 8 uur 's avonds zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
28-09-2020 08:39
Wat ik wel opmerkelijk vond in de uitzending was de bezorger die steeds voor een dichte deur stond. Hij zei iets van; mensen realiseren zich niet dat als ze niet thuis zijn het busje 2 of 3 keer moet rijden voor hetzelfde pakje.

Natuurlijk realiseer ik me dat wel, maar bij lang niet alle online winkels kun je een bezorgd kiezen of aanpassen. Dus dan krijg ik bericht; we komen dinsdag tussen 8 en 12. Na 8.30 ben ik naar mijn werk, dus ja, dan staan ze voor een dichte deur. Of je kunt wel een voorkeur doorgeven en dan zit je braaf thuis en komen ze niet, maar sturen een mailtje dat ze de volgende dag om dezelfde tijd komen. Wanneer ik er niet ben.
Of Ik werk op zolder, ren de trap af en tegen de tijd dat ik beneden ben is de vogel alweer gevlogen.

Kortom, het probleem 'klant is niet thuis' kan volgens mij een groot deel gereduceerd worden als je zelf de tijd mag kiezen en ze dan ook echt binnen die tijd komen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het enorm irritant is als er regelmatig klanten niet thuis zijn. Gelukkig is er hier sowieso behoorlijk vaak iemand thuis, en waar het kan, hou ik er met bestellen al rekening mee. Bij veel winkels heb je al dat er goed vooraf aangegeven staat hoelang de bezorgtijd is, en veel bedrijven bieden tegenwoordig bezorging de volgende dag. Ik kan dus vaak prima inschatten wanneer iets bezorgd gaat worden.
Bij sommige winkels is dat lastiger. Ik heb iets besteld (niet voor mezelf maar voor zoon) bij Vente-exclusief. Bezorgdatum tussen 14 en 27 oktober. Ja, dan kan het gebeuren dat je niet thuis bent. Dan nog krijg je een mail de dag van tevoren, maar dan lukt het niet altijd.
Maar meestal is het goed in te schatten.
En sowieso hebben veel winkels, niet allemaal, de optie om bij een afhaalpunt te laten bezorgen.
Ik blijf het dus een beetje gek vinden dat ik desondanks zo regelmatig pakjes van een paar huizen verderop aan moet nemen. Of ja, dat moet natuurlijk niet, maar als ik toch thuis ben, vind ik het sneu dat de bezorgdienst dubbel werk heeft.
Ik zit er zelf al een tijdje over te denken om een pakketbox te plaatsen in de voortuin. Kan mijn pakketje altijd bezorgd worden, lijkt me wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem overigens alleen maar pakjes aan voor mijn directe buren. Ik deel een voordeur met ze en dan zet ik het gewoon voor hun deur. Omgekeerd doen we dat ook. Verder niet. Ik vind het lullig voor de bezorger maar in mijn vorige huis nam ik eerst pakjes aan voor wel 6 appartementen. Had ik ooit in december mijn hele gang volstaan en dan was het maar afwachten wanneer er aangebeld werd. Vond dat echt heel vervelend. Ook duurde het soms lang voordat het opgehaald werd.
Metallover schreef:
28-09-2020 07:02
Wat ontzettend asociaal.
Heel kleine moeite om het weer netjes op te vouwen etc. zoals je het ontvangen hebt.
Ik kan niet zo netjes vouwen, bovendien bestel ik alleen kreukvrije kleding. En ze moeten het toch uit die gescheurde zakjes halen om opnieuw in te pakken, dus dan moeten ze toch opnieuw vouwen.
Luci_Morgenster schreef:
28-09-2020 07:47
Maar die vernietigen dus wel heel veel spullen en de eigenaar is zo rijk dat hij nog 20 jaar verlies kan nemen om alle andere bedrijven kapot te concurreren.

Maar jij hebt lekker 10% 'winst'.
Bij Amazon bestel ik geen kleding en de kans dat ik zou willen retourneren is veel lager bij een gebruiksartikel.
Snoesje666 schreef:
28-09-2020 06:19
Ik bestel dingen meestal niet direct, maar plaats ze op mijn verlanglijstje.

Als ik een keer NU iets nodig heb dan bestel ik het en loop meteen dat lijstje na. Hopelijk kan alles dan in één pakket, maar meestal niet, helaas.
Doe ik ook met die verlanglijstjes. Maar als ik uiteindelijk tegelijk meerdere artikelen van zo'n lijstje bestel komt het evengoed nog vaak in meerdere pakjes. Waarschijnlijk omdat ze vanuit verschillende magazijnen komen.
Whomi schreef:
28-09-2020 08:02
Eens, gewoon erin proppen geeft kreukels en kost veel meer werk bij de verwerking van je retouren. En niet kunnen vouwen? Hoe ziet dat er thuis dan uit? Je hebt alles hangen? Onderbroeken, basic shirts, al je t-shirts, je beddengoed, handdoeken enz? Dat hangt allemaal? Of ligt dat ook opgepropt in de kast op 1 hoop?
Vaak zie je ook gewoon de vouw in de kleding zitten, dus zo moeilijk is het niet om dan op die lijn het terug te vouwen.

Maar goed, ik pak altijd alles heel voorzichtig uit en kijk hoe het is gevouwen zodat ik het netjes terug kan vouwen weer. Ik stuur soms iets terug, voornamelijk broeken die niet passen. Maar ik bestel geen bulk en ook niet meerdere maten. De laatste tijd bestel ik vooral bij bonprix, daarvan weet ik mijn maat wel.
Ik koop vooral kleding waar je dus geen vouwen of kreuken in ziet. Ik strijk namelijk niets, dus daar moet het tegenkunnen. En ze moeten er toch nieuwe zakjes omheen doen, dus dan vouwen ze het zelf op een strakkere manier dan ik het ooit zelf kan vouwen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
28-09-2020 09:01
Ik neem overigens alleen maar pakjes aan voor mijn directe buren. Ik deel een voordeur met ze en dan zet ik het gewoon voor hun deur. Omgekeerd doen we dat ook. Verder niet. Ik vind het lullig voor de bezorger maar in mijn vorige huis nam ik eerst pakjes aan voor wel 6 appartementen. Had ik ooit in december mijn hele gang volstaan en dan was het maar afwachten wanneer er aangebeld werd. Vond dat echt heel vervelend. Ook duurde het soms lang voordat het opgehaald werd.
Dat vind ik ook vervelend. Meestal loopt het zo niet. Maar er is wel een buurtbewoner hier waar ik tegen heb gezegd dat ik geen pakjes meer aanneem. Er zijn tijden geweest dat ik drie tot vier keer in de week pakjes voor hun in de gang had staan. En soms werd het vrij snel opgehaald, maar soms stond het er drie dagen en waren het er inmiddels al twee geworden. Soms werd er erg laat nog aangebeld. Ik was er klaar mee.
eva-luna schreef:
28-09-2020 08:36
Maar cateautje, ik zie jou juist best vaak enthousiast schrijven dat je je iets hebt gekocht (tassen, schoenen, spullen voor in huis) en dat het zo leuk, geweldig, mooi is om het dan terug te sturen, omdat het tegenvalt.
Volgens mij stuur jij vaker iets terug dan je denkt :)

Ik bestel weinig online en als ik het doe dan gericht. Ik hoef zelden iets terug te sturen. Ik kijk en koop liever in een fysieke winkel en probeer sowieso wat minder spullen te kopen.
Nee, dat klopt niet hoor. Ik hou zeker 95% van wat ik bestel, maat je zult je vast herinneren dat ik een dag of tien geleden een paar laarsjes heb geretourneerd en dat blijft dan hangen hè.
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel wel eens wat bij een winkel in Frankrijk en daar ben je zelf verantwoordelijk voor de retourkosten. ik merk dat ik dan toch voorzichtiger ben met bestellen. Heb wel eens een shirtje gekocht wat echt veel te groot was en dan was ik zo'n 15 euro kwijt aan verzend- en retourkosten.
redbulletje schreef:
28-09-2020 09:06
Bij Amazon bestel ik geen kleding en de kans dat ik zou willen retourneren is veel lager bij een gebruiksartikel.
Het gaat niet om kleding maar alle spullen bij dat bedrijf. En het salaris en de werkomstandigheden van de werknemers. En het feit dat dat met al zijn geld de rest van de lokale en landelijke bedrijven helemaal kapot maakt.
Lady_Day schreef:
28-09-2020 09:55
Ik bestel wel eens wat bij een winkel in Frankrijk en daar ben je zelf verantwoordelijk voor de retourkosten. ik merk dat ik dan toch voorzichtiger ben met bestellen. Heb wel eens een shirtje gekocht wat echt veel te groot was en dan was ik zo'n 15 euro kwijt aan verzend- en retourkosten.
Onder zulke voorwaarden bestel ik niets. Althans, toch zeker geen kleding/schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Bij "De Korenbeurs" in Groningen worden regelmatig bol.com retouren verkocht. Meest computeraccessoires.

https://www.dekorenbeurs.nl/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
28-09-2020 10:29
Bij "De Korenbeurs" in Groningen worden regelmatig bol.com retouren verkocht. Meest computeraccessoires.

https://www.dekorenbeurs.nl/
Da's een goeie.
Je kan bij Bol zelf overigens ook tweede kansjes bestellen voor een aangepaste prijs. Ik ben zo aan mijn airfryer gekomen voor een prikkie. Er zouden krassen op zitten, maar hij bleek helemaal gaaf, alleen de doos was een zooitje.
Cateautje schreef:
28-09-2020 10:38
Da's een goeie.
Je kan bij Bol zelf overigens ook tweede kansjes bestellen voor een aangepaste prijs. Ik ben zo aan mijn airfryer gekomen voor een prikkie. Er zouden krassen op zitten, maar hij bleek helemaal gaaf, alleen de doos was een zooitje.

De tweedekansjes inderdaad! Op deze manier ben ik aan een tosti-ijzer en een Bredemijer theepot gekomen. Er schenen beschadigingen op te zitten, maar ik heb ze nog niet kunnen ontdekken.
Luci_Morgenster schreef:
28-09-2020 10:10
Het gaat niet om kleding maar alle spullen bij dat bedrijf. En het salaris en de werkomstandigheden van de werknemers. En het feit dat dat met al zijn geld de rest van de lokale en landelijke bedrijven helemaal kapot maakt.

Zo is dat. Ik snap niet, en dan ook echt werkelijk niet, dat je een bedrijf als Amazon zou willen steunen. Ik baalde behoorlijk toen ze naar Nederland kwamen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd zo verbaasd dat je in Amerika makeup kan retouren. Bijv als de kleur tegenvalt of het product op zich. Dat moet dan idd wel echt vernietigd worden lijkt me
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
28-09-2020 08:39
Wat ik wel opmerkelijk vond in de uitzending was de bezorger die steeds voor een dichte deur stond. Hij zei iets van; mensen realiseren zich niet dat als ze niet thuis zijn het busje 2 of 3 keer moet rijden voor hetzelfde pakje.

Natuurlijk realiseer ik me dat wel, maar bij lang niet alle online winkels kun je een bezorgd kiezen of aanpassen. Dus dan krijg ik bericht; we komen dinsdag tussen 8 en 12. Na 8.30 ben ik naar mijn werk, dus ja, dan staan ze voor een dichte deur. Of je kunt wel een voorkeur doorgeven en dan zit je braaf thuis en komen ze niet, maar sturen een mailtje dat ze de volgende dag om dezelfde tijd komen. Wanneer ik er niet ben.
Of Ik werk op zolder, ren de trap af en tegen de tijd dat ik beneden ben is de vogel alweer gevlogen.

Kortom, het probleem 'klant is niet thuis' kan volgens mij een groot deel gereduceerd worden als je zelf de tijd mag kiezen en ze dan ook echt binnen die tijd komen.
Ja dat denk ik ook.
En herkenbaar dat van zolder 🤣
Alle reacties Link kopieren
Zelf probeer ik zoveel mogelijk in fysieke winkels te kopen, omdat ik dat retourneren zo´n gedoe vind. Maar een enkel keertje ontkom ik er niet aan om online te kopen. Met kleding en schoenen kijk ik dan heel goed in de maattabel, en meestal past het dan ook goed wanneer het aangekomen is. Retourneren heb ik maar twee keer gedaan, en dan niet eens omdat iets niet paste, maar aankwam met beschadigingen.
Ook bestel ik wel eens wat uit China, meestal sieraden, of handwerkmateriaal. Naar Ali of Wish heb ik nog nooit iets geretourneerd. Wel eens geld terug gevraagd als het artikel maar niet kwam.

Ik heb een hekel aan verspilling van spullen en geld, en daarom koop ik bij voorkeur iets tweedehands. Eigenlijk zijn er maar een paar zaken die ik nooit tweedehands zal kopen: ondergoed, beddengoed en matrassen. Voor de rest: als het schoon en heel is (of goed schoon te maken, wassen, opknappen) is het voor mij net zo goed als nieuw.
Sjulia schreef:
28-09-2020 10:59
Ik ben altijd zo verbaasd dat je in Amerika makeup kan retouren. Bijv als de kleur tegenvalt of het product op zich. Dat moet dan idd wel echt vernietigd worden lijkt me
Ja klopt, dat zie ik vaak op reviewsites is makeupalley enzo. Dan krijgen ze uitslag van een crème en "returnen" ze het product bij de winkel of webshop.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-09-2020 10:14
Onder zulke voorwaarden bestel ik niets. Althans, toch zeker geen kleding/schoenen.
Er naartoe rijden is duurder ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven