Begrafenis: wat voor kleding?

15-12-2010 19:08 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zaterdag een begrafenis.

Eerst de kerkdienst en daarna de begrafenis.

Ik heb alleen crematies meegemaakt, allemaal met warm weer, en dat is makkelijker met kleding. Je bent binnen en kunt gewoon een pantalon aan met nette pumps.

Een begrafenis lijkt me een stuk moeilijker. Ik ben een ontzettende kou-kleum.

Proberen de kou te negeren en die pumps aan met een pantalon? (Ik heb verder geen laarzen met hak) Niemand draagt met dit weer toch nog pumps?

Of kun je ook best nette platte laarzen aan?

(ik heb ook nette snowboots maar dat is vast niet gepast??)

Ik bedoel dit absoluut niet als een mode vraag, daarom ook niet bij Mode & Beauty gepost.

Het gaat me meer om wat gepast is bij een begrafenis. Hoor je nog steeds een pantalon aan te doen of mag je ook best een donkere spijkerbroek aan? Met eventueel platte laarzen etc.

Wat vinden jullie?

Wat zouden jullie aan doen met dit weer?

(denk aan dat het vriest, sneeuw)

Alvast bedankt!
quote:dignity schreef op 15 december 2010 @ 20:33:

Wie zegt er dat pumps niet meer kunnen? Ik draag ze nog dagelijks naar mijn werk.Reageer je op de reactie van Moppetoet? Of op mij? Ik vind het nu in ieder geval te koud voor pumps.
Ik zou gaan voor zwart en dan een rok met een dikke malliot en mooie laarzen (met of zonder hak) en de haren netjes.
Goh Daffy, waar ik een half A4tje voor nodig heb doe jij in een paar zinnen.

Aan diegenen die vinden dat je nog steeds in zwarte kleding naar een begrafenis moet kopen jullie zwarte kleding als je geen zwart hebt of als het te klein is, je zwanger bent etc etc?

Wat is er mis aan beschaafde kleding van een andere, niet opvallende kleur?
Zwart blijft helaas nog altijd de kleur van de rouw.....

Tijdens de begrafenis van mijn dochtertje, was ik blij dat niemand er somber bij liep. Vind het zo somber als iedereen er in het zwart bij loopt. De ene was in zijn spijkerbroek, de andere gewoon netjes maar gewoon zichzelf. Was overigens zelf ook niet in het zwart gekleed destijds.

Bij mijn oma was de dresscode wit. En dat was wel weer heel mooi.

Kleed jezelf gewoon netjes aan. Je idee van een donkere skinny broek en laarzen daarover is prima. Zeker ook omdat je een net donker colbert erover heen aantrekt.

Niemand zal gaan kijken wat jij nu precies aan hebt. Of je moet wel heel erg uit de toom vallen omdat je een knal gele broek draagt....

Heel veel sterkte nog.
Paars is toch ook een kleur van de rouw of ben ik nu gek...
Bedankt allemaal. Heel erg bedankt.

Ik vind zelf ook dat zwart iets is van vroeger.

Ik zat zelf anders te denken aan donkerblauw, donkerpaars of donkergroen. Of anders grijs.

Ik zal bij daglicht even kijken of de zwarte spijkerbroek te vaal is bij mijn colbert.

Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik vind het ook prima netjes klinken hoor, zs.
Ik vind lichtroze echt niet kunnen, maar ik ben dan ook opgegroeid met vrij strikte rituelen rondom begrafenissen. En uit hoe jij de mensen om wie het gaat beschrijft zou ik het niet gepast vinden.

Ik zou altijd op safe spelen op een begrafenis en dus voor redelijk chique, en dan zwart, donkerblauw of donkergrijs gaan. Een skinny spijkerbroek vind ik een twijfelgevalletje, maar als je dat combineert met hele nette laarzen, een zwart jasje en liefst ook een donkere kleur eronder, dan vind ik dat wel kunnen.

(In sommige kringen zijn lichte kleuren alleen voor de directe naasten, hou daar rekening mee. En roze kan eigenlijk sowieso nooit, maar dat vind ik. Maar nogmaals, ik ben opgegroeid met strenge regels rondom begrafenissen waarbij je ook 6 weken na het overlijden rouwkleding blijft dragen en als directe naaste zelfs tot een jaar.)
Am Yisrael Chai!
In de kerk en op de begraafplaats zie je alleen je jas.

Dus ik zou me niet zo druk maken over wat je eronder draagt, of dat een trui is of een colbertje, niemand die het gaat zien. Een nette spijkerbroek is altijd goed.

Of is er ook een koffietafel bij?
Naski, ik vind het niet netjes om mijn jas aan te houden in de kerk tijdens de dienst. Afgezien daarvan ook warm.

@ fashionvictim, bedankt voor je eerlijke reactie. Ik begin nu te twijfelen over die roze satijnen blouse.

Ik ben de blouse weer weggehaald i.v.m. herkenning.
gezien je beschrijving van de nabestaanden, zou ik die blouse niet doen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:daffyduck schreef op 15 december 2010 @ 20:30:

Gewoon aandoen waar jij je lekker bij voelt,en wat warm is...

Vind het echt uit de tijd hoor,zwart aan naar een uitvaart...

Ik voel me lekker in felgeel oud joggingpak en afgetrapte schoenen.

Gewoon maar aandoen?
Als je het niet weet, wat gewaardeerd wordt, dan zou je inderdaad het best op safe kunnen gaan; geen roze in dat geval.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind die blouse wel kunnen, vind het een neutrale kleur. Ik zou er wel een jasje op dragen.

Platte laarzen kunnen zeker weten. Die skinnybroek zou ik niet doen, zou voor een nette zwarte broek gaan.
quote:zonneschijn10 schreef op 15 december 2010 @ 22:56:

Naski, ik vind het niet netjes om mijn jas aan te houden in de kerk tijdens de dienst. Afgezien daarvan ook warm.

@ fashionvictim, bedankt voor je eerlijke reactie. Ik begin nu te twijfelen over die roze satijnen blouse.

Dit is de blouse

Ik vind die blouse dan weer wel kunnen (beschaafde lichte kleur, satijn is chique en met een mooi zwart jasje naar mijn mening ok, alleen als het nette mensen waren en hij altijd in pak en stropdas liep zou ik mij echt bezwaard voelen met die spijkerbroek, ook al is die zwart. Dan zou ik liever een nette donkerblauwe of grijze pantalon oid aantrekken.

Het is maar net waar jij je persoonlijk goed in voelt. Ik ben een keer te overdressed naar een begrafenis geweest, de familie liep zelf in jeans maar ik voelde mij een stuk minder lullig omdat ik te netjes was dan wanneer ik underdressed zou zijn.
Bedankt voor de reacties.

De overledenen was altijd gekleed en droeg vaak een pak, maar eigenlijk nooit zwart. Zijn vrouw ook niet.

Ik denk dat ik de blouse toch in de kast laat hangen. Er zijn zoveel verschillende meningen over, en bij twijfel doe ik het niet.

Elizaar, zou je in reactie mijn blouse ook willen verwijderen?
quote:rosanna08 schreef op 15 december 2010 @ 23:16:

gezien je beschrijving van de nabestaanden, zou ik die blouse niet doen Net pas bijgelezen en foto van bloes gezien, nee die zou ik zeker niet aandoen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Platte laarzen kunnen wel, als het te koud is, een maillot onder je broek.

Ik zou, als ik jou was, toch zoveel mogelijk de kleuren afstemmen op de gelegenheid. Ik draag op begrafenissen altijd zwart/grijs/donkerbruin/donkerblauw. En als de familie een spijkerbroek draagt dan is het maar zo. Ik ga er vanuit dat ik die kleding draag uit respect toe naar de overledene.
Grief is just love with nowhere to go
Jij zegt zelf al, dat je van de begrafenis van je oma niet meer weet wat iedereen droeg. De mensen waarbij het bij deze begrafenis om gaat, zullen dat dus net zo goed van jou niet meer weten! Wel goed om na te denken wat je aan doet hoor, maar het zal niet heel snel fout zijn.

Mocht je spijkerbroek nou inderdaad te vaal zijn, dan kun je 'm eventueel nog een extra verfbad geven voor zaterdag...
Ik heb de foto van je blouse gezien en nee, die kan imho eigenlijk niet naar de begrafenis. Wat volgens mij wél kan, zijn eigenlijk alle kleuren die somber en ingetogen zijn: zwart dus, maar ook donkergrijs, donkerblauw en donkerbruin.

Enne, de nabestaanden letten er echt niet op hoor, wat jij aanhebt. Of je moet giga opvallen door in zuurstokroze of brandweerwagenrood te verschijnen. Als je donkergestemde kleding draagt, zal niemand naderhand kunnen vertellen of het nu donkerblauw, donkergroen of zwart was wat je droeg.

PS Nog gecondoleerd natuurlijk.
Zonneschijn,

Ook ik heb de foto nog gezien, en die blouse zou ik idd niet doen.

En ik was je vergeten te condoleren, bij deze dus nog en sterkte zaterdag.
Am Yisrael Chai!
Ik ga zo heen.

Het is een zwarte pantalon geworden met een panty eronder, met zwarte pumps. Een donkerblauw chique truitje, met een zwart colbert eroverheen. Tijdens de dienst draag ik de pumps en als we naar de begraafplaats gaan doe ik dikkere laarzen aan. Niemand die het ziet. Je moet niet verkleumen toch?

Dank voor alle reacties

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven