Dat ziet er niet uit.

13-06-2026 14:08 200 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Negatieve opmerkingen over andermans uiterlijk vind ik altijd erg vervelend.
Ik sla bv. meteen aan op: "Die witte benen kunnen niet." of "Met dat figuur/leeftijd kun je dat niet dragen."
Per ongeluk viel ik in mijn jonge jaren in de smaak bij veel mensen, maar vond het heel naar wanneer een man/vrouw daar te veel nadruk op legde.
Op de middelbare school werd ik gepest, omdat ik volgens veel medeleerlingen met de lelijkste jongen van de school verkering had.
Zelfs de de man waar ik mee ben getrouwd viel tegen bij mensen om heen.
Gelukkig heb ik mijn eigen plan getrokken en het ouder worden helpt daar nog meer aan mee.
Hoe wordt jij beïnvloedt door opgelegde schoonheidsidealen? Veroordeel je anderen die daar niet aan voldoen of hou je van alle verschillen?
Ik vind het leuk dat er hotter than my daughters types zijn op deze wereld. Nee het staat vaak niet fraai, maar als zij zich zo willen kleden is het toch prima? Maar als ik heel eerlijk ben zou ik niet willen dat mijn dochter zich heel sletterig zou kleden.
Voor haar veiligheid, maar ook omdat ik hele sletterige kleding niet mooi vind.
Mephishardstylez schreef:
15-06-2026 20:45
Ik vind het leuk dat er hotter than my daughters types zijn op deze wereld. Nee het staat vaak niet fraai, maar als zij zich zo willen kleden is het toch prima? Maar als ik heel eerlijk ben zou ik niet willen dat mijn dochter zich heel sletterig zou kleden.
Voor haar veiligheid, maar ook omdat ik hele sletterige kleding niet mooi vind.

Wat een jarenvijftigopmerking.

Wat bedoel je precies met sletterige kleding? Ben je een slet als je bepaalde kleding draagt?
Nee je bent geen slet als je sletterige kleding draagt. Maar je wekt die indruk. En dst kan gevaarlijk zijn.
Ik denk dat je best weet wat sletterige kleding is.
blijfgewoonbianca schreef:
15-06-2026 18:38
Afbeelding

Deze dus.
Jij ziet ouderen dit dragen. Hoe oud dan ongeveer ? Er zit namelijk een hele generatie tussen 65 en 85 .
Als ik post “ leuk, je oma in zo’n broek “ heb ik het hoogst waarschijnlijk over een andere generatie oma’s dan de forummer die postte dat ze heus dat draagt en zelf (stief)oma is.

Ik geloof zo maar dat de generatie die nu net oma is, die nog werken etc nog dat soort broeken willen dragen en dat het leuk staat. Maar je maakt mij niet wijs dat je die andere vrouwen die ik postte daadwerkelijk met dat soort broeken ziet lopen of dat je dat erg leuk zou vinden staan.
Mijn moeder (begin 70) zou deze broek wel dragen. Maar gek genoeg bij ouderen denk ik eerder aan mijn oma, die heeft pas in haar laatste levensjaren af en toe een comfortabele broek gedragen. Zij droeg geen broeken, laat staan spijkerbroeken. Maar ja, zij zou nu over de 100 zijn. Dus dat is nogal... scheef qua gedachte.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Jiske schreef:
15-06-2026 19:52
Maar jij schreef dit:

Ik ben mijzelf er als 43 jarige van bewust dat je gewoon niet alles kan dragen.

Bedoel je dan eigenlijk gewoon 'ik' ?
Ik denk dat wat op mij van toepassing is, ook voor veel anderen geldt heel eerlijk gezegd. Mijn vriendinnen dragen ook geen ultra korte rokjes/jurkjes die we tijdens het uitgaan vroeger wel droegen. Een paar zwangerschappen en voor de meeste mensen een paar kilo’s verder en dat zijn dat soort dingen minder passend. Zo’n 20 jaar geleden kon ik zo ongeveer de straat op zonder BH onder mijn kleding (had ook maar een hele kleine cup), dat gaat nu echt niet meer lukken met die theezakjes (meer vel en ook niet veel volume).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
16-06-2026 10:09
Ik denk dat wat op mij van toepassing is, ook voor veel anderen geldt heel eerlijk gezegd. Mijn vriendinnen dragen ook geen ultra korte rokjes/jurkjes die we tijdens het uitgaan vroeger wel droegen. Een paar zwangerschappen en voor de meeste mensen een paar kilo’s verder en dat zijn dat soort dingen minder passend. Zo’n 20 jaar geleden kon ik zo ongeveer de straat op zonder BH onder mijn kleding (had ook maar een hele kleine cup), dat gaat nu echt niet meer lukken met die theezakjes (meer vel en ook niet veel volume).
Dat zijn geen feiten, dat is jouw mening/oordeel.
Baggal schreef:
16-06-2026 10:09
Ik snap wel wat je bedoelt Bagal. Het is toch de sociale norm die bestaat dat bepaalde dingen niet meer kunnen of mogen als je leeftijd X hebt of figuur Y. En die sociale norm zorgt er gewoon voor dat het ongemakkelijk kan zijn om iets wel te dragen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
16-06-2026 14:10
Ik snap wel wat je bedoelt Bagal. Het is toch de sociale norm die bestaat dat bepaalde dingen niet meer kunnen of mogen als je leeftijd X hebt of figuur Y. En die sociale norm zorgt er gewoon voor dat het ongemakkelijk kan zijn om iets wel te dragen.
Precies dit. Ik zou mij er ook heel ongemakkelijk in voelen. Toen ik nog wat zwaarder was liep ik ook met een pareo over het strand bijvoorbeeld, want ik was mij erg bewust van mijn grotere billen (met cellulitis). Dat ongemakkelijke gevoel, brrr.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik wil iedereen bedanken voor de vele mooie en open reacties.
Zelf ben ik soms ook kritisch op hoe ik eruit zie, maar ik veroordeel een ander nooit op zijn of haar uiterlijk en zie altijd wel iets moois. (Bij een heel naar karakter vind ik dat moeilijker.)
Fijn om te lezen dat veel mensen zich onthouden van negatieve opmerkingen over iemand anders uiterlijk.
Ik heb ooit 1 keer iets gezegd tegen een vriendin over haar uiterlijk..zij heeft prachtig dik krullend haar dat echt een sieraad is. Ze droeg het een tijd lang in twee vlechten, terwijl ze al ruim in de 40 was. Ik vroeg toen waarom ze het niet los droeg..omdat dat zoveel mooier was. Ze was toen terecht boos op mij.
Gisteren had ik iets grappigs. Ik viel per ongeluk in de serie "Flikken" op RTL8 en ik dacht al kijkend: "Wauw, wat zien die mensen er goed uit!"
Toen ik het programma googelde zag ik dat het herhalingen waren van rond 2000.

Ik vind dat de mensen er toen beter uitzagen, althans de acteurs. Maar die geven toch een bepaald tijdsbeeld weer.

Minder opgespoten, natuurlijker, echter. Veel mooier dan het schoonheidsideaal van nu, vind ik.
Iedereen moet zelf bepalen wat hij/zij draagt. Belangrijk is dat jij jezelf prettig erin voelt. En daarnaast kan je het niet iedereen na de zin maken.

Ik kreeg,toen ik wat molliger was,een keer een opmerking van een collega dat mijn vriend vast en zeker een tijdje op slanke dennen zou gaan vallen. Die collega was dronken maar dan nog raakte de opmerking me. Heb nu trouwens een normaal postuur. En toen ik vroeger kort haar was kreeg ik zelf een keer van een klasgenoot te horen dat ik eruit zag als een bot waarvan het vlees weg gegeten was oftewel een kaal bot. Zelf een keer voor gehandicapt neergezet omdat mijn kapsel lelijk gevonden werd. Dit allemaal opmerkingen uit mijn tienertijd en erg onaardig. Boos werd ik er iedere keer om.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Ookal schreef:
13-06-2026 15:23
Opmerkingen over mijn bleke huid krijg ik ook heel vaak, maar wij hebben behoorlijk wat huidkanker in de familie en dat zorgt automatisch voor een heel andere kijk erop.
Ik ben zelf ook voorzichtig met zonnen. Ik krijg wel snel kleur maar ga nooit in de felle zon zitten en smeer me ook altijd in. En als mensen vinden dat ik er wit lelijk eruit zie,lekker belangrijk. Ik ben nog liever wit dan verbrand. Verder eens met je!
Lieneke schreef:
13-06-2026 17:44
Als kind en puber kreeg ik vaak opmerkingen over mijn uiterlijk, ik was ook gewoon niet zo'n mooi kind.
Toen een vriendin mij vertelde dat een andere vriendin (14) tegen haar had gezegd; "Als ik zo'n figuur zou hebben als Lieneke dan zou ik zelfmoord plegen" ging ik kapot. Ik was 13 jaar en ik wilde eigenlijk niet meer leven. Zwaar depressief raakte ik en ik ging spijbelen; het kon mij allemaal niets meer schelen. Het was het begin van een vreselijke periode waarin ik mezelf vooral verstopte voor alles en iedereen.

Mijn hele leven ben ik mij blijven schamen voor mijn uiterlijk, in therapie kreeg ik het label BDD (Body Dysmorphic Disorder).

Mijn uiterlijk en de opmerkingen erover hebben een groot deel van mijn leven verpest, dat mag je wel zeggen. Zelf beoordeel ik mensen ook op hun uiterlijk, meestal is dat positief. Wel vind ik het onaantrekkelijk wanneer iemand er onverzorgd bij loopt. Terwijl ik dat zelf soms ook doe. Vooral als ik mij bagger voel.
Heftig Lieneke en je verhaal het raakt me. Ik vind je een mooi mens en je schrijft ook altijd mooi. Al kan ik niet veranderen wat er is gebeurt zo wil ik je laten weten dat ik met je meeleef. Een dikke knuf! :hug:
rosanna08 schreef:
15-06-2026 11:56
nee, geen jeans met elastische taille hoor en ook geen sneakers van Gabor. Niet iedere 80-jarige is vergelijkbaar met jouw cliënten.
Eens!
blijfgewoonbianca schreef:
15-06-2026 15:44
Ben je zelf de laatste tijd nog weleens in een Only geweest ? https://www.only.com/nl-nl/damesmode/jeans-dames

Kennelijk zien de hoogbejaarde ( zwaaaar in de 80 )

moeders van forummers er zo’n beetje uit

Afbeelding

En in mijn omgeving eerder zo :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als je je in het laatste geval in een hotpant, mini jurk of skinny jeans hijst moet je dat uiteraard zelf weten en ik zal de laatste zijn die daar - tenzij het mijn eigen moeder is - hardop iets over zal zeggen.
En waarom tegen mijn moeder wel ? Omdat ze het heel belangrijk vindt dat ze iets aan trekt wat flatteert.
Bij ons zie je van alles,bont gemixt hier en alle soort stijlen. :-]
MadameBijoux schreef:
16-06-2026 20:23
Iedereen moet zelf bepalen wat hij/zij draagt. Belangrijk is dat jij jezelf prettig erin voelt. En daarnaast kan je het niet iedereen na de zin maken.

Ik kreeg,toen ik wat molliger was,een keer een opmerking van een collega dat mijn vriend vast en zeker een tijdje op slanke dennen zou gaan vallen. Die collega was dronken maar dan nog raakte de opmerking me. Heb nu trouwens een normaal postuur. En toen ik vroeger kort haar was kreeg ik zelf een keer van een klasgenoot te horen dat ik eruit zag als een bot waarvan het vlees weg gegeten was oftewel een kaal bot. Zelf een keer voor gehandicapt neergezet omdat mijn kapsel lelijk gevonden werd. Dit allemaal opmerkingen uit mijn tienertijd en erg onaardig. Boos werd ik er iedere keer om.
Zo'n opmerkingen laten zien dat het nog steeds niet tot de standaard behoort dat we lijven in allerlei verschillende vormen doodnormaal vinden, maar dat alles wat niet tot 'normaal' behoort dus niet oké is. Daarom hebben we het zo nodig dat influencers zoals Lotte van Eijk hun tegengeluid laten horen. Zodat er hopelijk een tijd komt dat het normaal gevonden wordt dat iedereen er anders uitziet, precies passend bij die persoon ipv passend bij de norm.
MadameBijoux schreef:
16-06-2026 20:26
Ik ben zelf ook voorzichtig met zonnen. Ik krijg wel snel kleur maar ga nooit in de felle zon zitten en smeer me ook altijd in. En als mensen vinden dat ik er wit lelijk eruit zie,lekker belangrijk. Ik ben nog liever wit dan verbrand. Verder eens met je!
Ik heb een hekel aan zonnen, want ik ben te ongeduldig, maar ook... ik kan slecht tegen de zon. Ik word snel bruin en mensen denken daardoor dat ik er heel goed tegen kan en niet snel verbrand. Terwijl de praktijk is, dat ik ook gewoon verbrand en ik heb er ook 10x meer last van dan mijn beste vriend met zijn lichte huid + sproeten. Tot koorts aan toe, terwijl het er helemaal niet ernstig uit ziet. En met niet ernstig uitzien, dan lijkt er niets verbrand te zijn, maar het voelt alsof ik dat wel ben. Zo naar.
Hitte is geen probleem, maar zonlicht... Daarom draag ik altijd een pet en een zonnebril. Geen zin in hoofdpijn.
MadameBijoux schreef:

Hopelijk werd je boos op de personen met die achterlijke uitspraken en ging je niet twijfelen aan jezelf.
Onbegrijpelijk wat mensen kunnen zeggen. o_o
apiejapie schreef:
17-06-2026 10:35
Zo'n opmerkingen laten zien dat het nog steeds niet tot de standaard behoort dat we lijven in allerlei verschillende vormen doodnormaal vinden, maar dat alles wat niet tot 'normaal' behoort dus niet oké is. Daarom hebben we het zo nodig dat influencers zoals Lotte van Eijk hun tegengeluid laten horen. Zodat er hopelijk een tijd komt dat het normaal gevonden wordt dat iedereen er anders uitziet, precies passend bij die persoon ipv passend bij de norm.
Mocht het niet duidelijk zijn: Ik bedoelde met normaal postuur dat ik toen af ben gevallen...uiteraard niet om aan een standaard te voldoen of aan een schoonheidsideaal maar voor mezelf. We zijn inderdaad allemaal verschillend,gelukkig maar. Dat maakt de wereld juist zo mooi en interessant. Ik snap dat iedereen niet altijd alles even mooi vind,maar iemand onnodig beledigen vind ik echt niet oké. Lotte van Eijk...was zij niet voor ´body positivity?´
madamebijoux wijzigde dit bericht op 17-06-2026 16:57
1.79% gewijzigd
dianaf schreef:
17-06-2026 10:51
Ik heb een hekel aan zonnen, want ik ben te ongeduldig, maar ook... ik kan slecht tegen de zon. Ik word snel bruin en mensen denken daardoor dat ik er heel goed tegen kan en niet snel verbrand. Terwijl de praktijk is, dat ik ook gewoon verbrand en ik heb er ook 10x meer last van dan mijn beste vriend met zijn lichte huid + sproeten. Tot koorts aan toe, terwijl het er helemaal niet ernstig uit ziet. En met niet ernstig uitzien, dan lijkt er niets verbrand te zijn, maar het voelt alsof ik dat wel ben. Zo naar.
Hitte is geen probleem, maar zonlicht... Daarom draag ik altijd een pet en een zonnebril. Geen zin in hoofdpijn.
Je hebt volkomen gelijk met wat je zegt. Vroeger ging men nog wel eens naar de ´zonnebank´...of hoe noem je dat in het Nederlands? Is niet mijn moedertaal. Maar bestaat de ´zonnebank´ nog wel? Ik hoor mensen daar nog maar weinig over. Daar ben ik nooit naar toe gegaan omdat ik daar een hekel aan heb...iedereen zijn ding trouwens!
Ookal schreef:
17-06-2026 13:51
Hopelijk werd je boos op de personen met die achterlijke uitspraken en ging je niet twijfelen aan jezelf.
Onbegrijpelijk wat mensen kunnen zeggen. o_o
Ik voelde me inderdaad onzeker maar ik werd ook boos. Dat niet iedereen dezelfde smaak heeft,soit,maar beledigen vind ik gewoon gemeen.
MadameBijoux schreef:

Dat is toch ook vreselijk, wanneer er zulke dingen tegen een puber gezegd worden! Ook al is dat dan door leeftijdgenootjes; ik begrijp niet dat wie dan ook zulke dingen wil zeggen. En dat van die collega is ook helemaal beneden alle peil.
Mensen realiseren zich niet hoe dat aan kan komen bij een ander. Er zijn mensen die zich er weinig van aan lijken te trekken, maar ik denk dat het iedereen wel raakt, zoiets.
...zat nog over dit topic na te denken..
In alle eerlijkheid: ik zeg echt niks, maar denken..ja ik denk wel eens wat. Maar meestal alleen bij de wat extremere mode of extremere lichaamsvormen of gelaatstrekken. Maar dan zijn mijn gedachten soms ronduit onaardig.
Lieneke schreef:
17-06-2026 18:19
Dat is toch ook vreselijk, wanneer er zulke dingen tegen een puber gezegd worden! Ook al is dat dan door leeftijdgenootjes; ik begrijp niet dat wie dan ook zulke dingen wil zeggen. En dat van die collega is ook helemaal beneden alle peil.
Mensen realiseren zich niet hoe dat aan kan komen bij een ander. Er zijn mensen die zich er weinig van aan lijken te trekken, maar ik denk dat het iedereen wel raakt, zoiets.
Sommige mensen zijn inderdaad tactloos en die collega was gek. Ik ben ook niet om die reden gaan lijnen om hem zijn zin te geven. Leuk is het niet om te horen. En het kan je raken. Natuurlijk vind niet iedereen alles even mooi en heeft ieder mens zijn eigen smaak. Maar dat is geen vrijbrief om anderen te kwetsen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven