Cadeautje ter troost

18-07-2014 13:52 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een goede vriendin van mij haar opa is overleden, erg verdrietig! Ik ben op dit moment nog op vakantie, dus kan helaas nog niet meteen naar haar toe. Om die reden zoek ik eigenlijk iets liefs om te versturen via internet, alvast om te laten weten dat ik aan haar denk. Gewoon net iets meer dan een kaartje (doe ik er wel bij), bijvoorbeeld een beertje met een lieve tekst ofzo? Heeft iemand tips ? Ik ben al aan het googelen, maar wat extra advies is nooit weg. Bedankt alvast!
ja als ze jou ook cadeautjes stuurt, zal ze het wel waarderen, dus doe gewoon wat je hart je ingeeft.

En wat die oudere familieleden betreft die misschien beledigd of weet ik wat zullen zijn, vriendin zal best wel weten aan welke familieleden ze wel kan vertellen over wat ze van je gekregen heeft en aan elke niet.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Markovic, ik schrik wel een beetje van je reactie. Waarom zou zoiets aan etiquette zijn gebonden? Het gaat toch juist om iets persoonlijks, en niet of je wel weet "hoe het heurt". In mijn vriendenkring is het ook gebruikelijk om iemand een klein cadeautje te geven, een boekje bijvoorbeeld. En dat herinnert je echt niet de hele tijd aan de overledene (want daar denk je toch wel aan), het herinnert je eraan dat je een goede vriend(in) hebt die met je meeleefde en iets voor je wilde betekenen, op een moment waarop woorden misschien tekort schoten.
quote:nlies schreef op 18 juli 2014 @ 14:31:

ja als ze jou ook cadeautjes stuurt, zal ze het wel waarderen, dus doe gewoon wat je hart je ingeeft.

En wat die oudere familieleden betreft die misschien beledigd of weet ik wat zullen zijn, vriendin zal best wel weten aan welke familieleden ze wel kan vertellen over wat ze van je gekregen heeft en aan elke niet.Ja precies. ze stuurt het toch persoonlijk aan haar vriendin, daar hebben andere familieleden toch niets mee te maken?
quote:Lebowski schreef op 18 juli 2014 @ 14:17:

[...]

Nou, dank je hoor, voor de goede tip. Aangezien het om een goede vriendin van TO gaat denk ik dat zij zelf wel kan inschatten of het gewaardeerd wordt of niet. Maar fijn dat jij haar even op de etiquette wijst,

Nou, inderdaad.. want stel dat wat doet, vanuit je hart en gevoel dat niet binnen de etiquette past..

Een digitaal kaartje met sterkte ofzo een optie?
Later is nu
quote:meivogel schreef op 18 juli 2014 @ 14:35:

Markovic, ik schrik wel een beetje van je reactie. Waarom zou zoiets aan etiquette zijn gebonden? Het gaat toch juist om iets persoonlijks, en niet of je wel weet "hoe het heurt". In mijn vriendenkring is het ook gebruikelijk om iemand een klein cadeautje te geven, een boekje bijvoorbeeld. En dat herinnert je echt niet de hele tijd aan de overledene (want daar denk je toch wel aan), het herinnert je eraan dat je een goede vriend(in) hebt die met je meeleefde en iets voor je wilde betekenen, op een moment waarop woorden misschien tekort schoten.

Waarom schrik je van mijn reactie? Kom op zeg. Als de gewoonte in sommige families anders is dan is dat prima. Ik spreek vanuit mijn achtergrond en ervaring en daar werden nooit cadeaus gegeven. Soms herineringen, in boekvorm of met foto's, maar dat noem ik geen cadeau's. Maar geen beertjes of iets dergelijks tenzij het om een kinderbegrafenis ging....

Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat wat je ook doet, je in ieder geval geen aanstoot wil geven aan wie ook van de nabestaanden en dat zijn vaak mensen van jong tot oud.

Als iemand mij bv. na de dood van mijn ouders een amulet had willen geven met "helende krachten" dan had ik die persoon vriendelijk bedankt (zo beleefd ben ik dan ook wel weer), maar had het me tegelijkertijd ook gestoord.

Net zoals die idiote vrienden van mijn zus mij stoorden met hun zweverige gelul dat mijn moeder zoveel leed op deze wereld bespaard was gebleven door haar noodlottig ongeval. Die meenden een soort paranormaal inzicht in mensen te hebben en dachten dat dat ons zou troosten.
quote:meivogel schreef op 18 juli 2014 @ 14:38:

[...]

Ja precies. ze stuurt het toch persoonlijk aan haar vriendin, daar hebben andere familieleden toch niets mee te maken?Dat hangt ervan af, hoe of waar je het heen stuurt.
quote:markovic schreef op 18 juli 2014 @ 14:45:

[...]

Waarom schrik je van mijn reactie? Kom op zeg.

Ik schrik omdat je reactie zo hard en schamper overkomt, terwijl iemand gewoon iets liefs wil doen.

En ik had uit de OP begrepen, dat het gewoon iets persoonlijks van TO aan haar vriendin was, vandaar.
Een mooi fotolijstje, voor de mooiste foto van overledene?
Ooit waren die beertjes van 'for ever friends' helemaal hip. Ik had met die afbeelding een grote doos tissues gekocht, voor een zwangere vriendin die haar moeder vlak voor de bevalling verloor.

We hebben de doos die middag samen gelijk maar half op gemaakt!
@meivogel bedankt, jij snapt precies hoe ik het bedoel!
quote:markovic schreef op 18 juli 2014 @ 14:16:

[...]

Tenzij bloemen niet op prijs gesteld worden. Dat wordt dan specifiek vermeld op de rouwkaart.

Maar nogmaals, wat nabestaanden nodig hebben/waarderen, is medeleven, oprecht en eerlijk, geen cadeaus of mooie bloemen, maar beter een persoonlijk woord.

Als het op de kaart vermeld wordt, wordt daarmee bedoeld dat bloemen op de begrafenis niet op prijs worden gesteld. Dus geen rouwkransen, geen grafstukken, geen bloemcreaties met linten eraan, enz.

Dat heeft niks te maken met het sturen van een bloemetje naar een goede vriendin om je medeleven te betonen.

Een klein bosje bloemen als blijk van medeleven wordt vaak best gewaardeerd, is mijn ervaring. Zeker als je het bloemetje aanpast aan de gelegenheid (dus geen fel bont zomerboeket, maar een klein wit Biedermeiertje, bijvoorbeeld).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:evangeline_234 schreef op 18 juli 2014 @ 14:18:

Bloemen is ook wel leuk ja!

@markovic het is ook geen cadeau omdat er iemand overleden is. Het is gewoon een cadeau(tje) bedoeld als iets liefs om te laten weten dat ik aan haar denk. Heb ik ook zo vaak van haar gehad, weet zeker dat dat niet verkeerd zal vallen! Toch bedankt voor jouw kritische noot, zeker goed om bij stil te staan

Het is ook zeker niet ter vervanging van oprechte steun en persoonlijk contact, dat staat sowieso op 1 !Ehm?? Zo schiet je toch helemaal voorbij aan het doel??? Kijk nu eens wat je schrijft?????? Even bellen, laten weten dat je er voor haar bent!! Niet appen, FB-en, twitteren of wat dan ook, alleen even je stem laten horen!!
@Carenza Leuk is niet het woord wat ik bedoel. Bellen hebben we al meerdere keren gedaan hoor ;)
Allereerst, ik vind jou een lieve vriendin . Natuurlijk kan ik alleen voor mijzelf spreken, ik ken jouw vriendin niet, maar ik zou een klein cadeautje zeker op prijs stellen. Iets met een engeltje of zo?
quote:sandt schreef op 18 juli 2014 @ 15:21:

Ooit waren die beertjes van 'for ever friends' helemaal hip. Ik had met die afbeelding een grote doos tissues gekocht, voor een zwangere vriendin die haar moeder vlak voor de bevalling verloor.

We hebben de doos die middag samen gelijk maar half op gemaakt!ja dat vind ik ook mooi, f*ck de etiquette

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven