Autorijles....wie wil me even moed inspreken?

12-12-2008 14:37 80 berichten
Ik heb autorijles....al een hele tijd hoor, lesje of 30 gehad nu maar vorige week en vandaag leek het wel alsof ik verdorie voor het eerst in een auto zat!

Heb je 30 lessen gehad moet de instructeur ineens twee keer ingrijpen (vond hij) omdat je stomme dingen doet. Het gaat me niet om dat ingrijpen maar om alle commando's, alle vragen die ik ineens niet meer kon opvolgen of beantwoorden. Leek wel alsof ik lijm aan mijn voeten en kauwgom aan mijn handen had en ik kon links en rechts nauwelijks meer uit elkaar houden ineens.

Herkennen jullie dat, dat het soms, ook na een heleboel lessen, en als je denkt dat je het eigenlijk best doorhebt, toch ineens een paar lessen niet lekker gaat en dat je dan zo stom voelt?

Ik zat net echt met mijn (piep) in het zand......Dit moet ik toch gewoon kunnen léren?
Typen kan ik ook al niet meer zie ik aan de titel van dit topic....

*zucht*
Alle reacties Link kopieren
Leo schat, dat gaat helemaal goed komen. Het is herkenbaar dat je na een heleboel lessen een paar slechte ertussen gooit, en dat je denkt dat het nooit wat gaat worden. Het is voor mij heel lang geleden, maar ik had precies hetzelfde.

Jij gaat het gewoon leren, straks kun je autorijden en ben je vrij om te gaan en staan waar je wil. Het komt goed!

Veel sterks.
.
Lieve Leo, het gaat als je al zo ver bent en opeens weer blokkeert bij autorijles niet om het autorijden zelf, maar om het feit dat iemand je overlaadt met opdrachten, aanwijzingen en - zo is althans mijn ervaring - instructeurs hebben meestal geen talent om dat subtiel te doen, die weten er vaak een snerende ondertoon in te leggen. Het impliciete 'wat ben jij dom dat je deze beginnersfout nog maakt' komt vaak heel zuiver aan bij de lesser, die dáárvan blokkeert, niet omdat je daadwerkelijk vergeten bent dat het wel handig is om je richtingaanwijzer aan te zetten als je naar links wilt afslaan.

Troost je: bij je examen krijg je zulke aanwijzingen niet, hooguit aanwijzingen over de route. Ik vond het examen daardoor vrij relaxed. Maar ik had dan ook een instructrice waar ik nog wel eens een boek over kan schrijven... dat zij d'r scheur hield tijdens het examen was zo'n verademing!
Het komt goed, écht!

Ik was vre-se-lijk slecht in autorijden. De instructeur probeerde me altijd te troosten als ik weer eens iets stoms gedaan had en zei dan: 'zélfs jíj kunt het uiteindelijk wel hoor'....

En inderdaad.... hoe slecht ik ook was, een keer gezakt, maar de tweede keer gelukkig geslaagd en inmiddels kan ik prima autorijden
Peas on earth!
Ik herken het ook, maar bij mij duurde het ook gewoon erg lang voordat ik het rijden en het goed kijken door had. En toen ik het eenmaal kon, zag ik soms de vreemdste dingen over het hoofd zoals een rood stoplicht. Het heeft mij uiteindelijk meer dan 100 lessen, 3 jaar en 6x afrijden (faalangst) gekost, maar ik heb het gehaald. (Nu leren rijden zonder iemand er naast) Dus geloof me, dan moet het bij jou zeker goedkomen. Want ik had na 30 lessen helemaal nog geen feeling met het verkeer.
Had ik woensdag ook, ik had het bloedheet en was eind van de les doodmoe, leek wel alsof alles fout ging, schakelen gaat altijd goed en nu zette ik hem in zn 5 toen ik 3 moest zetten en nog een keer in zn 1 terwijl hij in zn 3 moest, dus ik begrijp het ##$%@@# gevoel. Maarja helaas horen slechte lessen er ook bij, gewoon doorgaan!
Volgens mij gaat 't rijden veel makkelijker als je gewoon op je 18e begint en afrijdt; dan denk je nog niet overal over na en neem je nog veel meer makkelijk in je op omdat je dan nog studeert.

Maar goede moed! Mijn moeder is gelijk met mij met rijlessen begonnen en had dan wel een paar pogingen nodig, maar ook zij heeft 't gehaald.
Soms heb je van die dagen....

En dit is er blijkbaar 1 van.

Weet je, net als je soms ineens niet meer weet waar het broodmes ligt, (terwijl het al jaren op dezelfde plek ligt)

Of ergens heenloopt, maar halverwege niet meer weet waarvoor ook alweer.

Zo kan dat ook met autorijden hoor.

Het zegt echt niets over je vaardigheid!

En kan het zijn dat de instructeur ook z'n dag niet had? (Wie weet had hij wel ruzie met zijn vrouw gehad omdat hij altijd alles laat slingeren, of zoiets...)

Nou ja, en ook al heb je nu een dipje, het gaat goed komen hoor!

Als instructeurs echt denken dat iemand het serieus niet kán, dan zullen ze het echt aangeven hoor, ik ken iemand waar ze dat gewoon tegen gezegd hebben.

Dus, wat Livre ook al zegt: het gaat goed komen!!!

Heel herkenbaar Leo, ik heb het altijd geweten aan de overgang tussen "heel bewust alle handelingen moeten verrichten" en "het verwerven van een automatisme". Ik had ook zo'n "rijles-dip", maar gewoon doorzetten en dan komt het allemaal goed!

PS Leuk dat je rijles neemt, kan je straks met je eigen tuftuf in de rondte karren !! Succes!!
En de rest ook zie haha, jeetje wat typt iedereen snel!
O, we zitten in hetzelfde schuitje, pardon lesautootje. Heb nu net les 3 en 4 gehad en zat net bijna te janken achter het stuur. Ik moest ook onwijs op de rem omdat er op een landweggetje een grote hond heel blij voor de auto sprong. Ik heb gewoon het idee dat de auto met mij wegrijd ipv ik met de auto. Wat is het moeilijk he!

Maar je gaat het vast halen eleonora, want wat jij omschrijft had mijn man ook heel vaak voor hij moest afrijden, en hij is toen wel in 1 keer geslaagd. Je hebt blijkbaar fases in de lessen dat het even minder gaat, dat heeft iedereen, en daarna gaat het weer beter, zet hem op! Jij haalt het (en ik ook!!!).
Stressed is just desserts spelled backwards
Met je (piep) in het veen, zul je bedoelen

Leo, ik kan me niet voorstellen dat jij het níet kunt. Iedereen heeft wel eens een off-day. Ook als je al je rijbewijs hebt, heb je er betere en slechtere dagen tussen. Ik, bijvoorbeeld, had vandaag een slechtere dag, met een vette prent van 60 euro. Godsammekrake.

Gewoon doorgaan, het komt beslist in orde!

Het komt goed, Leo, echt!!

Ik had een %*&()$@Q instructeur. Wat een eikel. Hij zei steeds: ik kan het toch ook?

Ja, grrr... eikel, jij rijdt al 30 jaar!

Ik was ook echt bang geworden om dingen fout te doen. Bang voor zijn reactie.

Anyway, die vent is ontslagen, want hij dronk, ook tijdens het lesgeven, OEPS, en ik kreeg een allervriendelijkste man!

Na mijn afrijden (2e keer) heb ik even gereden en toen kreeg ik een soort rij-angst. Ik heb jaren niet gereden, tot 6 jaar geleden mijn vriend vertrok en ik ineens afhankelijk werd van het OV.

Toen de stoute schoenen aangetrokken, een auto gekocht onder het mom van: als ik hem eenmaal heb sta ik voor lul als ik er niet in rijd!

En nu rijd ik al een jaar of 5 overal heen en het is echt een hobby geworden!
Goh, leuk opwekkend plaatje, Loomii! quote:herfstrood schreef op 12 december 2008 @ 14:47:

Als instructeurs echt denken dat iemand het serieus niet kán, dan zullen ze het echt aangeven hoor, ik ken iemand waar ze dat gewoon tegen gezegd hebben.

Ahum, dat was precies wat mijn Instructrice From Hell mij continue vertelde, maar later bleek dat ze niet zonder mijn inkomsten kon en dat ze daarom de lessen zo lang mogelijk gerekt heeft. De examinator was stomverbaasd dat ik pas na 60 lessen mijn eerste examen ging doen - ik reed alsof ik al 10 jaar gereden had zei hij. Het gaat dus niet altijd op... (maar goed, hier spreekt mijn persoonlijke frustratie natuurlijk, zeker omdat ik als arme student helemaal kromlag voor die lessen... ).
Leo, ik heb ooit eens een ambulance met loeiende sirenes over een voetpad moeten laten rijden omdat ik zo stom bezig was de boel compleet blokkeerde en niet meer, uit stress, wist wat ik moest doen

Naast een hoop andere blunders...

Maar ik kan inmiddels errug goed auto rijden. Auto rijden leer je toch pas na je rijbewijs
Oh lekker bemoedigend, die auto! ;D

Ik ben 29 Oktober geslaagd, na 28 lessen. De 28e les reed ik echt BARSLECHT!! Rampzalig! Bijna een lantaarnpaal geramd, in de 3 proberen weg te rijden, stilstaan op een fietspad... Oei!

De volgende dag, met behulp van een "rustgevertje" netjes gereden, want je weet heus wel hoe het hoort. En dus ook geslaagd. Ik had niet alleen aan t begin dipdagen, maar ook aan het einde.

Kop op meis! Het komt helemaal goed, ik weet t zeker!
Ik herken het niet echt, althans: niet vanuit het lessen. Ik kreeg mijn eerste ingreep pas op weg naar mijn rijexamen.

Maar wat Loomii al zegt: ook als je je rijbewijs al hebt, heb je betere en slechtere dagen. Als ik al een tijd niet gereden heb, zit ik de eerste keer overigens ook zo gespannen als een veertje in de auto. Dat is gewoon normaal en dat heeft ook gewoon te maken met het ontwikkelen en vasthouden van routines (wat hier eerder ook al gezegd werd).

Geen zorgen dus, vandaag was gewoon jouw dag niet, je staat misschien vlak voor een "sprongetje" in je autorij-ontwikkeling, wie het weet mag het zeggen. Maar dat vandaag niet ging, zegt niets over je rijkwaliteiten in het algemeen of in je capaciteit om een rijbewijs te halen in het bijzonder.

(En mocht je je daar tóch nog zorgen om maken: na drie keer zakken mag je afrijden bij... sjee, hoe heten die lui ook alweer. Dan wordt er in ieder geval anders met je omgegaan, word je op je gemak gesteld tijdens het rijden, etc. Mijn broer is drie keer gezakt door examenvrees, maar de vierde keer (bij die andere lui dus) ging het van een leien dakje en slaagde hij zó.)
quote:MissMara schreef op 12 december 2008 @ 14:44:

Lieve Leo, het gaat als je al zo ver bent en opeens weer blokkeert bij autorijles niet om het autorijden zelf, maar om het feit dat iemand je overlaadt met opdrachten, aanwijzingen en - zo is althans mijn ervaring - instructeurs hebben meestal geen talent om dat subtiel te doen, die weten er vaak een snerende ondertoon in te leggen. Het impliciete 'wat ben jij dom dat je deze beginnersfout nog maakt' komt vaak heel zuiver aan bij de lesser, die dáárvan blokkeert, niet omdat je daadwerkelijk vergeten bent dat het wel handig is om je richtingaanwijzer aan te zetten als je naar links wilt afslaan.

Ow, dat is zo ontzettend waar! Ik had ook zo'n botte rij-instructeur, die zijn ergernis niet onder stoelen of banken schoof.

Hij beschikte niet over de gave om me op een positieve manier de kunst van het rijden bij te brengen, dus ik heb na 25 lessen gezegd dat ik een andere rij-instructeur wilde. En die vond me ineens wel goed rijden! Ben een paar lessen later dan ook in 1 keer geslaagd :-)
quote:Vinyl schreef op 12 december 2008 @ 14:53:

Het komt goed, Leo, echt!!

Ik had een %*&()$@Q instructeur. Wat een eikel.Hé hé hé! Gij zult Mijn naam niet ijdel gebruiken.
Oja, mijn ervaring was wel dat het kwartje ineens kan vallen. Dat het dus de ene les heel slecht gaat en je de volgende les ineens het gevoel hebt dat je kunt rijden. Dus er is nog hoop eleonora! :-)
Goh, wat zijn jullie snel. Ik ben even stofzuigen (kan ik heel goed, ik deug best érgens voor, ik zwenk behendig door het huis met mijn Miele) en jullie hebben al mezze alle zo lief gereageerd.

Maleficent, ik moest ook zowat janken net. Niet gedaan, het ging namelijk niet eens heel slecht of zo maar ineens had het apparaat weer zoveel geheimen. Of nee, niet eens het apparaat maar het verkeer! Anderen! Jullie!

Gottegot wat zijn mensen onberekenbaar, fietsers, wanedelaars, scooteraars, al dan niet met vreetbak achterop die zó huppekee voor mijn auto duiken en zo.

Dat van dat de auto er met jou vandoor gaat dat gaat over, daarin kan ik jou dan weer geruststellen, dat was bij mij na 10 lessen over. Ik zet nu zonder blikken of blozen mijn ruitenwissers aan. Iets wat me in een ver verleden (6 maanden terug) écht heel exiting leek. Doe ik nu gewoon...

Dus herkenning? Fijn zeg....

Lief Loom, dat je zegt dat ik het ga leren, anderen ook hoor, lief en zo, voel je je dan stom he?

El Ninjoo, is zo, dat van met 18 beginnen. Ik voel echt dat ik middelbare hersenen heb met bijpassend reactievermogen. Maar goed, ik moet het er mee doen, ik heb geen andere hersens.
IHey Eleonora,

Ik heb nog niet zo lang geleden mijn rijbewijs gehaald, in februari dit jaar. Ik ben nu 27, maar heb op mijn 20e ook al een les of 15 gehad. Toen gestopt en eind vorig jaar weer begonnen. Ik vond het vreselijk, die rijlessen. Het ging ook absoluut niet altijd van een leien dakje. Het is net als jij zegt; soms denk je dat je het helemaal in de gaten hebt en dan de les daarna gaat het weer alsof je net begonnen bent.. Erg frustrerend!!

Maar, er is hoop hoor! Ik ben de eerste keer gezakt voor mijn examen, maar de tweede keer heb ik het gelukkig gehaald (ondanks dat het voor geen meter ging). Ik was erg blij natuurlijk, maar eigenlijk kon ik toen nog helemaal niet autorijden, dat heb ik pas sinds een paar maanden onder de knie en ik leer nog iedere dag bij. Wanneer je les hebt moet je over iedere handeling nog zoveel nadenken waardoor het absoluut niet automatisch gaat. Ik sta er nu al een beetje van te kijken dat ik zonder erbij na te denken schakel en goed kijk. Echt, het komt vanzelf. Dat papiertje haal je absoluut en daarna mag je lekker gratis 'lessen'. Tenminste zo zag ik dat :-)

Heel veel succes!!
quote:Livre schreef op 12 december 2008 @ 14:40:

Leo schat, dat gaat helemaal goed komen. Het is herkenbaar dat je na een heleboel lessen een paar slechte ertussen gooit, en dat je denkt dat het nooit wat gaat worden. Het is voor mij heel lang geleden, maar ik had precies hetzelfde.

Jij gaat het gewoon leren, straks kun je autorijden en ben je vrij om te gaan en staan waar je wil. Het komt goed!

Veel sterks. Helemaal mee eensch ...Komt allemaal goed...succes!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven