Centraal vegetarisme/veganisme topic

22-10-2010 17:48 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v meerdere topics waarin de discussie helemaal offtopic gaat (voorbeeld: iemand vraagt hoe het is om in een relatie te zitten met iemand die geen vegetarier is terwijl je dat zelf bent en vervolgens gaat de discussie voornamelijk over de bio industrie) hier dan een centraal topic over vegetarisme en veganisme.

Hier mag gediscussierd worden over alles wat hiermee te maken heeft maar mogen ook ervaringen, tips en recepten uitgewisseld worden.

Alvast een paar links:

www.devegetarier.nl

www.vegetarisme.nl

www.veganisme.org

Als iemand nog een leuke en/of handige link heeft zal ik die ook in de OP zetten.

Barst maar los, niet-vegetariers/veganisten ook welkom
quote:iris1969 schreef op 22 oktober 2010 @ 22:45:

Grappig ik vind de smaak van vlees ook vies, vooral ham. Zou dat tussen je oren zitten of zou je het echt niet lekker vinden?

Ik vind alleen snacks en shoarma echt lekker.Waarom zou dat tussen je oren zitten? Ik vind ook een aantal vleessoorten vies. Met bovenaan de lijst lam/schaap, echt ontzettend goor, zo'n penetrant smaakje heeft dat. En dat heeft niets te maken met hoe cute ik lammetjes vind. Varkentjes vind ik namelijk ook lief maar 'n lekkere varkenssaté of broodje ham/kaas of gebakken ei met bacon gaat er bij mij goed in.
Geen tabel hier? Nou dan doe ik niet mee hoor..

Maar goed ik ben ook geen vegetariër..

Ik eet weinig varkensvlees,niet omdat ik het vies vind maar omdat het slecht voor mijn huid is..

Maaaaaar als ik stamppot eet dan moeten daar uitgebakken spekjes bij.

Lamsvlees vind ik ongelooflijk smerig om dezelfde reden als Elninjoo...

Iris,je kunt dus echt iets smerig vinden dat zit dus niet tussen de oren,ham bijvoorbeeld vind ik ook vies maar een gebakken eitje met bacon gaat er lekker in..
Mijn dochter heeft ook een periode gehad dat ze geen vlees lustte maar frikandellen wel..

Nou ja frikandel is natuurlijk ook geen écht vlees..
Suup was er toch ook een bij oh oh cherso? 'ik hou nie van vlees hoor, eet alleen maar frikandellen, kroketten en hamburgers enso'
Ik bedoel dus dat ik het idee zo afstotelijk vind dat ik daarom ook de smaak niet lekker meer vind, behalve dan bij ham, dat vind ik gewoon een hele vieze smaak. Bacon vind ik wel weer lekker.
Ik dacht altijd dat dat hetzelfde was...ham en bacon.
quote:Ruza schreef op 23 oktober 2010 @ 21:02:

Ik dacht altijd dat dat hetzelfde was...ham en bacon.Nee toch? Bacon is toch iets wat je bakt onder een eitje, terwijl ham gewoon gelijk op je brood gaat.
Zal best nooit gegeten.
Mag ik hier even een nieuwsgierige vraag stellen? (ik doe het ook meteen, dus zo nee heb ik pech )

Ik heb weleens gelezen/gehoord dat vegetariers ook geen kaas mogen eten vanwege het stremsel, maar vegetarische recepten en gerechten bevatten dit juist heel vaak. Hoe moet ik hier nu al niet vegetarier mee omgaan? Ik wil mijn vega gasten geen dingen voorzetten die ze niet willen eten, maar tegelijkertijd als zij het zelf wel eten.... Ik weet het dus niet!
Biologische kaas van de appie en veel kazen van de natuurwinkel zijn niet gemaakt met dierlijk stremsel
(veel vegetariers eten trouwens gewoon alle soorten kaas hoor. Vaak weten ze niet dat er dierlijk stremsel in zit, of het kan ze niks schelen)
quote:mardjen schreef op 23 oktober 2010 @ 22:08:

Mag ik hier even een nieuwsgierige vraag stellen? (ik doe het ook meteen, dus zo nee heb ik pech )

Ik heb weleens gelezen/gehoord dat vegetariers ook geen kaas mogen eten vanwege het stremsel, maar vegetarische recepten en gerechten bevatten dit juist heel vaak. Hoe moet ik hier nu al niet vegetarier mee omgaan? Ik wil mijn vega gasten geen dingen voorzetten die ze niet willen eten, maar tegelijkertijd als zij het zelf wel eten.... Ik weet het dus niet!

De enige manier om daar achter te komen is door te vragen aan je vegetarisch etende vrienden wat ze wel en niet eten.

Zo eten sommige vegetariërs wel vis en andere niet. Hetzelfde geldt voor stremsel.

Gewoon vragen dus.
quote:Ruza schreef op 23 oktober 2010 @ 22:11:

(veel vegetariers eten trouwens gewoon alle soorten kaas hoor. Vaak weten ze niet dat er dierlijk stremsel in zit, of het kan ze niks schelen)Dat idee heb ik dus ook, maar die kaas van de appie is een prima alternatief. Dan zit je sowieso goed.
Ik zou het gewoon vragen als je eters krijgt! Misschien vinden ze gewone kaas wel helemaal geen probleem.
Hola! Sinds m'n 18e pesco-vegetariër, eigenlijk geworden vanwege mijn man, maar heb mijn eigen beweegredenen. 2 vegetarische kinderen. Hoe gaan jullie om met de peer-pressure danwel nieuwsgierigheid naar vlees van jullie kinderen (als je die hebt )?
quote:Oliefje schreef op 24 oktober 2010 @ 07:11:

Hola! Sinds m'n 18e pesco-vegetariër, eigenlijk geworden vanwege mijn man, maar heb mijn eigen beweegredenen. 2 vegetarische kinderen. Hoe gaan jullie om met de peer-pressure danwel nieuwsgierigheid naar vlees van jullie kinderen (als je die hebt )?

Ik heb ze niet, maar ben wel vegetarisch opgevoed en heb toch een tijdje vlees gegeten(wat overigens meer peer pressure was dan nieuwschierigheid) en later toch maar weer vegetarier geworden! Wat zijn jullie overwegingen om vegetarisch te eten? Heb je dat aan je kinderen overgebracht? Je kunt ze niet verbieden het te eten, want dan gaan ze wel stiekem naar de macdonalds. Het moet echt hun eigen keuze zijn!

En aan jou natuurlijk de keuze of er in huis vlees gegeten mag worden als ze besluiten toch vlees te eten.
Voor mijn man is het geloof (niet als reden aan kinderen overgebracht), voor mij gezondheid (toen ik vega ging hadden ze hier in VS nog geen scharrelvlees), en dat is de voornaamste reden die we aan de kinderen (13 en 7) overbrengen: de industrie. Oudste heeft het allerlei soorten geprobeerd, maar vindt behalve kip (zonder bot ) alles goor qua texture en smaak. Ik/wij zouden het niet erg vinden als ze een bewuste keuze maken om vlees te eten, maar ik ga het niet hier thuis maken. Maar let wel: ik vind mijn jongste te jong om die keuze BEWUST te maken, dus die mag het heus hier en daar proberen, maar (nog) niet integreren
Nou, dat is toch prima zo? Vertrouwen hebben op je eigen opvoeding. Je hebt jou deel gedaan(hoewel je nog niet helemaal klaar bent natuurlijk in die leeftijd) en laat dan aan het kind over wat hij/zij ermee doet.

En ja, jij bent de baas in jouw huis dus als ze dan toch vlees willen eten moeten ze dat lekker ergens anders gaan doen!
http://www.volxkeuken-salmonella.nl/

Op de site staat een afdeling met recepten.
Hoi hoi,

ik ben begonnen met vega-eten toen ik op mijn 11e ontdekte dat vlees van beestjes komt. Dan vroeg ik mijn moeder wat voor vlees het was, en zag vervolgens dat diertje in een weiland dartelen. Toen wilde ik het niet meer eten. Ik groeide als een dolle en soms moest ik dan toch een stukje eten van mijn moeder. Voelde ik me weer schuldig, want lékker vond ik het wél!

Nou ja, toen werd ik geopereerd en moest een week in het ziekenhuis blijven. Voor de opname werd gezegd: wil je morgen een worstje of een gehaktbal? Ik bijna in tranen: Eigenlijk wil ik niet kiezen, want ik wil helemaal geen vlees eten! De dame antwoordde: oh, dat maakt niet uit, we hebben ook een vegetarisch menu! Daarmee was moeder verslagen, gingen we naar een dietiste en toen die zei dat vlees best te vervangen was, heb ik NOOIT meer vlees gegeten . Mooiste dag van mijn leven .

Nu al weer bijna 5 jaar samen met vleeseter. In het begin kwam er geen vlees bij mij in huis, toen bracht hij weleens wat mee, toen kocht ik ook weleens wat voor hem en nu koop en bak ik vlees voor hem. Hij maakte tenslotte altijd vega-eten voor mij, en ik vind dat je niet alleen van de ander kan verwachten dattie zich aanpast. Inmiddels wonen we al jaren samen en bakken al jaren een vleesje en een vervanger. Onze kinderen worden waarschijnlijk ooit half-half opgevoed tot ze kunnen kiezen .
Leuk verhaal
quote:Ruza schreef op 25 oktober 2010 @ 10:48:

Leuk verhaal Dank . Inmiddels is vega-eten dan ook een redelijk non-issue geworden in mijn leven. Ik hoef niemand te overtuigen, hoef me ook niet te verdedigen, het is gewoon geen discussiepunt, we zijn tevreden met hoe het gaat (hebben dat naar aanleiding van dit topic nog eens uitgesproken). Enige gezeur erover komt altijd van mensen die ik niet goed ken en zin hebben "die vega eens lekker op inconsequent gedrag te pakken". Tussen ons speelt het werkelijk nooit ,.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven