Autorijles....wie wil me even moed inspreken?

12-12-2008 14:37 80 berichten
Ik heb autorijles....al een hele tijd hoor, lesje of 30 gehad nu maar vorige week en vandaag leek het wel alsof ik verdorie voor het eerst in een auto zat!

Heb je 30 lessen gehad moet de instructeur ineens twee keer ingrijpen (vond hij) omdat je stomme dingen doet. Het gaat me niet om dat ingrijpen maar om alle commando's, alle vragen die ik ineens niet meer kon opvolgen of beantwoorden. Leek wel alsof ik lijm aan mijn voeten en kauwgom aan mijn handen had en ik kon links en rechts nauwelijks meer uit elkaar houden ineens.

Herkennen jullie dat, dat het soms, ook na een heleboel lessen, en als je denkt dat je het eigenlijk best doorhebt, toch ineens een paar lessen niet lekker gaat en dat je dan zo stom voelt?

Ik zat net echt met mijn (piep) in het zand......Dit moet ik toch gewoon kunnen léren?
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 12 december 2008 @ 15:32:

[...]

Ja, jij schakelt er ook nog bij, dat doe ik niet eens, ik heb zo'n opgevoerde rolstoel, een automaat. Ik druk mijn poot op de pedalen en dat was het.....

Nou, maar dat is het ook hoor. Het moeilijkste is om overal tegelijk te zijn. Je ogen op je eigen auto, op je tellers, op het verkeer voor, achter en opzij van je. Je spiegels, binnen en buiten.

Het is gewoon in het begin teveel informatie.

Maar ook dat went, echt!
quote:herfstrood schreef op 12 december 2008 @ 14:47:

Soms heb je van die dagen....

En dit is er blijkbaar 1 van.

Weet je, net als je soms ineens niet meer weet waar het broodmes ligt, (terwijl het al jaren op dezelfde plek ligt)

Of ergens heenloopt, maar halverwege niet meer weet waarvoor ook alweer.

Zo kan dat ook met autorijden hoor.

Het zegt echt niets over je vaardigheid!

En kan het zijn dat de instructeur ook z'n dag niet had? (Wie weet had hij wel ruzie met zijn vrouw gehad omdat hij altijd alles laat slingeren, of zoiets...)

Nou ja, en ook al heb je nu een dipje, het gaat goed komen hoor!

Als instructeurs echt denken dat iemand het serieus niet kán, dan zullen ze het echt aangeven hoor, ik ken iemand waar ze dat gewoon tegen gezegd hebben.

Dus, wat Livre ook al zegt: het gaat goed komen!!!

Eigenlijk is de instructeur de meest stabiele persoon die ik ken, op mijn eigen man na

Hij bleef hetzelfde, al ging hij vandaag wel echt vijf dingen tegelijk van me vragen, en ik maar denken en dan ook nog inschatten, opletten, ver voor je auto kijken, borden in de gaten houden, uitkijken dat ik niet te veel naar het midden van de weg ging (lekker veilig maar niet heus) enzovoort.

Ik denk dat vooral ik mijn dag niet had....

(f)
Oh ja, zucht. Zoooooo herkenbaar.

Ik, sinds een jaar trotse eigenaar van het roze pasje, was net zo.

Precies bij de 30 lessen, waar ik hoopte wel keertje examen te mogen doen ging het ineens dramatisch bergafwaarts. En echt bergafwaart. Gaf links voorrang en reed rechts zowat overhoop. Bochten in de 4, waar de 2 verstandig was geweest - gewoon vergeten terug te schakelen. Mijn instructeur zat soms met open mond naast me maar was zo wijs niets te zeggen. Die heeft trouwens met al zijn rust ervoor gezorgd dat ik uberhaupt geslaagd ben. Toen het weer goed ging en ik toch echt examen aan mocht aanvragen ging het ineens nog slechter. Zo slecht dat mijn instructeur dacht dat hij het examen moest gaan afzeggen (dus wees voorbereid op volgende dip) maar toen ging toch weer beter. De allerlaatste les, vlak voor examen ging perfect, en het examen ook. Ik ben in 1x geslaagd (wonderwel) en ik rij fantástisch, ahum

't Komt echt goed dus, hou vertrouwen en rij gewoon door!
quote:boebele schreef op 12 december 2008 @ 15:01:

[...]

Ow, dat is zo ontzettend waar! Ik had ook zo'n botte rij-instructeur, die zijn ergernis niet onder stoelen of banken schoof.

Hij beschikte niet over de gave om me op een positieve manier de kunst van het rijden bij te brengen, dus ik heb na 25 lessen gezegd dat ik een andere rij-instructeur wilde. En die vond me ineens wel goed rijden! Ben een paar lessen later dan ook in 1 keer geslaagd :-)

Ik had een heerlijke instructrice, Truus, (echt) en zij en mijn huidige instructeur had ik om de beurt. Zij was zó droog maar ook zo gemoedelijk, heerlijk. Ze zei weleens: zou je dat nou wel doen lieverd....? Zó kalm, en nuchter. Ze is weggegaan maar komt hier wel eens op de koffie, kun je nagaan, wat een heerlijk mens ik het vind.

De overgebleven man is ook een droge maar een betweter. Ongelooflijk. Ik heb me voorgenomen niet met hem in discussie te gaan. Alleen als hij zegt; rij maar even hier of daar heen, dan doe ik in principe wat ik zelf denk dat goed is. Maar als hij de weg wijst en de hele tijd roept kijk hier, pas op dat, denk aan dat dan ga ik geen discussie aan. Vandaag zei ik dat het me echt te snel ging allemaal en dat ik geen vijf commando's tegelijk aankan. Hij hield meteen op met roepen en commanderen maar vertelde me nu dat ik het zo goed deed allemaal, terwijl ik hartstikke onzeker was geworden.

Verwarrend hoor....
Het schijnt inderdaad een bekend verschijnsel te zijn, Kristi, die terugvallen.

Balen hoor, ik zat een week of twee geleden zo relaxed als een cowboy in die auto terwijl ik het laatste uur vandaag echt mijn poep zat op te houden.
quote:Julia2 schreef op 12 december 2008 @ 14:56:

Oh lekker bemoedigend, die auto! ;D

Ik ben 29 Oktober geslaagd, na 28 lessen. De 28e les reed ik echt BARSLECHT!! Rampzalig! Bijna een lantaarnpaal geramd, in de 3 proberen weg te rijden, stilstaan op een fietspad... Oei!

De volgende dag, met behulp van een "rustgevertje" netjes gereden, want je weet heus wel hoe het hoort. En dus ook geslaagd. Ik had niet alleen aan t begin dipdagen, maar ook aan het einde.

Kop op meis! Het komt helemaal goed, ik weet t zeker!

En welke rustgever heb je genomen?

Ik geloof alleen maar in chemicaliën namelijk, en ik ben bang dat dat niet mag. Van die pillen met gele stickers op de verpakking schijnen verboden te zijn.
quote:MissMara schreef op 12 december 2008 @ 14:55:

Goh, leuk opwekkend plaatje, Loomii!

[...]

Ahum, dat was precies wat mijn Instructrice From Hell mij continue vertelde, maar later bleek dat ze niet zonder mijn inkomsten kon en dat ze daarom de lessen zo lang mogelijk gerekt heeft. De examinator was stomverbaasd dat ik pas na 60 lessen mijn eerste examen ging doen - ik reed alsof ik al 10 jaar gereden had zei hij. Het gaat dus niet altijd op... (maar goed, hier spreekt mijn persoonlijke frustratie natuurlijk, zeker omdat ik als arme student helemaal kromlag voor die lessen... ).

Naaaah jaaaaaaaa!

Wat een verschrikkelijk mens!

Dat alles opeens te snel gaat dat ken ik. De eerste keer dat ik mij echt met kijken bezig moest houden moest ik meteen overal opletten. Ik raakte zo in paniek dat ik uiteindelijk in huilen ben uitgebarsten omdat ik het allemaal gewoon niet zag. De rijinstructrice zei dat ik de auto aan de kant moest zetten en toen hebben we gepraat en daarna zijn we het gewoon rustig gaan opbouwen. Dat was echt een topmens, helaas ging ze verhuizen.

Bij mijn laatste instructeur ben ik ook vaak in janken uitgebarsten van frustratie, grin, echt het type dat niet weet wat hij moest met huilende vrouwen. Maar daar wende hij gelukkig snel aan. Echt dat was ook een topper.

Maar goede rijinstructeurs die je vertrouwen geven en de tijd nemen zijn goud waard.
quote:eleonora schreef op 12 december 2008 @ 15:49:

[...]

En welke rustgever heb je genomen?

Ik geloof alleen maar in chemicaliën namelijk, en ik ben bang dat dat niet mag. Van die pillen met gele stickers op de verpakking schijnen verboden te zijn.Ik ben bij de huisarts langsgegaan voor mijn faalangst en ik kreeg bloeddrukverlagers voorgeschreven. Gewoon met een hele lage dosis. Maar die zorgen ervoor dat als je opbent van de zenuwen je bloeddruk niet zo hoog wordt dat het helemaal een ramp wordt. Was nog steeds zwaar zenuwachtig, maar wel rustiger,
Ja welke rustgever?? Ik ben nou al drie keer gezakt... Doe de stomste dingen in mn examen en begin de hoop lichtelijk te verliezen.. En wat een geld..

Pff wist niet dat zoiets me zoveel stress zou bezorgen.
voor mijn rijexamen heb ik bij de huisarts om een bepaalde betablokker gevraagd. Dit was een tip van mijn rij-instructeur, die wist ook de merknaam te noemen, die weet ik niet meer, maar iemand anders hier wel?

Het was, zeker bij het examen een verademing. Het werkt op zich niet echt tegen de zenuwen, maar door de zenuwen heb je wel dat je je hart in je keel voelt kloppen en dat houdt het tegen. Wel van te voren even uitproberen, zodat je weet hoe je er op reageert.

Verder is een dipje er herkenbaar....zo ben ik na een les of 30 idd bijna op een auto van rechts geknald, omdat ik geen voorrang verleende en dus een ingreep kreeg...

Ik denk dat het afrijden in het noordoosten misschien wel prettiger voor je is, je kent het er misschien minder goed, maar dat leer je snel genoeg kennen en als het er rustiger is, is het overige verkeer ook wat voorspelbaarder voor je (nu ja...er zijn minder mensen, dus minder rare gedragingen in het verkeer)
Goeie tip om even langs de dokter te gaan als ik denk dat dat nodig is.

Eerst moet ik 6 januari mijn theorie doen....Kijken of ik dat kan zonder in de stress te geraken.
Ik zie je al helemaal knikkebollend zitten achter het stuur, Leo!

Het gaat helemaal goed komen, lieverd, zeker weten! Het enige wat je nodig hebt is een dosis geluk op de dag dat je examen doet. Dat je dan dus weinig gekken tegenkomt, want die kunnen roet in het eten gooien (4 naast elkaar fietsende scholieren, maffies die je rechts inhalen, klootzakken die je snijden etc. etc.).

Vergeet deze dag nu maar gauw en zorg dat je in ieder geval je theorie in 1x haalt (moet jou lukken als Havette zijnde )

anoniem_57699 wijzigde dit bericht op 12-12-2008 16:02
Reden: rechts inhalen dus en niet links, hihi
% gewijzigd
oh, maar dat gaat vast goed komen,

en die rijlessen ook echt waar.

Ikzelf heb nog nooit zo klunzig gereden als de les voor mijn afrijden..terwijl het afrijden zelf best redelijk ging.
dosis geluk inderdaad. Ik werd bij mijn eerste keer langs een sportveld gestuurd waar die dag sportdag was en vele ouders met kleine kinderen op hun fietsen overal tussen door reden of kinderen die opeens de straat op renden. Was ook gewoon nog niet goed genoeg, maar dat maakte me van een twijvel geval naar een gezakt geval.

Maar idd betablokkers. Die kreeg ik ook. Moest 1 of twee dagen van te voren beginnen met slikken.

Heb trouwens ooit een mooi verhaal gehoord van mijn rijinstructeur. Hij had een keer een leerling (ook al volwassen) die elke les super zenuwachtig achter het stuur zat. Toen moest hij haar een keer ophalen van het werk voor de les. Er was een borrel geweest. Na een tijdje rijden vertelde ze hem dat ze een wijntje had gedronken, ook al mocht dat egenlijk niet. Hij zij vervolgens tegen haar, dat ze dat vaker zou moeten doen, ze had nog nooit zo ontspannen gereden.

Tja helaas mag het dus, maar zo iets kan dus ook goed helpen, lol.
je kan toch ff een mindere dag hebben??

bij de een gaat het nou eenmaal langzamer

dan bij een ander. daar is toch niks mis mee?

bovendien is auto rijden echt niet zo makkelijk, dus als het ff wat minder gaat is toch geen ramp? kijk naar mij zou ik zeggen

ik (overdrijf een beetje) had ook al 100.000 lessen gehad voor ik een keertje examen ging doen

ben alleen wel mooi in in x geslaagd

ik schaamde me er toen wel voor dat ik zoveel tijd nodig had

om het es te leren, maar inmiddels weet ik wel beter.

dus kop op en no worries!
ik had trouwens voor het examen ook medicijnen

tegen de zenuwen. geen idee hoe ze heten,

maar ze zijn speciaal voor dat soort dingen.

heeft mij erg geholpen.
Iets aanleren moet je in beginsel bewust doen, dat wil zeggen alle handelingen gecontroleerd uitvoeren. Naarmate je dezelfde handelingen meer en meer uitvoert, worden dat automatismen en kan je je concentreren op andere zaken.

Wanneer je een terugval hebt in autorijlessen is dat te wijten aan het feit dat je van je automatismen niet meer zeker bent, er daarom weer aandacht aan besteedt en dus geen tijd meer hebt om je op je nieuw aan te leren vaardigheden te concentreren. Je krijgt teveel informatie binnen die niet tijdig verwerkt wordt en je begint te klunzen. Op zo'n momenten moet je jezelf overtuigen (of de lesgever moet dat doen) dat je die automatismen écht wel onder de knie hebt waardoor je weer rust in je hoofd krijgt.
Ik denk iedere keer als ik een lesauto zie rijden. Gelukkig dat ik daar vanaf ben....pfff

En echt waar, je leert pas rijden als je je rijbewijs eenmaal hebt.

Ik wil nog wel even zeggen, dat het heel normaal is om eens een dip te hebben hoor. Dat kan aan vanalles liggen.

Stress, vanwege een aankomend examen. Misschien heb je een behandeling gehad bij de tandarts, en heb je nog last van een verdoving....etc....etc....etc....

Er kunnen zoveel redenen zijn, waarom je tijdelijk even een off-dagje hebt...

Maar laat de moed niet zakken, het komt echt goed!!

hvm
Het praktijk rijexamen is volgens mij het allerzwaarste examen dat er in Nederland bestaat.

Het goede nieuws is dat uiteindelijk vrijwel iedereen dit examen haalt.

Heel veel succes, en het gaat jou ook echt wel lukken!
Tuuuuuurlijk Leo, ook jij kunt het!!

Ik herken zoooo wat je bedoelt

moet maandag afrijden voor rijbewijs C
@leo en de rest, ik kan me na jullie verhalen weer precies voelen zoals ik me toen voelde, heb er drie keer over gedaan, had een hork van een instructeur, maar de laatste keer (toen ik dus geslaagd ben) een beregoeie examinator, dat is echt mijn redding geweest. De eerste keer afrijden was ik te onzeker, de tweede keer TE zeker en de derde keer precies goed! Ik heb mijn rijbewijs gehaald op 1 april 1997 (nee geen grapje) en ben inmiddels al een paar keer naar zuid-frankrijk gereden. Maar de eerste keer alleen in de auto...pfffff Mijn ouders woonden toen in Utrecht en ik in Noordwijkerhout maar als ik dat ritje van drie kwartier had gehad, ik was kapot en hoofdpijn van de inspanning! En nu rijd ik zonder probleem overal naar toe. En ik vind het nog leuk ook maar toen ik de eerste keer in een auto zat, was mijn enige gedachte:' dat kan ik nooit!" Toch wel achteraf.... Succes ermee, je kunt het!
Hier nog een dramaverhaal. 5,5 jaar geleden ben ik begonnen met lessen. Bijna een jaar en 50 lessen verder ben ik van rijschool veranderd, want het schoot niet op. Leraar lekker tussen de 2 uren koffie drinken en naar mijn tieten loeren (heeft ie me later in een smsje lekker bevestigd, eikel). Bij de volgende rijschool ging het beter, alleen meneer was op de dag van mijn examen, na een stuk of 20 lessen, niet meer te bereiken. Wat bleek, hij was er met mijn geld vandoor gegaan naar de Kaapverdie. Naar mijn geld kon ik fluiten want de rijschool waaraan hij zogenaamd verboden was, kon niks voor me doen: meneer had mij op eigen houtje als leerling aangenomen en verdiende zo extra zwart bij.

Volgende leraar. Weer een stuk of 20 lessen genomen en toen opgegaan en hopeloos gezakt. Het ging van geen kanten en het bleek dat ik nog veel niet beheerste. Nog een keer opgeweest en het ging al iets beter. Alleen bleek ik een kruispunt te hebben geblokkeerd, wat ik dus na het examen helemaal niet meer wist. Toen heb ik het opgegeven, ik had zo veel geld uitgegeven en ik kon niet meer. Ik bedacht me ook dat ik het misschien wel zou kunnen halen als ik eenmaal uit Amsterdam verhuisd zou zijn.

Nu, een paar jaar later ben ik alweer een halfjaar aan het lessen. Na 14 lessen van 2 uur mocht ik op voor het examen. Dat was een paar weken geleden. Gezakt. Geen ingrepen en voor mijn gevoel reed ik veilig. Alleen wel weer een paar gekke dingen gedaan waarvan ik er een na afloop helemaal niet meer wist. Ik schijn dus gele omleidingsborden te hebben gemist, doorgereden te zijn tot een afzetting en gevraagd te hebben wat ik daarna moest doen (!). Verder heb ik iets te lang achter een vrachtwagen gereden voor ik ging invoegen en iets te ver doorgestuurd bij het inparkeren. Maar verdorie zoooveel dingen wel goed gedaan ook. Snel en vlot gereageerd, netjes om een bus heen gereden, over een weg met voetpad-fietspad-trambaan-trambaan-rijbaan-fioetspad-voetpad, ingevoegd op een hysterisch drukke A10 met wevend verkeer, etc. Ben trouwens ontzettend uitgefoeterd door de examinatrice. Weet zeker dat ik daardoor alleen maar fouten maakte. Zelfs mijn rijleraar denkt eraan om een klacht in te dienen.

Zo, zit bijna te huilen van ellende nu ik dit allemaal intik. Hoeveel pech kan je hebben. Zeker ik, die al geen ster is in rijden. Heb al een nieuwe afrijdatum. Ik heb wel vertrouwen in mijn instructuer. Hij is heel geduldig en hij heeft me zeker gemaakt in de auto. Ik snap nu hoe ik moet invoegen en veilig moet rijden. Maar ik heb weinig vertrouwen in mezelf. Bij examens dan! Ik heb het gevoel dat ik het niet helemaal onder controle heb. Hoe kunnen andere mensen alles nu allemaal zo snel zien en doen? Hoe kan iemand in hemelsnaam slagen in Amsterdam? Voor mijn gevoel is het teveel, het overweldigt me soms. Ik raak tijdens examens in een trance en vergeet dan dingen. Het kost me onmelselijke inspanning en dan nog is het niet goed genoeg!! Het stomme is dat ik toch vind dat ik goed kan rijden. Beter dan menig ander die ik om mij heen vrolijk zie rijden. Ben alleen soms een beetje traag. Ik wil zo graag gewoon een auto instappen en gaan, iedere idioot kan het denk ik dan. Waarom ik dan niet?
Hahaha, zal ik je eens wat vertellen.... ik heb mijn rijbewijs inmiddels 15 jaar, en nog steeds als ik iets doms doe kan ik de instructeur hóren

Met andere woorden, het gaat gewoon nooit over. Tijdens de lessen had ik ook heel vaak het schaamrood op de kaken, en ik voelde me erg vaak het allerdomste meisje van de klas. Maar uiteindelijk heb ik het toch wel geleerd, na 48 lessen slaagde ik toch in 1x.
quote:eleonora schreef op 12 december 2008 @ 15:58:

Goeie tip om even langs de dokter te gaan als ik denk dat dat nodig is.

Eerst moet ik 6 januari mijn theorie doen....Kijken of ik dat kan zonder in de stress te geraken.

Opnieuw. Je bedoelt:

Ik ga 6 januari mijn theorieexamen halen om daarna vervolgens in één keer voor mijn praktijkexamen te slagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven