Mode & Beauty alle pijlers

Vanity sizing Levi’s?

10-10-2025 19:59 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat ik 12 kilo ben afgevallen werd het tijd voor nieuwe broeken. Helaas wordt mijn oude merk niet meer verkocht dus ik heb nu een aantal jeans gekocht bij Levi’s. Voorheen had ik altijd maat 27/30 en nu ineens 24/30. Heel leuk hoor, een kleinere maat, maar ook nogal ongeloofwaardig. Ik heb in mijn hele leven nog geen maat 24 gehad (ook geen 25) en ben nu echt niet op mijn slankst.
Is jullie Levi’s ook een veel kleinere maat dan normaal?
Bij een aantal merken durf ik niets meer ‘zo’ te kopen zonder te passen. Levi’s is daar één van. Ook die lengtemaat klopt vaker niet dan wel (zelfde model en collectie maar andere kleur, beiden lengtemaat 30 maar er zit vier cm lengteverschil in). Als ik mijn antieke 501 in maat 27/30 vergelijk met een 27 van nu, dan zit daar dik 10 cm in de taille verschil in (beide broeken zonder elastan, anders geen eerlijk vergelijk).

Bij het ene merk schrik ik mij half dood van de maat die ik nodig heb, bij het andere merk weet ik gewoon dat het vanity sizing is want no way dat ik dertig jaar later en flink wat kilo’s meer nog steeds dezelfde maat zou hebben.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
LemoosGaatDoor schreef:
10-10-2025 20:08
Bij een aantal merken durf ik niets meer ‘zo’ te kopen zonder te passen. Levi’s is daar één van. Ook die lengtemaat klopt vaker niet dan wel (zelfde model en collectie maar andere kleur, beiden lengtemaat 30 maar er zit vier cm lengteverschil in). Als ik mijn antieke 501 in maat 27/30 vergelijk met een 27 van nu, dan zit daar dik 10 cm in de taille verschil in (beide broeken zonder elastan, anders geen eerlijk vergelijk).

Bij het ene merk schrik ik mij half dood van de maat die ik nodig heb, bij het andere merk weet ik gewoon dat het vanity sizing is want no way dat ik dertig jaar later en flink wat kilo’s meer nog steeds dezelfde maat zou hebben.
10 cm, dat is echt veel. Bij oude kleding zie ik dat ook wel. Ik heb nog een rokje uit 1998, maat 32/34 daar pas ik nooit van mijn leven meer in met meer dan een been. Maar mijn ‘oude’ spijkerbroeken zijn 4-8 jaar oud, dan verwacht je dat toch niet. Het rokje had ik trouwens aan toen mijn oudste een week oud was. Ik ben nu dus alsnog veel dikker dan toen ik net bevallen was, ook al weeg ik ongeveer hetzelfde. En toen had ik dus geen maatje 25 :)
Klopt. Toen ik 15 was en graatmager droeg ik maat 26. Nu ben ik dertig jaar ouder en van normaal postuur. Met maat 27 bij Levis. Hmmm.

Niet zo geloofwaardig dus. Een deel is zeker Vanity sizing. Maar ook dat er nu veel meer stretch in die broeken zit. Je kunt nu veel makkelijker in een kleinere maat (want die rekt mee op de moeilijke delen). In plaats van dat je met je broek in bad moet gaan zitten om het een beetje in model te krijgen.

Wat trouwens niet perse beter is. Die stuggere broeken van vroeger gingen veel langer mee.
De broeken die ik heb gekocht heten iets van ‘90’ies edition’ en rekken niet mee. Ik wilde eigenlijk wel een beetje stretch, maar dat hadden ze alleen maar in heel rare modellen en/of high waist.
Hmm ik vind Levi’s wel varieren qua maat ook als het hetzelfde model is. Laatst een keer via Vinted dezelde maat besteld van een model dat ik al had maar dan in een andere kleur. Die was echter net te groot. Dat het zo immens verschilt als ik jouw voorbeeld TO, dat herken ik niet.
Vanity sizing kan niet bij inch.
KamilleT schreef:
10-10-2025 19:59
Voorheen had ik altijd maat 27/30 en nu ineens 24/30.
En als je die 24 inch meet, hoeveel is het dan? Is het dan echt 24 inch of iets anders? Met Europese maten of S/M/L kan je wat creatiever zijn maar inches zijn inches zou je zeggen.
En 7,5 cm is nogal wat verschil.
Safrat schreef:
10-10-2025 22:17
Vanity sizing kan niet bij inch.
Nee, precies.

Al eeuwen een Levi's liefhebber van de spijkerbroeken zonder stretch, en de enige keer dat een maat 29/30 niet mooi aansloot was een Nineties straight model.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Elke jeans van Levi’s valt anders, ook van dezelfde maat
Als je taille echt 61 cm meet, dan heb je inderdaad 24 inch nodig. Dus dat dunste deel tussen ribben en heupen.

Heb je 70 cm op je smalst, dan is het wel vanity sizing. En/of mogelijk teveel stretch in de broek.
pompelmoentje schreef:
10-10-2025 23:00
Elke jeans van Levi’s valt anders, ook van dezelfde maat
Ja, maar er is een verschil in mooi aansluiten of om je billen heen slobberen.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Levi's sizing is echt gekmakend. Ik houd vooral van vintage 501's maar de verschillen tussen 'dezelfde maat' zijn enorm.

Maar ook bij de nieuwere modellen enorme verschillen per wassing en/of model. Van de wedgie straight heb ik een 27 en van de 501 90s een 24 en die maat 24 zit losser dan de 27.
Henk-und-Roelie schreef:
10-10-2025 23:04
Ja, maar er is een verschil in mooi aansluiten of om je billen heen slobberen.
Ik bedoelde dat als je dezelfde maat van een model koopt dat de pasvorm dan nog verschilt.
Appletje schreef:
10-10-2025 22:46
En als je die 24 inch meet, hoeveel is het dan? Is het dan echt 24 inch of iets anders? Met Europese maten of S/M/L kan je wat creatiever zijn maar inches zijn inches zou je zeggen.
En 7,5 cm is nogal wat verschil.
Die 24 inch is hoe het zou moeten zijn als de broek in de taille zou vallen. Een low waist kan W24 zijn, maar de omtrek is groter omdat die broek op je heupen hoort te vallen. Dan heb je ook nog hoe een broek hoort te vallen:los, strak etc.

Een Levi's van 100% katoen valt in eerste instantie ruimer omdat de broek na het wassen krimpt, maar bij 99% katoen juist kleiner omdat de stof rekt bij het dragen. Een lichte broek rekt meer dan een donkere.

Dat er zoveel verschil zit tussen een wedgie straight en een 501 90s vind ik niet zo vreemd.
Safrat schreef:
11-10-2025 09:22
Die 24 inch is hoe het zou moeten zijn als de broek in de taille zou vallen. Een low waist kan W24 zijn, maar de omtrek is groter omdat die broek op je heupen hoort te vallen. Dan heb je ook nog hoe een broek hoort te vallen:los, strak etc.

Een Levi's van 100% katoen valt in eerste instantie ruimer omdat de broek na het wassen krimpt, maar bij 99% katoen juist kleiner omdat de stof rekt bij het dragen. Een lichte broek rekt meer dan een donkere.

Dat er zoveel verschil zit tussen een wedgie straight en een 501 90s vind ik niet zo vreemd.
Ja, heel ander model maar de maat zou toch consistent kunnen zijn? Ik heb geen Levi's winkel om de hoek dus ik bestel een mega hoeveelheid om er 1 of soms 2 te kunnen houden.
Safrat schreef:
11-10-2025 09:22

Dan is het probleem van TO dus niet vanity sizing maar gewoon dat het een ander model is.
Appletje schreef:
11-10-2025 10:24
Dan is het probleem van TO dus niet vanity sizing maar gewoon dat het een ander model is.
Het is geen probleem hoor. Noem het een zoektocht. De afgelopen jaren droeg ik spijkerbroeken van Esprit. Die zijn inmiddels te wijd geworden, zodanig dat het echt niet meer kan. Ze worden niet meer geleverd dus een maatje kleiner is geen optie.
Bij Levi’s kwam ik dus ineens in maat 24 terwijl ik voor mijn gevoel nog wel wat reserves heb, en ik ooit als best wel slanke twintiger echt geen maat 25 had. Even checken of dat past bij ervaringen van anderen. Ja dus.
Lady_Day schreef:
11-10-2025 09:26
Ja, heel ander model maar de maat zou toch consistent kunnen zijn? Ik heb geen Levi's winkel om de hoek dus ik bestel een mega hoeveelheid om er 1 of soms 2 te kunnen houden.
Als ik op de site kijk vind ik dat ze wel wat consequenter mogen zijn in de beschrijving.

https://www.levi.com/NL/nl_NL/kleding/d ... /349640192
27 x 30

https://www.levi.com/NL/nl_NL/kleding/d ... /125010415
25 x 30

https://www.levi.com/NL/nl_NL/kleding/d ... /001V60000
Weinig informatie. Niet eens welke maat het model draagt.

https://www.levi.com/NL/nl_NL/kleding/d ... /A61670007
Ook geen maat, maar er staat wel dat je 2 maten groter moet kopen.

Ik las ook dat de maat per land kan afwijken, omdat Levi's niet al te strikt controleert. Die inch is dus ca.

Je zou die mega hoeveelheid wel wat kunnen beperken door heel goed te kijken naar het pasmodel en de specs, maar dan nog blijft het een gok.
TO gefeliciteerd met je afvalresultaat!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven