Activiteitenclub - Advies en/of tips gevraagd

30-11-2009 14:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Graag jullie advies en/of tips gevraagd....

Iets meer dan een half jaar geleden ben ik met een kennis een activiteitenclub begonnen. Erg leuk, het wordt steeds drukker en we hebben al veel leuke dingen met elkaar gedaan zoals gourmetten, uit eten gaan, bowlen etc (nee, geen kantklossen of breien )

Nu staat er op onze site: we zoeken mannen en vrouwen tussen de 30 en 50 jaar. We hebben in het begin geen regels opgesteld omdat ik er vanuit ging dat mensen wel zouden begrijpen dat ik daarmee bedoelde dat er geen kinderen welkom waren. Begrijp me niet verkeerd, ben gek op kinderen, maar dat was de insteek van de club niet.

Nu gebeurt het steeds vaker dat er toch kinderen mee komen als we uit eten gaan. Dit is moeilijk bespreekbaar te maken met mijn medeoprichter, die vindt dat het allemaal maar moet kunnen. Moet ik er ook bij zeggen dat deze persoon de instelling heeft "hoe meer zielen, hoe meer vreugd" en geen regels wil gaan stellen omdat de club op vrijwillige basis draait. Er wordt dus geen contributie gevraagd of iets dergelijks. Ik daarentegen ben iemand die juist wel goed met regeltjes kan omgaan en ben van mening dat er, ook al is het vrijwillig, er bepaalde regels gemaakt moeten worden. We zijn nu nog met een klein clubje maar als er straks 30 of 40 leden zijn, wordt het in mijn ogen een zooitje. Wil er ook geen speeltuin van maken.

Kortom, ben ik aan het zeuren of zoals jullie dat zo mooi zeggen "een huilie aan het zijn", of vinden jullie dat ik gelijk heb? Zoals het er nu naar uit ziet ben ik straks degene die uit mijn eigen opgerichte club ga stappen.

Oh ja, ik moet er ook nog bij zeggen dat bij onze avondactiviteiten er vaak behoorlijk pittige dingen besproken worden over relaties en/of politiek. Ik vind dat daar dus geen kinderen bij horen....

Ik hoor graag jullie mening, zowel van de kinderlozen zoals ik als van de mensen hier die wel kinderen hebben.

Groetjes, Sav
Ik denk dat je dat dan beter van te voren had moeten bespreken.

Nu kan je een volgende regel bedenken. Ene uitje met kinderen, het andere zonder kinderen. Vooraf aan het uitje vermelden.

Wat betreft die discussies, helaas das een kul argument.
Is het niet een optie om een paar kindwelkome avonden te organiseren en de rest kindvrij te houden? Je kunt het natuurlijk ook democratisch houden en je leden laten stemmen op een ALV.
Ik heb geen kinderen en zou ze bij een activiteitenclub ook niet verwachten. Zou het ook niet op prijs stellen als ze overal vanzelfsprekend bij waren, zonder overleg. Waarom? Omdat het ook wel eens leuk is als kinderen (en het gezin) niet centraal staan.

Maar ja, als de rest daar anders over denkt, zou ik een compromis bedenken. Sommige activiteiten met, andere zonder kinderen. Bij avondactiviteiten zou ik trouwens standaard geen kinderen erbij willen.
Wat DNM al zegt ,kun je niet af een toe een üitje mét kinderen voorstellen ?,en bij andere uitjes gewoon dus geen kinderen.

Het lijkt mij ,dat je vást niet de enige zult zijn die er liever geen kinderen bij wil hebben.

Wel een leuk idee zo'n "clubje"

Waar woon je in de buurt ?
@DNM: Ja, dat snap ik, maar die regels maken is dus niet gebeurd, dus ik kan er weinig aan terug draaien.

Waarom vind je de discussies een kul argument? Ik vind het niet prettig om als ik bijvoorbeeld een leuke date heb gehad, dat te vertellen waar een kind bij zit. Gaat die kinderen niet zoveel aan denk ik.

@AlettaJacobs: Heb zelf zitten denken aan bijvoorbeeld middagsessies zoals bijvoorbeeld een strandwandeling, koffie drinken etc. wel toegankelijk voor kinderen te maken.

We hebben overigens geen ALV, juist omdat we het laagdrempelig én gratis willen houden.
@Boss, ik woon in de buurt van Den Haag.
Wat DNM zegt. Lijkt me een goed idee om voor iedereen helder te houden dat er ook activiteiten gepland worden waar nadrukkelijk géén kinderen bij gewenst zijn. Al was het maar omdat je gaat wadlopen ofzo (jaja, kan ook met kinderen, maar met een grope volwassenen loop je veel beter door).

Als compromis kun je ook activiteiten inplannen die wel op kinderen gericht zijn (naar een pretpark of dierentuin).

Of plan beide tegelijk: boswandeling: korte route voor gezinnen met kinderen, lange route zonder kinderen.

Het kan toch naast elkaar bestaan?

En dat er eerst geen regels waren, wil niet zeggen dat die er niet kunnen komen?

Stel een algemene mail op waarin je aankaart dat het hartstikke leuk is dat emn zo enthousiast is dat ze graag hun hele gezin laten meedelen in de vreugde, maar dat er ook behoefte bestaat aan kindvrije activiteiten.

ps: wat een leuk idee trouwens een activiteitenclub. Zijn de leden allemaal bekenden van elkaar of allemaal losse mensen die zich via advertenties e/o website gemeld hebben?
Starshine, we waren allemaal onbekenden voor elkaar. Daarom is het zo geweldig dat het met allemaal zo ontzettend goed klikt, heel bijzonder. En ze moeten zich inderdaad aanmelden via een website.
Ik vind dat kinderen niet bij een aktiviteitenclub (voor mannen en vrouwen 30-50 jaar) horen. Tenzij dat natuurlijk de insteek van de aktiviteitenclub is.

Eerlijk gezegd vind ik het altijd erg vreemd als mensen het de normaalste zaak van de wereld vinden hun kinderen daar wel mee naar toe te nemen.

Heb dit zelf ook weleens meegemaakt. Het werd dan gebracht als "ik neem aan dat er niemand bezwaar heeft als ik mijn kinderen meeneem". Dan is er meestal al snel iemand die zegt "natuurlijk is dat geen probleem".

En wees dan maar eens degene die er wel bezwaar tegen maakt. Dat is over het algemeen niet echt bevorderlijk voor de goede sfeer. Voor mij was het reden om af te haken.

Omdat jullie niet vanaf het begin duidelijk hierin zijn geweest, en het nu al zo loopt dat kinderen meekomen, denk ik dat je er weinig meer aan kunt veranderen. Als je het aankaart krijg je waarschijnlijk een tweedeling in de groep. Want aangeven dat je zonder kinderen wilt afspreken valt meestal niet zo goed bij degenen die ze mee willen nemen...
Heee, lieveranoniem, jij ook hier? Wat zijn we het weer eens.
In mijn vriendengroep worden de kinderen ook steeds vaker meegesleept. Ik word er niet blij van. Maar durf er niets van te zeggen omdat dat denk ik niet in goede aarde zal vallen. :-)
Liever Anoniem, ik vind het dus ook niet normaal. Ga dan met je gezin alleen uit eten. Gelukkig heb ik een afspraak met mijn mede oprichter om dingen uit te praten. Die spreek ik woensdag. Ik hou jullie op de hoogte.

Waxine, ik ga het toch maar aankaarten. Vind het gewoon niet leuk en heb geen zin om op mijn woorden te gaan letten omdat er een kind bij is...
T is ook wel hard hè, dat mensen er naast vrienden ook nog een gezin op nahouden. Tja, die maken nu eenmaal ook deel van hun leven uit.

Ik kan me zo voorstellen als je in zo'n clubje zit en het klikt met elkaar en je weet dat een aantal ook kinderen hebben, al snel de beheofte naar boven komt om bij de volgende activiteit de kids eens mee te nemen.

Gewoon doen wat eerder geopperd is: doe wat kinderactiviteiten en wat volwassenactiviteiten. als ik voor mezelf spreek, wil ik ook wel eens dingen zonder gezin doen, dus je wordt dan heus niet meteen afgefikt.
@ Savannah, ik heb een list bedacht. Je moet niet zeggen dat je er geen kinderen bij wil. Je zegt: we hebben gemerkt dat er behoefte aan is om kinderen mee te nemen, daarom hebben we speciaal een aantal activiteiten georganiseerd waarbij iedereen de kinderen kan meenemen! Zo heet je de kinderen welkom, terwijl je tegelijkertijd duidelijk maakt dat het niet de bedoeling is dat ze overal mee komen.

@ Starshine, het is niet zo dat mensen er naast vrienden ook nog een gezin op nahouden, het is andersom, het gezin komt eerst. Vierde je vroeger sinterklaas en oud en nieuw met je vrienden, nu vieren ze dat met hun kinderen. Ging je vroeger met je vrienden op vakantie, nu is dat 'on hold' gezet tot de kinderen groter zijn. Kon je vroeger nog wel eens spontaan iets gaan doen, nu moet het allemaal lang van tevoren ingeroosterd worden met de oppas. Voortaan moet je afspreken in familierestaurants en pannenkoekhuizen in plaats van exotische eettentjes. Alles bij elkaar zie je je vrienden veel minder dan vroeger, zodra ze kinderen hebben.

En dat is allemaal prima en kinderen zijn erg gezellig en zo, maar ik heb zelf bewust geen kinderen en ik heb hier niet voor gekozen. Dus ga je op een gegeven moment op zoek naar nieuwe vrienden en nieuwe activiteiten. Bijvoorbeeld via een activiteitenclub. Als daar 30-50 jaar op de website staat, dan verwacht je toch dat het gaat om nieuwe vriendschappen met volwassen mensen? Ik wil helemaal niet meer kinderen leren kennen, ik ken er al genoeg, ik wil weer eens grote-mensen-activiteiten kunnen ondernemen.
Korenwolf, ik ga morgen met mijn medeoprichter praten, ik ga alles wat hier staat op papier zetten en kijken hoe zij er op reageren.

En inderdaad, zaterdag zaten we dus in een familierestaurant. Helemaal niet erg, maar er zijn dus ook ouders (niet in ons clubje) die de kinderen als loslopend wild laten rondrennen. En dát begrijp ik dan niet. Sinds wanneer zijn mensen zich er niet meer van bewust dan anderen dat als storend beschouwen?

En dat laatste stukje is helemaal waar. Als ik een kinderclub had willen hebben, had ik die via via wel opgezocht. Nu wordt het me opgedrongen en dat voelt niet prettig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven