Waarschuwing oorlog Nederland

30-12-2023 00:31 260 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Legertopman waarschuwt voor een oorlog met Rusland. Hebben jullie het meegekregen? Hoe denken jullie er over?
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Ik lees hier een discussie die richting vreemdelingenhaat gaat en dingen als XXXgekkies. Ik verzoek jullie om er geen anti-moslim/buitenlanderstopic van te maken, want dan ga ik bannen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
TVP schreef:
30-12-2023 09:35
Dat heeft weinig met de EU te maken maar meer met de NAVO waar we lid van zijn. Zodra Rusland bij Polen op de deur klopt zijn ook wij in oorlog volgens artikel 5.

Daarnaast zijn we ook erg kwetsbaar door de lucht. Een paar raketten op onze dijken en half Nederland staat onder water. Lijkt me dus wel belangrijk dat we investeren in onder meer goede luchtafweer.

Als ze hier aan de grens zouden staan zijn we sowieso veel te laat.
Weinig met de EU te maken? Je weet dat de EU in de verdragen heeft opgenomen dat als 1 land wordt aangevallen de andere verplicht zijn om te helpen?

Een EU lid hoeft dus niet NATO lid te zijn voor bescherming. Zie bijvoorbeeld Oostenrijk als goed voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
30-12-2023 12:19
Doordat Nederland F16s heeft geleverd die nu ingezet worden tegen Rusland heeft Rusland officieel al reden om een raket op Nederland af te schieten. Maar volgens mij hebben ze de middelen niet om een oorlog tegen de hele Navo aan te kunnen dus doen ze dat niet. Ergo wij lopen hier niet zo snel gevaar op oorlog tenzij de EU Rusland zodanig blijft provoceren dat het in het nauw gedreven nog even wat strategische doelen in de ondergang mee wil slepen.
De EU die Rusland provoceert? Pardon? In welk universum leef jij dan wel niet?

Er is maar 1 agressie in deze oorlog en dat is Rusland. Die is een soeverein land binnen gevallen. Dat het westen het slachtoffer, Oekraïne in dit geval humanitair, financieel en met militaire middelen steunt kan je niet zien als provocatie richting Rusland. Eerder als een nieuwe wereld oorlog voorkomen en Rusland verzwakken door Oekraïne te helpen waar het kan.

Verder is het alleen soevereine landen ZELF of ze lid willen worden van de NATO of de EU. Daar heeft Rusland niets en dan ook niets over te zeggen.

En voorlopig zenden ze al 2j op de Russische TV uit dat ze Europa willen aanvallen (Parijs, Berlijn Londen etc). Ik lees of zie dat nergens in de EU over Rusland?
ModeratorViva schreef:
30-12-2023 16:02
Beste forummers,

Ik lees hier een discussie die richting vreemdelingenhaat gaat en dingen als XXXgekkies. Ik verzoek jullie om er geen anti-moslim/buitenlanderstopic van te maken, want dan ga ik bannen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.

Waren jullie net van het ene oorlogstopic af, krijg je er een andere voor in de plaats. ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Maris_90 schreef:
30-12-2023 13:34
NL is al ruim 100 jaar een lachertje op militair gebied, waarom denk je dat ze "neutraal" wilden zijn tijdens de 1e/2e ww? Denken dat NL ooit aan fatsoenlijk leger gaat hebben is gewoon een illusie. NL buigt liever tot het barst, en tegen potentiële bedreigingen (al die xxxx oproepen tot jihad in NL/EU) doen ze niets.
Ten tijde van WW1 en 2 heb je gelijk. Sinds de jaren 60 behoord het Nederlandse leger tot de absolute top. Onze commando's (special forces) worden zelfs in de USA geroemd en kunnen zich meten aan de SAS van de UK.

Ook op het gebied van defensie technologie lopen we goed bij. Zo is de beroemde Goal Keaper (die je nu op schepen zit in de USA) van Nederlandse makelaardij en zo zijn er nog tal van ontwikkelingen waar wij in mee draaien.

Ook onze luchtmacht en lucht mobiele bigrade zijn van uitstekende kwaliteit vergeleken met andere landen.

Wel ontbreekt het aan aantallen.. maar we zijn ook een klein land natuurlijk. In relatieve aantallen is ons leger weer niet klein en zitten we in de middenmoot.

Al ga je alle 18 miljoen Nederlanders onder de wapens plaatsen, dan kan je het nooit opnemen tegen een land als Rusland 140 milj of Duitsland met 78 milj.

Verder heeft Nederland ook veel drones (incl de reaper!) In ziin arsenaal.

Conclusie: het Nederlandse leger behoord tot de wereldtop, maar is gewoon relatief klein.
Als ik dat zo lees dan ben ik blij dat ik vandaag een dagje uit was met schoonzus. Wat een herrie om niks.
EnglishmaninNY schreef:
30-12-2023 15:28
Maar wat moeten we doen dan?
Misschien gewoon weer eens de dienstplicht invoeren. Niet vrijwillig en weer twee jaar leren wat discipline is. voor jongens en meisjes. Zijn ze twee jaar onder de panne en als het even kan met een goed programma zodat ze weer leren wat gezag inhoudt en wat de consequenties zijn als je ergens niet aan houdt. Gewoon voor iedereen invoeren dus ook statushouders. Dat lijkt me al een prima begin. Lekker ouderwets gedrild worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Droogtrommel schreef:
30-12-2023 18:01
Misschien gewoon weer eens de dienstplicht invoeren. Niet vrijwillig en weer twee jaar leren wat discipline is. voor jongens en meisjes. Zijn ze twee jaar onder de panne en als het even kan met een goed programma zodat ze weer leren wat gezag inhoudt en wat de consequenties zijn als je ergens niet aan houdt. Gewoon voor iedereen invoeren dus ook statushouders. Dat lijkt me al een prima begin. Lekker ouderwets gedrild worden.
Statushouders die 18 worden bedoel je?

Ik denk niet dat je het verplichte voor elkaar krijgt. Maar een vrijwillige dienstplicht, ik denk dat daar best animo voor is
Tallgrey schreef:
30-12-2023 16:20
Ten tijde van WW1 en 2 heb je gelijk. Sinds de jaren 60 behoord het Nederlandse leger tot de absolute top. Onze commando's (special forces) worden zelfs in de USA geroemd en kunnen zich meten aan de SAS van de UK.

Ook op het gebied van defensie technologie lopen we goed bij. Zo is de beroemde Goal Keaper (die je nu op schepen zit in de USA) van Nederlandse makelaardij en zo zijn er nog tal van ontwikkelingen waar wij in mee draaien.

Ook onze luchtmacht en lucht mobiele bigrade zijn van uitstekende kwaliteit vergeleken met andere landen.

Wel ontbreekt het aan aantallen.. maar we zijn ook een klein land natuurlijk. In relatieve aantallen is ons leger weer niet klein en zitten we in de middenmoot.

Al ga je alle 18 miljoen Nederlanders onder de wapens plaatsen, dan kan je het nooit opnemen tegen een land als Rusland 140 milj of Duitsland met 78 milj.

Verder heeft Nederland ook veel drones (incl de reaper!) In ziin arsenaal.

Conclusie: het Nederlandse leger behoord tot de wereldtop, maar is gewoon relatief klein.
Ze moesten op winterexpeditie hun eigen thermokleding kopen. En munitie was er ook niet. Met het zeggen van Boem, schiet je geen vijand dood.
Dat is niet de wereldtop hoor. Defensie was ook tegen het leveren van Himars, omdat we er veel te weinig zouden overhouden en we al te weinig hebben. Wat misschien goed is getraind is onze korps mariniers. Dat we qua technologie goed bijlopen dat wil ik wel geloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tallgrey schreef:
30-12-2023 16:15
De EU die Rusland provoceert? Pardon? In welk universum leef jij dan wel niet?

Er is maar 1 agressie in deze oorlog en dat is Rusland. Die is een soeverein land binnen gevallen. Dat het westen het slachtoffer, Oekraïne in dit geval humanitair, financieel en met militaire middelen steunt kan je niet zien als provocatie richting Rusland. Eerder als een nieuwe wereld oorlog voorkomen en Rusland verzwakken door Oekraïne te helpen waar het kan.

Verder is het alleen soevereine landen ZELF of ze lid willen worden van de NATO of de EU. Daar heeft Rusland niets en dan ook niets over te zeggen.

En voorlopig zenden ze al 2j op de Russische TV uit dat ze Europa willen aanvallen (Parijs, Berlijn Londen etc). Ik lees of zie dat nergens in de EU over Rusland?
Door de economische sancties en het leveren van wapens wordt dat vast wel als vijandig opgevat door Rusland. Verwacht je dat zelf niet dan?
Socks schreef:
30-12-2023 18:19
Statushouders die 18 worden bedoel je?

Ik denk niet dat je het verplichte voor elkaar krijgt. Maar een vrijwillige dienstplicht, ik denk dat daar best animo voor is
ja. Gewoon voor iedereen die in Nederland woont. Vroeger was het ook verplicht. Afgeschaft is het trouwens niet, maar de opkomstplicht is uitgesteld en kunnen dienstplichtigen gewoon worden opgeroepen als dit nodig is.
Ik denk dat het voor heel veel jongeren heel goed kan zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Socks schreef:
30-12-2023 18:26
Door de economische sancties en het leveren van wapens wordt dat vast wel als vijandig opgevat door Rusland. Verwacht je dat zelf niet dan?

Dat is ook de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren Quote
Probleem met ouderwets gedrild worden is, dat de huidige maatschappij daar denk ik onvoldoende op aansluit. Vroeger was de maatschappij meer gezagstrouw en een verplichte diensttijd makkelijker uitvoerbaar. Het hoorde er gewoon bij. Dat is nu, zelfs onder de huidige omstandigheden, een ver van je (individuele) bed show.

Hoewel ik wel denk dat iets dergelijks nodig is als je je als land beter wilt voorbereiden op conflict- en oorlogssituaties, zou ik niet zo 1-2-3 weten hoe je een verplichte diensttijd kan gaan invoeren zonder de nodige (verdere) maatschappelijke onrust te veroorzaken.

En TO, hoe denk je er eigenlijk zelf over?
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
30-12-2023 18:33
Dat is ook de bedoeling.
Dat is een bijkomstigheid zolang je zelf niet in oorlog bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Droogtrommel schreef:
30-12-2023 18:32
ja. Gewoon voor iedereen die in Nederland woont. Vroeger was het ook verplicht. Afgeschaft is het trouwens niet, maar de opkomstplicht is uitgesteld en kunnen dienstplichtigen gewoon worden opgeroepen als dit nodig is.
Ik denk dat het voor heel veel jongeren heel goed kan zijn.
Dat denk ik ook.
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
Tallgrey schreef:
30-12-2023 16:15
De EU die Rusland provoceert? Pardon? In welk universum leef jij dan wel niet?

Er is maar 1 agressie in deze oorlog en dat is Rusland. Die is een soeverein land binnen gevallen. Dat het westen het slachtoffer, Oekraïne in dit geval humanitair, financieel en met militaire middelen steunt kan je niet zien als provocatie richting Rusland. Eerder als een nieuwe wereld oorlog voorkomen en Rusland verzwakken door Oekraïne te helpen waar het kan.

Verder is het alleen soevereine landen ZELF of ze lid willen worden van de NATO of de EU. Daar heeft Rusland niets en dan ook niets over te zeggen.

En voorlopig zenden ze al 2j op de Russische TV uit dat ze Europa willen aanvallen (Parijs, Berlijn Londen etc). Ik lees of zie dat nergens in de EU over Rusland?
Begon al eerder met oa het associatieverdrag en daarvoor bijvoorbeeld ook de toespraak van Van Baalen en Verhofstadt. Dit is door Rusland zeker als provocatie opgevat. We hadden daar gewoon moeten wegblijven. Daarentegen nooit een excuus voor Rusland om Oekraïne binnen te vallen. Maar er is wel eea aan vooraf gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
EnglishmaninNY schreef:
30-12-2023 15:28
Maar wat moeten we doen dan?
Russisch leren?
Alle reacties Link kopieren Quote
:D
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
30-12-2023 18:58
Begon al eerder met oa het associatieverdrag en daarvoor bijvoorbeeld ook de toespraak van Van Baalen en Verhofstadt. Dit is door Rusland zeker als provocatie opgevat. We hadden daar gewoon moeten wegblijven. Daarentegen nooit een excuus voor Rusland om Oekraïne binnen te vallen. Maar er is wel eea aan vooraf gegaan.
Precies. Frans Timmermans was toen minister van Buitenlandse Zaken, ik weet niet of hij er daar op het Maidenplein toen ook zelf bij was maar ik weet wel dat er toen veel commentaar ook op hem was.
Vanuit het oogpunt van de ongebreidelde uitbreidingsdrift van de EU stonden Verhofstadt en Van Baalen daar de menigte in Oekraïne op te zwepen om bij de EU te komen.
https://www.youtube.com/watch?v=rQnXo2HMriQ
zie op plm. 3.30 minuten; de EU zou daar elke week staan.....!?
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
30-12-2023 00:44
Lijkt me enig, zo’n oorlog.
Ik snap dat je het niet serieus meent hoor, maar vind deze opmerking best heftig.
Als ik beelden zie van wat er allemaal gebeurd is in de landen waar oorlog is, dan kan ik soms wakker liggen als ik denk aan wat deze (onschuldige) mensen allemaal overkomt en wat ze allemaal kwijtraken. Verschrikkelijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Na 1945 was het echt niet meer uitgestorven tot nu.
Jaren 60 en 70 was het dagelijkse kost met overal ter wereld onlusten en oorlog.
Dat we het nu binnen een minuut weten door internet, maakt niet dat er nu meer ellende is dan vroeger.
Althans, voor mijn gevoel dan.
Ben ook totaal niet bang voor een oorlog en zeker niet van Rusland.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het gevoel dat het een kwestie van tijd is en dat wij nu akelig dichtbij zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebruna schreef:
30-12-2023 20:43
Precies. Frans Timmermans was toen minister van Buitenlandse Zaken, ik weet niet of hij er daar op het Maidenplein toen ook zelf bij was maar ik weet wel dat er toen veel commentaar ook op hem was.
Vanuit het oogpunt van de ongebreidelde uitbreidingsdrift van de EU stonden Verhofstadt en Van Baalen daar de menigte in Oekraïne op te zwepen om bij de EU te komen.
https://www.youtube.com/watch?v=rQnXo2HMriQ
zie op plm. 3.30 minuten; de EU zou daar elke week staan.....!?
Verhofstadt stond hier absoluut te provoceren en oorlogshitsen. Walgelijke speech!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
30-12-2023 22:14
Verhofstadt stond hier absoluut te provoceren en oorlogshitsen. Walgelijke speech!
Wat vindt je van Putins toespraken?
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebruna schreef:
30-12-2023 20:43
Precies. Frans Timmermans was toen minister van Buitenlandse Zaken, ik weet niet of hij er daar op het Maidenplein toen ook zelf bij was maar ik weet wel dat er toen veel commentaar ook op hem was.
Vanuit het oogpunt van de ongebreidelde uitbreidingsdrift van de EU stonden Verhofstadt en Van Baalen daar de menigte in Oekraïne op te zwepen om bij de EU te komen.
https://www.youtube.com/watch?v=rQnXo2HMriQ
zie op plm. 3.30 minuten; de EU zou daar elke week staan.....!?
Landjepik is al gaande sinds eind jaren 90. Georgie bijvoorbeeld is voor een deel opgeslokt toen en kwamen vluchtelingen uit Georgië onze kant op. Eerst hadden ze geen bewijzen dat ze door Rusland waren verjaagd maar later met Google Earth konden ze aantonen waar ooit eens hun huis stond.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven