2 minuten stil in de winkel

04-05-2019 23:25 758 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag iets meegemaakt wat ik graag met jullie wil delen en graag jullie mening erover weten.

Helemaal vergeten dat het bijna tijd was ging ik om precies 20:00 uur naar de benzinepomp om wat te kopen. Overal was het rustig. Toen ik richting de shop van de benzinepomp liep zette de caissiere een brief op de toonbank waarop iets van ‘2 minuten stilte’ stond. Er was verder niemand binnen. Toen kwam ik binnen. De caissiere knikte naar me en ik zei heel rustig ‘is dat nu?’ waarop ze ‘ja is nu ingegaan’ zei. 2 minuten lang heeft ze niets gedaan en gezegd. 2 minuten later zei ze ‘het is voorbij, dank u wel’. Vond het een hele nette actie van haar maar wat ik raar vond was dat ze niet alleen stil was maar ook niets deed. Ik bedoel ze had mij toch ook gewoon kunnen helpen (mijn producten scannen) zonder te praten? Het principe is toch dat je ‘stil’ bent, dus je mond houdt en niet je ‘lichaam’? Of denk ik verkeerd. Er kwam trouwens in die 2 minuten nog een klant binnen en tegen hem zei ze fluisterend hallo en keek weer naar buiten. Heb echt het idee dat veel mensen stil zijn om stil te zijn en niet echt aan de doden denken. Hoe denken jullie hierover?
Alle reacties Link kopieren
liefnijntje schreef:
04-05-2019 23:49
Wow zo veel reacties in een korte tijd. Bedankt allemaal. Ik bedoel het niet slecht trouwens. Maar toen ik vroeg of dat nu was en zei ‘ja is nu ingegaan zei’ stond de radio aan en daar zeiden ze ‘vanaf nu zijn we 2 minuten stil’. Dus zij was eigenlijk iets van 10 seconden te vroeg begonnen. Ze keek wel af en toe naar haar telefoon naar de tijd. Toen ze ‘het is voorbij’ draaiden ze weer iets van 10 seconden later muziek op de radio. En ik snap dat je helemaal stil moet zijn als je aan de mensen denkt die overleden zijn maar vond het gewoon apart. Dan moeten de mensen die op dat moment op straat lopen dus ook even stilstaan dan? Ik vraag het echt uit nieuwsgierigheid en niet omdat ik geen respect heb.

Het moet niet het mag.
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
04-05-2019 23:43
Ik zou de deur voor je neus dichtgooien, en net zo lang wachten tot je weg zou zijn voor ik weer mensen zou helpen.
Respectloos figuur ben je....
Nou sorry maar dit vind ik echt overdreven. Bedoelde het niet eens slecht. Sorry als ik zo overkwam.
Stellafietst schreef:
04-05-2019 23:35
Heel netjes wat dat meisje deed.
2 minuten stil op 4 mei is niet alleen je mond houden maar (letterlijk) even stilstaan bij het moment van herdenken.
Precies dit.
Ik zat met familie in de bus die om 19.50 vertrok. De chauffeuse riep om dat ze de bus om 20.00 stil ging zetten vanwege de herdenking.
Dat gebeurde inderdaad ook. Heel respectvol. Wij reden toen over de snelweg en er waren heel veel auto's die ons voorbeeld volgden. Sommige reden door, maar dat waren niet veel mensen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-05-2019 23:30
:O

Daar had ik nog nooit van gehoord!

Lijkt me idd dat als je publiekelijk meedoet met die 2 minuten dat je dan ook geen handelingen verricht.
Hier in de stad gaat een paar minuten voor 20:00 de straatverlichting aan als reminder. Na de 2 minuten stilte gaat het weer uit als het nog te licht is buiten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
mali30 schreef:
04-05-2019 23:27
Ze heeft gelijk, ik vind het heel respectvol.
Dit.
Ze is bewust stil. Als je doorgaat met je bezigheden, kun je onmogelijk bezig zijn met herdenken. En daar is het toch voor bedoeld? Anders kun je net zo goed wel praten.
liefnijntje schreef:
04-05-2019 23:49
Dan moeten de mensen die op dat moment op straat lopen dus ook even stilstaan dan?
Dat moet niet. Dat mag. Enige belangrijke is dat je mensen die wel willen stil zijn niet stoort.
Alle reacties Link kopieren
Herdenken wil ook zeggen dat je in je hoofd bij de slachtoffers bent die je wil herdenken. Als je ondertussen werkzaamheden gaat uitvoeren dan kan dat dus niet.
Ik nomineer dit topic als meest gênante topic van 2019. En ik geef het een goede kans om te winnen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, je staat stil en legt je werkzaamheden neer. Treinen staan stil, vliegtuigen landen pas om 20:03 etc..

Dat jij een benzinepomp binnenloopt, tja, je had ook even kunnen wachten naast je auto of in je auto.
liefnijntje schreef:
04-05-2019 23:49
Wow zo veel reacties in een korte tijd. Bedankt allemaal. Ik bedoel het niet slecht trouwens. Maar toen ik vroeg of dat nu was en zei ‘ja is nu ingegaan zei’ stond de radio aan en daar zeiden ze ‘vanaf nu zijn we 2 minuten stil’. Dus zij was eigenlijk iets van 10 seconden te vroeg begonnen. Ze keek wel af en toe naar haar telefoon naar de tijd. Toen ze ‘het is voorbij’ draaiden ze weer iets van 10 seconden later muziek op de radio. En ik snap dat je helemaal stil moet zijn als je aan de mensen denkt die overleden zijn maar vond het gewoon apart. Dan moeten de mensen die op dat moment op straat lopen dus ook even stilstaan dan? Ik vraag het echt uit nieuwsgierigheid en niet omdat ik geen respect heb.

Je blijft thuis, of je gedenkt bij een monument. Als je met de auto bent zet je die langs de kant of je stapt van je fiets. Nou vind ik dat zelf altijd een beetje onhandig :proud: .
Ik zorg dus dat ik thuis ben. Mijn kinderen heb ik dat vanaf een jaar of drie ook bijgebracht, dat je op 4 mei twee minuten stil bent.
Overigens wordt er hier op de basisschool ook aandacht aan geschonken. Er komt iemand die de tweede wereld oorlog meegemaakt heeft vertellen, en er komt ook altijd iemand die de jappenkampen overleefd heeft. Rond 4 mei legt groep 8 een krans bij een monument, alle scholen hier in de omgeving doen dat.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 04-05-2019 23:57
1.43% gewijzigd
ikBedoelHetGoed schreef:
04-05-2019 23:54
Ik nomineer dit topic als meest gênante topic van 2019. En ik geef het een goede kans om te winnen.
Overdrijf niet zo.
Alle reacties Link kopieren
liefnijntje schreef:
04-05-2019 23:49
Wow zo veel reacties in een korte tijd. Bedankt allemaal. Ik bedoel het niet slecht trouwens. Maar toen ik vroeg of dat nu was en zei ‘ja is nu ingegaan zei’ stond de radio aan en daar zeiden ze ‘vanaf nu zijn we 2 minuten stil’. Dus zij was eigenlijk iets van 10 seconden te vroeg begonnen. Ze keek wel af en toe naar haar telefoon naar de tijd. Toen ze ‘het is voorbij’ draaiden ze weer iets van 10 seconden later muziek op de radio. En ik snap dat je helemaal stil moet zijn als je aan de mensen denkt die overleden zijn maar vond het gewoon apart.Dan moeten de mensen die op dat moment op straat lopen dus ook even stilstaan dan? Ik vraag het echt uit nieuwsgierigheid en niet omdat ik geen respect heb.

Ja, vind ik wel zo netjes. Ik heb ervoor gezorgd dat ik om 20.00 thuis was. Maar als dat niet zo was had ik mijn auto stil gezet.

Aantal jaar terug was er een foto van een pizza bezorger die zijn fiets had neergezet en ernaast stil stond om 20.00 uur. Vond ik prachtig. Is mij een evt koude pizza wel waard, en een fooi voor de bezorger.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
liefnijntje schreef:
04-05-2019 23:49
Wow zo veel reacties in een korte tijd. Bedankt allemaal. Ik bedoel het niet slecht trouwens. Maar toen ik vroeg of dat nu was en zei ‘ja is nu ingegaan zei’ stond de radio aan en daar zeiden ze ‘vanaf nu zijn we 2 minuten stil’. Dus zij was eigenlijk iets van 10 seconden te vroeg begonnen. Ze keek wel af en toe naar haar telefoon naar de tijd. Toen ze ‘het is voorbij’ draaiden ze weer iets van 10 seconden later muziek op de radio. En ik snap dat je helemaal stil moet zijn als je aan de mensen denkt die overleden zijn maar vond het gewoon apart. Dan moeten de mensen die op dat moment op straat lopen dus ook even stilstaan dan? Ik vraag het echt uit nieuwsgierigheid en niet omdat ik geen respect heb.
Het moet allemaal niet. Maar ik vind het wel respectvol om te doen. Dus als ik op straat loop dan stop ik inderdaad.
Realiseer je dat jij nu in vrijheid kunt leven door al die doden die toen gevallen zijn. Het herdenken is trouwens niet alleen voor "onze" doden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
goede actie van de cassiere.
maar jij vond dit wel een goede voor de kinderpijler omdat?

(ik dacht dat een ouder tips vroeg zijn kleine kinderen stil te houden tijdens de herdenking in het openbaar, of zoiets....)
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Lees gewoon even ergens wat dodenherdenking op 4 mei inhoudt. Dat voorkomt een hoop gênante posts.
bethweeter wijzigde dit bericht op 04-05-2019 23:59
29.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
04-05-2019 23:57
goede actie van de cassiere.
maar jij vond dit wel een goede voor de kinderpijler omdat?

(ik dacht dat een ouder tips vroeg zijn kleine kinderen stil te houden tijdens de herdenking in het openbaar, of zoiets....)
Misschien omdat ze het van huis uit niet heeft meegekregen in de opvoeding?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
En dit topic wijst er op dat we nooit mogen vergeten wat er gebeurd is... nooit! Je bent stil en herdenkt de doden..

Tijdens mijn paardrijles vroeger stonden we 2 minuten stil op de middellijn. Verplicht.

Ook tijdens sportles of in restaurants overal staat men even stil.
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
04-05-2019 23:54
Ja, je staat stil en legt je werkzaamheden neer. Treinen staan stil, vliegtuigen landen pas om 20:03 etc..

Dat jij een benzinepomp binnenloopt, tja, je had ook even kunnen wachten naast je auto of in je auto.
Dat ja, ik leer zelfs mijn kleuter om stil te zijn. Gaat nog niet helemaal, maar toch. De eerste halve minuten zijn binnen, met daarna vragen over de vlag en over de kransleggingen.

Voorgaande jaren regelmatig in stilstaande auto’s, stilstaande trams en vooral vaak in groot zwijgend gezelschap. Dat laatste vind ik toch het indrukwekkendst.
Dit filmpje is best erg: https://www.youtube.com/watch?v=0j-peNHEaaU

Maar er zijn ook nog pizza bezorgers van Domino's die wel stilstaan.

Ik ben meestal gewoon thuis en ben dan ook stil en stop even met waar ik mee bezig was. Op straat zou ik waarschijnlijk ook gewoon even stoppen met lopen, stil ben ik dan toch al.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 05-05-2019 00:02
5.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
04-05-2019 23:59
Misschien omdat ze het van huis uit niet heeft meegekregen in de opvoeding?
En op school hoor je er ook zeker niks over? En je ziet geen spotjes op tv? En je mist alle berichten erover op internet en in kranten?
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
04-05-2019 23:57
goede actie van de cassiere.
maar jij vond dit wel een goede voor de kinderpijler omdat?

(ik dacht dat een ouder tips vroeg zijn kleine kinderen stil te houden tijdens de herdenking in het openbaar, of zoiets....)
oeps had er geen erg in, dacht dat ik het bij ‘overigen’ had geopend. Sorry.
Kwebbeltje91 schreef:
04-05-2019 23:51
Precies dit.
Ik zat met familie in de bus die om 19.50 vertrok. De chauffeuse riep om dat ze de bus om 20.00 stil ging zetten vanwege de herdenking.
Dat gebeurde inderdaad ook. Heel respectvol. Wij reden toen over de snelweg en er waren heel veel auto's die ons voorbeeld volgden. Sommige reden door, maar dat waren niet veel mensen.
Ik vind het op zich heel netjes en ben hier wel voor maar mij viel vanmiddag op de snelweg op dat er op de matrixborden stond dat je niet mocht stoppen op de vluchtstrook en tijdig een parkeerplaats moest zoeken voor de herdenking.

Ik was vanavond uit eten en het restaurant ging tijdig elke tafel langs met het verzoek korte tijd later gezamenlijk even stil te zijn wegens de herdenking. Was een mooi moment, gelukkig had iedereen het respect om even stil te staan bij het moment. De taxi die doorreed op straat vond ik geen reclame voor dat taxibedrijf.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
05-05-2019 00:02
En op school hoor je er ook zeker niks over? En je ziet geen spotjes op tv? En je mist alle berichten erover op internet en in kranten?
Je stelt de vragen aan de verkeerde
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Louise70 schreef:
04-05-2019 23:54
Dat jij een benzinepomp binnenloopt, tja, je had ook even kunnen wachten naast je auto of in je auto.
Kan me voorstellen dat je er zelf niet aan denkt als je je niet in een gezelschap bevindt maar als je dan ergens binnen komt waar men wel stil is is het een kleine moeite zelf ook even stil te houden.
Alle reacties Link kopieren
Oprechte vraag, Liefnijntje: heb jij nooit eerder de doden herdacht op 4 mei? Heb je nooit een herdenking bijgewoond? Fysiek of via de televisie? Wat deed jij voorgaande jaren dan om 20.00 uur op 4 mei?

Je topic komt zo onnozel op mij over, dat ik vermoed dat jij herdenken nooit van huis uit hebt meegekregen, of wel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven