Collectes, ze lopen bij mij de deur plat!
woensdag 13 mei 2009 om 20:34
Hoi,
Rare vraag misschien, maar de laatste tijd wordt bij ons in de buurt zo ontzettend veel gecollecteerd en leden geworven, het begint een beetje te gek te worden. Vanavond heb ik al drie mensen aan mijn deur gehad (ik kan me er nog maar van een herinneren waar het om ging, dat was iemand van de hartstichting). Nu vraag ik me af, zijn hier geen regels voor? Of mag je als stichting gewoon je gang gaan wat dat betreft? Ik heb een beetje zitten googlen maar volgens mij zijn deze regels in elke gemeente verschillend. Weet iemand hoe dat zit?
Rare vraag misschien, maar de laatste tijd wordt bij ons in de buurt zo ontzettend veel gecollecteerd en leden geworven, het begint een beetje te gek te worden. Vanavond heb ik al drie mensen aan mijn deur gehad (ik kan me er nog maar van een herinneren waar het om ging, dat was iemand van de hartstichting). Nu vraag ik me af, zijn hier geen regels voor? Of mag je als stichting gewoon je gang gaan wat dat betreft? Ik heb een beetje zitten googlen maar volgens mij zijn deze regels in elke gemeente verschillend. Weet iemand hoe dat zit?
woensdag 13 mei 2009 om 20:36
woensdag 13 mei 2009 om 20:42
Hoi Vinyl,
Ik heb net zitten kijken op de site van het cbf (daar moet je een keurmerk van hebben als goed doel zijnde blijkbaar) en daar zie ik inderdaad dat het nu de week van het prins Bernard cultuurfonds zou zijn. Maar de hartstichting zou dan dus niet mogen collecteren. Ik ga het eens na op hun site...
Ik heb net zitten kijken op de site van het cbf (daar moet je een keurmerk van hebben als goed doel zijnde blijkbaar) en daar zie ik inderdaad dat het nu de week van het prins Bernard cultuurfonds zou zijn. Maar de hartstichting zou dan dus niet mogen collecteren. Ik ga het eens na op hun site...
woensdag 13 mei 2009 om 21:02
Ja, ik woon in een redelijk nieuwe wijk met veel toegankelijke (want geen flats) woningen en volgens mij trekt dat ook een hoop geldverzamelaars. Bij ons viel het de afgelopen jaren nog wel mee dat dit jaar is het echt belachelijk. En ook zonde want ik stuur alle mensen nu gelijk weg terwijl ik normaal gesproken nog wel bereid zou zijn een eurootje te doneren. Ze lopen elkaar dus in de weg, eigenlijk.
Wel grappig, vanmiddag had ik een heel klein jongetje aan de deur met in zijn hand een paar schelpen (volgens mij uit de zandbak gehaald), hij verkocht schelpen voor het goede doel zei hij. Waar zou ie dat nou van hebben ?
Wel grappig, vanmiddag had ik een heel klein jongetje aan de deur met in zijn hand een paar schelpen (volgens mij uit de zandbak gehaald), hij verkocht schelpen voor het goede doel zei hij. Waar zou ie dat nou van hebben ?
woensdag 13 mei 2009 om 21:04
Hartstichting collecteert deze week niet. Als je zeker weet dat je dat hebt gezien dan zijn er valse mensen in de omloop en dan zou het netjes zijn als je even melding zou maken hiervan.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
woensdag 13 mei 2009 om 21:17
woensdag 13 mei 2009 om 21:17
quote:Laika3 schreef op 13 mei 2009 @ 20:46:
Nou, ik kan niets vinden over collecteren van de hartstichting deze week. Ik zal ze eens een mailtje sturen. Het zag er wel geloofwaardig uit (zegt ze naief).
De collecteweek van de hartstichting was de week van 13 april, dus zeker weten dat ze deze week niet collecteren.
Klopt dus niet...
Nou, ik kan niets vinden over collecteren van de hartstichting deze week. Ik zal ze eens een mailtje sturen. Het zag er wel geloofwaardig uit (zegt ze naief).
De collecteweek van de hartstichting was de week van 13 april, dus zeker weten dat ze deze week niet collecteren.
Klopt dus niet...
woensdag 13 mei 2009 om 21:18
Goed zo! Schande dat mensen hier misbruik van maken. Een idee voor de toekomst: vraag altijd even naar de legitimatie. Hierop staat ook wanneer iemand mag collecteren. Als het goed is laat iemand deze uit zichzelf al zien en anders er zeker even naar vragen.
Zegt hij/zij deze niet te hebben of te zijn vergeten geef dan niks. Iedere collecteur voor elk goede doel krijgt dit en je bent verplicht dit mee te nemen.
Zegt hij/zij deze niet te hebben of te zijn vergeten geef dan niks. Iedere collecteur voor elk goede doel krijgt dit en je bent verplicht dit mee te nemen.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
woensdag 13 mei 2009 om 21:21
Ha boterbloemetje, die jongen van de hartstichting kwam volgens mij iets vertellen over hun 6 minuten campagne (vandaar dat ik er nog niet helemaal van overtuigd ben dat het een nepperd was, maar goed dat ga ik dus even navragen bij de hartstichting).
Die jongen met de schelpen was wel de schattigste van allemaal .
Die jongen met de schelpen was wel de schattigste van allemaal .

woensdag 13 mei 2009 om 22:05
Weet je zeker dat het collectanten waren? Ik heb een aantal goede doelen waar ik per bank aan doneer. De rest doe ik niet aan mee. Als ze aan de deur staan, geef ik altijd aan dat ik al heb gedoneerd. tegenwoordig heeft elk lichaamsdeel een collecteweek, en hoewel ik me er zeker van bewust ben dat het nodig is om geld op te halen, gaat het mij te ver om aan alle collectes meer te doen.
woensdag 13 mei 2009 om 22:08
Collecterooster 2009
Het CBF stelt jaarlijks, op voorstel van de Stichting Collecteplan, een rooster vast waarin aan grote landelijke collecterende fondsen voor hun collecte een periode wordt toegewezen. De fondsen op het collecterooster krijgen desgevraagd als enige een collectevergunning van de gemeenten voor de betreffende periode. De ‘vrije’ perioden zijn beschikbaar voor andere instellingen. Slechts in goed overleg tussen betrokken instelling en de gemeente in kwestie zijn hierop uitzonderingen mogelijk.
De Stichting Collecteplan en het CBF hebben in het verleden afgesproken dat op zondag niet wordt gecollecteerd.
01 Jan t/m 31 Jan vrije periode
01 Feb t/m 07 Feb Hersenstichting en Fonds Psychische Gezondheid (Hoofdcollecte)
08 Feb t/m 14 Feb Amnesty International, Afdeling Nederland, Ver.
15 Feb t/m 21 Feb vrije periode (voorjaarsvakantie noord, midden)
22 Feb t/m 28 Feb vrije periode (voorjaarsvakantie zuid)
01 Maa t/m 07 Maa Jeugd Fonds Jantje Beton, St. Nationaal
08 Maa t/m 14 Maa Reumafonds
15 Maa t/m 21 Maa Simavi, St.
22 Maa t/m 28 Maa ZOA-Vluchtelingenzorg, St.
29 Maa t/m 04 Apr Fonds Gehandicaptensport, St.
05 Apr t/m 11 Apr vrije periode
12 Apr t/m 18 Apr Hartstichting, Nederlandse
19 Apr t/m 25 Apr Kinderhulp, St. Nationaal Fonds
26 Apr t/m 02 Mei vrije periode (meivakantie)
03 Mei t/m 09 Mei "Astma Fonds" Longstichting
10 Mei t/m 16 Mei Prins Bernhard Cultuurfonds, St.
17 Mei t/m 23 Mei vrije periode (Hemelvaartsdag)
24 Mei t/m 30 Mei Epilepsie Fonds, St. Nationaal
31 Mei t/m 06 Jun vrije periode (Tweede Pinksterdag)
07 Jun t/m 13 Jun Maag Lever Darm Stichting
14 Jun t/m 20 Jun Rode Kruis, Ver. Het Nederlandse
21 Jun t/m 27 Jun ANGO, Algemene Ned. Gehandicapten Organisatie, Ver.
28 Jun t/m 05 Sep vrije periode (zomervakanties)
06 Sep t/m 12 Sep KWF Kankerbestrijding, St.
13 Sep t/m 19 Sep Prinses Beatrix Fonds, St.
20 Sep t/m 26 Sep Nierstichting Nederland
27 Sep t/m 03 Okt Fonds verstandelijk gehandicapten, St.
04 Okt t/m 10 Okt Dierenbescherming, Ned. Ver. tot Bescherming van Dieren
11 Okt t/m 17 Okt Brandwonden Stichting, Nederlandse
18 Okt t/m 24 Okt vrije periode (herfstvakantie noord, midden)
25 Okt t/m 31 Okt vrije periode (herfstvakantie zuid)
01 Nov t/m 07 Nov Diabetes Fonds, St.
08 Nov t/m 14 Nov Alzheimer Nederland, St.
15 Nov t/m 21 Nov Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK)
22 Nov t/m 19 Dec vrije periode
20 Dec t/m 02 Jan vrije periode (kerstvakantie)
Het CBF stelt jaarlijks, op voorstel van de Stichting Collecteplan, een rooster vast waarin aan grote landelijke collecterende fondsen voor hun collecte een periode wordt toegewezen. De fondsen op het collecterooster krijgen desgevraagd als enige een collectevergunning van de gemeenten voor de betreffende periode. De ‘vrije’ perioden zijn beschikbaar voor andere instellingen. Slechts in goed overleg tussen betrokken instelling en de gemeente in kwestie zijn hierop uitzonderingen mogelijk.
De Stichting Collecteplan en het CBF hebben in het verleden afgesproken dat op zondag niet wordt gecollecteerd.
01 Jan t/m 31 Jan vrije periode
01 Feb t/m 07 Feb Hersenstichting en Fonds Psychische Gezondheid (Hoofdcollecte)
08 Feb t/m 14 Feb Amnesty International, Afdeling Nederland, Ver.
15 Feb t/m 21 Feb vrije periode (voorjaarsvakantie noord, midden)
22 Feb t/m 28 Feb vrije periode (voorjaarsvakantie zuid)
01 Maa t/m 07 Maa Jeugd Fonds Jantje Beton, St. Nationaal
08 Maa t/m 14 Maa Reumafonds
15 Maa t/m 21 Maa Simavi, St.
22 Maa t/m 28 Maa ZOA-Vluchtelingenzorg, St.
29 Maa t/m 04 Apr Fonds Gehandicaptensport, St.
05 Apr t/m 11 Apr vrije periode
12 Apr t/m 18 Apr Hartstichting, Nederlandse
19 Apr t/m 25 Apr Kinderhulp, St. Nationaal Fonds
26 Apr t/m 02 Mei vrije periode (meivakantie)
03 Mei t/m 09 Mei "Astma Fonds" Longstichting
10 Mei t/m 16 Mei Prins Bernhard Cultuurfonds, St.
17 Mei t/m 23 Mei vrije periode (Hemelvaartsdag)
24 Mei t/m 30 Mei Epilepsie Fonds, St. Nationaal
31 Mei t/m 06 Jun vrije periode (Tweede Pinksterdag)
07 Jun t/m 13 Jun Maag Lever Darm Stichting
14 Jun t/m 20 Jun Rode Kruis, Ver. Het Nederlandse
21 Jun t/m 27 Jun ANGO, Algemene Ned. Gehandicapten Organisatie, Ver.
28 Jun t/m 05 Sep vrije periode (zomervakanties)
06 Sep t/m 12 Sep KWF Kankerbestrijding, St.
13 Sep t/m 19 Sep Prinses Beatrix Fonds, St.
20 Sep t/m 26 Sep Nierstichting Nederland
27 Sep t/m 03 Okt Fonds verstandelijk gehandicapten, St.
04 Okt t/m 10 Okt Dierenbescherming, Ned. Ver. tot Bescherming van Dieren
11 Okt t/m 17 Okt Brandwonden Stichting, Nederlandse
18 Okt t/m 24 Okt vrije periode (herfstvakantie noord, midden)
25 Okt t/m 31 Okt vrije periode (herfstvakantie zuid)
01 Nov t/m 07 Nov Diabetes Fonds, St.
08 Nov t/m 14 Nov Alzheimer Nederland, St.
15 Nov t/m 21 Nov Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK)
22 Nov t/m 19 Dec vrije periode
20 Dec t/m 02 Jan vrije periode (kerstvakantie)
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
woensdag 13 mei 2009 om 22:10
woensdag 13 mei 2009 om 22:17
Hi HPL, die site had ik inderdaad bekeken (zie mijn posting van 20.42 uur).
Als het nou zo erg blijft als de afgelopen tijd, zal ik eens wat serieuzer gaan vragen naar legitimatie en de reden van het collecteren/leden werven, misschien dat ik dan wat meer meldingen kan maken. Nu stuur ik gewoon iedereen weg maar dat helpt natuurlijk niet echt.
Als het nou zo erg blijft als de afgelopen tijd, zal ik eens wat serieuzer gaan vragen naar legitimatie en de reden van het collecteren/leden werven, misschien dat ik dan wat meer meldingen kan maken. Nu stuur ik gewoon iedereen weg maar dat helpt natuurlijk niet echt.