Abortus en privacy

13-04-2019 11:20 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik heb een aantal jaar geleden abortus laten doen. Ik heb er bewust voor gekozen om dit niet met al mijn familie te dele. De reden hiervoor behoeft verder geen uitleg, maar laat ik zeggen dat ik ook zeker niet van plan ben om dit aan mijn familie te vertellen.

Nu loop er ik tegenaan dat het blijkbaar in mijn dossier staat (de huisarts wist van mijn abortus) en telkens als ik bij de huisarts, ziekenhuis, of waar dan ook kom, dan vragen ze er iets over. De laatste keer zelfs toen ik aanhoudende griep had werd nog even gevraagd of het kan zijn dat ik weer zwanger was. Bij de huisarts heb ik inmiddels aangegeven dat ik niet wil dat het telkens aangekaart wordt als het niks te maken heeft met waarvoor ik kom. Hij heeft dit in mijn dossier genoteerd. In het ziekenhuis hebben ze vaak de standaard vraag of ik wel eens zwanger ben geweest. Laatst zaten mijn ouders erbij, toen heb ik gezegd 'nee'. Na het gesprek heb ik gezegd dat ik nog even wat vragen wilde stellen aan mijn arts zonder mijn ouders erbij en toen heb ik het wel aangegeven.

Nu denk ik, kan ik dan nooit meer mijn ouders meenemen? Het lijkt alsof het ziekenhuis hier nooit aan gedacht heeft. Dat die onverwachtse vraag hele vervelende situaties kan opleveren.Kom ik nu telkens in vervelende situaties terecht? Of kan ik dit voorkomen? Hoe doen anderen dit? Heeft iemand hier ervaring mee?
Jaahoor schreef:
13-04-2019 12:45
Ik denk niet dat ze daarnaar revereren, maar dat het een standaard vraag is inderdaad. Maar nu ik het een aantal keer heb beantwoord denk ik dat het nu wel in mijn 'ziekenhuis' dossier staat. De huisarts heeft aangegeven dat ze niks uit mijn 'huisarts' dossier mogen verwijderen, dus hij heeft erbij gezet dat dit privé is en alleen met mij kan worden besproken. In principe is dat opgelost. Alleen in het ziekenhuis wordt er nog telkens naar gevraagd.
Het is geen standaardvraag. Het is een vraag die bij bepaalde behandelingen/ziektes/klachten/risico's hoort.
Lucifer2018 schreef:
13-04-2019 12:46
Nee hoor.

Wees blij dat je gezondheid dan zwaarder weegt dan je privacy. En als jij kan antwoorden kan je ook even aangeven dat je wil dat de rest even een paar stappen achteruit doet/de kamer uit ect.
Dat gezondheid zwaarder zou moeten wegen dan privacy ben ik helemaal met je eens, maar soms lopen ze er ook een beetje met de klompen doorheen. Toen ik na mijn bevalling uit het ziekenhuis ontslagen werd moesten er nog wat papieren ingevuld worden, dus ik zit in een rolstoeltje in zo'n wachtkamertje met anderen die ik niet ken. Roept daar een verpleegkundige dat mijn man wel op mij moest letten, want ja....met een moeder met zo'n zware psychiatrische ziekte zou ik best wel eens een postnatale depressie kunnen krijgen (die ik niet gekregen heb overigens). Dan denk ik: tja, volgens mij heb je het niet helemaal begrepen.
Jaahoor schreef:
13-04-2019 12:45
Ik denk niet dat ze daarnaar revereren, maar dat het een standaard vraag is inderdaad. Maar nu ik het een aantal keer heb beantwoord denk ik dat het nu wel in mijn 'ziekenhuis' dossier staat. De huisarts heeft aangegeven dat ze niks uit mijn 'huisarts' dossier mogen verwijderen, dus hij heeft erbij gezet dat dit privé is en alleen met mij kan worden besproken. In principe is dat opgelost. Alleen in het ziekenhuis wordt er nog telkens naar gevraagd.
Is het relevant voor de ziekte die je hebt? Zwanger zijn geweest geeft misschien meer risico op baarmoederkanker, dus als je voor iets in die regio naar het ziekenhuis moet zullen ze je die vraag daarom wellicht stellen? Maar dan zou ik die vraag opvatten als een complete zwangerschap doorstaan hebben, niet een bevruchte eicel laten wegzuigen.
Eerlijk gezegd kan ik mij dit soort vragen niet herinneren, maar ik was al wel iets van 40 toen ik voor het eerst naar 'n gyn ging. En het zal voor hun ook wel in mijn medisch dossier te zien zijn dat ik nooit een kind heb gebaard.
Lucifer2018 schreef:
13-04-2019 12:47
Het is geen standaardvraag. Het is een vraag die bij bepaalde behandelingen/ziektes/klachten/risico's hoort.
Eens, dat bedoel ik. Maar ik heb tot nu toe vrijwel altijd die vraag gehad, misschien lag het inderdaad telkens aan mijn klachten/behandelingen etc. Toen die vraag toen ik griep had ook werd gesteld krabte ik toch wel even achter mijn oren. Wat heeft dat er nu mee te maken? Het kwam totaal onverwachts.
Marana-- schreef:
13-04-2019 11:27
Als je ouders bij het gesprek met de arts zitten, is het heel normaal dat de arts er vanuit gaat dat je ouders alles mogen weten. Je arts kan niet belangrijke vragen overslaan omdat jij je ouders mee naar binnen neemt. Met het meenemen van je ouders geef jij impliciet aan dat zij alles mogen weten wat bij dit gesprek van belang is. En 'ooit zwanger geweest' kan dus zeker wel van belang zijn.

Dit dus.
florence13 schreef:
13-04-2019 12:50
Dat gezondheid zwaarder zou moeten wegen dan privacy ben ik helemaal met je eens, maar soms lopen ze er ook een beetje met de klompen doorheen. Toen ik na mijn bevalling uit het ziekenhuis ontslagen werd moesten er nog wat papieren ingevuld worden, dus ik zit in een rolstoeltje in zo'n wachtkamertje met anderen die ik niet ken. Roept daar een verpleegkundige dat mijn man wel op mij moest letten, want ja....met een moeder met zo'n zware psychiatrische ziekte zou ik best wel eens een postnatale depressie kunnen krijgen (die ik niet gekregen heb overigens). Dan denk ik: tja, volgens mij heb je het niet helemaal begrepen.
Wat slecht . :woa:
florence13 schreef:
13-04-2019 12:50
Herkenbaar. Ik kan meeluisteren met de gesprekken van de huisartsassistente. Alles is te horen in de wachtkamer. "Spreek ik mevrouw de Wit? Ik heb de uitslag over uw fecesonderzoek.." blablabla. Lekker belangrijk denk je misschien, fecesonderzoek, maar toch vind ik het niet kunnen. Heel de wachtkamer die op de hoogte is van je poepproblemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven