De tere kinderziel
maandag 21 april 2014 om 21:23
Dit lees ik net op nos.nl
Kinderen zien tijger konijn eten
Omroep Brabant meldt dat bezoekers van een dierentuin in Nuenen ongewild hebben gezien hoe een tijger een konijn opat. "Veel kinderen stonden te huilen en ouders liepen geshockeerd weg", zegt een getuige.
Op de site is een filmpje geplaatst, waarop te zien is hoe een tijger een spierwit konijn oppeuzelt. Het is niet duidelijk of het konijn nog leefde, toen het diertje in het tijgerverblijf belandde en ook niet of dat voor of tijdens de openstelling van de dierentuin is gebeurd.
Dierenrijk Nuenen dat zich "dé Kinderdierentuin" noemt, was niet bereikbaar voor commentaar.
Ik snap dat het voor kinderen wel even schrikken is, dat Tijgetje opeens Nijntje aan stukken scheurt, maar "ouders liepen geshockeerd weg"? Seriously?
Dit is toch een uitgelezen kans om kinderen uit te leggen wat een tijger eet? Circle of life enzo. Ik denk dat kinderen dat ook best aankunnen, en misschien zelfs wel kunnen begrijpen als je het goed uitlegt, maar als ouders al "geshockeerd" weg lopen (weg lopen met je geschrokken kind snap ik wel, zelf geshockeerd zijn niet) wordt dat niks natuurlijk.
Wat vinden jullie: tijger vs konijn schokkend, of gewoon natuur?
Kinderen zien tijger konijn eten
Omroep Brabant meldt dat bezoekers van een dierentuin in Nuenen ongewild hebben gezien hoe een tijger een konijn opat. "Veel kinderen stonden te huilen en ouders liepen geshockeerd weg", zegt een getuige.
Op de site is een filmpje geplaatst, waarop te zien is hoe een tijger een spierwit konijn oppeuzelt. Het is niet duidelijk of het konijn nog leefde, toen het diertje in het tijgerverblijf belandde en ook niet of dat voor of tijdens de openstelling van de dierentuin is gebeurd.
Dierenrijk Nuenen dat zich "dé Kinderdierentuin" noemt, was niet bereikbaar voor commentaar.
Ik snap dat het voor kinderen wel even schrikken is, dat Tijgetje opeens Nijntje aan stukken scheurt, maar "ouders liepen geshockeerd weg"? Seriously?
Dit is toch een uitgelezen kans om kinderen uit te leggen wat een tijger eet? Circle of life enzo. Ik denk dat kinderen dat ook best aankunnen, en misschien zelfs wel kunnen begrijpen als je het goed uitlegt, maar als ouders al "geshockeerd" weg lopen (weg lopen met je geschrokken kind snap ik wel, zelf geshockeerd zijn niet) wordt dat niks natuurlijk.
Wat vinden jullie: tijger vs konijn schokkend, of gewoon natuur?
maandag 21 april 2014 om 22:50
Wilde laatst voor mijn zoontje van bijna vijf een boek over Tijgers kopen, we hadden het deel Walvissen al, hij bladert het door en vraagt me geschokt: 'Gaat de tijger nu een hert opeten?!'
Ik leg uit dat de tijger een roofdier is en die eten nu eenmaal andere dieren, dat is de natuur. Waarop mijn zoontje het boek weg legt en erbij vermeldt: 'Deze hoef ik niet, misschien later als ik groter ben.'
Af en toe is mijn zoon een enorm zacht ei, en ik moet eerlijk zeggen dat als er tijdens een natuurdocu een klein olifantje dood gaat van uitputting, ik het niet droog hou....
Ik kan er slecht tegen, terwijl ik weet dat het nergens op slaat.
Ik leg uit dat de tijger een roofdier is en die eten nu eenmaal andere dieren, dat is de natuur. Waarop mijn zoontje het boek weg legt en erbij vermeldt: 'Deze hoef ik niet, misschien later als ik groter ben.'
Af en toe is mijn zoon een enorm zacht ei, en ik moet eerlijk zeggen dat als er tijdens een natuurdocu een klein olifantje dood gaat van uitputting, ik het niet droog hou....
Ik kan er slecht tegen, terwijl ik weet dat het nergens op slaat.
maandag 21 april 2014 om 22:54
Het is toch normaal dat je in een dierentuin de dieren hun voedsel ziet eten? En dat zijn dan vaak andere dieren. Ik snap die ouders niet hoor. Wat een aanstellers. Zo werkt het nu eenmaal in de natuur en dat vertel je dan tegen je kinderen. Je gaat niet hysterisch lopen doen, dan doen die kids dat ook.
maandag 21 april 2014 om 23:01
Laatst op tv een dierendocu over leeuwen. Kinderen van 5 en 7 hebben ook stukje gezien. Ondermeer dat een zwijntje werd opgejaagd en opgegeten door de leeuwen. Tuurlijk zielig bevonden door de dames maar heb ze wel kunnen uitleggen dat dat de natuur is. Als leeuw zwijntje miet eet dan gaat leeuw dood, poes in tuin vangt vogel en eet op en wij als mens eten ook koe, varken, kip etc. Konden ze prima begrijpen.
maandag 21 april 2014 om 23:03
dinsdag 22 april 2014 om 17:02
Tja, ik houd er ook niet van een dier een ander dier te zien eten. Ik verbaas mij dan ook een beetje over de reacties, want als ik zoiets roep, dan roepen er altijd meer mensen dat ze dat niet kunnen aanzien.
Natuurfilms vind ik prachtig, maar ik hoef dan weer niet te zien hoe een ander dier wordt verscheurd. Dan zie ik wel even de andere kant uit. Natuurlijk weet ik dat dit natuur is, maar dat wil nog niet zeggen dat ik er van houd om te zien hoe een ander dier verscheurd wordt.
Natuurfilms vind ik prachtig, maar ik hoef dan weer niet te zien hoe een ander dier wordt verscheurd. Dan zie ik wel even de andere kant uit. Natuurlijk weet ik dat dit natuur is, maar dat wil nog niet zeggen dat ik er van houd om te zien hoe een ander dier verscheurd wordt.
dinsdag 22 april 2014 om 20:25
Ik kom heel regelmatig in de dierentuin, en mijn ervaring is juist dat kinderen er weinig moeite mee hebben. Ze constateren dat de tijger een geit op eet. Hooguit vinden ze dat wel even zielig voor de geit, tja, dat is het ook. En dan is het weer klaar. Het zijn meestal de ouders (lees:moeders), die beginnen te roepen dat het echt walgelijk is, dat ze dat niet aan kunnen zien etc. En dan gaan oudere kinderen ook dat soort dingen zeggen. De kleintjes zeggen meestal verbaasd: maar mama, die tijger had honger!
dinsdag 22 april 2014 om 20:30
Een tijd geleden was ik in Blijdorp. Bij de roofvogels kreeg eentje een cavia. Heel herkenbaar cavia. Kindjes vonden het niet zo erg om te zien (ook de ingewanden niet) Moeders daarentegen stonden te miepen.
We lopen verder en komen bij de Kariboe's en nog wat grote aaseters. Die kregen een paardenhoofd... Ook hier weer de kinderen die stil waren en de voormalige paardenmeisjes stonden te griezelen.
Sommige mannen ook hoor. Het zijn niet alleen de moeders die dit 'not done' vonden.
We lopen verder en komen bij de Kariboe's en nog wat grote aaseters. Die kregen een paardenhoofd... Ook hier weer de kinderen die stil waren en de voormalige paardenmeisjes stonden te griezelen.
Sommige mannen ook hoor. Het zijn niet alleen de moeders die dit 'not done' vonden.