Mode & Beauty alle pijlers

Wie heeft nog veel kleding? Hoeveel?

13-11-2018 19:36 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatste tijd heb ik behoorlijk wat nieuwe spullen gekocht. Heb me wat laten gaan in een outlet...
Nu voel ik me wat schuldig. Het zijn "maar" kleren. Waarom vind ik het toch zo leuk om veel kleding te hebben?
Ik geniet ervan om te kunnen kiezen.
Maar is het niet erg banaal ( ik zit in een levensfase dat ik me van nogal veel de " zin" afvraag.... midlife crisis en zo....)
Wie heeft dat ook, dat je iets leuks ziet en het erg moeilijk kan weerstaan?
Ik wil ook geregeld iets nieuws en struin graag rond op 2dehands en zo. En bepaalde kleding word ik ook snel beu , ik let er tegenwoordig dan ook meer op dat ik binnen bepaalde merken blijf.
Mijn man vindt dat ik te veel heb en zeurt. Ik mag nu niks meer bij kopen...
Hij heeft zelf niks met kleding.
En stelt dus de vraag... WAAROM moet.je dat per se hebben....

Wat ik (schatting) heb nu
15 jurken en paar hoogzomer ex
10 rokken en 3 tal voor zomer
15 tal blouses/ hemden (type king louie ed)
30 vestjes in allerlei kleuren(ook om over jurk te doen)
3 blazers
2 leren jasjes
10 lange vesten (gehaakte, ex van desigual ed)
2 dikke winter vesten
15 Dunnere truitjes en longsleeves
3 jeans 1 zwarte broek 1 bruine
2 paar zwarte laarsjes 1 paar bruine 1 paar bordeaux en paar hoge laarzen
3 tassen
3 retro winter mantels (2 dehands)
Stapeltje longsleeves om ergens onderaan te doen.
Pyamas heb ik amper en ondergoed komt van de zeeman. Hecht ik geen waarde aan.
Het kan dat ik nog dingen vergeet.

Ik geef er geen kapitalen aan uit per stuk en we kunnen het betalen maar erg nuttig is het niet om hiermee bezig te zijn hè.

Hoe is dat bij jullie? Ben ik een uitzondering?
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
14-11-2018 19:41
‘I like my money right were I can see it, hanging in my closet’.
En dat is hoe het zit bij mij.
Een kennis van mij is zeer bemiddeld. Om kleding geeft ze echter helemaal niet.
Mijn moeder zegt altijd: aan haar lijf heeft ze dr geld niet hangen ;-)
fashionvictim schreef:
14-11-2018 12:33
Al was het niet tweedehands en was het schreeuwend duur, nou en? Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, je mag toch zelf weten waar je je geld aan uitgeeft? Meid, al gooi je al je kleding na 1 keer dragen weg, lekker zelf weten en je bent niemand verantwoording verschuldigd.
Niet eens.

Kleding is een enorm vervuilende industrie en bovendien is heel slecht te achterhalen in welke arbeidsomstandigheden het gemaakt is. Dikke kans dat er mensen worden uitgebuit voor jouw vestje / cardigan.

Je bent niemand verantwoording verschuldigd, maar je moet wel heel moedwillig je kop in het zand steken om te denken dat jouw keuzes geen gevolg hebben voor de mensen om je heen.
lilalinda schreef:
15-11-2018 10:53
Ik breng het altijd braaf naar zo'n Humana-bak of de Kringloop, maar door zo'n post als dit, krijg ik veel zin voortaan alles bij het grof vuil te gooien.
Waarom? Ze benoemt een paar feiten. Kan je daar niet tegen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zeker geen heilige, maar kijk de Netflix docu 'True Cost' maar eens. De fashion industry is een van de meest vervuilende en onethische in de wereld. Kleding naar de kledingbak brengen is goed bedoeld, maar het meeste komt nog steeds op de vuilnisberg terecht, het is namelijk zo goed als niets waard.
On topic: ik heb veel minder kleding. Maar ik ken ook iemand die 100 jurkjes heeft, dus dat is weer meer.

Ik heb er het geld niet voor (over), het is niet mijn hobby en ik maak me zorgen over milieu, kinderarbeid en arbeidsomstandigheden.

Onlangs besloten om alleen nog verantwoorde kleding te kopen, maar dat valt nog niet mee. Had een fleece gekocht die van gerecyclede pet-flessen gemaakt was, goed bezig, denk je dan, maar nu lees ik weer er van dat gerecyclede stof juist veel meer polyamide-vezels in het water terecht komen bij de was. :'(

Schoenen kan ik helemaal slecht vinden, bij de vegan schoenenwinkel hebben ze schoenen van een materiaal dat veel groter wordt bij het dragen, hoe moet je dan passen? De zogenaamde eco-merken schijnen ook niet helemaal jofel te zijn. Als iemand een oplossing weet, hou ik me aanbevolen.

Met kleding kun je het volgens mij niet echt goed doen. Maar je kunt wel iets langer nadenken bij je aankoop. Dan hoef je veel minder in die bak te gooien.

De kledingbakken hier in de buurt worden trouwens door toeristen als vuilnisbak gebruikt. Dus of dat nou zo goed terecht komt?
Lady_Day schreef:
18-11-2018 10:41
Kleding naar de kledingbak brengen is goed bedoeld, maar het meeste komt nog steeds op de vuilnisberg terecht, het is namelijk zo goed als niets waard.
En als het naar Afrika verscheept wordt, verstoort het de lokale economie.
https://www.oneworld.nl/duurzaamheid/tw ... t-bloeden/

Kleding in een bak gooien is geen oplossing. De oplossing is: minder spullen kopen, die je langer draagt.

N.B.: dit is geen kritiek op TO, als je houdt van kleding kopen is dit een hele uitdaging.
De helft van wat ik heb, komt van Marktplaats... dat kan ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop ook vrij veel tweedehands .
Wat ik niet meer draag geef ik weg of gaat naar de kringloop. Of ik ga naar een ruilbeurs.
Ik gooi alleen textiel in slechte staat in de bak omdat veel ervan toch verwerkt wordt tot vodden heb ik gehoord.
De rest van mijn kleding komt grotendeels uit outlet verkopen van (relatief)duurdere merken.
Er komt zeer veel nieuwe kleding, tonnen, op het stort terecht. Pas nog gezien over h en m. Echt erg.
Dan denk ik, dan kan ik er maar beter een deel van kopen ... ( bij h&m vind ik zelden iets).

Ik zou nog eens moeten tellen maar ik heb zeker veel meer ...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben kkedingbakken waarbij ze dus ook gewoon versleten en dingen met gaten erin vragen. Het wordt verwerkt tot isolatiemateriaal.

Overigens wil ik graag ecomerken gaan kopen maar het is een beetje een beperkt stijltje. Die huidige mode staat me niet en veel is te kort dus dan maar bewuster en 2e hands :)

Maar ik had dus erg veel. Wel door de jaren heen opgebouwd maar nog steeds zoveel ongedragen. Ik doe nu die taktiek waarbij je de hangertjes om draait. Het meeste hangt er nog net zo bij als een maand geleden :/
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
18-11-2018 19:49
Wij hebben kkedingbakken waarbij ze dus ook gewoon versleten en dingen met gaten erin vragen. Het wordt verwerkt tot isolatiemateriaal.

Overigens wil ik graag ecomerken gaan kopen maar het is een beetje een beperkt stijltje. Die huidige mode staat me niet en veel is te kort dus dan maar bewuster en 2e hands :)

Maar ik had dus erg veel. Wel door de jaren heen opgebouwd maar nog steeds zoveel ongedragen. Ik doe nu die taktiek waarbij je de hangertjes om draait. Het meeste hangt er nog net zo bij als een maand geleden :/
Ik doe hetzelfde met de hangertjes. Ik heb een capsule hangen nu, en bijna 3 maanden later zitten daar iets van 5 dingen tussen die ik nog niet gedragen heb.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
18-11-2018 09:40
Ik ben gek op kleding. Ik kan daar niet genoeg van hebben. Zo ook schoenen en tassen en sieraden. Ik zie er graag mooi uit. Wel allemaal nieuw, tweedehands daar doe ik niet aan.
Eens.
Tweedehands koop ik niet. Dat zou ik alleen aantrekken als ik het van een bekende krijg.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
18-11-2018 22:24
Eens.
Tweedehands koop ik niet. Dat zou ik alleen aantrekken als ik het van een bekende krijg.
Ik noem het vintage en doe er interessant over. Ben in tweedehands getrouwd, geen enkel issue mee. Een kanten handgemaakt jurk uit de jaren 50 die (neem ik aan) maximaal een paar keer eerse gedragen is en natuurlijk gestoomd. Vind dat niet viezer dan in een hotelbed slapen ofzo
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
18-11-2018 22:55
Ik noem het vintage en doe er interessant over. Ben in tweedehands getrouwd, geen enkel issue mee. Een kanten handgemaakt jurk uit de jaren 50 die (neem ik aan) maximaal een paar keer eerse gedragen is en natuurlijk gestoomd. Vind dat niet viezer dan in een hotelbed slapen ofzo
Oke, dat kan. Ik vind het wel vies. Ieder z’n ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind in een hotelbed slapen best wel viezig. Ik denk daar liever niet al teveel over na!

Tweedehandskleding vind ik niet vies (je wast het toch?) maar ik vind bijna nooit iets moois in de kringloop. Ik heb wel een paar dingen op Marktplaats gekocht, maar uiteindelijk draag ik de dingen die ik koop omdat ik het echt wil hebben (en niet omdat het een goede deal is) het meest.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-11-2018 06:01
Ik heb wel een paar dingen op Marktplaats gekocht, maar uiteindelijk draag ik de dingen die ik koop omdat ik het echt wil hebben (en niet omdat het een goede deal is) het meest.
Wel dat heb ik.ook wel vaak. Via.mp en 2dehands valt het mee want ik zoek graag een tijdje naar unieke dingen. Via kringloop en ruilbeurs niet. Vaak mee om de "deal".

Vies? Nee vind ik niet. Alles wat ik kan wassen krijgt bij mij een tweede/ derde... leven.
Een deurklink vastpakken is ook vies.
Of in de bus/ tram gaan zitten. Hotelbed idd. Enz...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Geen idee.
Ik heb feestelijke cocktailjurken met bijpassende hoeden/schoenen/tasjes.
Een paar keer gebruikt.

Een mooie dure wintermantel, weinig aan gehad.
4 schapenwollen jassen met schapenvacht, regelmatig gebruikt.

Bij nader inzien moet ik mijn kasten nakijken en inventariseren.
Geldt ook voor schoenen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
18-11-2018 22:55
Ik noem het vintage en doe er interessant over. Ben in tweedehands getrouwd, geen enkel issue mee. Een kanten handgemaakt jurk uit de jaren 50 die (neem ik aan) maximaal een paar keer eerse gedragen is en natuurlijk gestoomd. Vind dat niet viezer dan in een hotelbed slapen ofzo
Prima, toch?
Ik kijk ook wel op Pinterest en daar zie ik creatieve ideeën voorbij komen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven