Dees en tees.

17-07-2008 21:53 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier nog zo iemand. En ik ben gedrild in de d en t regels.

Gelukkig kun je je eigen berichtjes aanpassen. Hopelijk voordat iemand je heeft geciteerd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:complicated schreef op 17 juli 2008 @ 23:55:

Wat betreft de stam+t regel:

Het gaat er om of onderwerp van de zin (in dit geval dus een persoon, dus een persoonlijk voornaamwoord) voor danwel achter het werkwoord staat.

Voorbeeld: "Jij houdt je nooit aan de regels."

'Jij' is het onderwerp van de zin, staat voor het werkwoord, waardoor de werkwoordvervoeging eindigt op een -t.

Ander voorbeeld: "Meestal houd jij je niet aan de regels."

'Jij' is weer het onderwerp van de zin, maar staat nu achter het werkwoord, dus eindigt de werkwoordvervoeging niet op een -t.

Moeilijker wordt het natuurlijk wanneer je schrijft: "Je houdt je nooit aan de regels" of "Meestal houd je je niet aan de regels"

Probeer dus altijd het onderwerp van de zin te bepalen, wanneer je deze regel wilt toepassen. Die laatste zin van mij wordt trouwens (erkend) ook wel geschreven als: "...wanneer je deze regel wil toepassen." Ja, dit klopt.
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:46:

[...]

Oke, nu snap ik 'm wel. Als 'jij' achter een werkwoord niet te vervangen is door 'je' dan krijg je altijd 'stam + t'.

Bedoel je dat?

Jaaaa dat bedoel ik met heel erg veel woorden inderdaad te zeggen, zei het geloof ik alleen precies andersom, maar bedoel wel hetzelfde ...

Zie je wel de aanhouder wint en komt er wel uit
anoniem_29240 wijzigde dit bericht op 18-07-2008 00:08
Reden: ai worden is toch echt iets anders dan woorden
% gewijzigd
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:56:

[quote]MaddyAlbright schreef op 17 juli 2008 @ 23:53:

[...]

Dat is echt weer zo'n groene boekjes woord. Daar krijg ik jeuk van.

Vond 't sexy fokschaap beter... of fok 't xtc-schaap. Is ook veel begrijpelijker voor kinderen, kunnen ze visualiseren.

Welk kind weet nog wat een kofschip is? En dan een Kofschiptaxietje?!!! PUH!

Waarom moet het ook weer een taxieTJE zijn? Ow ja, voor de 't...[/quote]

Die staat ook al in het begin van het woord. Taxietje....

Pffff wordt allemaal alleen maar ingewikkelder.

NEEHEE!

het is DE kofschiptaxi

en 't kofschiptaxietje

PFFFFTTTT, ingewikkeld zeg, die Nederlandse taal.

Maar dit jaar geen spellingswijziging toch?
quote:MaddyAlbright schreef op 18 juli 2008 @ 00:02:

[...]

NEEHEE!

het is DE kofschiptaxi

en 't kofschiptaxietje

PFFFFTTTT, ingewikkeld zeg, die Nederlandse taal.

Maar dit jaar geen spellingswijziging toch?Maar je kunt ook gewoon 'Kofschiptaxi' zeggen. Waarom dan 'de' ervoor?
quote:mik25 schreef op 18 juli 2008 @ 00:01:

[...]

Jaaaa dat bedoel ik met heel erg veel worden inderdaad te zeggen, zei het geloof ik alleen precies andersom, maar bedoel wel hetzelfde ...

Zie je wel de aanhouder wint en komt er wel uit Oke, dan is het dus inderdaad letterlijk 'Als ik ervoor en ik of jij erachter, dan nooit stam + t.'.

Dus niet 'jij of 'je' erachter, maar alleen 'jij'.

Klopt. Weer wat geleerd
quote:Omen schreef op 17 juli 2008 @ 23:45:

[...]

De regel is letterlijk bedoeld zoals de regel er staat geschreven: 'Bij ik ervoor of ik en jij erachter NOOIT stam + t.'

Er staat niet: 'Bij ik ervoor, of ik, jij of je erachter...'Ja, snap nu wat je bedoelt. Je hebt gelijk.
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:04:

[...]

Maar je kunt ook gewoon 'Kofschiptaxi' zeggen. Waarom dan 'de' ervoor?Ik dacht dat dat juist de hele essentie was van die woorden zoals kofschip en fokschaap. Door de " 't " ervoor weet je (lees: de kinderen op de basisschool) dat de woorden dan in het voltooid deelwoord op een -t eindigen!
Shi, je hebt wel leuk een foutje gequote van mij

Maar inderdaad, voor jij kun je je zeggen, maar andersom niet altijd. Voor je kun je niet altijd jij zeggen. (snapt iemand me nog? )
quote:MaddyAlbright schreef op 18 juli 2008 @ 00:09:

[...]

Ik dacht dat dat juist de hele essentie was van die woorden zoals kofschip en fokschaap. Door de " 't " ervoor weet je (lees: de kinderen op de basisschool) dat de woorden dan in het voltooid deelwoord op een -t eindigen!Ja, zo heb ik het ook geleerd. Maar klinkers tellen niet mee, die zijn er alleen om het woord kloppend te maken.
Ja:

je kan ook wederkerig gebruikt worden, jij niet
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:04:

[...]

Maar je kunt ook gewoon 'Kofschiptaxi' zeggen. Waarom dan 'de' ervoor?

Euh...ik kan even geen voorbeeld bedenken, maar misschien moet de 'e' erin zitten? Of nee...die zit ook niet in 't kofschip...

'de' ervoor kan ik elk geval niet, dat zou suggereren dat wanneer de stam op een d eindigt, er nóg een d achter zou moeten... :-)
quote:mik25 schreef op 18 juli 2008 @ 00:10:

Shi, je hebt wel leuk een foutje gequote van mij

Maar inderdaad, voor jij kun je je zeggen, maar andersom niet altijd. Voor je kun je niet altijd jij zeggen. (snapt iemand me nog? )

Ja, ik snap je heel goed. Klopt ook gewoon wat je zegt.

** gaat op zoek naar het foutje van Mik**
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:11:

[...]

Ja, zo heb ik het ook geleerd. Maar klinkers tellen niet mee, die zijn er alleen om het woord kloppend te maken.

Daarom kan je dus niet "de" ervoor zetten, want dan denken die kiddo's dat de voltooid deelwoorden op en -d moeten eindigen.

't kofschiptaxietje = -t

de kofschiptaxi = -d

(in de logica van die kinderen dan hè)

Snappie um?
quote:MaddyAlbright schreef op 18 juli 2008 @ 00:09:

[...]

Ik dacht dat dat juist de hele essentie was van die woorden zoals kofschip en fokschaap. Door de " 't " ervoor weet je (lees: de kinderen op de basisschool) dat de woorden dan in het voltooid deelwoord op een -t eindigen!Nooit over nagedacht, maar het klinkt erg plausibel!
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:12:

[...]

Ja, ik snap je heel goed. Klopt ook gewoon wat je zegt.

** gaat op zoek naar het foutje van Mik**Tip, zoek de post die ik zelf heb aangepast, dan zie je de fout
O Mik, zie 'm al ( alleen door te kijken welke post jij van jezelf hebt veranderd, maar dat doetternietoe).

quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:05:

[...]

Oke, dan is het dus inderdaad letterlijk 'Als ik ervoor en ik of jij erachter, dan nooit stam + t.'.

Dus niet 'jij of 'je' erachter, maar alleen 'jij'.

Klopt. Weer wat geleerd Klopt niet. Zie mijn vorige bijdrage. Het gaat er om of 'je' of 'jij' als onderwerp van de zin voor danwel achter het werkwoord staan.
quote:MaddyAlbright schreef op 18 juli 2008 @ 00:13:

[...]

Daarom kan je dus niet "de" ervoor zetten, want dan denken die kiddo's dat de voltooid deelwoorden op en -d moeten eindigen.

't kofschiptaxietje = -t

de kofschiptaxi = -d

(in de logica van die kinderen dan hè)

Snappie um?

Maar dat zei ik nou net tegen jou.

Ik zei dat 'de' er niet voor hoefde en ton zei jij 'NEEHEEEEEE....
quote:complicated schreef op 18 juli 2008 @ 00:17:

[...]

Klopt niet. Zie mijn vorige bijdrage. Het gaat er om of 'je' of 'jij' als onderwerp van de zin voor danwel achter het werkwoord staan.'

Dus ik had toch gelijk......

Ik ervoor of jij, je of ik erachter, dan nooit stam + t.

Klopt 'ie zo?
Naja, laat maar, ik snap utniemeer.
Haha, met mijn spelling is meestal niet veel mis, maar van de uitleggen die ik hier zie raak ik ook een beetje in de war...

Bij de discussie die nu speelt komt niet alleen spelling om de hoek kijken, maar ook grammatica. Zoals Complicated al schrijft, gaat het om het bepalen van onderwerp (wie/wat) en persoonsvorm (wat doet het onderwerp). En op welke plek dan wat staat....
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:19:

Naja, laat maar, ik snap utniemeer.psst: mijn ezelsbruggetje is veul makkelijker als jij ipv je erachter iets raars oplevert klopt het niet
quote:shining schreef op 18 juli 2008 @ 00:19:

[...]

'

Dus ik had toch gelijk......

Ik ervoor of jij, je of ik erachter, dan nooit stam + t.

Klopt 'ie zo?Ja, zo lang 'je' het onderwerp van de zin is.
quote:mik25 schreef op 18 juli 2008 @ 00:21:

[...]

psst: mijn ezelsbruggetje is veul makkelijker als jij ipv je erachter iets raars oplevert klopt het nietJa, die snapte ik net wel .
quote:complicated schreef op 18 juli 2008 @ 00:21:

[...]

Ja, zo lang 'je' het onderwerp van de zin is.Compli, je hebt geheel gelijk, maar mag Shi nu even een aantal dagen werken met mijn ezelsbruggetje, daarna komt stap 2 pas (shi no offence, probeer je te helpen )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven