Andere auto kopen: tips gevraagd

24-02-2017 08:32 55 berichten
-
anoniem_6490a102ced81 wijzigde dit bericht op 26-11-2017 17:48
99.74% gewijzigd
quote:Bladiebladiebla2016 schreef op 24 februari 2017 @ 09:24:

Ik zou toch een tweedehands v70 overwegen. Past binnen budget, rijdt en zit heerlijk en biedt zoveel ruimte.Ik vind dat inderdaad een prima auto, heb er in het verleden ook in gereden. Maar man wil geen Zweed, hij vindt het lelijke blokkendozen Maar hij gaat op het lijstje, wie weet of het tij nog gaat keren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een Aziatische auto kiezen. Altijd Duitse leaseauto's gereden en dan maken kosten niet uit.

Nu we zelf een auto moesten kopen zijn we daar, op aanraden van meerdere onafhankelijke garage's en bekenden, vanaf gestapt.

Toyota is heel betrouwbaar. Avensis station is heel groot. Niet normaal die ruimte. Ik vond 'm zelfs te lang.

Hyundai IX30 station.

Kia Ceed station. Kia geeft 7 jaar fabrieksgarantie.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Iselin schreef op 24 februari 2017 @ 09:26:

Kijk eerst eens welk model je aanspreekt en ga dan op gaspedaal.nl kijken naar dat merk en jullie budget. Los van overige vereisten zoals motorinhoud. De nieuwere zuinige auto's hebben vaak nog maar een 1.0 motor maar zijn net zo krachtig als een oude 1.6 bijvoorbeeld. Voor het genoemde budget kun je een open astra station kopen van paar jaar oud. Let verder op km stand in verhouding tot leeftijd. Onderhoudsboekje zijn ook handig. Op zomoto.nl kun je via waardebepaling het kenteken invoeren van dr auto die je op het oog hebt. Hier kun je ook zien hoeveel eigenaren de auto heeft gehad en hoe lang de auto in bezit is geweest. Veel eigenaren en korte bezitsduur zeggen vaak veel over de auto. Een nieuwe station krijg je niet voor dat budget. Dan zal er zeker 10.000 euro bij moeten. Die je dan binnen 3 jaar weer kwijt bent aan afschrijving. Niet zo'n goed plan dus.Dankjewel, met deze informatie kunnen we wel wat! Vanaf welk bouwjaar geldt dat zo'n beetje, dat 1.0 gelijk kan staan aan 1.6?
Misschien ook eens verdiepen of informeren naar de huidige motoren? Ik lees dat je graag een 1.6 of hoger wilt. Nu weet ik vanuit mijn omgeving dat bijv bij ford de motoren tegenwoordig veel zuiniger zijn. Bijv een 1.5 ecoboost zou je niet zo snel power verwachten maar in de bergen in Oostenrijk trekt deze beter dan een Ford cmax 1.6 (overigens ook buiten die bergen hoor haha). Nieuwe techniek etc.
Op autoweek kun je een kentekencheck doen.

Zie je meteen hoeveel de auto verbruikt, wegenbelasting enz.

Diesel is veel te duur als je niet genoeg rijd.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Waarom geen franse auto? Ik vind dat altijd zo'n onzin, helemaal als je geen verstand van auto's hebt.

Ik wilde toevoegen: Peugeot 308sw of renault megane. Maar frans.

Skoda octavia combi? Skoda is bijna hetzelfde als vw, maar dan heb je vaak net wat meer opties voor hetzelfde geld. Puur omdat de naam vw duurder is.
quote:Siepel schreef op 24 februari 2017 @ 09:30:

Waarom geen franse auto? Ik vind dat altijd zo'n onzin, helemaal als je geen verstand van auto's hebt.

Ik wilde toevoegen: Peugeot 308sw of renault megane. Maar frans.

Skoda octavia combi? Skoda is bijna hetzelfde als vw, maar dan heb je vaak net wat meer opties voor hetzelfde geld. Puur omdat de naam vw duurder is.Ik heb nergens gezegd dat we geen Franse auto willen, toch? Man wil liever geen Zweed, omdat hij het blokkendozen vindt, maar daar houdt het wegstrepen van merken wel mee op (mja, en Audi enzo omdat het onderhoud snel duur schijnt te kunnen worden).
quote:Sprookjesbos schreef op 24 februari 2017 @ 09:20:

Ik lees hier afwijkende meningen wat betreft de 1.6 of hoger. Het hoeft geen scheurijzer te zijn, maar we willen 'm ook niet aan moeten duwen (bij wijze van spreken dan).Mijn broer heeft nu een VW Golf station met een 1.0 motor en die heeft 110pk dus motorinhoud moet je niet meer naar kijken tegenwoordig.
quote:Sprookjesbos schreef op 24 februari 2017 @ 09:31:

[...]

Ik heb nergens gezegd dat we geen Franse auto willen, toch? Man wil liever geen Zweed, omdat hij het blokkendozen vindt, maar daar houdt het wegstrepen van merken wel mee op (mja, en Audi enzo omdat het onderhoud snel duur schijnt te kunnen worden).Haha nee ik zei dat, dat mijn man geen Franse auto wil. Ook geen Italiaanse overigens. Hij heeft er wel redelijk wat verstand van maar het zal vooral persoonlijke voorkeur zijn. Ken genoeg mensen die wel graag een Franse auto rijden hoor
quote:aquariusje7700 schreef op 24 februari 2017 @ 09:33:

[...]

Mijn broer heeft nu een VW Golf station met een 1.0 motor en die heeft 110pk dus motorinhoud moet je niet meer naar kijken tegenwoordig.Je moet idd naar de pk's kijken. En gewoon gaan proefrijden dan merk je het gauw genoeg toch
Fiat Tipo Stationwagen, ruime station.

Tegenwoordig wordt er veel aan downsizen gedaan. Tegenwoordig is een 1.4 met turbo heel normaal, ze halen goede prestaties en bij vele merken zijn ze ook betrouwbaar. Ik zou me dus niet blind staren op minimaal een 1.6, maar ook een testrijden met een 1.4 met turbo. Het is geen scheurijzer, maar dan ben je volgens mij ook niet naar op zoek.

De Volkswagen groep heeft problemen met de 1.4 motoren, wellicht dat je man daarom geen 1.4 wil?
Hoeveel kinderen heb je en hoe oud zijn ze? Drie pubers passen bijvoorbeeld bijna niet in een 308 sw of Astra station.
Zoals ik het lees zijn er nog geen kinderen?
quote:Oranjexxx schreef op 24 februari 2017 @ 09:55:

Hoeveel kinderen heb je en hoe oud zijn ze? Drie pubers passen bijvoorbeeld bijna niet in een 308 sw of Astra station.

Huh? Wij zitten regelmatig met 5 volwassenen (3 achterin dus) in een opel astra station. Past makkelijk en je zit ook nog redelijk ruim.

De 308 is wel iets krapper, maar met kleine kinderen nog zat.
quote:Sosa85 schreef op 24 februari 2017 @ 09:43:

[...]

Haha nee ik zei dat, dat mijn man geen Franse auto wil. Ook geen Italiaanse overigens. Hij heeft er wel redelijk wat verstand van maar het zal vooral persoonlijke voorkeur zijn. Ken genoeg mensen die wel graag een Franse auto rijden hoorWij ook geen liefhebber van Franse auto's. Met name doordat er vaak problemen zijn met elektronica. Misschien bij huidige auto's niet meer het geval maar als je die reputatie eenmaal kent kom je er niet zo makkelijk vanaf. Aziatische auto's staan wel goed bekend. Maar zijn om die reden tweedehands ook nog prijzig. We rijden zelf al jaren ford en daar erg tevreden over. Maar je moet ook gewoon geluk hebben met een tweedehands auto en goed speurwerk doen.
Wij hebben inderdaad nog geen kinderen, maar kopen deze auto wel op de groei zullen we maar zeggen. Onze huidige auto is gewoon echt op, prima ding geweest, geen schrikbarende kosten aan gehad, maar het is gewoon echt tijd voor een nieuwe en daarbij kijken we toch ook naar de toekomst. Zou het namelijk zonde vinden om over een paar jaar weer een andere auto te moeten kopen omdat er simpelweg niet genoeg ruimte is (en daarnaast, in het hier en nu slepen wij ook regelmatig genoeg zooi met ons mee en dat is prima te doen in de auto die we nu hebben, maar kleiner is dus absoluut geen optie).

Ik las hier net dat we het idee van minimaa 1.6 een beetje los moeten gaan laten en naar pk's moeten gaan kijken. Lijkt me een goede tip, maar wat is daarin een beetje gangbaar voor een standaard auto?
Ik was verbaasd door de adviezen in dit topic dus had mijn vriend om zijn mening gevraagd. Hij zegt dat die 1.0 1.4 op zichzelf niet zoveel zegt maar dat gemiddeld genomen een 1.0 motor eerder voor een Aygo model auto is. Bij een station moet je toch wel eerder aan minstens een 1.4 denken.

Ben wel benieuwd welke voorbeelden men hier dan heeft van een geschikte auto met 1.0 motor.
Wat vind je van de prestaties van je huidige auto? Wat voor motor ligt daarin en wat zijn de prestaties? Ik verwacht dat dat gemiddeld is.

Een 1.0 zou ik ook niet zo snel voor kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet voldoende presteren. Ford heeft het bijvoorbeeld aardig voor elkaar met de 1.0 in de Focus. Niet alleen inhoud zegt dus wat, ook hoe de motor verder is opgebouwd. De 1.0 in de Aygo is een atmosferische motor, de 1.0 in de Focus is voorzien van een turbo. Dat geeft verschillende prestaties.

TO, ga met diverse auto's een uitgebreide proefrit maken en ervaar wat je prettig vindt.
Skoda octavia!

Hebben wij ook, nu 6 jaat oud. Zee van ruimte in dat ding! Wijnhebbem de 1.6 diesel, maar deze is gechipt! Mijn man wilde perse een 2.0 maar blijkbaar voldoet deze ook prima!

Tot nu toe alleen regulier onderhoud geahd, onderdelen zijn beduidend goedkoper dan vw of audi!

Thuis hadden wij altijd vw, deze zijn beduidend ruimer dan bv audi (beenruimte achterin)
Als je Opel gewend bent en dat fijn vindt zou ik naar een Astra station kijken. Ruime auto voor een redelijke prijs, veel goedkoper dan de insignia bijvoorbeeld en dan gewoon proefrijden. Kies er eentje van 2 - 3 jaar oud . Denk ook aan kosten voor onderhoud inderdaad. De golf station is ook fijn.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
quote:Iselin schreef op 24 februari 2017 @ 09:26:

Let verder op km stand in verhouding tot leeftijd. En wat zegt die verhouding dan? Hoog is goed? Of slecht?
quote:Dahlia74 schreef op 24 februari 2017 @ 10:54:

Wat vind je van de prestaties van je huidige auto? Wat voor motor ligt daarin en wat zijn de prestaties? Ik verwacht dat dat gemiddeld is.

Een 1.0 zou ik ook niet zo snel voor kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet voldoende presteren. Ford heeft het bijvoorbeeld aardig voor elkaar met de 1.0 in de Focus. Niet alleen inhoud zegt dus wat, ook hoe de motor verder is opgebouwd. De 1.0 in de Aygo is een atmosferische motor, de 1.0 in de Focus is voorzien van een turbo. Dat geeft verschillende prestaties.

TO, ga met diverse auto's een uitgebreide proefrit maken en ervaar wat je prettig vindt.

Onze huidige auto: 84pk, 1.6. Het is altijd een prima ding geweest. Geen scheurijzer, maar wel betrouwbaar en prima vooruit te krijgen. Het is een oudje, dus hij begint nu gebreken te vertonen die eigenlijk niet meer rendabel zijn om op te laten knappen, dat is die auto niet meer waard.

Proefritten maken gaan we zeker doen, het is toch altijd maar weer de vraag hoe iets aanvoelt.
quote:evaq schreef op 24 februari 2017 @ 10:57:

[...]

En wat zegt die verhouding dan? Hoog is goed? Of slecht?

Niet goed of slecht. Maar je koopt bijvoorbeeld een auto van 7 jaar oud die maar 35.000 km heeft gereden. Dat is gemiddeld 5000 per jaar (als je de tussenstanden niet weet). Dit betekent dat de auto vooral korte stukjes heeft gereden wat kan beteken dat onderdelen snelle slijten. Heeft een auto in diezelfde 7 jaar bijvoorbeeld 140.000 gereden dan is dat gemiddeld 20.000 km per jaar. Hier zitten vaak ook snelweg km tussen en zo'n auto heeft vaak minder te lijden gehad. Ook heeft die auto waarschijnlijk meer beurten gehad (om de 20.000 km). Het is geen exacte wetenschap maar je kunt hier wel rekening mee houden in je zoektocht naar een tweedehands auto. Een auto met in verhouding weinig km is niet beter dan een auto met in verhouding normaal gereden km's.

Daarnaast bepaal ik voor mezelf ook altijd hoeveel denk ik te gaan rijden in de auto en hoe lang ik hem wil blijven rijden. Rijdt je veel km's dan zou ik een jongere auto overwegen met minder km's ten opzichte van een oudere auto met meer km's. Die oudere auto zal je minder lang kunnen blijven rijden.

Let trouwens ook altijd op of en wanneer de distributieriem is vervangen en wanneer deze eventueel weer aan vervanging toe is. Ook de banden. Niet alleen kijken naar profieldiepte maar ook naar DOT datum die op de banden staan. Deze DOT datum geeft aan wanneer de band is gefabriceerd. Een band ouder dan 6 jaar is ook aan vervanging toe ook al is de profieldiepte nog voldoende. De kwaliteit van het rubber gaat door leeftijd snel achteruit.

Als je gaat googlen vindt je zoveel informatie en tips over het kopen van een tweedehands auto. Je kunt dus best al veel voorwerk doen voordat je de auto daadwerkelijk gaat bekijken en proefrijden.
quote:Sprookjesbos schreef op 24 februari 2017 @ 11:19:

[...]

Onze huidige auto: 84pk, 1.6. Het is altijd een prima ding geweest. Geen scheurijzer, maar wel betrouwbaar en prima vooruit te krijgen. Het is een oudje, dus hij begint nu gebreken te vertonen die eigenlijk niet meer rendabel zijn om op te laten knappen, dat is die auto niet meer waard.

Proefritten maken gaan we zeker doen, het is toch altijd maar weer de vraag hoe iets aanvoelt.Als dit jullie referentiekader is, dan is zo'n beetje elke motor passend en zal ik dus zeker niet perse naar een 1.6 kijken. Ik verwacht dat een 1.0 turbo of 1.4 turbo prima voldoet. Ook een atmosferische 1.4 kan voldoen, mits er voldoende vermogen uit het blok is gepeuterd. Of een motor wel of niet voldoet hangt van diverse factoren af, o.a. van gewicht van de auto en vermogens-en koppelopbouw.
quote:YellowLemon schreef op 24 februari 2017 @ 10:45:

Ik was verbaasd door de adviezen in dit topic dus had mijn vriend om zijn mening gevraagd. Hij zegt dat die 1.0 1.4 op zichzelf niet zoveel zegt maar dat gemiddeld genomen een 1.0 motor eerder voor een Aygo model auto is. Bij een station moet je toch wel eerder aan minstens een 1.4 denken.

Ben wel benieuwd welke voorbeelden men hier dan heeft van een geschikte auto met 1.0 motor.

Wat dacht je van de Ford Focus Ecoboost 1.0 met 125pk? De nieuwe motoren hebben driecilinders ipv viercilinders en kunnen daardoor veel zuiniger zijn maar net zoveel power leveren.

'vroeger' zag je de 1.0 motor idd vaak in kleine autoo'tjes zoals de suzuki alto of vw lupo maar die leveren veel minder pk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven