Dees en tees.

17-07-2008 21:53 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier nog zo iemand. En ik ben gedrild in de d en t regels.

Gelukkig kun je je eigen berichtjes aanpassen. Hopelijk voordat iemand je heeft geciteerd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:laatje schreef op 17 juli 2008 @ 23:21:

[...]

goeie tip, ik ga t meteen installeren.... nee maar serieus, ik wil gewoon in z'n geheel van dit probleem af. Jouw aanpak om het per deel aan te pakken lijkt me wel een goeie.Nou, dan beginnen we met de voltooid deelwoord kofschipregel. Dat hebben we voor vanavond dan weer geleerd
ipv 't kofschip, gaan we nu voor de xtc-koffieshop.

Dit had ik al eens eerder -somewhere- gelezen, maar dan mist de combinatie 'ch'. Maar ja, koffieschop slaat ook nergens op...
Known to cause insanity in laboratory mice
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:24:

[...]

Neeeeeeee, niet opgeven! Dit is maar één uitzondering.hahaha... ok ok. ik zal niet opgeven. Als jullie mij ook niet opgeven....
quote:mik25 schreef op 17 juli 2008 @ 23:25:

[...]

Jij achter een werkwoord is altijd zonder t -> Loop jij? Voorbeeld van Shining is niet duidelijk want je is hier niet te vervangen door jij: Je kunt niet zeggen Jij houdt jij altijd zo op de achtergrond

Ín dit geval kun je niet zeggen: 'Jij houdt jij altijd zo op de achtergrond'.

Klopt.

Maar er staat natuurlijk wel vaker 'je' achter een werkwoord en dan gebruik je ook geen stam + t. Dus 'je' of 'jij' is vaak hetzelfde.
quote:MaddyAlbright schreef op 17 juli 2008 @ 23:24:

[...]

Bij ons in een andere stad in Brabant is het weer meer zinne.

Toen zin hij, dat bla bla bla. Wij zinnen toen, bla bla bla.

Wè zidde?! is ook een goeie... ehm goede!

Niet eens brabant maar de alblasserwaard, daar zijn we ook erg goed in taalverkrachten.

Vriend komt uit Rotterdam en ligt soms echt in een deuk als ik iets op zijn uberplatst zeg

( hoewel hij er ook wat van kan met zijn rotterdamse accent. Leuke kinderen hebben we ook, een mengeling tussen polders plat en Rotterdams plat )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:River schreef op 17 juli 2008 @ 23:25:

[...]

De stam van het werkwoord is het hele werkwoord minus 'en'. De stam van werken is dus werk.

Dit is ook niet waar.

Hele ww "spellen" -en = spell, dat is ook niet goed ! Maar ja, ieder sukkel snapt wel dat "ik spell" geen goed Nederlands is, toch?(idem voor bv. zetten, leggen, bellen, boren, horen, garen (ik gar???))
quote:laatje schreef op 17 juli 2008 @ 23:25:

[...]

*typt in google: zij vind mij dom / zij vindt mij dom...

hahaha

Oh nee, niet zo onzeker worden hoor! Ik beoordeel de intelligentie van mensen al helemaal niet op hun spelling, want dan kom ik er heel slecht vanaf terwijl het zeker niet alles zegt.

Gewoon die ene post van Shining onthouden en de rest negeren, dan komt die ene regel er vast wel in

*spreekt zichzelf moed in*
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:28:

[...]

Ín dit geval kun je niet zeggen: 'Jij houdt jij altijd zo op de achtergrond'.

Klopt.

Maar er staat natuurlijk wel vaker 'je' achter een werkwoord en dan gebruik je ook geen stam + t. Dus 'je' of 'jij' is vaak hetzelfde.

OP zich klopt dat Shi, maar als je zeker wil weten of het wel of niet met t is, dan zou ik je vervangen door jij en kijken of de zin dan nog klopt. Als jij een rare zin oplevert dan is het met t. Jij loopt, maakt enz.... Kan jij er wel achter dan is het loop jij, maak jij enz...

*wel ja Mik, maak de regels nog even waziger met je uitleg *
quote:River schreef op 17 juli 2008 @ 23:25:

[...]

Nee, dit klopt niet (helemaal). De letter waar je naar moet kijken is de laatste letter van de stam van het werkwoord. De stam van het werkwoord is het hele werkwoord minus 'en'. De stam van werken is dus werk. En dat eindigt op een k. En aangezien de k in 't kofschip zit, is het dus gewerkt met een t.

Wanneer je de laatste letter van het voltooid deelwoord neemt in plaats van de laatste letter van de stam, kan het nog wel eens fout gaan... Kijk maar naar het werkwoord geloven. Het voltooid deelwoord is geloofd. Maar als je de regel zou toepassen die hierboven staat dan zou het 'gelooft' zijn. De f zit immers in het kofschip....Bedankt voor de aanvulling. Klopt. Het vuistregeltje van Shing werkt in dit soort gevallen denk ik wel goed. Eerst kijken naar de verleden tijd (geloofde, dat zal meestal wel goed geschreven worden) en dan het voltooid deelwoord (geloofd).

*zegt 'Ha Bloesie! Tot de 9de, we hebben er zin in!' tegen Bloesie*
quote:Lys schreef op 17 juli 2008 @ 23:27:

Dit had ik al eens eerder -somewhere- gelezen, maar dan mist de combinatie 'ch'. Maar ja, koffieschop slaat ook nergens op... Wie stemt er ook voor " 't xtc-fokschaap"?
quote:MaddyAlbright schreef op 17 juli 2008 @ 23:32:

[...]

Wie stemt er ook voor " 't xtc-fokschaap"?

Jaaa voor

Edit: vrees dat ik alleen het fokschaap ga onthouden aangezien ik die wel ken....
quote:Lys schreef op 17 juli 2008 @ 23:27:

Dit had ik al eens eerder -somewhere- gelezen, maar dan mist de combinatie 'ch'. Maar ja, koffieschop slaat ook nergens op...

't sexy fokschaap dan maar?

Of 't ex-fokschaap?
quote:mik25 schreef op 17 juli 2008 @ 23:30:

[...]

OP zich klopt dat Shi, maar als je zeker wil weten of het wel of niet met t is, dan zou ik je vervangen door jij en kijken of de zin dan nog klopt. Als jij een rare zin oplevert dan is het met t. Jij loopt, maakt enz.... Kan jij er wel achter dan is het loop jij, maak jij enz...

*wel ja Mik, maak de regels nog even waziger met je uitleg *

Je hebt helemaal gelijk!

Ik wilde alleen aangeven, dat de regel '' Als ik voor een werkwoord staat, of jij of ik erachter, dan krijg je NOOIT stam + t', niet altijd klopt.

Dan denkt iemand,' hey er staat je achter het werkwoord, dús krijg je geen t'.Maar dat klopt dan weer niet.

Maar laat maar, dit voorbeeld komt natuurlijk niet zo vaak voor.

We maken het moeilijker dan het is ;)
Crosspost

't Xtc-fokschaap

Geweldig

quote:MaddyAlbright schreef op 17 juli 2008 @ 23:32:

[...]

Wie stemt er ook voor " 't xtc-fokschaap"? Ik!
quote:mastermind schreef op 17 juli 2008 @ 23:33:

[...]

Of 't ex-fokschaap?sexy fokschaap is ook wel leuk. Nog nuttig ook. Je zal als mannetjes schaap maar op een a-sexy fokschaap moeten... whahahahahahahaa
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:26:

[...]

Maar als je zegt: 'Jij houdt je altijd zo op de achtergrond, staat er én voor het werkwoord jij én na het werkwoord Nee. Er staat 'jij' vóór het werkwoord. En 'je' erachter.
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:33:

[...]

Je hebt helemaal gelijk!

Ik wilde alleen aangeven, dat de regel '' Als ik voor een werkwoord staat, of jij of ik erachter, dan krijg je NOOIT stam + t', niet altijd klopt.

Dan denkt iemand,' hey er staat je achter het werkwoord, dús krijg je geen t'.Maar dat klopt dan weer niet.

Maar laat maar, dit voorbeeld komt natuurlijk niet zo vaak voor.

We maken het moeilijker dan het is ;)Ik snap wat je bedoelt, vrees alleen dat we het er niet duidelijker op hebben gemaakt
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:23:

Wat ik ook vaak lees, is: 'Ik mistte hem zo erg'.

Dat kán helemaal niet, want er zit helemaal geen t in het werkwoord missen.

Mistte,dan heb je het over mist. Het weer dus.

Snappen jullie het nog?

haha nee, maar het is wel mistig voor mijn ogen haha.

Maar ik denk dat het vanavond niet meer goed gaat komen met die dees en thees.

Misschien OOIT nog wel en dan doe ik mee aan het nationaal dictee... wat jullie soundpost en borodini? haha
quote:Omen schreef op 17 juli 2008 @ 23:34:

[...]

Nee. Er staat 'jij' vóór het werkwoord. En 'je' erachter.

Maar die regel geldt natuurlijk ook als er 'je' achter het werkwoord staat. Je zegt immers vaak: 'Houd je daar van?'. In plaats van: 'Houd jij daar van?'

Nou ja, jij of je is vaak hetzelfde.
quote:mik25 schreef op 17 juli 2008 @ 23:35:

[...]

Ik snap wat je bedoelt, vrees alleen dat we het er niet duidelijker op hebben gemaakt Nee haha. Dus vergeet al die posts over je/jij erachter en ik ervoor bladiebladiebladiebladiebla...
quote:Soundpost schreef op 17 juli 2008 @ 23:30:

[...]

Oh nee, niet zo onzeker worden hoor! Ik beoordeel de intelligentie van mensen al helemaal niet op hun spelling, want dan kom ik er heel slecht vanaf terwijl het zeker niet alles zegt.

Gewoon die ene post van Shining onthouden en de rest negeren, dan komt die ene regel er vast wel in

*spreekt zichzelf moed in*

Haha. ik ook niet hoor.

Anders zijn er altijd nog dit soort cursussen...

http://www.taalhulpnederlands.nl/
quote:mastermind schreef op 17 juli 2008 @ 23:33:

[...]

Of 't ex-fokschaap?
quote:shining schreef op 17 juli 2008 @ 23:37:

[...]

Maar die regel geldt natuurlijk ook als er 'je' achter het werkwoord staat. Je zegt immers vaak: 'Houd je daar van?'. In plaats van: 'Houd jij daar van?'

Nou ja, jij of je is vaak hetzelfde.Dat klopt maar niet als je bedoeld is zoals ik maak me ervan af , jij maakt je ervan af(verdraaid kan er toch niet op komen hoe je dan heet..... ) hij maakt zich ervan af
quote:laatje schreef op 17 juli 2008 @ 23:36:

[...]

haha nee, maar het is wel mistig voor mijn ogen haha.

Maar ik denk dat het vanavond niet meer goed gaat komen met die dees en thees.

Misschien OOIT nog wel en dan doe ik mee aan het nationaal dictee... wat jullie soundpost en borodini? haha

Ooit, als mijn boek uitkomt , ga ik meedoen. ( met mijn personal assistent, die mij natuurlijk helpt )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven