Mode & Beauty alle pijlers

Wat doen met kapotte kleding?

31-10-2018 16:10 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello,

Ik had een vraagje. Ik ben mijn kast aan het opruimen en heb een stapel kleding die eigenlijk niet meer geschikt is om te dragen (vlekken, oud, kapot). Nu voel ik me niet echt comfortabel om deze in een container of prullenbak te gooien.
Hebben jullie tips wat ik hier thuis nog mee kan doen of waar ik dit heen kan brengen? (waar ze misschien wel kapotte kleding kunnen gebruiken).

Alle tips/foto's zijn welkom!!
Ik gebruik ze als poetslap. De t-shirts in ieder geval.
Kun je toch gewoon in zo’n kledingbak gooien?
Inleveren bij de H&M, dan krijg je een kortingsbon per volle tas. De kleding hoeft niet van H&M te zijn en ook niet heel of schoon.
anoniem_294113 wijzigde dit bericht op 31-10-2018 16:26
43.30% gewijzigd
Gooi toch gewoon weg.
Ik geef kapotte kleding aan een bevriende fokker van honden. Hij heeft regelmatig nestjes en gebruikt de kleding dan voor in de werpkist.
kindrebel schreef:
31-10-2018 16:18
Kun je toch gewoon in zo’n kledingbak gooien?
Hier staat er uitdrukkelijk op dat ze geen behoefte hebben aan kapotte kleding en kleding met vlekken.

Poetslap, en anders gewoon weggooien.
Sansa_ schreef:
31-10-2018 16:22
Hier staat er uitdrukkelijk op dat ze geen behoefte hebben aan kapotte kleding en kleding met vlekken.

Hier kan alles er in. Ook beddengoed, alles van stof in feiten. Ook schoenen trouwens.
Sansa_ schreef:

Hier niet, er staat zelfs op dat er wel kapotte kleding in mag. Ook gordijnen, beddengoed, kussens etc.
Sansa_ schreef:

Ligt eraan. Hier eentje waarop kapotte kleding ed ook mag, dat wordt doorverkocht aan een opkoper van lompen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik sorteer zelf altijd in weggeven/Marktplaats, kledingbak en vuilniszak. Alles met vlekken of wat stuk is gaat dus gewoon de kliko in.
1 setje om als kluskleding te gebruiken. Verder kledingbak (hier mag er ook alles in).
SallySpectra* schreef:
31-10-2018 16:27
Hier niet, er staat zelfs op dat er wel kapotte kleding in mag. Ook gordijnen, beddengoed, kussens etc.
Er zijn verschillende bakken. Sommigen zamelen in om her te verdelen, de meesten vermalen het textiel echter om te recyclen. Dan maakt het niet uit of het stuk is.
Oude kleding gebruik ik als verf- of poetslap. Heb ik daar genoeg van, dan verzamel ik het in de garage en gaat een volle bak richting de recyclingstraat.
Ik doe echt niet meer te dragen kleding trouwens bij elkaar in één zak met een knoop erin. Dan blijft het ook duidelijk gescheiden van andere kleding in de bak.
Poetslappen van snijden/knippen.

Ramenlaptextiel van maken.

Doeken om handen aan af te vegen na fietsketting smeren.

Dat weggeven aan een fokker ook goed idee. Kan ook katten of andere dieren.
Dierenasiel misschien zelfs.

Textielbak hier mag trouwens alles in. Ook kapot of vies. Heb begrepen dat het per kilo verhandeld wordt richting China etc. per vrachtschip?
Tiana_76 schreef:
31-10-2018 16:55
Er zijn verschillende bakken. Sommigen zamelen in om her te verdelen, de meesten vermalen het textiel echter om te recyclen. Dan maakt het niet uit of het stuk is.
Ja dat weet ik.
Hier gaat wat draagbaar is naar rode kruis enzo en wat niet draagbaar is wordt gerecycled.
Als je arm bent, repareren. Met een lapje als het dunne geweven stof is en als het om tricot gaat door te mazen of een weefwerkje eroverheen te leggen met draden. Is hartstikke duurzaam.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat moet een ander met kapotte kleding als jij er ook niets meer mee kunt?
Dan is het voor een ander ook niet bruikbaar.
Misschien zijn er wel modevakscholen die resten van stoffen kunnen gebruiken om er iets nieuws van te maken, maar dan moet je wel iets speciaals hebben.
Gooi het in een afvalbak als het niet meer bruikbaar is. Daar hoef je je toch niet schuldig over te voelen?
Oude kleding kan gerecycled worden. Er wordt vaak geen nieuwe kleding van gemaakt, maar het wordt gebruikt voor oa isolatiemateriaal, vulmateriaal (bv auto stoelen) en meer.
Dus in de kliko is echt zonde!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
01-11-2018 08:56
Oude kleding kan gerecycled worden. Er wordt vaak geen nieuwe kleding van gemaakt, maar het wordt gebruikt voor oa isolatiemateriaal, vulmateriaal (bv auto stoelen) en meer.
Dus in de kliko is echt zonde!
Ja dit! Kan het niet laten om H&M nog een keer te noemen. Levert je per tas een kortingsbon van 15% op. Maakt niet eens uit of het kleding is, lakens, theedoeken zijn ook ok.

https://www2.hm.com/nl_nl/dames/shop-by ... cting.html
Hier gaat het in de bak van de kringloper.
Tillif schreef:
01-11-2018 18:13
Ja dit! Kan het niet laten om H&M nog een keer te noemen. Levert je per tas een kortingsbon van 15% op. Maakt niet eens uit of het kleding is, lakens, theedoeken zijn ook ok.

https://www2.hm.com/nl_nl/dames/shop-by ... cting.html
En dan moet je je kleding kopen bij de H&M, waar kleding van slechte kwaliteit is en zo wéér weggegooid kan worden?
Ik leg kapotte kleding bij elkaar en wacht dan tot er zo'n zak door de brievenbus komt waarop staat wanneer ze kleding gaan verzamelen vanaf de stoep. Het kan vast gerecycled worden allemaal, zonde om het echt weg te gooien.
kintsugi schreef:
31-10-2018 16:57
Ik doe echt niet meer te dragen kleding trouwens bij elkaar in één zak met een knoop erin. Dan blijft het ook duidelijk gescheiden van andere kleding in de bak.
Bij het sorteerbedrijf wordt alles uitgepakt en gesorteerd, dus je kunt het gewoon bij elkaar gooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven