Advies hond

13-06-2025 08:13 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is hier vast iemand die me advies kan geven over iets waar we tegenaan lopen. We hebben al jaren jachthonden. Actieve honden, maar we hebben regelmatig uitzonderingen op de regel gehad. We zijn een jong gezin met drie kinderen tussen de 4-9 jaar.
Op het moment hebben we een jachthond van 10. Dat is zo’n uitzondering op de regel, rustige stabiele hond. Binnen slaapt ze, buiten gaat ze achter vogeltjes aan. Ze is nog erg goed voor haar leeftijd, hoewel de ouderdomskwaaltjes nu langzaamaan beginnen te komen.
November 2023 hebben we een tweede hond erbij genomen. Een Duitse staande langhaar. Dit is vanaf het begin af aan een rollercoaster geweest. Het zindelijk maken ging erg moeizaam, ze leerde graag de ‘huis en tuin’ trucjes, loopt perfect aan de lijn, gaat goed met de andere hond en heeft een enorm lief karakter. Maar haar enthousiasme is echt niet te temperen. Iedereen in huis wordt er echt knettergek van. Als we thuis komen worden alle kinderen omver gesprongen (vooral kindjes die komen spelen is het extra vervelend), hond is dan niet te corrigeren en is echt een stuiterbal. Ze is dan niet gevoelig voor wat voor correctie dan ook. Opsluiten is geen optie, ze krijgt deuren open (of alle klinken gaan vervangen maar dan nog hebben we niet echt een geschikte ruimte om ze voor langere tijd vast te zetten. Ook gasten die onverwachts langskomen kan je niet op inspelen want die staan gewoon ineens binnen).
Het is zo goed bedoelt van haar, want het is puur enthousiasme en blijheid, maar het is voor ons erg vervelend. Ze is vrij groot en dus lomp. Een kind heeft er weinig tegen te vertellen.
Hoe pakken we dit probleem aan?

Ze hebben buiten veel ruimte om vrij rond te lopen. We wandelen met ze, maar ze poept/plast niet tijdens wandelingen? Zo gauw we thuis zijn, gaat ze thuis in de tuin zitten. Dat wordt netjes opgeruimd, maar vind het niet prettig. Als we weg gaan zitten ze ook in de tuin, maar alles wat van stof is moet weg. Daar is ze erg fanatiek op, ondanks dat ze stikt van het speelgoed.
Het smerigste van allemaal; ze eet de poep van de andere hond op..

Ik ben veel thuis, dus langer dan 1-2 uur zitten ze eigenlijk nooit alleen.
Wekelijks gaat ze naar een (jacht)cursus, waar ze het wel erg goed doet.

Ze zit natuurlijk in de puberteit, dat zal nog wel een half jaar duren. Ze is binnenshuis (zonder gasten) al een stuk rustiger geworden als een jaar geleden en nogmaals; ze is ook zo enorm lief! Echt een enorme knuffelaar.
Is dit een kwestie van stug volhouden wbt corrigeren en hopen dat dit na de puberteit rustiger wordt? Hulp inschakelen van een professional?
Aangezien we dagelijks wel zitten met meerdere mensen/kinderen aan bezoek, storen we ons hier vaak aan. De kinderen willen de hond niet in de buurt hebben als ze hier afspreken. Als ze eens rennen gaat de hond mee rennen/in de weg lopen/mee spelen/bal afpakken. Opnieuw; goed bedoeld, maar niet gewenst.

Soms heb ik spijt dat we haar in huis genomen hebben. En ik schaam me ervoor om dat te zeggen. Maar het is zo druk bovenop een gezin met drie kinderen. Ik mis de rust die we hadden. Ik wil heel graag dat we dit kunnen laten werken want tegelijkertijd ben ik zo gek op haar.
Wat ik altijd adviseer aan mensen met een pup: laat hem een keer of 10 a 20 naar een dagopvang gaan waar hij in een roedel loopt

Dus niet een kennel/pension waar hij het grootste deel van de dag opgesloten zit.

Maar een opvang met een omheind stuk land, waar hij de hele dag tussen 30 of 40 honden loopt.

Het was voor mijn hond echt de oplossing.

Zoveel problematisch gedrag verdween toen hij leerde te functioneren in een roedel van soortgenoten.

Honden leren elkaar veel efficiënter gewenst gedrag aan, dan dat wij ooit kunnen.
Dropdrop schreef:
13-06-2025 18:37
Wat ik altijd adviseer aan mensen met een pup: laat hem een keer of 10 a 20 naar een dagopvang gaan waar hij in een roedel loopt

Dus niet een kennel/pension waar hij het grootste deel van de dag opgesloten zit.

Maar een opvang met een omheind stuk land, waar hij de hele dag tussen 30 of 40 honden loopt.

Het was voor mijn hond echt de oplossing.

Zoveel problematisch gedrag verdween toen hij leerde te functioneren in een roedel van soortgenoten.

Honden leren elkaar veel efficiënter gewenst gedrag aan, dan dat wij ooit kunnen.
Ook een goede tip inderdaad. De hondenbegeleider die ik net noemde nam probleemgevallen geloof ik ook weleens tijdelijk op in zijn roedel om die reden.

Hij zei ook: je hoeft je hond niet te gaan corrigeren, niet met ruk aan riem en ook niet dat ‘bijten’ in de nek enzo. Je kunt toch nooit zo krachtig en goed getimed als een andere hond corrigeren, dus die handelingen zijn sowieso kansloos. Je kunt dat volgens hem beter op andere manieren doen.
DSL- en zijn zulke lieve gevoelige leerbare honden, heerlijk in een gezin ook. Maar ook slim en eigenzinnig!

Ik zou zeker een expert om hulp vragen. Heel consequent zijn in de regels/routines en als de regels goed zijn ingesleten, pas de kinderen weer laten meedoen in de commando's en routines. Energie goed kwijt laten raken zal ook helpen.

Hopelijk hebben jullie er een fijne gezinshond aan.
thistle schreef:
13-06-2025 18:18
DS worden voor best stevig werk in gezet, die honden schrikken niet gauw terug. Vaak zie je dat de eigenaren en trainers dan ook wat harder zijn naar de hond in hun correctie. En dan bedoel ik niet tikken geven of zo, maar alleen al het stemgebruik.
Dan begreep ik je toch goed inderdaad! En het is herkenbaar. Onze oude hond heeft een veel ‘zachtere hand’ nodig dan de jonge hond.
Yulia29 schreef:
13-06-2025 21:19
Dan begreep ik je toch goed inderdaad! En het is herkenbaar. Onze oude hond heeft een veel ‘zachtere hand’ nodig dan de jonge hond.
Heeft je jonge hond een stamboom? Kan je daarin terugzoeken of er een beetje van een Duitse lijn in zit? Dat zijn nogal andere honden dan de lijnen die in NL worden gefokt.
Ik ben met mijn retriever geswitcht van een stevige trainer naar een zachte trainer. Mijn hond is gegroeid in vertrouwen en zekerheid en dat komt vooral omdat ik ben gegroeid en veel meer naar mijzelf kijk. Dat heeft ook effect gehad op haar gedrag thuis. En nu realiseer ik me ineens dat ze niet meer tegen bezoek op springt en ook op straat minder naar andere mensen rent, het onzichtbare draadje tussen ons is versterkt.
Wil je delen uit welke regio je komt, dan kunnen de andere schrijvers en ik misschien wel hele concrete tips geven.
thistle schreef:
14-06-2025 08:17
Heeft je jonge hond een stamboom? Kan je daarin terugzoeken of er een beetje van een Duitse lijn in zit? Dat zijn nogal andere honden dan de lijnen die in NL worden gefokt.
Ik ben met mijn retriever geswitcht van een stevige trainer naar een zachte trainer. Mijn hond is gegroeid in vertrouwen en zekerheid en dat komt vooral omdat ik ben gegroeid en veel meer naar mijzelf kijk. Dat heeft ook effect gehad op haar gedrag thuis. En nu realiseer ik me ineens dat ze niet meer tegen bezoek op springt en ook op straat minder naar andere mensen rent, het onzichtbare draadje tussen ons is versterkt.
Wil je delen uit welke regio je komt, dan kunnen de andere schrijvers en ik misschien wel hele concrete tips geven.
Ze heeft een stamboom maar dat zou ik echt even op moeten zoeken. Wij hechten daar niet al teveel waarde aan, dus onthoud zulke dingen niet zo goed.
Ik kom uit Brabant!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven