Waarschuwing oorlog Nederland

30-12-2023 00:31 259 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Legertopman waarschuwt voor een oorlog met Rusland. Hebben jullie het meegekregen? Hoe denken jullie er over?
Alle reacties Link kopieren Quote
Linkje?
Lijkt me enig, zo’n oorlog.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... amenleving
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind daar niet veel van. Ik ben nog van de koude oorlog/ “kernwapens” dreiging generatie. Ik ga me er niet druk over maken, want kan er zelf niks aan veranderen. Overigens heb ik altijd wel eten/water voor paar weken, zaken als batterijen/ kaarsen/ radio op batterijen enz in huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
Dan moet het maar zoals het kan
Ik ben drukker met hoe ik mijn zoontje door kan laten slapen. :zzz:
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon vond het al een goede reden om al zijn spaargeld over de balk te gaan gooien...

Ik vind het wel een nare gedachte, want heel onrealistisch vind ik een oorlog waar en met wie dan ook, niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het wel gek dat hij Zweden en Finland als voorbeeld stelt
Ja als Rusland op de deur klopt bij Polen dan wordt ons leger natuurlijk ook opgetrommeld (want EU) maar voor ze dan hier in de straten staan moeten ze eerst heel Polen en Duitsland veroveren.
anappleaday wijzigde dit bericht op 30-12-2023 08:22
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk er eigenlijk nooit echt over na. Ik voel me eigenlijk vaak heel veilig in Nederland en bevoorrecht dat ik hier woon. Maar van zulke berichten krijg ik toch wel wat buikpijn.
Ben zelf totaal niet voorbereid op een oorlog in de zin van extra voedsel etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja meegekregen en is genuanceerder dan zoals jij het brengt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het eerder een verkapte oproep tot meer geld voor wapens en defensie is. Op zich geen slecht idee, helaas. Rusland zou op drie dagen heel Oekraïne veroverd hebben. Twee jaar later zijn ze nog steeds de Dnepr niet over geraakt. Dat duurt dus nog wel eventjes tot ze in Nederland raken. In die tijd lijkt het me wel een goed idee om een sterke defensie op te bouwen, zodat Poetin het uit zijn hoofd laat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een lobby voor meer geld voor defensie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk ook dat het een verkapte oproep voor meer budget is. Waar ik het overigens wel mee eens ben want ik denk inderdaad ook dat een sterk leger afschrikt, en dat we op dit moment niet voldoende een afschrikwekkende werking hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
30-12-2023 08:37
Een lobby voor meer geld voor defensie.
Dit, er vinden momenteel veel lobby's plaats. Is altijd als er nieuwe kabinetsonderhandelingen zijn of als een nieuwe begroting wordt opgesteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
30-12-2023 00:44
Lijkt me enig, zo’n oorlog.
:proud: Beetje als de Elfstedentocht hè, ken het alleen van plaatjes en van opa en oma
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij waarschuwt helemaal niet voor een oorlog. Hij zegt dat we voorbereid moeten zijn voor het geval van een oorlog. Dat is iets anders. En wat al eerder gezegd werd: het is een pleidooi voor meer geld want er moet een nieuw kabinet komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
30-12-2023 07:54
Ik vind het wel gek dat hij Zweden en Finland als voorbeeld stelt
Ja als Rusland op de deur klopt bij Polen dan wordt ons leger natuurlijk ook opgetrommeld (want EU) maar voor ze dan hier in de straten staan moeten ze eerst heel Polen en Duitsland veroveren.
Dat heeft weinig met de EU te maken maar meer met de NAVO waar we lid van zijn. Zodra Rusland bij Polen op de deur klopt zijn ook wij in oorlog volgens artikel 5.

Daarnaast zijn we ook erg kwetsbaar door de lucht. Een paar raketten op onze dijken en half Nederland staat onder water. Lijkt me dus wel belangrijk dat we investeren in onder meer goede luchtafweer.

Als ze hier aan de grens zouden staan zijn we sowieso veel te laat.
Murgatroyd schreef:
30-12-2023 09:07
:proud: Beetje als de Elfstedentocht hè, ken het alleen van plaatjes en van opa en oma
Eindelijk #wasd’rbij op m’n socials.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
30-12-2023 08:37
Een lobby voor meer geld voor defensie.
Dit was ook mijn eerste gedachte
Welk eten moet je dan vooral op voorraad hebben? Gewoon peulvruchten en meel etc of voedsel dat je ook niet eens meer hoeft te verwarmen/bereiden wanneer de stroomvoorziening maandenlang kapot of geblokkeerd is?
Wat ik begrijp is dat hij aangeeft dat we ons beter moeten voorbereiden dan dat we nu doen. Dat het niet uitgesloten is dat Europa worden aangevallen.
Ik denk dat hij daar wel een punt heeft. Ik heb al jaren een noodpakket samengesteld. Ook dat geeft hij aan dat we zelf moeten zorgen dat we in elk geval voor een aantal dagen eten en drinken hebben. Wat me toen opviel, is bij het samenstellen van het noodpakket dat veel mensen het maar onzin vinden. Kan, maar ik vind het prettig en ik vind dat we als er ergens een ramo is, dat je kunt verwachten dat de overheid overal tegelijk is en dat je ergens een eigen verantwoordelijkheid hebt.

Verder is er te lang structureel te weinig geld naar defensie gegaan. Soldaten in p[leiding konden vaak geeneens meer oefenen met munitie en moesten op het moment dat ze een kogen zouden afschieten "boem" zeggen. We kwamen vaak in de buurt waar een aantal kazernes liggen en dat hoorden we als ze een buiten oefening hadden.

En een oorlog is nooit uitgesloten. Daar moet je eigenlijk altijd rekening mee houden. En dat hebben we veel te weinig en volgens mij geven ze dat aan. Dat we rekening mee moeten houden dat dit kan gebeuren en dat we nu zowel de overheid, maar ook de burgers zelf veel te slecht zijn voorbereid en wordt er verwezen naar landen zoals Finland en de Baltische staten waar zowel de burgers als overheid beter op zijn bedacht. Er wordt gewaarschuwd dat we te makkelijk of te laks zijn en ik vind dat hij daar wel een punt heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
30-12-2023 07:54
Ik vind het wel gek dat hij Zweden en Finland als voorbeeld stelt
Ja als Rusland op de deur klopt bij Polen dan wordt ons leger natuurlijk ook opgetrommeld (want EU) maar voor ze dan hier in de straten staan moeten ze eerst heel Polen en Duitsland veroveren.
Hoe zo? Via de zee kan er heel veel kwaad aangericht worden. Bekabelingen, de Rotterdamse Haven…
AnAppleADay schreef:
30-12-2023 07:54
Ik vind het wel gek dat hij Zweden en Finland als voorbeeld stelt
Ja als Rusland op de deur klopt bij Polen dan wordt ons leger natuurlijk ook opgetrommeld (want EU) maar voor ze dan hier in de straten staan moeten ze eerst heel Polen en Duitsland veroveren.
Rakketten hebben een groot bereik dus nee, ze hoeven die landen helemaal niet door, die kunnen zo afgeschoten worden als ze dat willen.
Daarnaast kan er ook digitaal heel veel narigheid uitgehaald worden. Als er digitale aanvallen op ons elektranetwerk of op distributiecentra's voor voedsel of waternetwerk hebben we wel een probleempje, want dan ligt elektra, water en voedselvoorziening plat zonder dat jij ook maar een soldaat in je straat hebt gezien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat je niet bang maken.
Laat je niet gek maken.

Bedenk met welk belang die legertopman spreekt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven