Dees en tees.

17-07-2008 21:53 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier nog zo iemand. En ik ben gedrild in de d en t regels.

Gelukkig kun je je eigen berichtjes aanpassen. Hopelijk voordat iemand je heeft geciteerd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:complicated schreef op 18 juli 2008 @ 00:21:

[...]

Ja, zo lang 'je' het onderwerp van de zin is.

Onderwerp is toch altijd de vraag: 'Wie of wat doet het?

Compli, ben jij leraar ?
quote:mik25 schreef op 18 juli 2008 @ 00:23:

[...]

Compli, je hebt geheel gelijk, maar mag Shi nu even een aantal dagen werken met mijn ezelsbruggetje, daarna komt stap 2 pas (shi no offence, probeer je te helpen )Ik gebruik even iets wat ik gister heb geleerd: :S :S :S :S...
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:24:

[...]

Ik gebruik even iets wat ik gister heb geleerd: :S :S :S :S...Kleine stapjes tegelijk Shi, anders ga je de stof door elkaar halen, ipv dat de stof elkaar versterkt
quote:mik25 schreef op 18 juli 2008 @ 00:25:

[...]

Kleine stapjes tegelijk Shi, anders ga je de stof door elkaar halen, ipv dat de stof elkaar versterkt

Hahaha.

:O :S :P
Maar nog één ding dan:

Je houdt je niet aan de regels. Dat klopt toch gewoon?
Shining, je maakt het met jouw regel nodeloos ingewikkeld voor jezelf. Kijk eens goed naar de post van Complicated.

Je moet kijken naar wat de persoonsvorm is, en naar wat het onderwerp is.

Kijk maar naar de voorbeelden die Complicated geeft, of naar onderstaande voorbeelden.

Jij loopt naar huis.

Persoonsvorm staat achter onderwerp. Dan volgt er een extra t.

Morgen loop jij/je naar huis.

Persoonsvorm staat voor het onderwerp. Dan volgt er geen extra t.

In bovenstaande zinnen kun je het goed horen, maar wanneer het werkwoord op een d eindigt, wordt het natuurlijk lastiger...

Jij/Je houdt je meestal aan de regels.

De eerste je is het onderwerp. Dus er volgt een t.

Meestal houd jij/je je aan de regels.

Hier staat de persoonvorm voor het onderwerp. En volgt er geen extra t.
anoniem_14533 wijzigde dit bericht op 18-07-2008 00:29
Reden: haha, ik deed het zelf fout...
% gewijzigd
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:27:

[...]

Hahaha.

:O :S :PZie je wel, je leert snel, morgen gewoon de regels van Compli doorlezen en dan toepassen.
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:28:

Maar nog één ding dan:

Je houdt je niet aan de regels. Dat klopt toch gewoon?Ja, River legt het goed uit, het klopt perfect, maar aangezien ik, als ik de grammaticaregels uitgelegd zie spontaan niet meer weet hoe of wat, heb ik eigen ezelsbruggetjes gemaakt. Houden vast niet altijd stand, maar helpen me wel.
quote:River schreef op 18 juli 2008 @ 00:28:

Shining, je maakt het met jouw regel nodeloos ingewikkeld voor jezelf. Kijk eens goed naar de post van Complicated.

Je moet kijken naar wat de persoonsvorm is, en naar wat het onderwerp is.

Kijk maar naar de voorbeelden die Complicated geeft, of naar onderstaande voorbeelden.

Jij loopt naar huis.

Persoonsvorm staat achter onderwerp. Dan volgt er een extra t.

Morgen loop jij/je naar huis.

Persoonsvorm staat voor het onderwerp. Dan volgt er geen extra t.

In bovenstaande zinnen kun je het goed horen, maar wanneer het werkwoord op een d eindigt, wordt het natuurlijk lastiger...

Jij/Je houdt je meestal aan de regels.

De eerste je is het onderwerp. Dus er volgt een t.

Meestal houd jij/je je aan de regels.

Hier staat de persoonvorm voor het onderwerp. En volgt er geen extra t.Ja, dit is ook wat ik heb geleerd. Ik maak het mezelf alleen inderdaad onnodig moeilijk.
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:31:

[...]

Ja, dit is ook wat ik heb geleerd. Ik maak het mezelf alleen inderdaad onnodig moeilijk.

Maar die t in het vetgedrukte woord klopt niet.

Klopt helemaal, vervang houden maar eens door smurven

Meestal smurf jij je niet aan de regels....
O haha river, je had het zelf al aangepast.
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:28:

Maar nog één ding dan:

Je houdt je niet aan de regels. Dat klopt toch gewoon?

Yep, klopt helemaal. Onderwerp staat voor de persoonsvorm, dus een t erachter.

Probeer als je twijfelt de persoonsvorm te vervangen door bijvoorbeeld het werkwoord lopen, dan hoor je wel of er een t achter moet of niet. Ook al kan ik de regels altijd wel noemen, in de praktijk doe ik dat ook nog wel eens als ik twijfel.
anoniem_14533 wijzigde dit bericht op 18-07-2008 00:38
Reden: tikfout
% gewijzigd
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:34:

O haha river, je had het zelf al aangepast.

Ja, schaam.... Probeer ik het uit te leggen, doe ik het zelf fout...

Gelukkig zag ik het snel.
Pfieuw ....en dit alles om half 1 's nachts.......
zolang een ander weet wat je met je zin bedoelt is er niets aan de hand en kun je communiceren.
Dat lijkt inderdaad de gedachte die velen er op na houden, Willem.
Dit topic is gisterenavond geopend op Actueel omdat het ten eerste nogal actueel is, gezien de vele reacties van mensen die er dagelijks op hun werk en prive mee te maken blijken te hebben en de kennelijke invloed van het digitale tijdperk.

Daarnaast vormt taal een van de meest wezenlijke aspecten binnen elke samenleving.

De moddereter van Actueel zag het echter anders en besloot het naar Overig te verhuizen. Veel plezier ermee!
Ik geef toe dat ik er echt een ramp in ben. En ik wacht op de dag dat de spellingschecker ook deze fouten eruit haalt.
Pffff, ik begin er niet eens aan om al die tips te lezen, dan kom ik er helemaal niet meer uit (behalve van de geschiedenis leraar van Sanmi). Gelukkig schaam ik mij ook niet voor mij gebreken en heb ik van via mijn werk de cursus Spelling en Grammatica aangeschaft. De ene na de andere bladzijde is het:" Oh ja, dat is ook zo... " En tja, als secretaresse wordt je natuurlijk verwacht goed Nederlands te kunnen en te kennen...
quote:Aruba schreef op 18 juli 2008 @ 12:17:

Ik geef toe dat ik er echt een ramp in ben. En ik wacht op de dag dat de spellingschecker ook deze fouten eruit haalt.Aruba, ik zou het met een spellingchecker (of spellingcontrole) proberen
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 18 juli 2008 @ 13:19:

Aruba, ik zou het met een spellingchecker (of spellingcontrole) proberen Die fout haalt de spellingchecker van Firefox er trouwens uit, de dt-fout van HaagsLoesje niet (is afhankelijk van zinsbouw).
quote:HaagsLoesje schreef op 18 juli 2008 @ 12:53:

Pffff, ik begin er niet eens aan om al die tips te lezen, dan kom ik er helemaal niet meer uit (behalve van de geschiedenis leraar van Sanmi). Gelukkig schaam ik mij ook niet voor mij gebreken en heb ik van via mijn werk de cursus Spelling en Grammatica aangeschaft. De ene na de andere bladzijde is het:" Oh ja, dat is ook zo... " En tja, als secretaresse wordt je natuurlijk verwacht goed Nederlands te kunnen en te kennen... haagsloesje....waar werk jij dan?
Nee, niet zomaar dat goeie ouwe kofschip dumpen! We hebben die xtc-koffieshop, dat sexy fokschaap en dat kofschiptaxietje toch helemaal niet nodig?

We nemen het werkwoord faxen, hakken -en eraf, dan blijft de stam over: fax. De letter x is in feite niks anders als ks. De stam eindigt dus op een s en die zit in 't kofschip. Het werkt dus ook met een x!
Oh jee, ik ben er ook zo een, d's en t's kom ik nog wel uit, maar vandaag betrapte ik mezelf erop dat ik serieus zat na te denken over .....in antwoord op jou mail....of is het dan jouw mail?

Ben er wel uit gekomen, maar als je een paar jaar een andere taal hebt gesproken, dan komt het echt niet allemaal meer automatisch (en weer zo'n moeilijk woord) en dan hebben ze ook nog de nederlandse spelling veranderd en zijn het ineens pannenkoeken (dit vind ik echt hilarisch....hoeveel pannen gebruik je dan om 1 pannekoek te bakken?

Wie verzint zoiets?

Enfin, lief zijn voor buitenlanders en ex-pats
quote:complicated schreef op 18 juli 2008 @ 12:16:

De moddereter van Actueel zag het echter anders en besloot het naar Overig te verhuizen. Veel plezier ermee!
If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven