Aankoopmakelaar ofniet?

27-02-2021 09:22 23 berichten
Gisteren een hypotheekadviesgesprek gehad en we weten wat we nu kunnen lenen. Beide het idee om, met deze hysterische huizenmarkt, een aankoopmakelaar in te schakelen (no cure, no pay). Het is ons eerste koophuis dus voor ons beide ook onbekend gebied. Nu horen we van vrienden ook dat een aankoopmakelaar zonde geld is en dat je het prima zelf kan. Dit brengt mij aan het twijfelen. Hoe is jullie ervaring met een aankoopmakelaar en zouden jullie het aanraden?
Het hangt van je regio af. In sommige regio's moet je een aankoopmakelaar hebben, anders ben je steeds 'te laat'.

Ik ben lid geworden van VEH (echt doen!), heb me goed ingelezen, heb een bouwkundige keuring laten uitvoeren (altijd doen!) en zonder aankoopmakelaar gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Als wij onze aankoop makelaar niet hadden gehad...hadden wij niet onze huidige woning gehad.

Net voor sluiting van de inschrijving heeft hij met de verkoop makelaar gebeld en gevraagd wat het hoogste bod was...wij hebben toen net wat hoger geboden.
Nee dit mag officieel niet....maar het gebeurt helaas veel vaker.
Hier kennen de makelaars elkaar ook allemaal goed in deze regio...en doen wel vaker zulke 'vrienden diensten'.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel een aankoopmakelaar in de armen genomen, en geen spijt van gehad. Zij adviseerde ons om onder de vraagprijs te bieden en uiteindelijk is het gelukt om een paar duizend euro minder te betalen dan de vraagprijs.

De aankoopmakelaar deed alle onderhandelingen en regelde alles. Omdat wij geen verstand verder hebben van de huizenmarkt was dat heel handig, anders hadden we onderbieden niet aangedurfd.

Daarnaast wordt je (zeker in de huidige markt) ook niet altijd serieus genomen zonder aankoopmakelaar.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
27-02-2021 09:26
Het hangt van je regio af. In sommige regio's moet je een aankoopmakelaar hebben, anders ben je steeds 'te laat'.

Ik ben lid geworden van VEH (echt doen!), heb me goed ingelezen, heb een bouwkundige keuring laten uitvoeren (altijd doen!) en zonder aankoopmakelaar gekocht.
Als je hier een bod doet met onder voorbehoud van een bouwkundige keuring...dan weet je al zeker dat je het huis niet hebt.
Verkopers krijgen nu genoeg biedingen en kiezen voor de kopers met het hoogste bod en de minste voorwaarden.

Toen wij ons huis verkochten afgelopen jaar, hadden we ook een bod wat hoger was...maar ze wilden een bouwtechnische keuring.
Zijn toen voor het bod gegaan wat eronder lag.
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
27-02-2021 09:26
Ik ben lid geworden van VEH (echt doen!)
Waarom, wat heeft dat je opgeleverd? (oprechte vraag)
Haley schreef:
27-02-2021 09:39
Waarom, wat heeft dat je opgeleverd? (oprechte vraag)
Een aankoopkeuring tegen een bepaalde prijs.
Een schat aan informatie op hun website
en in hun blad.
Ik heb mijn huis pas na een half jaar zoeken gekocht (zonder aankoopmakelaar)
en heb bij VEH veel geleerd over zaken die ik als newbee in de huizenmarkt niet wist.

Ik kan bij hun juristen terecht met woongerelateerde juridische vragen.

Verder vind ik het prettig dat ze de belangen van woningbezitters behartigen.
VEH was initiatiefnemer van de wettelijke bedenktijd van drie dagen, als je een woning aankoopt.
Ze hebben zich ingezet voor opleveringskeuring van nieuwbouwhuizen,
maken zich sterk voor gedupeerden in Groningen, enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal huizen gekocht zonder, maar in de huidige huizenmarkt ga ik het nu waarschijnlijk met doen. Maar dat ligt aan regio en wat je zoekt. Ik zoek nu iets dat niet standaard is en in de regio waar ik kijk komt vrijwel niets te koop.

Je kunt het natuurlijk even aankijken als je niet teveel haast hebt en er komt regelmatig iets op de markt. Gewoon een paar keer proberen.
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
27-02-2021 09:26
Het hangt van je regio af. In sommige regio's moet je een aankoopmakelaar hebben, anders ben je steeds 'te laat'.

Ik ben lid geworden van VEH (echt doen!), heb me goed ingelezen, heb een bouwkundige keuring laten uitvoeren (altijd doen!) en zonder aankoopmakelaar gekocht.
Bouwkundige keuring is zeker aan te raden. Maar als dat je eis is, kan een verkoper daar ook geen zin in hebben en het huis verkopen aan een ander.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs mét aankoopmakelaar was het voor mij heel moeilijk om überhaupt een bezichtiging te krijgen. Uiteindelijk in een andere stad iets gekocht zonder aankoopmakelaar (het was heel plots en mijn makelaar 'ging' niet over deze regio). Ik vond dat heel lastig want het was een inschrijving en ik wist niet hoe de markt hier was. Ik heb waarschijnlijk teveel betaald maar goed, had na een jaar zoeken wel een huis.
Alle reacties Link kopieren
Hier word je zonder aankoopmakelaar niet serieus genomen en kom je er eigenlijk niet tussen. Zonder aankoopmakelaar hadden we onze huidige woning ook niet gehad. Een bouwkundige keuring kan soms (niet altijd, ligt echt aan de woning) handig zijn, maar in deze markt loop je een groot risico dat de verkopers dan met een ander in zee gaan die dit voorbehoud niet heeft. Gelukkig is mijn man bouwkundige dus wij keken hier eigenlijk al tijdens de bezichtigingen naar. Een makelaar heeft ook goed zicht op wat een reële prijs is voor een woning en onderling laten makelaars toch wat meer los als er meerdere biedingen zijn (wat tegenwoordig eigenlijk altijd zo is).
Alle reacties Link kopieren
valisa schreef:
27-02-2021 09:26
Als wij onze aankoop makelaar niet hadden gehad...hadden wij niet onze huidige woning gehad.

Net voor sluiting van de inschrijving heeft hij met de verkoop makelaar gebeld en gevraagd wat het hoogste bod was...wij hebben toen net wat hoger geboden.
Nee dit mag officieel niet....maar het gebeurt helaas veel vaker.
Hier kennen de makelaars elkaar ook allemaal goed in deze regio...en doen wel vaker zulke 'vrienden diensten'.
Zo dan, dat mag een makelaar nooit doen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij stappen ook net in, en doen het zonder aankoopmakelaar. Meerdere mensen in onze omgeving hebben dat gedaan, en geen problemen mee gehad. Beetje gezond verstand gebruiken en op internet staat ook erg veel informatie
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar geleden in de meest hysterische wijk van de meest hysterische stad (qua huizenmarkt :lol: ) een woning gekocht zonder aankoopmakelaar. Dus ik stem tegen ;)
Je moet er wel veel tijd instoppen (iedere ochtend funda bekijken en meteen de verkoopmakelaar bellen zodra ze open zijn), en geluk hebben (verkoopmakelaar die er weinig moeite instopt en "maar" 15 bezichtigingen doet bijvoorbeeld).
Je weet gewoon niet of je het geld wat je uitgeeft aan een aankoopmakelaar terugverdiend met het bod, of het feit dat je er uberhaupt tussen komt en dus sneller een huis hebt dan zonder aankoopmakelaar. Iedereen die er geen had zal zeggen dat het prima ging. Iedereen die er wel 1 had zal zeggen dat hij zijn geld waard is.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-02-2021 11:25
Je weet gewoon niet of je het geld wat je uitgeeft aan een aankoopmakelaar terugverdiend met het bod, of het feit dat je er uberhaupt tussen komt en dus sneller een huis hebt dan zonder aankoopmakelaar. Iedereen die er geen had zal zeggen dat het prima ging. Iedereen die er wel 1 had zal zeggen dat hij zijn geld waard is.
Dit. Ik weet alleen dat het veel tijd scheelde: het kantoor selecteerde huizen die bij ons pasten meteen als ze beschikbaar kwamen en regelde de bezichtigingen op door ons gekozen tijden. Efficient ook met onderhandelen. Uiteindelijk goed geholpen maar had t wel zonder gekund.
In deze tijd, zeker doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze woning al gekocht voordat deze op funda stond🤷🏻‍♀️ Alleen daarom al is een aankoopmakelaar geen slecht idee. Daarnaast hebben ze vaak lijntjes onderling en mag je wellicht sneller komen bezichtigen dan iemand zonder aankoopmakelaar
Afgezien van de huidige huizenmarkt zou ik altijd met aankoopmakelaar werken, ik heb er geen verstand van en ik wil geadviseerd en ontzorgd worden.

Ik zat begin vorig jaar naast een collega die zonder makelaar ging kopen. Man, wat een gebel en gecommuniceer zeg!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis verkocht aan de een na hoogste bod en niet aan de hoogste, omdat de eerste wel een aankoopmakelaar had en de hoogste bieder niet. We vonden dat betrouwbaarder, omdat zo'n aankoopmakelaar ook weet wat het budget is van de mensen.
Alle reacties Link kopieren
valisa schreef:
27-02-2021 09:26
Als wij onze aankoop makelaar niet hadden gehad...hadden wij niet onze huidige woning gehad.

Net voor sluiting van de inschrijving heeft hij met de verkoop makelaar gebeld en gevraagd wat het hoogste bod was...wij hebben toen net wat hoger geboden.
Nee dit mag officieel niet....maar het gebeurt helaas veel vaker.
Hier kennen de makelaars elkaar ook allemaal goed in deze regio...en doen wel vaker zulke 'vrienden diensten'.

Wat ongelooflijk asociaal van jullie.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
To, wat al eerder gezegd is: Het hangt ook van je regio af :)

Hier woning gekocht met bouwtechnische keuring, voorbehoud van financiering en niet het hoogste bod. Een paar maanden geleden.
Hangt ook van type verkopers af, wat voor huis, welke regio, wat je budget is enz.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven