Advies kitten/kat/voeding/asiel/stamboom

16-05-2022 20:01 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom is er geen dieren pijler op viva? Dan maar overig…

11 jaar geleden heb ik een kitten uit het asiel geadopteerd. Dit werd mijn allereerste huisdier, de plaatselijke dierenspeciaalzaak als zowel de dierenarts raadde hills science plan optimal care brokken aan, dus die heeft hij altijd gekregen. Kitten groeide uit tot de allerliefste kat ooit, de kinderen werden geboren en onze kater was direct dol op ze en andersom.

Afgelopen januari is hij helaas overleden nav een ziekte (Ik zal de info hierover in een post eronder zetten)

Om bij de titel terug te komen. Niemand kan hem vervangen, maar ik mis het zo, het huis voelt zo leeg. Ik overweeg om over een aantal maanden weer een kat (kitten/ kater) te adopteren. Maar ik weet nu niet wat wijsheid is. Weer uit het asiel? De 2 asiels hier in de buurt zijn zo goed als leeg en ik weet uiteraard geen voorgeschiedenis. Maar de liefde die ik heb gehad van mijn kat uit het asiel was ongekend. En ik vind het een fijn idee om een dier waar een ander vanaf wil/niet voor kan zorgen een mooi leven te bieden.

Een kitten met een stamboom om erfelijke chronische ziekten uit te sluiten? Kan dat überhaupt? En wat als niemand ons uitkiest? Wat al niemand ons goed genoeg vindt? Hoe gaat dat in zijn werk? Wie heeft daar ervaring mee?

Mijn katermaatje heeft mij uitgekozen, was liefde op het eerste gezicht, hij klom meteen via mijn been omhoog en ging in mijn nek liggen. En heel toevallig was hij de enige uit dat nestje die nog niet gereserveerd was. Wat als je door de screening komt bij een stamboom aanbieder, en je voelt geen klik? Want het uiterlijk van een kat vind ik niet belangrijk, zijn karakter en de klik dan weer wel.

Marktplaats, dat zie ik niet zo zitten, bang voor broodfok en daar wil niet aan meewerken. Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie? Tips of adressen mogen ook via pb.

En wat zijn echt de allerbeste kattenbrokken? Ik lees nu over ruwe as, ruwe celstof en andere ingrediënten, die zitten dus wel in de hills brokken. En dat er zoveel mogelijk dierlijke producten in zouden moeten zitten? Kortom, heeft er iemand verstand van en wil advies geven? Als ik Google kom ik vooral veel reclame sites tegen, waar top 10’s zijn vastgesteld uit merken die daar voor betalen.

Het is een beetje een onsamenhangend verhaal geworden met vragen erin, voor wie mee wil denken en of ervaringen en tips wil delen ontzettend bedankt!
initiumnovum wijzigde dit bericht op 16-05-2022 20:05
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
initiumnovum schreef:
16-05-2022 20:44
Ik denk inderdaad dat dit het geval zal gaan zijn :)

Veel plezier en laat je uitkiezen :)
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al mijn katten wel van Marktplaats. Maar dan wel van verkopers die ontwormen, inenten, chippen, waar de kittens lang genoeg bij moeder mogen blijven en waarbij je een paspoort krijgt. En dus ook niet gratis. Gelukkig zijn ze bij mij nog altijd 16+ geworden.

Toen ik net katten kreeg, had ik geen cent te makken en kregen ze Tom Poesjes, nu krijgen ze wel hoogwaardiger voer. Maar katten zijn katten en eigenzinnig. Ik had voer van Purizon en Applaws, dat moet hoogwaardig zijn. Nou, mooi niet dat die van mij dat eten. Na een lange zoektocht ben ik uitgekomen op Pro Plan en Wild Freedom en nu heb ik blije katten. Natvoer krijgen ze aangelengd met een plas water, maar alleen Gourmet mousse. Verder willen ze niks, vooral geen stukjes. Katten…. Maar ik hou er zo van.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
De asielen lopen nu vol met zwangere poezen en (pas geboren) kittens. Als je nog even wacht dan zou ik naar het asiel gaan en daar tussen de kittens gaan zitten om er 1 uit te kiezen. Of uitgekozen te worden.
Het zou zelfs kunnen zijn dat je de kittens al in het pleeggezin mag bekijken.

Of, nog beter: word pleeggezin voor een poes met haar kittens. Het is super leuk om te doen, je leert de katjes echt goed kennen én je hebt direct eerste keus. :)
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
16-05-2022 21:07

Toen ik net katten kreeg, had ik geen cent te makken en kregen ze Tom Poesjes, nu krijgen ze wel hoogwaardiger voer. Maar katten zijn katten en eigenzinnig. Ik had voer van Purizon en Applaws, dat moet hoogwaardig zijn. Nou, mooi niet dat die van mij dat eten. Na een lange zoektocht ben ik uitgekomen op Pro Plan en Wild Freedom en nu heb ik blije katten. Natvoer krijgen ze aangelengd met een plas water, maar alleen Gourmet mousse. Verder willen ze niks, vooral geen stukjes. Katten…. Maar ik hou er zo van.
Soms zijn ze vreselijk kieskeurig inderdaad :lol:
Alle reacties Link kopieren
Muselet schreef:
16-05-2022 20:48
Veel plezier en laat je uitkiezen :)
Dankjewel:)
Alle reacties Link kopieren
Blubber schreef:
16-05-2022 21:33
De asielen lopen nu vol met zwangere poezen en (pas geboren) kittens. Als je nog even wacht dan zou ik naar het asiel gaan en daar tussen de kittens gaan zitten om er 1 uit te kiezen. Of uitgekozen te worden.
Het zou zelfs kunnen zijn dat je de kittens al in het pleeggezin mag bekijken.

Of, nog beter: word pleeggezin voor een poes met haar kittens. Het is super leuk om te doen, je leert de katjes echt goed kennen én je hebt direct eerste keus. :)
Ik wil pas actief op zoek gaan in september, ik hoop dat dat nog kitten seizoen is.

Pleeggezin worden heeft ook wel iets moois, ik denk alleen niet dat ik ze dan nog laat gaan :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Allereerst gecondoleerd met je grote verlies, ik weet wat een gemis het kan zijn.
En nu denk je er toch over weer een kat in huis te halen. Dat zal zeker je zinnen verzetten, en weer dierengezelligheid in je leven brengen, maar realiseer je dat katten net als mensen individuen zijn.
Je hebt het bijvoorbeeld over lekker op schoot liggen, maar lang niet alle katten willen dat.
Ik zou je willen adviseren een iets oudere kat uit het asiel te halen, waarbij het karakter al wat duidelijker is. Het asiel kan je hierbij ook adviseren. Je hebt zo toch een grotere kans op een match.
En ga zeker naar een asiel: rasloze katen zijn door de bank genomen gezonder en leven langer dan raskatten.
Wat betreft voer: er is heel veel prima voor in de dierenspeciaalzaak te verkrijgen. Neem liever niet het goedkoopste supermarktvoer, maar verder zit je niet snel fout.
Je had het over nierfalen: dat is helaas vaak een doodsoorzaak bij katten. Wat niet meehelpt is dat katten van nature niet veel drinken. Zet daarom door het hele huis meerdere wijde drinkschalen neer, niet van die kleine kommetjes waar hun snor niet in past. En geef veel natvoer: ook in de natuur krijgen ze vocht via hun prooi binnen. Verder verzadigd het goed, zodat een kat op natvoer niet snel te dik zal worden. Je kan natuurlijk altijd als reserve wat brokjes laten staan, want een kat moet altijd eten ter beschikking hebben.
Heel veel geluk met jullie nieuwe kat!
Alle reacties Link kopieren
rieneke schreef:
16-05-2022 22:10
Allereerst gecondoleerd met je grote verlies, ik weet wat een gemis het kan zijn.
En nu denk je er toch over weer een kat in huis te halen. Dat zal zeker je zinnen verzetten, en weer dierengezelligheid in je leven brengen, maar realiseer je dat katten net als mensen individuen zijn.
Je hebt het bijvoorbeeld over lekker op schoot liggen, maar lang niet alle katten willen dat.
Ik zou je willen adviseren een iets oudere kat uit het asiel te halen, waarbij het karakter al wat duidelijker is. Het asiel kan je hierbij ook adviseren. Je hebt zo toch een grotere kans op een match.
En ga zeker naar een asiel: rasloze katen zijn door de bank genomen gezonder en leven langer dan raskatten.
Wat betreft voer: er is heel veel prima voor in de dierenspeciaalzaak te verkrijgen. Neem liever niet het goedkoopste supermarktvoer, maar verder zit je niet snel fout.
Je had het over nierfalen: dat is helaas vaak een doodsoorzaak bij katten. Wat niet meehelpt is dat katten van nature niet veel drinken. Zet daarom door het hele huis meerdere wijde drinkschalen neer, niet van die kleine kommetjes waar hun snor niet in past. En geef veel natvoer: ook in de natuur krijgen ze vocht via hun prooi binnen. Verder verzadigd het goed, zodat een kat op natvoer niet snel te dik zal worden. Je kan natuurlijk altijd als reserve wat brokjes laten staan, want een kat moet altijd eten ter beschikking hebben.
Heel veel geluk met jullie nieuwe kat!
Dankjewel:)

Daar heb je wel een punt. Ik denk dat ik het misschien romantiseer, omdat mijn kat wel echt uniek was. Ik kon ermee lezen en schrijven en dacht eigenlijk dat het kwam doordat hij van kleins af aan bij ons was. Maar het is ook zeker een stuk karakter. Ik denk dat ik over een tijdje gewoon langs moet gaan en kijken wat er op mij af komt, wie weet wordt ik wel gekozen :)

Ik hoorde inderdaad van de dierenarts dat het een grote doodsoorzaak is bij katten. We hebben ook vanaf 6 jaar jaarlijks bloedonderzoek laten doen, en zo kwamen we erachter met 9 jaar. We hadden op iedere verdieping drinkfonteintjes staan, en natvoer werd aangelengd met water.
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan, fijn dat ik je wat heb kunnen helpen! Overleg ook vooral met het asiel, en schroom niet een kat van drie jaar oud in huis te halen die bij jullie wensen past. Een kat is met een jaar of 2 uitgekristalliseerd qua karakter, en met een kitten blijft het toch afwachten. En ze blijven niet lang kitten he?
Ik heb ook ooit een katertje gehad, Daantje, zo een krijg ik er nooit meer, die heeft echt pootafdrukjes achtergelaten op mijn hart. Dat katje was uniek. Maar andere katten hebben weer hun eigen waarde. Nu heb ik zelf altijd een groep van 3 tot 5 katjes, dus als er een paar alleen hun eigen gang gaan vind ik dat prima, ze mogen zijn zoals ze zijn. Maar als je maar 1 katje wil, zou ik echt, in overleg met het asiel, kiezen voor een iets ouder diertje wat goed bij jullie wensen aansluit. Veel geluk, en laat je nog wat weten als je een keus hebt gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
rieneke schreef:
16-05-2022 22:58
Graag gedaan, fijn dat ik je wat heb kunnen helpen! Overleg ook vooral met het asiel, en schroom niet een kat van drie jaar oud in huis te halen die bij jullie wensen past. Een kat is met een jaar of 2 uitgekristalliseerd qua karakter, en met een kitten blijft het toch afwachten. En ze blijven niet lang kitten he?
Ik heb ook ooit een katertje gehad, Daantje, zo een krijg ik er nooit meer, die heeft echt pootafdrukjes achtergelaten op mijn hart. Dat katje was uniek. Maar andere katten hebben weer hun eigen waarde. Nu heb ik zelf altijd een groep van 3 tot 5 katjes, dus als er een paar alleen hun eigen gang gaan vind ik dat prima, ze mogen zijn zoals ze zijn. Maar als je maar 1 katje wil, zou ik echt, in overleg met het asiel, kiezen voor een iets ouder diertje wat goed bij jullie wensen aansluit. Veel geluk, en laat je nog wat weten als je een keus hebt gemaakt?
Dit was hier inderdaad ook echt een gevalletje ‘pawprints on the heart’ :)

Ik laat het zeker weten! Duurt nog wel een paar maanden, maar ik laat nog iets van mijzelf horen! Ik weet ook nog niet of ik er weer 1 wil, of 2 dit keer. Ligt er denk ik aan waar ik tegenaan ga lopen.
Alle reacties Link kopieren
Blubber schreef:
16-05-2022 21:33
De asielen lopen nu vol met zwangere poezen en (pas geboren) kittens. Als je nog even wacht dan zou ik naar het asiel gaan en daar tussen de kittens gaan zitten om er 1 uit te kiezen. Of uitgekozen te worden.
Of laat je kiezen door een oudere kat. Wij hebben een kat van 14 jaar meegenomen. Ongelooflijk triest dat hij op zo'n leeftijd in het asiel zat (maar baasje overleden). Hij heeft nog ruim 5 jaar bij ons gewoond. :heart:
Alle reacties Link kopieren
initiumnovum schreef:
16-05-2022 23:34
Dit was hier inderdaad ook echt een gevalletje ‘pawprints on the heart’ :)

Ik laat het zeker weten! Duurt nog wel een paar maanden, maar ik laat nog iets van mijzelf horen! Ik weet ook nog niet of ik er weer 1 wil, of 2 dit keer. Ligt er denk ik aan waar ik tegenaan ga lopen.
Houdt er rekening mee dat asiels kittens tegenwoordig bijna alleen maar met z'n tweeën laten gaan. Of je moet al een andere kat in huis hebben, dan willen ze wel eens een uitzondering maken.

https://scheldekat.nl/samen-is-leuker-e ... an-alleen/
badmuts111 wijzigde dit bericht op 17-05-2022 06:38
Reden: Link met uitleg toegevoegd
5.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-05-2022 20:17


Geef je kat vooral harde brokjes en elke dag vers water.

Dit advies is wat achterhaald. Mensen denken ten onrechte nog vaak dat natvoer niet goed is, voor de tanden of ze worden er te dik van denken ze.
Dat is echt een fabel TO.

Het is juist heel goed om (goede kwaliteit=alleen vlees en hoog in eiwitten) dagelijks natvoer naast de brokjes aan te bieden.
Je zou je kat zelfs op een dieet van vers vlees kunnen zetten mocht kat het vlees graag eten.
Katten zijn over het algemeen slechte drinkers dus ze kunnen het vocht dat in natvoer zit vaak goed gebruiken. Dit om bijvoorbeeld blaasgruis te voorkomen maar ook heel belangrijk voor gezonde nieren.

Verder verteren katten koolhydraten (graan, aardappel, mais etc) niet zo goed en worden ze er makkelijk dik van. Voer met een zo hoog mogelijk aandeel dierlijke eiwitten is daarom het beste voor ze.

Het beste is een waterfontein voor katten, door een waterfontein blijft het water verser en de beweging in het water nodigt vaak extra uit tot drinken.

Persoonlijk zou ik voor een kitten gaan als ik jou was ivm je kinderen. Een volwassen kat uit het asiel is toch vaak maar afwachten wat die van kinderen in huis vindt en kittens zijn daar over het algemeen wat onbevangener in.
Op dit moment is het een drukte van jewelste in de zwerfkitten opvang dus ik denk dat het niet lastig is om er 1 te vinden.

Wel zou ik dan het dringende advies willen geven om voor 2 kittens te gaan. Dat maakt het opgroeien/opvoeden zoveel makkelijker!! Spelen doen ze met elkaar en niet met je meubels. Bovendien hebben ze elkaar nodig om elkaar gedragsregels aan te leren die later ook weer handig zijn voor jou.

Veel sterkte nog met het verlies van jouw overleden kat. Rouwen om een dier wordt vaak gebagatelliseerd maar kan echt heftig zijn. Het wordt beter met de tijd maar ik mis de dieren die niet meer in mijn leven zijn nog steeds elke dag.
Geef jezelf tijd…
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
Wel zou ik dan het dringende advies willen geven om voor 2 kittens te gaan. Dat maakt het opgroeien/opvoeden zoveel makkelijker!! Spelen doen ze met elkaar en niet met je meubels. Bovendien hebben ze elkaar nodig om elkaar gedragsregels aan te leren die later ook weer handig zijn voor jou.

Ha :-D je meubels worden ook wel 'getest' hoor en een goede krabpaal is echt nodig.

Twee kitten is geweldig, helemaal mee eens, ze wassen elkaar de oortjes en oogjes, toen het poesje gesteriliseerd werd en een kraag om had heeft haar broer het onderhoud van het achterkantje verzorgd, steeds als ze van de kattenbak kwam kreeg ze een wasbeurt. Zo lief :heart:
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alleen OP gelezen :).

Ik heb ook zo'n asielkat gehad. Echt mijn poezensoulmate. Hij is 3 jaar geleden overleden en hij is nog altijd dagelijks in mijn gedachten. Hij bleek FeLV te hebben. Het was een lange, heel onzekere 'ziektemand' waar pas aan het einde duidelijk werd dat het FeLv was en dus ongeneeslijk. Als ik dat had geweten had ik zo anders gehandeld i.p.v. veelvuldig naar de DA.

Anyway, mijn verdere ervaring met asielkatten is helaas niet vergelijkend. Het karakter van de kat wordt deels genetisch bepaald en alle kittens zijn schattig schattig lief. Je moet dus echt geluk hebben. Verder durf ik het niet meer aan omdat ik als de dood ben weer een kat te krijgen die ergens FeLV of iets anders ongeneeslijks heeft opgelopen. Zodoende hebben wij gekozen voor een raskat.

De rest stuur ik je even in een privébericht want het ras is veel te herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Hendrikje106 schreef:
17-05-2022 06:38

Verder verteren katten koolhydraten (graan, aardappel, mais etc) niet zo goed en worden ze er makkelijk dik van. Voer met een zo hoog mogelijk aandeel dierlijke eiwitten is daarom het beste voor ze.

Het beste is een waterfontein voor katten, door een waterfontein blijft het water verser en de beweging in het water nodigt vaak extra uit tot drinken.
Bedankt voor de tips over de ingrediënten! Die neem ik zeker mee. Ik had hier thuis op iedere verdieping een fonteintje en lengde het natvoer aan met water.
Alle reacties Link kopieren
K0koro schreef:
17-05-2022 07:26
Alleen OP gelezen :).

De rest stuur ik je even in een privébericht want het ras is veel te herkenbaar.
Dankjewel :)
Wat ontzettend naar zeg dat jouw dier dat heeft moeten doormaken!
Alle reacties Link kopieren
Muselet schreef:
17-05-2022 07:21
Wel zou ik dan het dringende advies willen geven om voor 2 kittens te gaan. Dat maakt het opgroeien/opvoeden zoveel makkelijker!! Spelen doen ze met elkaar en niet met je meubels. Bovendien hebben ze elkaar nodig om elkaar gedragsregels aan te leren die later ook weer handig zijn voor jou.

Ha :-D je meubels worden ook wel 'getest' hoor en een goede krabpaal is echt nodig.

Twee kitten is geweldig, helemaal mee eens, ze wassen elkaar de oortjes en oogjes, toen het poesje gesteriliseerd werd en een kraag om had heeft haar broer het onderhoud van het achterkantje verzorgd, steeds als ze van de kattenbak kwam kreeg ze een wasbeurt. Zo lief :heart:
Wij hebben in de afgelopen 4 jaar twee “setjes” kittens gehad. Geen van de 4 heeft ooit zijn/haar klauwtjes in het meubilair gezet. Natuurlijk komen er wel krasjes op van het achter elkaar aanrennen maar als je dat echt niet wilt moet je gewoon niet aan dieren beginnen. Uiteraard heb je een krabpaal nodig, zeker als de katten niet buiten komen. Vind ik een eerste levensbehoefte voor katten!

Maar is echt genieten 2 van die hompies in huis 🥰 zo mooi om te zien hoe ze met elkaar omgaan!
hendrikje106 wijzigde dit bericht op 17-05-2022 10:03
Reden: Toevoeging
4.38% gewijzigd
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
initiumnovum schreef:
16-05-2022 20:47
Toch wel heel fijn om de ervaringen van jullie allemaal te lezen, dat plaats alles in perspectief.

Het is nu bijna 5 maanden geleden, en ik wil inderdaad nog een paar maanden wachten, het lijkt nog zo vers.
Neem lekker de tijd hoor. Mijn vorige poes was in december overleden en ik heb pas in oktober het jaar erop deze twee rakkers in huis genomen. Ik keek regelmatig op de site van de dierenbescherming en bij deze had ik een goed gevoel. Het werd weer koud en vroeg donker en toen was het wel heel stil in huis. Volg je eigen tempo.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon weer naar het asiel gaan! Die is nu misschien leeg maar er komt elk jaar weer een periode met veel kittens.

Ik denk dat alle brokken prima zijn, mits de kat geen dieet nodig heeft. Ik koop een 10 kilo zak merkloze meuk bij de welkoop, pas als ze echt oud worden ga ik kijken naar voer wat meer op oude, minder actieve katten is afgestemd
Alle reacties Link kopieren
Hendrikje106 schreef:
17-05-2022 10:01
Wij hebben in de afgelopen 4 jaar twee “setjes” kittens gehad. Geen van de 4 heeft ooit zijn/haar klauwtjes in het meubilair gezet. Natuurlijk komen er wel krasjes op van het achter elkaar aanrennen maar als je dat echt niet wilt moet je gewoon niet aan dieren beginnen. Uiteraard heb je een krabpaal nodig, zeker als de katten niet buiten komen. Vind ik een eerste levensbehoefte voor katten!

Maar is echt genieten 2 van die hompies in huis 🥰 zo mooi om te zien hoe ze met elkaar omgaan!

Ik heb rakkertjes :lol: , tafelpoten, boxspring, rieten stoelen, vloerkleed en behang alles is 'getest' :D ook de hoge klim krabpaal en de krabpalen die aan de muur zitten en ze zijn zooooo leuk, ook zo leuk samen en tegen de hond :heart:
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
Muselet schreef:
17-05-2022 10:59
Ik heb rakkertjes :lol: , tafelpoten, boxspring, rieten stoelen, vloerkleed en behang alles is 'getest' :D ook de hoge klim krabpaal en de krabpalen die aan de muur zitten en ze zijn zooooo leuk, ook zo leuk samen en tegen de hond :heart:
Ach echt? Misschien heb ik dan 4 uitzonderlijk nette poezels 😅 ze hebben hier nog nooit iets uitgetest behalve hun krabpalen.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
Als je meer wil lezen over voeding voor katten kan je ook kijken op de website catmoneo.nl. Daar wordt uitgelegd hoe het zit met eiwitten en koolhydraten enz. Of de Facebook pagina natuurlijke katten. Daar vind je ook veel info.
De keus wel op geen asieldier is er een die je zelf moet maken. Wij hebben via kenissen met een oeps nestje een kitten gekregen. Ik ken ook iemand die heeft een kater via verhuisdieren.nl. Die woonde bij iemand die er niet meer voor kon zorgen. Dat kan ook nog wwn optie zijn.
Oh ja en idd bij voorkeur 2 kittens, tenzij je zelf heel veel thuis bent :)
Alle reacties Link kopieren
“ risico” van twee kittens is dat ze veel meer op elkaar gericht zijn en minder op het baasje. En volgens mij wil To dit juist wel graag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven