auto op naam zetten

17-03-2008 15:06 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb een vraagje namens een vriend van mij.

Hij wil graag een auto kopen, en deze op zijn eigen naam zetten.

Nu lezen we op internet, dat je dan een geldig rijbewijs of een paspoort mee moet nemen naar het postkantoor.

En daar zit nu het probleem voor hem.

Hij is op dit moment zwervend in Nederland, maar heeft wel een vast inkomen.

En hij heeft dus ook een geldig rijbewijs, Nederlands.

Wie kan vertellen wat het postkantoor doet, als hij zich met zijn rijbewijs gaat melden en die auto op zijn naam wil gaan zetten ?

Ik kom er niet uit.

Ik heb het hem trouwens ook afgeraden. Maar hij heeft hem voor zijn werk nodig.

Ik zou het ook wel kunnen doen, maar ik ben alleen en weet niet of je meerdere auto's op je naam mag zetten.

Wie helpt ons / hem ?

Groet,

Anoes
Alle reacties Link kopieren
anoes schreef op 17 maart 2008 @ 16:47:

Ja tuurlijk, dat heb ik al gevraagd.

Brr, ik word beetje bang van jullie, zo aanvallerig. Vast met de juiste bedoeling hoor, ben blij dat ik niet tegenover jullie sta.

Het enige wat ik weet ja, is die huurschuld, meer niet. En dat is jaren geleden. Ik weet echt niet waarom hij niet aan de bel trekt bij hulpverlenende instanties. Ik heb hem dat advies ook al lang gegeven. Angst denk ik. Want van het een komt het ander. Geen huis meer hebben, wel vaste baan, daar niet aangeven dat je nergens woont...maar nu begeeft zijn auto het.

Ik kan alleen maar invullen, wat een aantal hier ook doen.

Ik heb al eerder aangegeven, dat ik begrijp wat er allemaal bij komt kijken. Het was gewoon een hele simpele vraag die ik in mijn openingspost heb gesteld, maar er is een hoop bij komen kijken.

Ik ga nu werk afsluiten en op naar huis, ik lees straks weer verder.




Maar wat geeft hij dan voor een antwoord als je dat vraagt?



Nou, beetje aanvallend ben ik ook wel ja!

Iemand die zijn schulden niet betaald, maar het verdorie wel kan!

En wie draait er uiteindelijk voor op?

Juist, wij werkende mensen die wel vindbaar zijn.

En daar baal ik van! Als ik schulden zou maken moet ik er ook voor opdraaien. En zeker als ik het kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
PS. je zegt dat zijn auto het nu begeeft, dus hij had al een auto?

Dan staat hij dus met een adres bij de belastingdienst bekend, dus hoe doet hij dat dan nu?
Alle reacties Link kopieren
Zonder echt te hoeven weten waar precies maar Anous, ik ben zeer nieuwsgierig in welke hulpverlening je zit (branche). Er is je zeker ook nooit verteld dat je erg naief overkomt? 8-P

Wel eens gevraagd aan hem waarom er geen familie of andere vrienden de auto op hun naam willen zetten?

Ps als iemand een heel onschuldig gezicht trekt of je voorliegt wil niet zeggen dat iemand ook een engeltje is hoor! "Ja maar hij zei ............."
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
@Anous

Het is meer uit bezorgdheid om jou dat wij zo fel reageren. Wij lopen al wat langer mee en weten een beetje hoe de wereld in elkaar steekt. Jouw post komt zo naief over, dat we je echt heel erg op het hart willen drukken om nooit te goed van vertrouwen te zijn met dit soort mensen. Iemand willen helpen is heel erg mooi, en je zit vast ook niet voor niets in de hulpverlening. Maar soms help je mensen alleen door ze zelf hun problemen op te laten lossen.
Ik zie ook vaak genoeg vrouwen voorkomen die voor hun man meerdere auto's op hun naam hadden staan die achteraf allemaal niet verzekerd bleken te zijn. Nou, hoe vreselijk naief ook, je bent erg ver van huis als je dat allemaal aan je broek hebt hangen.



Anoes, ik weet niet wat je vriend allemaal op z'n kerfstok heeft, misschien ook wel niks. Maar het is natuurlijk ook nog eens zo dat alles wat jusitie/politie betreft aan het bod komt zodra hij toevallig eens wordt staandegehouden in z'n auto.
Anoes, hoe goed ken je deze persoon? Het lijkt me geen zuiver verhaal. Is hij illegaal in Nl? Wees voorzichtig.
Alle reacties Link kopieren
Even uppen
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
In de hulpverlening werken is natuurlijk een nobel beroep, en gelukkig zijn er veel mensen die andere willen helpen. Maar wat andere en ik ook willen zeggen, wees niet te naief of dat je oogkleppen op hebt. Vandaar dat ik ook vroeg in welke branche je werkte want juist mensen die kwaad willen zijn er natuurlijk een ster in om je met smoesjes ergens in te luizen. Je zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die zoiets overkomt. Bedrog is aan de orde van de dag. Dus hopelijk heeft je "naieve" vraag iig gebracht dat je het niet doet en dat je inziet dat niet iedereen goede bedoelingen hebben.



Mijn interesse blijft nog in mijn vorige vragen. O.a. hoe juist jij als hulpverleenster geen belletjes hoort rinkelen als iemand is ondergedoken voor de belasting, schulden heeft, waarschijnlijk niemand anders die zo gek is om de auto op naam te willen zetten, volgens jouw woorden niet je vriend is, om dan met alle gruwelijke gevolgen (die zeker gaan komen) een auto op je naam te zetten. Doe je dat voor al je patiënten? Je geloof in de goedheid van de mens is bewonderingswaardig hoor, beetje naief alleen.



Hoop dat je inziet dat we het niet kwaad menen maar je alleen willen waarschuwen. Hopelijk reageer je nog.



Anders veel sterkte.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
MV je gaat even totaal voorbij aan het feit, dat het een vriend is. Dat is heel iets anders dan bijv. iemand waar je in je werk mee te maken hebt.

Bovendien rinkelen er wel degelijk alarmbellen bij Anoes, anders had ze het klakkeloos gedaan en geen topic geopend.



@Vinyl, het is niet bekend of hij zijn schulden wel of niet aan het afbetalen is. Het is een beetje voorbarig om hiervan uit te gaan. Bovendien is dit de verantwoordelijkheid van Anous?



Anoes, kan me best voorstellen, dat je je niet prettig voelt bij de reacties hier. Maar ook voor mensen zonder vaste woon- en verblijfplaats heeft de RDW een oplossing bij tenaamstelling van een wagen. Gewoon ze even bellen voor informatie.

De auto op jouw naam laten zetten zou ik niet doen, jij bent bezitter van de wagen dan en kan voor alles wat deze wagen veroorzaakt aansprakelijk gesteld worden. Dus wanneer hij onverzekerd rondrijdt of een bekeuring krijgt zijn de kosten voor jouw rekening.
Alle reacties Link kopieren
Pom, als hij de schulden aan het afbetalen zou zijn, zou hij niet op de vlucht hoeven zijn. Dan zou hij gewoon een verblijfplaats hebben, en via een schuldsaneringsinstantie zorgen dat hij er weer bovenop komt.

Dan hoef je niet op de vlucht. Want niemand hoeft in Nederland op de vlucht, als je tenminste niets op je kerfstok hebt.

Wat de vriend van TO doet is dus níét normaal.

En dat is wel degelijk een teken dat er iets goed mis is.



En wat MV zegt, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Tuurlijk is het anders wanneer je het hebt over een vriend. Maar dan nog, daar neem je je professionele ervaring automatisch mee, en dan ga je dus patronen vanuit je werk herkennen....

Vandaar. Zou TO maatschappelijk werker zijn bij een GGZ-instelling, zou ik dat een hele kwalijke zaak vinden. Dat iemand die zó naief is, dat ze niet doorvraagt in zo'n situatie, en dat ze iemand maar blind vertrouwt, ondanks dat het verhaal aan alle kanten rammelt, mensen met problemen er weer bovenop moet helpen... Dan ben je daar echt te naief voor.



Hoe bewonderenswaardig het vertrouwen in de mensheid dat TO heeft ook is.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Maar Marels, Anoes stelt hier een vraag. Wat zou jij doen als een vriend vraagt een auto op mijn naam te zetten?

Anoes heeft nog niks, nakkes, nada gedaan op dit gebied, behalve een vraag stellen hier. Zij overweegt het en dat heeft te maken met haar goedheid richting een vriend. Nu wordt er een gigantisch punt gemaakt van de naïviteit van Anoes, terwijl dit feitelijk er niks toe doet.

De schulden die hij heeft hebben he le maal niks te maken Anoes, liggen geheel buiten haar verantwoordelijkheid.



Wat er wel toe doet hier is gewoon met goede tips komen wat je kunt doen in zo'n situatie.

Maar om maar te blijven hameren op naïviteit of schulden van een vriend is Anoes of vriend van Anoes op het gebied van tenaamstelling echt niet geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit zomaar een auto op mijn naam zetten voor zomaar een vriend. Zeker geen vriend waarvan ik weet dat ie financiële problemen heeft. Want ik ben niet zo naief, en ik snap dat ik daar problemen mee kan krijgen.



Een auto op naam zetten zou ik alleen doen voor mezelf. Voor ieder ander is dat namelijk gewoon fraude. En daar begin ik niet aan.

Degene op wiens naam de auto staat, moet namelijk de hoofdbestuurder zijn. Ben jij dat niet, dan fraudeer je feitelijk.

Als jij wilt gaan frauderen voor een vriend wiens verhaal toch al een alle kanten rammelt, ben je heel naief.



En dan is het goed om TO daar op te wijzen, om haar tegen zichzelf te beschermen.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ok Marels, nu geef je eindelijk een keer antwoord op de vraag die TO stelde.



Het is niet zo, dat een auto op naam van de hoofdbestuurder moet staan. Wanneer je lease-auto's of bedrijfsauto's neemt, deze staan allemaal op naam van een bedrijf en hier is zeker geen sprake van fraude. Tevens kan het zijn dat je in een gezinssituatie kiest, vanwege de no-claim, om de auto op naam te zetten van de partner. Kortom talloze situaties waar je er voor kunt kiezen om de auto op naam van iemand anders te zetten dan de hoofdbestuurder zonder dat er sprake is van fraude.

Maar ook in het geval van Anoes is er geen sprake van fraude, immers welk bedrog zou er dan plaatsvinden?
Alle reacties Link kopieren
pom508 schreef op 18 maart 2008 @ 12:48:

@Vinyl, het is niet bekend of hij zijn schulden wel of niet aan het afbetalen is. Het is een beetje voorbarig om hiervan uit te gaan. Bovendien is dit de verantwoordelijkheid van Anous?



Als hij zijn schulden nu aan het afbetalen zou zijn, voor wie zou hij dan nu vluchten?

Volgens TO heeft dit te maken met zijn schulden, dus zo te lezen is hij ze niet aan het betalen. En dat vind ik een heel kwalijke zaak als je wel inkomen hebt!
Alle reacties Link kopieren
Marels schreef op 18 maart 2008 @ 13:44:Degene op wiens naam de auto staat, moet namelijk de hoofdbestuurder zijn. Ben jij dat niet, dan fraudeer je feitelijk..




Hier ben ik het niet mee eens.

Ik heb een motorverzekering afgesloten, terwijl ik niet de hoofdbestuurder ben. Sterker nog, als ik op die motor ga rijden, dan ben ik strafbaar :-). Ik heb namelijk geen motorrijbewijs.

Wel is het zo, dat ik mijn partner bij de verzekeringsmaatschappij heb opgegeven als zijnde hoofdbestuurder.



Ik ben de verzekeringsnemer, en hij is de hoofdbestuurder :-)



Ik blij, hij blij, en de verzekeringsmaatschappij blij :-)



JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Anoes,



Onlangs heb ik zelf een auto gekocht en op mijn naam laten zetten. Misschien helpt het je nog wat als ik vertel hoe het bij mij bij het postkantoor is gegaan. Ik ben met de papieren van de auto en mijn rijbewijs naar het postkantoor gegaan. Ze wijziginen dan iets in de computer, en daarbij checkte ze gelijk mijn huisadres (zo van, u woont op dit en dit adres.....) Ze vragen dan gelijk of je de wegenbelasting maandelijks of jaarlijks wilt betalen. Vervolgens werd er een nieuw kentekenbewijs geprint en de auto stond daarmee op mijn naam. Vrij snel erna kreeg ik thuis met de post bevestiging van de belastingdienst dat de auto op mijn naam staat en het bedrag aan wegenbelasting dat ik moet gaan betalen. Het adres is dus, zoals vele met mij al verteld hebben, van belang.
Alle reacties Link kopieren
anoes schreef op 17 maart 2008 @ 15:36:

@Boarn : nee, hij staat nergens ingeschreven. Verblijft dan een tijdje hier en dan weer daar.

En @nummerzoveel : hij heeft gewoon een salaris, dus ik zou er van uit kunnen gaan, dat hij gewoon die rekeningen kan betalen.

Het wordt steeds duidelijker, ik doe het niet. Ik ga hem alleen advies geven.

En wij hebben niets samen hoor. Is gewoon een goede vriend, die ik graag wil helpen.




Dat jij de auto niet op jou naam gaat zetten in een wijs besluit.

Wanneer jij de auto op jou naam hebt, moet jij de balasting daarover betalen.

Ook is de houder van een auto verplicht een WA verzekering af te sluiten, gebeurt dit niet krijg je een boete van de RDW.

Alle boetes e.d. komen op naam van kentekenhouder binnen.

Dat hij geen vast adres heeft, maakt toch niets uit. Hij geeft puur een postadres op. Op dat adres zullen de acceptgiro's aankomen van de belasting en eventuele boetes.

Dus ik zou van dit probleem, jou probleem niet maken. Hij heeft geld om de auto te kopen, een salaris om de belasting en verzekering te betalen, dus het zal vast allemaal goed komen.

Je moet echt nooit dw auto van een ander op je naam laten zetten, zeker i.v.m. boetes en de verzekeringplicht.
Alle reacties Link kopieren
he he, daar ben ik weer.

gister onverwacht bezoek, geen tijd voor viva.

Wat een postings allemaal. Moeilijk om op allemaal te reageren.

Maar in ieder geval errug bedankt !!

Ik ben absoluut niet naief. Zoals iemand hier al stelde, ik heb alleen een vraag gezet, hoe het werkt om een auto op naam te zetten. Dat is alles. En dat antwoord heb ik gekregen.

En nogmaals, het is mijn vriend niet. Niet in de zin van partner.

Just friends.

En voor degene die het wilde weten, ik werk in de jeugdhulpverlening. Daar speelt het nog niet, dat ze auto's kopen en schulden hebben ( hooguit een telefoonrekening ).

Ik heb jullie adviezen ter harte genomen en doe het niet.

Het ging mij puur om het feit, hoe het werkte op het postkantoor en dat antwoord heb ik van Niesie het beste gekregen. Dank je daar voor.

En de reden dat ik het niet weet, is omdat ik nog geen auto op mijn naam heb gezet. Heb pas net mijn rijbewijs en doe voorlopig alles nog met het OV. Veel makkelijker en een stuk goedkoper in mijn geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven