3000 + deel 74!!!!!!

09-11-2010 18:16 3027 berichten
Alle reacties Link kopieren
De rest is bekend he



Leed wordt niet vergeleken

En na 3 postings ben je lid

En you can check out any time ... but never leave!!



Veel plezier!!!



Alle reacties Link kopieren
Ja maar ja, wij zijn gewoon nuchtere hollanders en hebben al die opsmuk niet nodig....... *ja joh, ik lul er wel een end aan hoor*
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Heeeeeeeeeeeeeeee Moosssssssssss.
Alle reacties Link kopieren
moos!!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga laptop inruilen voor foon. Ik wil languit op de bank liggen en dat gaat niet met laptop.



Appel is lui!
Alle reacties Link kopieren
Ik zit bonje... te kijken. Jullie ook?
Alle reacties Link kopieren
tja, wie heeft er nu gelijk?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Gravinnetje schreef op 11 november 2010 @ 20:47:

St. Maarten is toch eigenlijk gewoon de Hollandse Halloween?





Volgens Wiki:



Oorsprong

De Engelse volkskundige Frazer veronderstelt een heidense oorsprong van het feest: het ronddragen van het (heilige) vuur zou een voorchristelijk vruchtbaarheidsritueel zijn, en is wijdverspreid over West-Europa. Het heidense ritueel zou dan door de kerk zijn overgenomen, vooral om het vertrouwen van de bevolking te winnen.[3]

Veel andere onderzoekers stellen echter dat er niets heidens aan het feest valt op te merken. De Duitse volkskundige Dietz-Rüdiger Moser stelt dat het feest door de kerk is geïntroduceerd. In Lucas vinden we de tekst: Niemand steekt een lamp aan en zet die in de kelder of onder de korenmaat, maar op de standaard, opdat wie binnentreden het licht zien (Lukas 11:33 e.v.). Deze regels uit het evangelie werden vaak op 11 november voorgedragen en in de mis besproken. Moser neemt aan dat door deze voorlezing in de mis de bevolking werd aangespoord tot een lichtjesfeest.

Moderne onderzoekers houden vaak het midden tussen beide standpunten. Sint-Maarten is een bedelfeest, en bedelfeesten waren nodig in de moeilijke wintermaanden. Bedeloptochten zoals met Sint-Maarten werden en worden (in Vlaanderen) ook gehouden met Driekoningen of met Nieuwjaar, en ook het Sinterklaasfeest heeft kenmerken van een bedelfeest.



[bewerken]Ontwikkeling in de 20e eeuw

Als bedelfeest was Sint-Maarten lange tijd een feest voor de armen. Rijke burgers zagen hun kinderen er liever niet aan mee doen. Pas in de jaren '20 en '30 van de 20e eeuw veranderde deze attitude. Het Sint-Maarten werd nu juist gezien als een mooie, eigen traditie, die behouden moest worden.

Omdat 11 november na de Eerste Wereldoorlog ook de dag werd waarop deze oorlog werd herdacht, is wel geprobeerd het feest een wereldlijke lading mee te geven. Het zou dan een vredesfeest moeten zijn. Dit heeft men uiteindelijk niet doorgezet. Het feest is, vooral in Nederland, juist vrij van enige religieuze of politieke lading, wat zeker bijdraagt aan de grote populariteit ervan.

In Vlaanderen is het vieren van Sint-Maarten beperkt tot de genoemde regio's, en hierin lijkt geen verandering te komen. Het is eerder zo dat het feest steeds minder wordt gevierd, met name in Belgisch Limburg, waar vroeger veel meer Sint-Maartensvuren moeten hebben voorgekomen. In Nederland is de situatie omgekeerd: in de 20e eeuw is het feest alleen maar populairder geworden, en steeds meer regio's organiseren vieringen. Typisch is de geleidelijke opkomst van het gebruik in Amsterdam (zie boven). Ook in de regio's waar het feest oorspronkelijk al werd gevierd is de traditie nog zeer levend.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Haai Mocy
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit een St. Maarten meegemaakt (of is dat hetzelfde als belletje trekken).
Alle reacties Link kopieren
Moos
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
schuttinkje ertussen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Genoeg gestudeerd voor vandaag
Alle reacties Link kopieren
Hekkie ertussen en opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Nu ga ik ook lekker bonje bij de buren kijken
Alle reacties Link kopieren
ik vind ze allebei zeikers
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
En nog een voor morgen wat voorbereiden
Alle reacties Link kopieren
Ga ik denk ik lekker in bed doen
Alle reacties Link kopieren
Goed zo Jos, schouderklopje.
Alle reacties Link kopieren
Iemand een samenvatting van Bonje met de buren?
Alle reacties Link kopieren
Samenvatting: 2 zeikwijven.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je nou met zo'n gaashekkie. Pfffff.
Alle reacties Link kopieren
quote:mocy schreef op 11 november 2010 @ 21:01:

Samenvatting: 2 zeikwijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk Nigella en haar kookprogramma!
Alle reacties Link kopieren
Is Bietje vanavond al langs geweest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven