Afkortingen die geen afkortingen zijn.....

20-08-2011 21:42 74 berichten
Bij het openen van het topic voel ik mij nu al een zeikerd.....

Maar goed, ik erger mij er aan en ik vroeg mij af of anderen dat herkennen en/of wat zij ervan vinden.

Voordat ik van wal steek, het is gewoon een algemeen dingetje waar ik mij aan stoor. Iedereen, blijf vooral door forummen zoals je het gewend ben

Goed, ik stoor mij aan het gebruik van afkortingen die geen afkortingen zijn. Ik noem maar even een paar die ik net gezien heb in een topic.

ah=aan het

rbw=rijbewijs

En dan heb je ook wat algemenere "afkortingen" zoals op , to , idd, da, ha etc.

Waarom kan iedereen gewoon niet woorden voluit schrijven? Nou ja, ik vermoed gemakszucht. Natuurlijk is idd sneller en makkelijker te schrijven dan inderdaad. Maar ik typ het voor mijn gevoel net zo snel als ik idd moet typen. Ook druist het totaal tegen mijn taalgevoel in om afkortingen te gebruiken die geen afkortingen zijn.

Dus......Ben ik een zeikerd?

Ik gebruik afkortingen die geen afkortingen zijn

Totaal aantal stemmen: 38

1=nee (26%)
2=ja (74%)
Alle reacties Link kopieren
oeps
anoniem_2998 wijzigde dit bericht op 20-08-2011 23:10
Reden: niet goed gelezen...
% gewijzigd
kvind dt j niet z moeluk mt dn ...
Ik vind je poll eigenlijk misleidend, want je stelt in je openingspost juist een hele andere vraag aan het einde
quote:kusunum schreef op 20 augustus 2011 @ 23:07:

Iris, over afkortingen gesproken heb je al FB? Over my dead body! Deze oude hond wil geen nieuwe trucjes meer leren .
quote:waterlily schreef op 20 augustus 2011 @ 23:07:

Ja, die had ik al meegenomen in de algemene conclusie.

To (oeps, afkorting): dus in jouw eigen taaltopic moeten wij jou Nederlands gaan leren? Apart...Ehm, nou dat was niet mijn insteek....Maar ja, als ik er nog wat van kan leren
quote:Spoken schreef op 20 augustus 2011 @ 23:13:

Ik vind je poll eigenlijk misleidend, want je stelt in je openingspost juist een hele andere vraag aan het einde Nouhou!!!!!!!!!
quote:iris1969 schreef op 20 augustus 2011 @ 23:28:

[...]

Over my dead body! Deze oude hond wil geen nieuwe trucjes meer leren .
Ik forum eigenlijk alleen nog maar tijdens het voeden of kolven, en dan heb ik maar één hand vrij om te typen. Dan zijn afkortingen wel zo makkelijk! Vanavond is een uitzondering (het monster slaapt en ik ben voor de verandering niet zelf bij het naar bed brengen ook in slaap gevallen). Dus nu typ ik weer lekker tien vingers blind, en laat ik de afkortingen even voor wat het is.

Voor de topic opener Dit is misschien een leuke site voor je. Ik doe zelf mee op het 3F niveau, en het is venijnig moeilijk. Ik merk dat ik er wel weer veel van leer!
Leuke wending, maar voor je een topic opent waarin je je ergenissen met betrekking tot het taalgebruik van anderen uit, moet je misschien eerst zelf (bijna) foutloos Nederlands schrijven.
quote:Madieken schreef op 20 augustus 2011 @ 23:38:

Ik forum eigenlijk alleen nog maar tijdens het voeden of kolven, en dan heb ik maar één hand vrij om te typen. Dan zijn afkortingen wel zo makkelijk! Vanavond is een uitzondering (het monster slaapt en ik ben voor de verandering niet zelf bij het naar bed brengen ook in slaap gevallen). Dus nu typ ik weer lekker tien vingers blind, en laat ik de afkortingen even voor wat het is.

Voor de topic opener Dit is misschien een leuke site voor je. Ik doe zelf mee op het 3F niveau, en het is venijnig moeilijk. Ik merk dat ik er wel weer veel van leer!Ah, heb het even geopend maar kan niet zo 1,2,3 zien wat de bedoeling is. Is het gratis?
quote:waterlily schreef op 20 augustus 2011 @ 23:42:

Leuke wending, maar voor je een topic opent waarin je je ergenissen met betrekking tot het taalgebruik van anderen uit, moet je misschien eerst zelf (bijna) foutloos Nederlands schrijven.

*zucht*

Dank u, dat is ondertussen mij duidelijk geworden nu. Ik krijg nu ondertussen het idee dat het te belachelijk voor woorden is hoe ik het in mijn hoofd heb kunnen halen om een topic te openen over het Nederlands taalgebruik terwijl ikzelf geen foutloos Nederlands schrijf....En daar word ik lichtelijk geïrriteerd van.....

Straks wordt er nog gezegd dat men niet mag mee praten over hoe verkeerd vreemdgaan is wanneer men zelf een keer is vreemdgegaan (weet niet of het een goed voorbeeld is, maar ik hoop dat de strekking duidelijk is)
En zo ergert iedereen zich ergens anders aan.

Ik vind verkleinwoorden over het algemeen vreselijk.

Afkortingen wel makkelijk en leuk. Ook naged8 en = i.p.v. is lekker (lkkr) om te gebruiken.

Op mijn werk is het uit den boze.
quote:Lovestar schreef op 21 augustus 2011 @ 00:10:

[...]

........................

Straks wordt er nog gezegd dat men niet mag mee praten over hoe verkeerd vreemdgaan is wanneer men zelf een keer is vreemdgegaan (weet niet of het een goed voorbeeld is, maar ik hoop dat de strekking duidelijk is) Idd
Ik erger me niet aan taalfouten van anderen. Voel ook niet de behoefte om te verbeteren. Foutloos Nederlands schrijven, is nou eenmaal niet makkelijk (kijk maar eens naar het Nationaal Dictee). Als ik de tekst begrijp, is het voor mij oké.
Dat is ook te belachelijk voor woorden en je voorbeeld raakt kant noch wal. Mensen die vreemdgaan openen meestal geen topics om andere vreemdgangers te veroordelen. Hooguit wanneer ze tot inzicht zijn gekomen.

Dus, eerst tot inzicht komen voor je anderen veroordeelt. En nu ben ik er klaar mee.
waterlily: Ik denk dat Lovestar het woord ""niet'' vergeten is te plaatsen.
@mocy: dat maakt het er voor mij niet duidelijker op.

Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt. TO moet zelf maar zien of ze er iets mee kan.
quote:Lovestar schreef op 21 augustus 2011 @ 00:10:

[...]

*zucht*

Dank u, dat is ondertussen mij duidelijk geworden nu. Ik krijg nu ondertussen het idee dat het te belachelijk voor woorden is hoe ik het in mijn hoofd heb kunnen halen om een topic te openen over het Nederlands taalgebruik terwijl ikzelf geen foutloos Nederlands schrijf....En daar word ik lichtelijk geïrriteerd van.....

Straks wordt er nog gezegd dat men niet mag mee praten over hoe verkeerd vreemdgaan is wanneer men zelf een keer is vreemdgegaan (weet niet of het een goed voorbeeld is, maar ik hoop dat de strekking duidelijk is)

Ik snap wel wat je bedoelt, want je hoeft geen heilige te zijn om een keertje iets bespreekbaar te maken.

Door nu steeds te hameren op jouw taalfouten blijft het werkelijke onderwerp buitenschot en dat is best jammer.
quote:Lovestar schreef op 21 augustus 2011 @ 00:05:

[...]

Ah, heb het even geopend maar kan niet zo 1,2,3 zien wat de bedoeling is. Is het gratis?Je meldt je aan, en dan kun je dagelijks een testje van vier vragen doen. Als je een fout maakt krijg je uitleg over de spellingsregel. Het is inderdaad gratis. En het is best wel moeilijk, vind ik. Ik heb aan het eind van de week meestal 75% goed gehad.
Wat mij wel opvalt is dat mensen vaak 'in ieder geval' willen typen, afgekort, en dat er dan 'igg' staat. Volgens mij betekent dat dat dan 'in geen geval'. Geen idee hoe 't kan dat daar zo massaal de fout mee in wordt gegaan.
quote:mocy schreef op 21 augustus 2011 @ 00:16:

En zo ergert iedereen zich ergens anders aan.

Ik vind verkleinwoorden over het algemeen vreselijk.

Afkortingen wel makkelijk en leuk. Ook naged8 en = i.p.v. is lekker (lkkr) om te gebruiken.

Op mijn werk is het uit den boze.Inderdaad, ieder zo zijn irritatie. Overigens vind ik het ook minder prettig lezen en te horen wanneer iemand overal -ie- achter plakt. Dus bakkie koffie, koekie etc. Weet niet of dit onder de verkleinwoorden valt? Volgens mij is dat alleen toch met -je- -jes- ed?
quote:iris1969 schreef op 21 augustus 2011 @ 06:43:

[...]

Ik snap wel wat je bedoelt, want je hoeft geen heilige te zijn om een keertje iets bespreekbaar te maken.

Door nu steeds te hameren op jouw taalfouten blijft het werkelijke onderwerp buitenschot en dat is best jammer.Dank je Iris! Je snapt gelukkig wat ik bedoel (gisteren had ik even moeite om uit te leggen wat ik bedoelde en heb ik geloof ik een verkeerd voorbeeld gebruikt.... ) Fijn dat iemand anders het ziet wat ik probeer duidelijk te maken
quote:Madieken schreef op 21 augustus 2011 @ 11:14:

[...]

Je meldt je aan, en dan kun je dagelijks een testje van vier vragen doen. Als je een fout maakt krijg je uitleg over de spellingsregel. Het is inderdaad gratis. En het is best wel moeilijk, vind ik. Ik heb aan het eind van de week meestal 75% goed gehad.

Ik heb mij net aangemeld en het dagelijkse testje gedaan. Ik start ook op F3, aangezien ik dat wel logisch vind met mijn achtergrond. Heb momenteel 1 fout gemaakt. Deze en soortgelijke fouten maak ik vaker! Heel vervelend, maar ik snap dit niet altijd. Nu weet ik wel hoe het zit en maak ik hopelijk minder vaak deze fouten, maar het zit er best diep in..... Het is overigens de fout van vervoegen wanneer de hoofdpersoon niet altijd duidelijk is en na het werkwoord komt. Lastig hoor!

Maar wel een leuke manier om aan mijn spelling te werken en te oefenen!! Thanks!!!
quote:astrape schreef op 21 augustus 2011 @ 11:16:

Wat mij wel opvalt is dat mensen vaak 'in ieder geval' willen typen, afgekort, en dat er dan 'igg' staat. Volgens mij betekent dat dat dan 'in geen geval'. Geen idee hoe 't kan dat daar zo massaal de fout mee in wordt gegaan.Verbaas ik mij ook over....Dan kort je het al af, doe het dan ook goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven