Aargh die rookmelders!

10-01-2013 05:55 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom kondigen rookmelders altijd middenin de nacht aan dat hun batterij leeg is? Al die jaren rookmelders in huis en altijd begint zo'n ding middenin de nacht te piepen. Al-tijd. Nooit overdag. En we hebben er niet eentje. Nee, zeven. Zeven rookmelders, en ik heb een dermate waardeloos gehoor dat ik dus niet hoor welke! Ze moesten ze uitrusten met verschillende soorten piepjes.. Of muziekjes! Nu sta ik onder iedere melder, in volgorde van waarschijnlijkheid, te wachten tot ik een piep hoor...

Ik begin me inmiddels een beetje af te vragen hoe dat eruit ziet. Haren recht overeind, oude joggingbroek aan mijn kont, die steeds een beetje afzakt, en een hemdje dat eigenlijk te koud is om er je bed mee uit te komen. Zittend op de trap, hoofd iets geheven richting het plafond waar de vermoedelijke dader hangt. Piep! Shit, deze is het ook niet...
Haha herkenbaar. Ik heb toen overal de batterij uitgehaald en er op gegokt dat er die nacht geen brand kwam. De volgende ochtend is voeg genoeg om ze te checken,

Maar goed dat je ze hebt!
Haha dat hebben we hier ook altijd! Ik word altijd als ik slaap van alles wakker, zoals m'n telefoon die trilt en als het buiten stormt. Maar als de rookmelder afgaat omdat de batterij leeg is hoor ik het niet eens!
Periodiek de batterijen vervangen, dan gaat de rookmelder alleen 's nacht af als er echt brand is.
Je kunt ook rookmelders op 220v nemen. Die hebben een batterij die 10 jaar meegaat. Kosten wat meer maar wel goed voor je nachtrust

Je kunt ook jaarlijks een batterij vervangdatum op de kalender zetten ben je het ook altijd voor.
Ik doe mijn best
Jaaa je wilt ze toch in huis hebben, maar het zijn vreselijke apparaten! De laatste keer dat er bij mij zo'n ding af ging heb ik hem van frustratie met een hamer van het plafond afgeslagen, omdat ik hem niet uitkreeg.
Haha Beppie, dat heb ik ook wel eens gedaan inderdaad. Maar ja, ik vind ze ook wel nodig.

Periodiek vervangen heb ik ook wel eens aan gedacht, maar wat neem je dan als periode. Een half jaar, een jaar? Geen idee hoe lang deze batterij erin zit in ieder geval. Vanaf nu maar eens in de gaten houden!

Het is ook suf, wakker worden van een lege batterij... Dat maakt me dan chagrijnig he, dat je wakker wordt omdat je met je luie donder niet de moeite hebt genomen om de batterijen op voorhand te vervangen, dat je denkt, och dat komt wel, dat doe ik "nog wel een keer". Ik ga ze vanmiddag allemaal vervangen. Een paar maanden geleden had ik het ook namelijk. Nu weer. Dikke kans dus...., precies. En ik wil met mijn luie donder over een maand niet weer een topic openen dat ik uit mijn slaap ben gehaald door PIEP
quote:Senseo schreef op 10 januari 2013 @ 06:45:

Je kunt ook rookmelders op 220v nemen. Die hebben een batterij die 10 jaar meegaat. Kosten wat meer maar wel goed voor je nachtrust

Je kunt ook jaarlijks een batterij vervangdatum op de kalender zetten ben je het ook altijd voor.Dat vind ik persoonlijk zonde van mijn geld. Volgens mij gaat met een beetje geluk een batterij veel langer mee dan een jaar.
[quote]beppie007 schreef op 10 januari 2013 @ 06:59:

Jaaa je wilt ze toch in huis hebben, maar het zijn vreselijke apparaten! De laatste keer dat er bij mij zo'n ding af ging heb ik hem van frustratie met een hamer van het plafond afgeslagen, omdat ik hem niet uitkreeg.[/quote]

Ik zie het helemaal voor me.
ik heb die krengen er een tijdje terug maar uitgehaald.

ik was eens boodschappen gaan doen, toen kwam ik terug en hoorde ik aan het begin van de straat iets piepen. hoe dichter bij huis hoe harder, en toen ik thuis kwam stond dat ding oorverdovend te gillen. uiteraard hele huis voor de zekerheid gecheckt maar dat ding was gewoon spontaan gaan loeien...

wat een ondingen zeg...
Hier ook meerdere brandmelders. Wij vervangen daar in één keer alle batterijen van als er eentje leeg is.
De batterij gaat ongeveer 2,5 jaar mee. Ik heb er maar twee en die hangen ver uit elkaar, ik hoor dus wel welke piept. Van de melder bij de keuken krijg ik de hik, als ik een eitje met spek wil bakken moet ik hem eruit halen, anders gaat hij loeien. Ook als de afzuigkap aanstaat met aan de andere kant de balkondeur open.
verba volant, scripta manent.
Dat had mijn vriend ook een keer, maar dan overdag (dus dat gebeurt ook wel eens), toen hadden buren de brandweer gebeld.

Mijn vriend kwam toevallig de straat inrijden, en zag de brandweer staan, en toen hij dichter bij zijn huis kwam, bleek de brandweer dus bij zijn huis al aan het controleren te zijn.

Je kunt ook jaarlijks een batterij vervangdatum op de kalender zetten ben je het ook altijd voor.Ik heb die ook, in de 8 jaar dat ik hier woon heb ik ze 1x moeten verwisselen (ze zaten al in de woning). En ik heb er nu Duracell batterijen in. Hopelijk nu er weer voor jaren vanaf.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Hahaha! Zie het idd helemaal voor me!

Hier ging hij steeds af als ik de badkamer uitstapte (en er dus zo'n wolkje vochtige damp meekwam) . Uit frustratie de batterijen eruit gehaald en niet meer ( ik weet het ik weet het ) teruggestopt....!
Hier zijn de batterijen ook altijd 's nachts leeg. Hoorde een keer zo'n rare piep door de babyfoon... kind sliep heerlijk door

En in de keuken gaat hij altijd af als ik pannekoeken bak, de kinderen leggen hem dan even elders "mama bakt weer pannenkoeken" ..
Hier hebben we doorgeschakelde brandmelders en die gingen dus van de week af om 3.30u 's nachts. Er was niks aan de hand verder godzijdank, maar het hele huis wakker en kind in paniek door dat gillende ding op haar kamer. Pffffff.
Het is waar! Altijd in het midden van de nacht! Altijd!
Eerlijk gezegd...ben ik er hartstikke bang voor dat het mij ook gaat gebeuren dat zo'n ding een keer midden in de nacht afgaat en ik me kapot schrik.

Dat gaat niet zomaar, dan moet je wel aansluitingen hebben of aan laten leggen. Anders krijg je overal kabels over je plafonds.

quote:Jynta1981 schreef op 10 januari 2013 @ 09:06:

Hier hebben we doorgeschakelde brandmelders en die gingen dus van de week af om 3.30u 's nachts. Er was niks aan de hand verder godzijdank, maar het hele huis wakker en kind in paniek door dat gillende ding op haar kamer. Pffffff.Haha! Wij zijn ons nieuwe huis aan het verbouwen en daar komen 16 (!) doorgeschakelde brandmelders. (Tsja, vader bij de brandweer, dan krijg je dat). Dus hoop niet dat die ook spontaan beginnen!
quote:MarianneDavids schreef op 10 januari 2013 @ 08:31:

De batterij gaat ongeveer 2,5 jaar mee. Ik heb er maar twee en die hangen ver uit elkaar, ik hoor dus wel welke piept. Van de melder bij de keuken krijg ik de hik, als ik een eitje met spek wil bakken moet ik hem eruit halen, anders gaat hij loeien. Ook als de afzuigkap aanstaat met aan de andere kant de balkondeur open.Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen maar het komt er op neer dat je afzuigkap niet goed kan afzuigen als je balkondeur open staat. De meneer van vereniging eigen huis heeft het mij jaren geleden uitgelegd, de uitleg weet ik niet meer. Alleen dat twee 'afzuigers' in 1 ruimte niet werkt.
In mijn familie zitten ook behoorlijk wat brandweermannen en vriendlief is bouwkundige, maar wij hebben er dus maar 3. Beneden in de gang, op de overloop en op de zolder. Dat is echt genoeg. Ze zijn in de bouw meegenomen dus idd van die 220 dingen.

De bedoeling van brandmelders is dat ze je waarschuwen als er rook is in de veilige vluchtweg, zodat je tijd hebt om naar buiten te komen.

Zestien brandmelders, hoe groot is je huis dan wel niet?
quote:Katherina schreef op 10 januari 2013 @ 10:00:

In mijn familie zitten ook behoorlijk wat brandweermannen en vriendlief is bouwkundige, maar wij hebben er dus maar 3. Beneden in de gang, op de overloop en op de zolder. Dat is echt genoeg. Ze zijn in de bouw meegenomen dus idd van die 220 dingen.

De bedoeling van brandmelders is dat ze je waarschuwen als er rook is in de veilige vluchtweg, zodat je tijd hebt om naar buiten te komen.

Zestien brandmelders, hoe groot is je huis dan wel niet?Wij hebben inderdaad een groot huis en het is ook nog eens een heel oud huis met allemaal gangetjes en kamertjes. En daarbij willen wij het graag weten als er brand/rook in één van de kamers is, en niet pas als de rook bij de vluchtweg is aangekomen. In de kamers hangen ze ook bij de deuren in de buurt. Die vallen ook onder de vluchtweg hoor. 3 is misschien genoeg. Maar wij hebben al bijna 7 ton in ons huis gestoken. Dan wil ik niet graag dat dat door brand verloren gaat. Iets met better safe than sorry...
Wees maar blij dat die dingen bestaan....

Met kerst is er bij de buren brand geweesd, alle slaapkamers weg! Na aanleiding daarvan hebben wij nog een aantal extra rookmelders aangeschaft, maar ook( we hebben nog een geiser en gaskachels) een koolmomoxidemeter!

Ik heb altijd geleerd dat die dingen op een meter van de grond moeten hangen. We hebben toen een bevriende brandweerman gebeld, en hij en zijn comandant zeiden: zo laag mogelijk! Dus aan de grond. Maar in de bijsluiter staat weer een meter! Wie het weet, mag het zeggen ....
precies om die reden liggen ze bij mij nog altijd in de kast. Uiteraard heb ik brandrisico berekend en die is zeer laag.

Eén keer vlam gevatte spaghetti gehad maar daar had een rookmelder in de gang toch niet op gereageerd. Heeft me m'n sierstrip gekost die helemaal gesmolten was.

Sindsdien zet ik altijd een timer voor ik de keuken verlaat. Verder geen apparaten in huis die op standby staan.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven