Advies kitten/kat/voeding/asiel/stamboom

16-05-2022 20:01 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom is er geen dieren pijler op viva? Dan maar overig…

11 jaar geleden heb ik een kitten uit het asiel geadopteerd. Dit werd mijn allereerste huisdier, de plaatselijke dierenspeciaalzaak als zowel de dierenarts raadde hills science plan optimal care brokken aan, dus die heeft hij altijd gekregen. Kitten groeide uit tot de allerliefste kat ooit, de kinderen werden geboren en onze kater was direct dol op ze en andersom.

Afgelopen januari is hij helaas overleden nav een ziekte (Ik zal de info hierover in een post eronder zetten)

Om bij de titel terug te komen. Niemand kan hem vervangen, maar ik mis het zo, het huis voelt zo leeg. Ik overweeg om over een aantal maanden weer een kat (kitten/ kater) te adopteren. Maar ik weet nu niet wat wijsheid is. Weer uit het asiel? De 2 asiels hier in de buurt zijn zo goed als leeg en ik weet uiteraard geen voorgeschiedenis. Maar de liefde die ik heb gehad van mijn kat uit het asiel was ongekend. En ik vind het een fijn idee om een dier waar een ander vanaf wil/niet voor kan zorgen een mooi leven te bieden.

Een kitten met een stamboom om erfelijke chronische ziekten uit te sluiten? Kan dat überhaupt? En wat als niemand ons uitkiest? Wat al niemand ons goed genoeg vindt? Hoe gaat dat in zijn werk? Wie heeft daar ervaring mee?

Mijn katermaatje heeft mij uitgekozen, was liefde op het eerste gezicht, hij klom meteen via mijn been omhoog en ging in mijn nek liggen. En heel toevallig was hij de enige uit dat nestje die nog niet gereserveerd was. Wat als je door de screening komt bij een stamboom aanbieder, en je voelt geen klik? Want het uiterlijk van een kat vind ik niet belangrijk, zijn karakter en de klik dan weer wel.

Marktplaats, dat zie ik niet zo zitten, bang voor broodfok en daar wil niet aan meewerken. Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie? Tips of adressen mogen ook via pb.

En wat zijn echt de allerbeste kattenbrokken? Ik lees nu over ruwe as, ruwe celstof en andere ingrediënten, die zitten dus wel in de hills brokken. En dat er zoveel mogelijk dierlijke producten in zouden moeten zitten? Kortom, heeft er iemand verstand van en wil advies geven? Als ik Google kom ik vooral veel reclame sites tegen, waar top 10’s zijn vastgesteld uit merken die daar voor betalen.

Het is een beetje een onsamenhangend verhaal geworden met vragen erin, voor wie mee wil denken en of ervaringen en tips wil delen ontzettend bedankt!
initiumnovum wijzigde dit bericht op 16-05-2022 20:05
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen januari is mijn kat overleden. Mijn allerliefste katermaatje van 11 jaar. Hij had acuut chronisch nierfalen, oorzaak door de dierenarts is vastgelegd op erfelijkheid en of pech, nieren werkte uiteindelijk op het laatste nog voor minder dan 20%, met heel wat medicatie heeft hij nog mooie jaren gehad.

En heel eerlijk, ik ben nog nooit zo verdrietig geweest ondanks dat ik best al wat verdriet heb ervaren in mij leven, had ik niet verwacht dat ik zo gebroken zou zijn. En ik mis hem nog iedere dag vreselijk. Ik mis de knuffels, het gespin en geknor, de begroetingen, het op mijn schoot liggen, het gemiauw waarmee hij hele verhalen wilde vertellen, echt alles. dat hij lekker bij de kinderen lag te knuffelen. 11 jaar was hij onderdeel van mij, van ons gezin. Hij begreep mij, ik begreep hem.
initiumnovum wijzigde dit bericht op 16-05-2022 21:57
Reden: Aangepast ivm herkenbaarheid
46.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen na het verlies naar het asiel en lieten een kitten ons weer uitzoeken.
Wij waren ook erg verdrietig toen onze 16 jarige kater overleed en gingen een maand of 5 daarna weer op zoek

Wij kwamen binnen en werden gelijk geclaimd door een ondeugend bolletje wol. Inmiddels al weer 8 jaar later nog steeds een goede ( wederzijdse ) keuze geweest

Ik zou gezien jou eerdere ervaring het ook op deze manier weer doen.
Wij hebben gewoon een adoptiepoes van de overburen. Gewoon een vuilnisbakkie, geen stamboom of niks, ze was nog niet eens gecastreerd of ingeënt toen we haar namen. Maar er is nou werkelijk nooit iets mis met de poes, het is een poes uit het boekje zegt de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Bij Thuis staat het grote Viva kattentopic. Daar kun je ook met vragen terecht.

Kijk ook eens bij "Ik zoek baas.dierenbescherming.nl". Bij de dieren staan foto's en een beschrijving.
Ik heb via hun mijn twee, toen 7-jarige, poezen uit het asiel gehaald.

Volgens mij maak jij het allemaal onnodig ingewikkeld. Marktplaats en dergelijke podia zou ik inderdaad vermijden.

Voeding is van later zorg. Het asiel geeft altijd wat voer mee dat ze daar gewend zijn. Ik ben gewoon hetzelfde blijven geven.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
To, een gezonde vuilnisbak is altijd sterker dan een raskat. Ik heb ook pech gehad met katten, maar heb nu een mormel van 15 uit het asiel en zij is al bij mij sinds zij 1,5 jaar oud is.

Ik zou je aanraden om te gaan kijken in het asiel om te zien of er een kat is die bij je past, een kat die je een mooi huisje kan geven.

Geef je kat vooral harde brokjes en elke dag vers water.

Je bent een geweldig baasje, geef het een nieuwe kans.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Één van onze twee katten ligt nu op mijn schoot. Hij komt van het forum en hij is geweldig leuk, net als zijn zus. We wisten vooraf niet hoe ze zouden zijn, en ik merk dat het ook niet echt uitmaakt. Ze zijn hun eigen persoontjes en ze zijn goed zoals ze zijn. Zelfs met hun mindere kanten. Het jongetje heeft een grote voorkeur voor menseneten (alles, zelfs curry) en een zware afkeer van de meeste brokjes. We hebben dus 11 (!) merken geprobeerd tot hij er eentje lustte (vital style kitten, geen idee of het een beetje okee is. Hij eet het, mijn lat ligt laag.)

Zijn zus speelt veel buiten. Ze heeft de neiging midden in de nacht onder mijn raam te miauwen dat ze naar binnen wil. Gelukkig slapen de kinderen eindelijk door :-D En ze is ook wel eens verdwaald, toen moest ik haar ergens bij een winkelketen komen halen, waar ze de hele dag lekkere hapjes van het personeel had gekregen tot ze iemand met een chipscanner hadden geregeld.

Ze zijn ook gezellig en lief en aanhankelijk. Ze liggen 's avonds bij ons, ze knuffelen veel. Ze zijn zo'n leuke aanvulling in ons gezin :) Ik zou gewoon een kat zoeken, ik denk dat iedere kat zijn eigen persoonlijkheid meeneemt en daarom goed is zoals hij is.
Alle reacties Link kopieren
Mika2022 schreef:
16-05-2022 20:07
Wij gingen na het verlies naar het asiel en lieten een kitten ons weer uitzoeken.
Wij waren ook erg verdrietig toen onze 16 jarige kater overleed en gingen een maand of 5 daarna weer op zoek

Wij kwamen binnen en werden gelijk geclaimd door een ondeugend bolletje wol. Inmiddels al weer 8 jaar later nog steeds een goede ( wederzijdse ) keuze geweest

Ik zou gezien jou eerdere ervaring het ook op deze manier weer doen.
Wat vervelend dat jullie je kat verloren hebben. Maar wat een mooi verhaal over de keuze van de kitten. Dat is zo mooi! Op de 1 of andere manier ben ik bang dat het niet meer gaat gebeuren omdat de asiels ‘leeg zijn’ hier, letterlijk leeg . Wel heel mooi natuurlijk voor alle dieren! Hier is het nu ook bijna 5 maanden geleden, en ik durf er nu een beetje overna te denken. Maar ik heb nog een beetje tijd nodig denk ik, stap 1 is het oriënteren:)
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-05-2022 20:14
Wij hebben gewoon een adoptiepoes van de overburen. Gewoon een vuilnisbakkie, geen stamboom of niks, ze was nog niet eens gecastreerd of ingeënt toen we haar namen. Maar er is nou werkelijk nooit iets mis met de poes, het is een poes uit het boekje zegt de dierenarts.
Ik denk dat het inderdaad ook een kwestie is van geluk hebben.
Alle reacties Link kopieren
pokkewijf schreef:
16-05-2022 20:15
Bij Thuis staat het grote Viva kattentopic. Daar kun je ook met vragen terecht.

Kijk ook eens bij "Ik zoek baas.dierenbescherming.nl". Bij de dieren staan foto's en een beschrijving.
Ik heb via hun mijn twee, toen 7-jarige, poezen uit het asiel gehaald.

Volgens mij maak jij het allemaal onnodig ingewikkeld. Marktplaats en dergelijke podia zou ik inderdaad vermijden.
.
Bedankt voor de tips! Ik denk inderdaad dat ik het te ingewikkeld maak voor mijzelf, ik ben er nog erg emotioneel onder en probeer dat te vermijden voor de volgende keer denk ik… :roll:
initiumnovum schreef:
16-05-2022 20:22
Ik denk dat het inderdaad ook een kwestie is van geluk hebben.
Nou ja, ik denk wel echt dat poezen van onbestemd ras in het algemeen het gezondst zijn. Al dat raszuivere gefok geeft toch een grote kans op erfelijk overdraagbare aandoeningen niewaar, want inteelt en zo.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze katten via Zwerfkat Rijnmond. Ze waren ongeveer 5 maanden toen we ze kregen, ze zijn nu bijna 4. Geweldige beestjes, vermoedelijk broer en zus (samen gevonden, tekening lijkt op elkaar). Heb je al eens aan zo'n soort stichting gedacht? Er zijn er meerdere in NL.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-05-2022 20:17
To, een gezonde vuilnisbak is altijd sterker dan een raskat. Ik heb ook pech gehad met katten, maar heb nu een mormel van 15 uit het asiel en zij is al bij mij sinds zij 1,5 jaar oud is.

Ik zou je aanraden om te gaan kijken in het asiel om te zien of er een kat is die bij je past, een kat die je een mooi huisje kan geven.

Geef je kat vooral harde brokjes en elke dag vers water.

Je bent een geweldig baasje, geef het een nieuwe kans.
Wat ontzettend lief!

Mijn hart ligt ook echt bij het asiel, wordt een paar maanden afwachten tot er weer dieren zitten, en dan hopen dat een mauw mij uit zoekt :)
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
16-05-2022 20:19
Één van onze twee katten ligt nu op mijn schoot. Hij komt van het forum en hij is geweldig leuk, net als zijn zus. We wisten vooraf niet hoe ze zouden zijn, en ik merk dat het ook niet echt uitmaakt. Ze zijn hun eigen persoontjes en ze zijn goed zoals ze zijn. Zelfs met hun mindere kanten.

ik denk dat iedere kat zijn eigen persoonlijkheid meeneemt en daarom goed is zoals hij is.
Ik denk dat je een heel goed punt hebt :)
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-05-2022 20:26
Nou ja, ik denk wel echt dat poezen van onbestemd ras in het algemeen het gezondst zijn. Al dat raszuivere gefok geeft toch een grote kans op erfelijk overdraagbare aandoeningen niewaar, want inteelt en zo.
Dat dacht ik ook altijd en dat riep ik ook altijd, maar omdat mijn eigen vuilnisbakrasje zo ziek is geworden merk ik dat ik het vertrouwen een beetje kwijt. Maar rationeel gezien, moet het waar zijn.
Alle reacties Link kopieren
NightNurse schreef:
16-05-2022 20:27
Wij hebben onze katten via Zwerfkat Rijnmond. Ze waren ongeveer 5 maanden toen we ze kregen, ze zijn nu bijna 4. Geweldige beestjes, vermoedelijk broer en zus (samen gevonden, tekening lijkt op elkaar). Heb je al eens aan zo'n soort stichting gedacht? Er zijn er meerdere in NL.
Nee nog niet! Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Volg je gevoel

Ik wilde altijd een grijze kat geen idee waarom. Maar werd bij het asiel verliefd op een rooie en tot op de dag van vandaag nu 5 jaar later is die liefde nog steeds wederzijds.
initiumnovum schreef:
16-05-2022 20:30
Dat dacht ik ook altijd en dat riep ik ook altijd, maar omdat mijn eigen vuilnisbakrasje zo ziek is geworden merk ik dat ik het vertrouwen een beetje kwijt. Maar rationeel gezien, moet het waar zijn.
Ook vuilnisbakkies kunnen ziek worden natuurlijk, en dat is echt heel erg ruk als het jouw vuilnisbakkie betreft. Ik heb es een vuilnisbakkie moeten laten gaan vanwege hartproblemen, 5 jaar was ie. Was niet leuk. Dus ik snap je wel hoor, maar je moet er toch een beetje vanuit gaan dat je nu pech hebt gehad maar de kans dat je geluk hebt is veel groter, bij een vuilnisbakkie. Ik zeg het misschien een beetje bot maar ik bedoel het best aardig :)
Alle reacties Link kopieren
initiumnovum schreef:
16-05-2022 20:30
Dat dacht ik ook altijd en dat riep ik ook altijd, maar omdat mijn eigen vuilnisbakrasje zo ziek is geworden merk ik dat ik het vertrouwen een beetje kwijt. Maar rationeel gezien, moet het waar zijn.
Maar die was toch ook al 11 jaar!

Bij elk dier kunnen er vanaf een bepaalde leeftijd kwaaltjes komen. Je maakt dat echt te moeilijk denk ik

Volg je hart en kies een poes die bij je gevoel past. Niet nadenken over een eventuele ziekte 10 jaar na nu.

Het is inherent aan het hebben van dieren dat er af en toe ook wat naars gebeurd. Kan je dat niet aan, moet je wellicht overwegen om er niet meer aan te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig dat je kat is overledenen wat mooi te lezen hoeveel zorg en liefde je voor hem had :rose:

Ik kan je aanraden een asielkatje een kans te geven, vorige week was ik nog in het asiel en er waren minstens vijftien leuke katten die een goed thuis verdienen.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-05-2022 20:37
Ook vuilnisbakkies kunnen ziek worden natuurlijk, en dat is echt heel erg ruk als het jouw vuilnisbakkie betreft. Ik heb es een vuilnisbakkie moeten laten gaan vanwege hartproblemen, 5 jaar was ie. Was niet leuk. Dus ik snap je wel hoor, maar je moet er toch een beetje vanuit gaan dat je nu pech hebt gehad maar de kans dat je geluk hebt is veel groter, bij een vuilnisbakkie. Ik zeg het misschien een beetje bot maar ik bedoel het best aardig :)
:)
Alle reacties Link kopieren
Mika2022 schreef:
16-05-2022 20:37
Maar die was toch ook al 11 jaar!

Bij elk dier kunnen er vanaf een bepaalde leeftijd kwaaltjes komen. Je maakt dat echt te moeilijk denk ik

Volg je hart en kies een poes die bij je gevoel past. Niet nadenken over een eventuele ziekte 10 jaar na nu.

Daar heb je gelijk in. Als ik het terug lees maak ik het wel heel erg moeilijk.. altijd fijn die forum inzichten!
Alle reacties Link kopieren
Ik had broer en zus, te vroeg bij de moeder weg en vrij zwak. De poes had vanalles en is helaas maar 7 geworden maar hebben we verwend tot op het bot zodat ze toch een mooi leven had. Haar broer is 16,5 geworden. Dus waar ze vandaan komen en hoe ze bij je komen zegt niks. Ik heb nu nog een kat die is een halfras en zo sterk als een os. Zijn 2 grijze haren verraden zijn 12 jaar oud zijn maar verder heeft hij niks. Het is echt een kwestie van geluk hebben. 11 is niet zo oud maar je kat heeft zo te horen een mooi leven gehad. Probeer daar aan te denken. Ik denk zelf dat je nog even moet wachten. Het verdriet slijt langzaam. Je kat was een gezinslid en het is een groot gemis.
Alle reacties Link kopieren
Muselet schreef:
16-05-2022 20:40
Wat verdrietig dat je kat is overledenen wat mooi te lezen hoeveel zorg en liefde je voor hem had :rose:

Ik kan je aanraden een asielkatje een kans te geven, vorige week was ik nog in het asiel en er waren minstens vijftien leuke katten die een goed thuis verdienen.
Ik denk inderdaad dat dit het geval zal gaan zijn :)
Alle reacties Link kopieren
EefjeEverzwijn schreef:
16-05-2022 20:44
Ik had broer en zus, te vroeg bij de moeder weg en vrij zwak. De poes had vanalles en is helaas maar 7 geworden maar hebben we verwend tot op het bot zodat ze toch een mooi leven had. Haar broer is 16,5 geworden. Dus waar ze vandaan komen en hoe ze bij je komen zegt niks. Ik heb nu nog een kat die is een halfras en zo sterk als een os. Zijn 2 grijze haren verraden zijn 12 jaar oud zijn maar verder heeft hij niks. Het is echt een kwestie van geluk hebben. 11 is niet zo oud maar je kat heeft zo te horen een mooi leven gehad. Probeer daar aan te denken. Ik denk zelf dat je nog even moet wachten. Het verdriet slijt langzaam. Je kat was een gezinslid en het is een groot gemis.
Toch wel heel fijn om de ervaringen van jullie allemaal te lezen, dat plaats alles in perspectief.

Het is nu bijna 5 maanden geleden, en ik wil inderdaad nog een paar maanden wachten, het lijkt nog zo vers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven