Mode & Beauty alle pijlers

Welke steunkousen in de zomer?

03-03-2021 19:25 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren lymfoedeem ( vochtophoping ) aan beide benen, en dan met name de enkels. Ik droeg daarom altijd steunkousen tot aan de knie, en dan de huidskleurige. Met een panty erover was het goed te verbergen. In de zomer, als het echt warm was liet ik ze ook wel uit, hoewel ik ook wel wist dat het niet dragen van de kousen juist dan niet goed was, maar het was kiezen tussen 2 kwaden. Sinds vorig jaar is het oedeem echter uitgebreid naar mijn beide onderbenen ( tot mijn kuit ) en komende week moet ik andere steunkousen laten aanmeten. Deze zullen tot de lies of panty's zijn en van een zwaarder dan ik tot nu toe had ( met een naad aan de achterkant ). Het niet dragen van de kousen in de zomer is helaas ook geen optie meer, aangezien ik juist dan heel veel vocht vasthoudt en de kans groot is dat het nog meer verslechterd. 
Nu zie ik enorm tegen de zomer op. Als het zo warm is als afgelopen 2 zomers dan is het geen gezicht met kousen. Ik heb er natuurlijk niet om gevraagd maar ga toch het liefst een beetje onopvallend door het leven. De blikken hoeven niet persé op mij gericht te zijn. 
Nu zijn er een paar kleur opties te kiezen qua kousen:

Zwarte kousen: kunnen altijd wel. Hoewel dik lijken ze niet zo heel erg op steunkousen. De naad is niet erg zichtbaar, maar in de zomer loop je te kijk met dikke zwarte kousen als iedereen met blote benen loopt, ( en aan het puffen is )
Huidskleur. Zijn met een panty erover goed te combineren met bijna alle kleren. In de zomer is het, tenminste van een afstand, niet meteen in het oog springend. Van kort bij wel en dan duidelijk als steunkousen herkenbaar, met een erg zichtbare naad. Zou in de zomer ook nog een gekleurde panty overheen, maar dan wordt het wel erg warm. 
Gekleurde kousen. Zijn er in diverse kleuren. Maar moeilijk te combineren, e hele outfit moet op de kousen worden afgestemd. Kan wel leuk ( en onopvallend ) zijn in de zomer maar ik zie dit niet echt als een goede optie.

Nu krijg ik 2 paar kousen vergoed per jaar dus veel keus om te proberen is er niet. Zelf bij kopen kan ook, maar ze worden op maat gemaakt en kosten al snel een paar honderd euro. Wat te doen? Ik draag het hele jaar door het meest rokken of jurken, knie of kuit lang. Ik zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor jurken tot de enkels. Lange broeken ( ook wijde zomerse ) zijn niet zo mijn ding.
Iemand tips wat het best te kiezen? Elke mening is welkom.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
prins201 schreef:
03-03-2021 23:16
Ik draag overigens de kousen uit dip dye collectie van juzo. Zie https://www.juzo.com/en-uk/product-wor ... collection
Die zijn vet gaaf!
Alle reacties Link kopieren
prins201 schreef:
03-03-2021 23:16
Ik draag overigens de kousen uit dip dye collectie van juzo. Zie https://www.juzo.com/en-uk/product-wor ... collection
Erg mooi. Ik vind deze ook wel mooi, en zomers: https://www.lipoedemmode.de/galerie/#jp-carousel-8530
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Toch goed dames, dat jullie dit probleem onder de aandacht brengen. Want niet iedereen is op de hoogte. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee en voor mij is het logisch dat je bij warm weer geen sokken of kousen aandoet. Ik wist bijvb niet dat het aandoen van steunkousen zo een pijnlijke bedoening is.

Maar als ik iets mag vragen, aub, schaam je niet voor de mensen. Doorbreek het 'taboe' en loop ook met een kortere rok of een bermuda. Het is niet omdat jullie - door het probleem dat jullie hebben - steunkousen moeten dragen, dat de andere geneugten van de zomer ook aan jullie moeten voorbijgaan. Wie zijn wij om aan die kousen aanstoot te nemen en wie zijn wij, dat jullie je daarvoor anders zouden moeten gedragen. WIJ moeten ons aanpassen, niet alleen aan mensen met steunkousen, maar aan alle mensen die door omstandigheden er anders uitzien dan wijzelf.

Ik wens iedereen die met deze problematiek te maken heeft, héél veel sterkte.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 04-03-2021 15:56
1.37% gewijzigd
Wat gekleurde kousen betreft:

Heb jij kleding in veel verschillende kleuren?
Mijn kleding is bijvoorbeeld voornamelijk zwart/grijs/wit/vergrijsde kleuren en jeans (lekker vrolijk he :P ) , dus stel dat ik kousen zou moeten dragen, dan zou grijs of een donkere of juist vale blauw wel kunnen. Ook zomers, omdat het minder hard is dan zwart.
Er zijn best wel wat neutralere kleuren die misschien bij een groot deel van jouw kleding passen, alleen moet dat maar net door jouw sokkenleverancier aangeboden worden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
04-03-2021 08:25
Wat gekleurde kousen betreft:

Heb jij kleding in veel verschillende kleuren?
Mijn kleding is bijvoorbeeld voornamelijk zwart/grijs/wit/vergrijsde kleuren en jeans (lekker vrolijk he :P ) , dus stel dat ik kousen zou moeten dragen, dan zou grijs of een donkere of juist vale blauw wel kunnen. Ook zomers, omdat het minder hard is dan zwart.
Er zijn best wel wat neutralere kleuren die misschien bij een groot deel van jouw kleding passen, alleen moet dat maar net door jouw sokkenleverancier aangeboden worden natuurlijk.
Ik ben ook niet van de felle kleuren, ook niet in de zomer. maar ik heb wel meestal een gekleurd motief in mijn kleren, in de zomer wat feller dan de winter. En tja ... dan moet de kleur van de kousen net terug komen in de rok of jurk, anders past het niet. En het aanbod kleuren van kousen is toch wel beperkt. Daarbij komt dat ze erg duur zijn, dus meerdere kleuren is eigenlijk ook geen optie. @(
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een steunkous (huidskleur) tot onder mijn knie, al een jaar of 10. In de zomer draag ik capri's, leggings en rokken tot onder de knie. Ik vind het niet erg dat hij dan te zien is, al vind ik een korte broek of rok nog net een stap te ver, ik vind het randje zo armoedig...

Maar ik vraag me wel af Lisanne, wat je dan voorheen droeg in de zomer, altijd panty's dan en lange broeken/rokken?

Eigenlijk grappig dat een paar hier zeiden dat ze het stoer vinden als ze anderen zien met een korte broek en steunkousen, maar het dan zelf niet durven.
Wat Mammezel dus zegt, we zouden ons niet moeten schamen!
"De meeste mensen deugen"
Alle reacties Link kopieren
Mariamoon schreef:
04-03-2021 11:10
Ik heb ook een steunkous (huidskleur) tot onder mijn knie, al een jaar of 10. In de zomer draag ik capri's, leggings en rokken tot onder de knie. Ik vind het niet erg dat hij dan te zien is, al vind ik een korte broek of rok nog net een stap te ver, ik vind het randje zo armoedig...

Maar ik vraag me wel af Lisanne, wat je dan voorheen droeg in de zomer, altijd panty's dan en lange broeken/rokken?

Eigenlijk grappig dat een paar hier zeiden dat ze het stoer vinden als ze anderen zien met een korte broek en steunkousen, maar het dan zelf niet durven.
Wat Mammezel dus zegt, we zouden ons niet moeten schamen!
Als het te warm was om er een legging of panty overheen te dragen liet ik ze uit. Thuis zou ik dan nog wel eens met kousen lopen, maar als het dan al warm is, is het ook nog weer een heel gedoe om die krengen aan te krijgen. Dus dan ging ik meestal met de benen omhoog, in plaats van ze aan te wurmen.

Inderdaad gek, dat wat men stoer vindt van bij ander, zelf niet durven. Maar dat geldt voor mij ook hoor. Bij een ander staat iets al snel beter of mooier dan bij mezelf. :(
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Lisanne72 schreef:
03-03-2021 23:24
Zijn het speciale jarretels, of lingerie jarretels? Het lijkt me ook wel een gedoe. En met mijn figuur ben ik bang dat de kousen met jarretels en al afzakken. :biggrin: :facepalm:
Ik draag dan een step in van Rago https://www.mioki-lingerie.nl/details.a ... 59_step-in of https://www.mioki-lingerie.nl/details.a ... 65_step-in

Dit blijft goed en prima zitten.

Ze hebben step-in die nog steviger zijn als je dat nodig vindt, zit extreem stevig kleedt mooi af https://www.mioki-lingerie.nl/details.a ... 94_step-in
Ik kies altijd voor de standaard zwarte en huidkleurige (vlakbrei klasse 3, tot onder de knieën), ik vind de kleurrijke ook spannend ivm combineren en ik houd meer van neutrale tinten.
Voor mij zijn het voornamelijk de wijde broeken en los vallende jurken die prettig zijn.
Maar met de echte warme dagen probeer ik het los te laten, dus in mijn vrije tijd vind ik het dan ook heel fijn om een kort rokje te dragen (met huidkleurige kousen), als jonge meid ;).
Alle reacties Link kopieren
prins201 schreef:
04-03-2021 14:12
Ik draag dan een step in van Rago https://www.mioki-lingerie.nl/details.a ... 59_step-in of https://www.mioki-lingerie.nl/details.a ... 65_step-in

Dit blijft goed en prima zitten.

Ze hebben step-in die nog steviger zijn als je dat nodig vindt, zit extreem stevig kleedt mooi af https://www.mioki-lingerie.nl/details.a ... 94_step-in
Het oogt niet echt comfortabel, maar als het werkt is het natuurlijk prima.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Lisanne72 schreef:
04-03-2021 17:24
Het oogt niet echt comfortabel, maar als het werkt is het natuurlijk prima.
Valt mee hoor even wennen. Belangrijkste is dat je kousen echt niet meer zakken en dus niet meer dat oncomfortabele gevoel in de knieholtes. Ook geen irritatie meer van de siliconen plakrond. En bovenal geen gevecht meer met een klasse ii/iii panty om aan te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een andere tip, probeer bij lange (AG) kousen of een panty niet te zwichten voor de microvezel variant. Die voelen vaak aangenaam zien er goed uit maar hebben ook veeel verticale rek. Hierdoor krijg je vaak makkelijk dat het in je knieholtes gaat ophopen. Ik zelf kan daar echt niet tegen. Of ben ik de enige die dat gevoel vreselijk vindt...
Alle reacties Link kopieren
Wat een rottig probleem, ik heb ook nog al eens opgezette benen maar er niet genoeg last van om kousen aan te moeten.

Ik loop graag hard en dan zijn compressiekousen natuurlijk een uitkomst, verkrijgbaar in allerlei leuke kleuren en als tube (alleen het kuit gedeelte, geen enkel).

Qua mode kan een dikke panty/legging mooi zijn met een jurkje/tuniek er op.
Sterkte en bedankt dat je het probleem onder de aandacht heb gebracht, je ziet de vele reacties hierop!
Alle reacties Link kopieren
prins201 schreef:
06-03-2021 09:50
Nog even een andere tip, probeer bij lange (AG) kousen of een panty niet te zwichten voor de microvezel variant. Die voelen vaak aangenaam zien er goed uit maar hebben ook veeel verticale rek. Hierdoor krijg je vaak makkelijk dat het in je knieholtes gaat ophopen. Ik zelf kan daar echt niet tegen. Of ben ik de enige die dat gevoel vreselijk vindt...
Zijn er ook vlakbreikousen met microvezel? Ik zal het in ieder geval in mijn achterhoofd houden bij het aanmeten. Dank voor de tip.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
DeeDee76 schreef:
06-03-2021 10:55
Wat een rottig probleem, ik heb ook nog al eens opgezette benen maar er niet genoeg last van om kousen aan te moeten.

Ik loop graag hard en dan zijn compressiekousen natuurlijk een uitkomst, verkrijgbaar in allerlei leuke kleuren en als tube (alleen het kuit gedeelte, geen enkel).

Qua mode kan een dikke panty/legging mooi zijn met een jurkje/tuniek er op.
Sterkte en bedankt dat je het probleem onder de aandacht heb gebracht, je ziet de vele reacties hierop!
Dankjewel. Om het nog een beetje onder de aandacht te brengen: vandaag is wereld lymfoedeemdag:
https://www.lymfoedeem.nl/nieuws-blogs/ ... edema-day/
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Ik heb zelf geen steunkousen, maar mijn vader wel. Altijd, en hij heeft het ook nog altijd snel warm. Daarom draagt hij in de zomer ook gewoon korte broeken en slippers. Nee, mooi is dat niet, maar dat interesseert hem niet. Hij vertikt het om het (nog) warmer te hebben puur voor de vorm. Dus ik ben het eens met Mammezel. Draag je steunkousen met verve, en draag ze met wat je wilt. Het is al rot genoeg dat je last hebt van oedeem, praat jezelf geen verdere schaamte aan.
Qua kleur: hij draagt huidkleur, dat valt van een afstandje minder op, maar belangrijker: houdt de warmte net iets minder vast dan zwart in de zon.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was de afspraak voor het aanmeten van de kousen. Ik heb voor de veilige optie gekozen van huidskleurige kousen, 1 paar kousen en 1 panty. De medewerkster zei dat ik in ieder  geval niet mijn hele garderobe moest gaan aanpassen, maar de kousen aan mijn kleren. Felle pantys heb ik nooit vaak gedragen dus eigenlijk is dit het meest logische. 

Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaring, mening,  meedenken, en lieve woorden.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Lisanne72 schreef:
11-03-2021 08:09
Gisteren was de afspraak voor het aanmeten van de kousen. Ik heb voor de veilige optie gekozen van huidskleurige kousen, 1 paar kousen en 1 panty. De medewerkster zei dat ik in ieder  geval niet mijn hele garderobe moest gaan aanpassen, maar de kousen aan mijn kleren. Felle pantys heb ik nooit vaak gedragen dus eigenlijk is dit het meest logische. 

Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaring, mening,  meedenken, en lieve woorden.
Ik ben benieuwd hoe het dragen je bevalt. Laat je het nog even weten als je ze hebt gekregen. Weet je ook welk merk je krijgt ?
Misschien een (héééééééél) domme vraag: voor het geval dat je niet de kleur naar je keuze vindt: kan je die kousen niet (laten) kleuren?
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
12-03-2021 09:27
Misschien een (héééééééél) domme vraag: voor het geval dat je niet de kleur naar je keuze vindt: kan je die kousen niet (laten) kleuren?
Ik vind het een héééle goede vraag. Zal het eens navragen als ik ze ga afhalen. :thumbsup:
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Lisanne72 schreef:
12-03-2021 17:19
Ik vind het een héééle goede vraag. Zal het eens navragen als ik ze ga afhalen. :thumbsup:
Is zeker een goed en leuk idee. Je zou het ook kunnen doen halfweg je verstrekkingsperiode (2 paar per jaar) heb je een leuk andere kleurtje voor de herfst bijvoorbeeld. Volgens mij zijn er twee dingen wel van belang:
1. Pakt de verf goed op het materiaal
2. Tast de verf het materiaal (drukgevend) niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Lisanne72 schreef:
12-03-2021 17:19
Ik vind het een héééle goede vraag. Zal het eens navragen als ik ze ga afhalen. :thumbsup:
Ik ben even benieuwd of je je kousen al hebt en hoe het ermee gaat. Wat had je ook al weer genomen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ze zijn nog niet binnen. Ik had 1 paar kousen en 1 panty, beide huidskleur. Van het merk is medi.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Alle reacties Link kopieren
Medi- dat merk kousen heb ik nu. In allerlei kleuren en motieven en geen last van de band. Dikke aanrader.

Gezien mijn oedeemknie draag ik geen korte broeken of rokjes. Vroeger deed ik dat wel en ik herinner me een klein kind dat tegen haat moeder zei: “Goh, die mevrouw heeft lange sokken.’

Ik vind het eigenlijk vooral ook heel lelijk staan, die grauwe steunkousen.

Vroeger dacht ik schijt te hebben want ik was toch wel geliefd. Maar toen mijn ex er plotseling vandoor ging, maakte ik daarna andere keuzes. Zo kwam het dat is visueel steunkousloos door het leven ga nu, ook bij 40 graden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu iets meer dan een week mijn kousen, zandkleurig met een ruit patroon. Het zijn steunkousen en zo zien ze voor mijn gevoel ook uit. Het materiaal is best dik en grof maar tot nu toe ben ik best tevreden met de kleur en het patroon. Een panty er overheen kan, maar toch is de naad achter dan nog steeds zichtbaar en valt er niks te verbergen. De kleur past wel bij zomerjurken, alleen het idee om bij zomers weer kousen te dragen is nog wennen.

Moeilijker dan hoe ze eruit zien vind ik toch wel het dragen. Ik heb 1 paar tot dijbeen en 1 panty. Van de ophoud rand van de kousen heb ik al een paar dagen huidirritatie, en de panty duwt op mijn blaas. Het zal een kwestie van wennen zijn want ik merk ook wel de voordelen.
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven