Dat ziet er niet uit.
zaterdag 13 juni 2026 om 14:08
Negatieve opmerkingen over andermans uiterlijk vind ik altijd erg vervelend.
Ik sla bv. meteen aan op: "Die witte benen kunnen niet." of "Met dat figuur/leeftijd kun je dat niet dragen."
Per ongeluk viel ik in mijn jonge jaren in de smaak bij veel mensen, maar vond het heel naar wanneer een man/vrouw daar te veel nadruk op legde.
Op de middelbare school werd ik gepest, omdat ik volgens veel medeleerlingen met de lelijkste jongen van de school verkering had.
Zelfs de de man waar ik mee ben getrouwd viel tegen bij mensen om heen.
Gelukkig heb ik mijn eigen plan getrokken en het ouder worden helpt daar nog meer aan mee.
Hoe wordt jij beïnvloedt door opgelegde schoonheidsidealen? Veroordeel je anderen die daar niet aan voldoen of hou je van alle verschillen?
Ik sla bv. meteen aan op: "Die witte benen kunnen niet." of "Met dat figuur/leeftijd kun je dat niet dragen."
Per ongeluk viel ik in mijn jonge jaren in de smaak bij veel mensen, maar vond het heel naar wanneer een man/vrouw daar te veel nadruk op legde.
Op de middelbare school werd ik gepest, omdat ik volgens veel medeleerlingen met de lelijkste jongen van de school verkering had.
Zelfs de de man waar ik mee ben getrouwd viel tegen bij mensen om heen.
Gelukkig heb ik mijn eigen plan getrokken en het ouder worden helpt daar nog meer aan mee.
Hoe wordt jij beïnvloedt door opgelegde schoonheidsidealen? Veroordeel je anderen die daar niet aan voldoen of hou je van alle verschillen?
zaterdag 13 juni 2026 om 14:16
Ik ben vroeger gepest omdat ik zogenaamd lelijk was. Later realiseerde ik me dat ik verre van lelijk was, maar dat degene die mij het meest pestte zelf niet bepaald moeders mooiste was en dus blijkbaar onzeker. Wat me vooral is bijgebleven, is dat vooral onzekere mensen negatief praten over anderen. Of dat nu over uiterlijk of iets anders gaat.
Zelf ben ik ondertussen een stuk zelfverzekerder geworden en heb ik niet de behoefte om anderen de maat te nemen. Ik heb wel mijn voorkeuren qua uiterlijk maar zou daar niemand mee lastigvallen.
Zelf ben ik ondertussen een stuk zelfverzekerder geworden en heb ik niet de behoefte om anderen de maat te nemen. Ik heb wel mijn voorkeuren qua uiterlijk maar zou daar niemand mee lastigvallen.
zaterdag 13 juni 2026 om 14:42
Ik ben hard voor mijzelf, maar vind het niet nodig een ander de maat te nemen. Wel vind ik persoonlijk niet elk kledingstuk passend bij een bepaald figuur of een bepaalde leeftijd. Ik zal dat niet openlijk veroordelen, maar als mijn mening gevraagd wordt ben ik wel eerlijk.
Ik heb recentelijk al mijn hele hoge hakken de deur uit gedaan. En hele korte rokjes mochten ook de deur uit. Tegelijkertijd geloof ik ook wel in een leef en laat leven mentaliteit.
Ik heb recentelijk al mijn hele hoge hakken de deur uit gedaan. En hele korte rokjes mochten ook de deur uit. Tegelijkertijd geloof ik ook wel in een leef en laat leven mentaliteit.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 13 juni 2026 om 15:02
Ik word helemaal niet beïnvloed door opgelegde schoonheidsidealen. Ik vind het juist gaaf als iemand compleet afwijkt van de norm en zal dan ook een compliment maken. Soms heb ik wel een mening over of ik iets mooi vind of niet, maar ik voel niet de behoefte om dat te delen met wie dan ook.
Onze dochter heeft een hele eigen stijl en valt daarmee buiten de boot van wat de norm is, maar omdat ze het "ownt" maakt niemand er een probleem van. (Ze zit in groep 6). En gelukkig maar, ik geniet ervan dat ze haar eigen stijl ontwikkelt.
Een oude bekende van mij daarentegen neemt iedereen de maat, die is lelijk, die is dik, die heeft lelijke kleding aan, maar zij is dan ook ernstig ongelukkig met zichzelf en probeert zichzelf daardoor beter te laten voelen.
Onze dochter heeft een hele eigen stijl en valt daarmee buiten de boot van wat de norm is, maar omdat ze het "ownt" maakt niemand er een probleem van. (Ze zit in groep 6). En gelukkig maar, ik geniet ervan dat ze haar eigen stijl ontwikkelt.
Een oude bekende van mij daarentegen neemt iedereen de maat, die is lelijk, die is dik, die heeft lelijke kleding aan, maar zij is dan ook ernstig ongelukkig met zichzelf en probeert zichzelf daardoor beter te laten voelen.
zaterdag 13 juni 2026 om 15:03
Ik ben opgegroeid in een omgeving waar dit normaal gevonden wordt. En ik deed het zelf ook, maar zo rond een jaar of 11/12 niet meer. Want ik vond het raar. Wat maakt het uit dat iemand X heeft of er Y uitzag?
Nu gebeurt het wel eens dat ik zeg dat ik geen opmerkingen over mijn uiterlijk wil horen en ook niet over het uiterlijk van een ander. En complimenten kunnen wel, maar dat hoef ik niet te zeggen. Ze weten perfect wanneer ze een compliment geven en wanneer niet.
Nu gebeurt het wel eens dat ik zeg dat ik geen opmerkingen over mijn uiterlijk wil horen en ook niet over het uiterlijk van een ander. En complimenten kunnen wel, maar dat hoef ik niet te zeggen. Ze weten perfect wanneer ze een compliment geven en wanneer niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zaterdag 13 juni 2026 om 15:12
Mensen vinden mijn huidskleur lelijk en noemen het witte flessen, bleekscheet, dat soort dingen. Ik word daar dus heel erg recalcitrant van. Ik ga dus écht niet in de zon huidkanker liggen kweken omdat anderen een hele gewone blanke huid waarmee ik ben geboren niet mooi vinden.
Over mijn kledingstijl krijg ik ook vaak opmerkingen, maar ook daar word ik recalcitrant van. :') De innerlijke tiener die tegen de norm wil schoppen schopt nog steeds door wat dat betreft. Het hoogtepunt was toch wel op mijn werk, toen een collega zei "is het gekke kleding dag vandaag of zo?" Nee vriendin, dat is gewoon mijn kleding...
Over mijn kledingstijl krijg ik ook vaak opmerkingen, maar ook daar word ik recalcitrant van. :') De innerlijke tiener die tegen de norm wil schoppen schopt nog steeds door wat dat betreft. Het hoogtepunt was toch wel op mijn werk, toen een collega zei "is het gekke kleding dag vandaag of zo?" Nee vriendin, dat is gewoon mijn kleding...
zaterdag 13 juni 2026 om 15:13
Gaaf idd om een geheel eigen stijl te hebben.Hecamel schreef: ↑13-06-2026 15:02Ik word helemaal niet beïnvloed door opgelegde schoonheidsidealen. Ik vind het juist gaaf als iemand compleet afwijkt van de norm en zal dan ook een compliment maken. Soms heb ik wel een mening over of ik iets mooi vind of niet, maar ik voel niet de behoefte om dat te delen met wie dan ook.
Bij bijvoorbeeld mijn middelbare school vriendje was het geen keuze om af te wijken, want hij was zo geboren.
zaterdag 13 juni 2026 om 15:20
Dan heb jij je al op jonge leeftijd afgezet tegen de normen waarin je bent opgegroeid.dianaf schreef: ↑13-06-2026 15:03Ik ben opgegroeid in een omgeving waar dit normaal gevonden wordt. En ik deed het zelf ook, maar zo rond een jaar of 11/12 niet meer. Want ik vond het raar. Wat maakt het uit dat iemand X heeft of er Y uitzag?
zaterdag 13 juni 2026 om 15:21
Ik hou van verschillen...maar dat wil niet zeggen dat ik nooit veroordelend denk. Ik ben niet perfect: een man in een shirt van Ralph Lauren met een beige broek en instappers vind ik nog steeds eenheidsworst en verschrikkelijk lelijk. En dat zal ik ech wel eens zeggen.
Maar 90% van de tijd vind ik het niet zo boeiend wat mensen aan hebben.
Maar 90% van de tijd vind ik het niet zo boeiend wat mensen aan hebben.
zaterdag 13 juni 2026 om 15:23
Opmerkingen over mijn bleke huid krijg ik ook heel vaak, maar wij hebben behoorlijk wat huidkanker in de familie en dat zorgt automatisch voor een heel andere kijk erop.Ugli schreef: ↑13-06-2026 15:12Mensen vinden mijn huidskleur lelijk en noemen het witte flessen, bleekscheet, dat soort dingen. Ik word daar dus heel erg recalcitrant van. Ik ga dus écht niet in de zon huidkanker liggen kweken omdat anderen een hele gewone blanke huid waarmee ik ben geboren niet mooi vinden.
zaterdag 13 juni 2026 om 15:27
Oh ja, dat eeuwige commentaar op een witte huid en dat dat geen gezicht is. Heel irritant. En vroeger ook echt wel last van gehad.Ugli schreef: ↑13-06-2026 15:12Mensen vinden mijn huidskleur lelijk en noemen het witte flessen, bleekscheet, dat soort dingen. Ik word daar dus heel erg recalcitrant van. Ik ga dus écht niet in de zon huidkanker liggen kweken omdat anderen een hele gewone blanke huid waarmee ik ben geboren niet mooi vinden.
…
zaterdag 13 juni 2026 om 15:33
Ik denk heel vaak iets over iemands uiterlijk. Zowel positief als negatief. Maar ik voel nooit de behoefte om dat aan diegene te laten weten. Het negatieve dan.
Helaas zijn anderen niet zo netjes en ik krijg regelmatig negatieve opmerkingen over mijn uiterlijk...maar altijd van mensen die ik lelijker vind dan mezelf. Verder valt het me op dat ik op mijn kleding keuze word aangesproken en onthouden sommige mensen wat ik aan kleding heb. Ik kleed me erg casual en makkelijk en niks in schreeuwende kleuren. Ik onthoud nooit wat iemand aanheeft of heeft gehad, tenzij het echt spectaculair is of was.
Verder is er een " vriendin" die regelmatig moet laten weten dat ze iets niet mooi vind. Maar laat zij nou net totaal geen stijlicoon zijn. Ach ja. Inmiddels op een leeftijd dat het me niet boeit.
Helaas zijn anderen niet zo netjes en ik krijg regelmatig negatieve opmerkingen over mijn uiterlijk...maar altijd van mensen die ik lelijker vind dan mezelf. Verder valt het me op dat ik op mijn kleding keuze word aangesproken en onthouden sommige mensen wat ik aan kleding heb. Ik kleed me erg casual en makkelijk en niks in schreeuwende kleuren. Ik onthoud nooit wat iemand aanheeft of heeft gehad, tenzij het echt spectaculair is of was.
Verder is er een " vriendin" die regelmatig moet laten weten dat ze iets niet mooi vind. Maar laat zij nou net totaal geen stijlicoon zijn. Ach ja. Inmiddels op een leeftijd dat het me niet boeit.
zaterdag 13 juni 2026 om 15:41
Zijn die mensen lelijker in hun commentaar op jou of vindt jij die mensen dan ook qua uiterlijk allemaal lelijker?Mephishardstylez schreef: ↑13-06-2026 15:33Ik denk heel vaak iets over iemands uiterlijk. Zowel positief als negatief. Maar ik voel nooit de behoefte om dat aan diegene te laten weten. Het negatieve dan.
zaterdag 13 juni 2026 om 16:10
Ja ik lijk liever op mezelf dan op hen.
Nog nooit van een mooie vrouw iets negatiefs over mijn uiterlijk gehoord. Kan heus zijn dat ze iets negatiefs denken, maar ze zeggen niks...
zaterdag 13 juni 2026 om 16:58
zaterdag 13 juni 2026 om 17:16
Ik weet niet of dat jammer is. Ik ben mijzelf er als 43 jarige van bewust dat je gewoon niet alles kan dragen. Ik ben wel redelijk tevreden over mijn uiterlijk (helemaal nu ik best wat gewicht kwijt ben) en zou mijn kledingstijl als elegant omschrijven.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 13 juni 2026 om 17:20
Hmmm… niet alles flatteert bij iedereen natuurlijk. Er zijn gewoon kledingstukken en bepaalde kleuren die wel of juist minder voordelig uitvallen bij verschillende mensen. Als je het zelf mooi vindt, prima en ik zou zeker niet ongevraagd mijn mening geven. En ik had gewild dat ik toen ik jonger was zelfverzekerder was geweest.
baggal wijzigde dit bericht op 13-06-2026 17:28
6.97% gewijzigd
zaterdag 13 juni 2026 om 17:28
Ik kan me op zich voorstellen dat iemand zelf met een bepaald figuur bepaalde kleding niet mooi vind staan. Ik kan me ook voor stellen dat als iemand al wat op leeftijd is en alles niet meer bepaald strak is en/of gerimpeld is, dat je wat meer wil bedekken. Moet iedereen helemaal zelf weten, maar ik snap dat iemand dat zelf niet mooi (meer) vindt en je je daarop aanpast. Maar wat ik niet snap, dat als je een bepaalde kledingstijl hebt, omdat je dat leuk vindt en je je altijd in die stijl kleedt, je je op een bepaalde leeftijd anders gaat kleden. En dan heb ik het niet over dat je meer ‘bedekt’ wil, als dat al van toepassing is, maar dat je iets ‘te jeugdig’ zou vinden. Waarom zou je op je tachtigste niet op sneakers kunnen lopen met een stoere jeans?
zaterdag 13 juni 2026 om 17:36
Op je tachtigste op sneakers lopen lijkt me heel goed kunnen. Ieder ander schoeisel waarbij je je fijn bij voelt.
Waarom moet een wat oudere/rimpelige huid bedekt worden?
Ik ben nog niet erg oud en vond dat 20 jaar geleden ook al onzin. Niemand hoeft zichzelf te bedekken.
Nou ja, naakt rondlopen is niet overal de bedoeling natuurlijk.
Ik ben nog niet erg oud en vond dat 20 jaar geleden ook al onzin. Niemand hoeft zichzelf te bedekken.
zaterdag 13 juni 2026 om 17:40
Ik zou met een grote pens persoonlijk geen naveltrui aantrekken en al helemaal niet als die navel een piercing heeft. Maar dat ben ik he?!Ookal schreef: ↑13-06-2026 17:36Op je tachtigste op sneakers lopen lijkt me heel goed kunnen. Ieder ander schoeisel waarbij je je fijn bij voelt.
zaterdag 13 juni 2026 om 17:44
Als kind en puber kreeg ik vaak opmerkingen over mijn uiterlijk, ik was ook gewoon niet zo'n mooi kind.
Toen een vriendin mij vertelde dat een andere vriendin (14) tegen haar had gezegd; "Als ik zo'n figuur zou hebben als Lieneke dan zou ik zelfmoord plegen" ging ik kapot. Ik was 13 jaar en ik wilde eigenlijk niet meer leven. Zwaar depressief raakte ik en ik ging spijbelen; het kon mij allemaal niets meer schelen. Het was het begin van een vreselijke periode waarin ik mezelf vooral verstopte voor alles en iedereen.
Mijn hele leven ben ik mij blijven schamen voor mijn uiterlijk, in therapie kreeg ik het label BDD (Body Dysmorphic Disorder).
Mijn uiterlijk en de opmerkingen erover hebben een groot deel van mijn leven verpest, dat mag je wel zeggen. Zelf beoordeel ik mensen ook op hun uiterlijk, meestal is dat positief. Wel vind ik het onaantrekkelijk wanneer iemand er onverzorgd bij loopt. Terwijl ik dat zelf soms ook doe. Vooral als ik mij bagger voel.
Toen een vriendin mij vertelde dat een andere vriendin (14) tegen haar had gezegd; "Als ik zo'n figuur zou hebben als Lieneke dan zou ik zelfmoord plegen" ging ik kapot. Ik was 13 jaar en ik wilde eigenlijk niet meer leven. Zwaar depressief raakte ik en ik ging spijbelen; het kon mij allemaal niets meer schelen. Het was het begin van een vreselijke periode waarin ik mezelf vooral verstopte voor alles en iedereen.
Mijn hele leven ben ik mij blijven schamen voor mijn uiterlijk, in therapie kreeg ik het label BDD (Body Dysmorphic Disorder).
Mijn uiterlijk en de opmerkingen erover hebben een groot deel van mijn leven verpest, dat mag je wel zeggen. Zelf beoordeel ik mensen ook op hun uiterlijk, meestal is dat positief. Wel vind ik het onaantrekkelijk wanneer iemand er onverzorgd bij loopt. Terwijl ik dat zelf soms ook doe. Vooral als ik mij bagger voel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in