Denk mee: tafelsommen in het dagelijks leven

17-02-2018 10:28 56 berichten
3 x 3 = boter kaas en eieren
2 x 8 = doosje Ferrero rocher
4 x 6 = Twister
4 x 7 = februari
7 x 6 = vier op een rij
6 x 9 = Rubik's kubus
8 x 8 = schaakbord
9 x 9 = sudoku
10 x 10 = dambord

Wie weet er meer?
Tja, dan neem je het niet aan. Hoe denk je een voorbeeld te gaan geven bij wat verder gevorderd rekenen en wiskunde? Wat kun je bedenken bij differentialen? Of bij imaginaire getallen?

Hoe eerder iemand snapt dat rekenen en wiskunde gewoon gaat om abstractie hoe beter.
Realiseer je dat gewoontes makkelijker zijn aan te leren dan af te leren.

Geldt voor alle gewoontes in een kinderleven. Dus bezint er geen begint bij het aanleren van zoiets.

Zit kind straks in de brugklas een dan rekent ze nog in chocolaatjes, eieren etc.
Alle reacties Link kopieren
Huh, ik snap er niks van. Maar dat zal aan mij liggen denk ik. Hoe is dit helpend bij leren van tafels? ( oprechte vraag).
Ik was en ben heel slecht in rekenen, altijd veel extra bijles in gehad, bloed, zweet en tranen.
De tafels ging aardig maar dat heb ik er echt ingestampt ( stampen en onthouden was ik wel goed in gelukkig). We deden het thuis tijdens het eten een rijtje opzeggen of tijdens de afwas of in de auto. Er hing zo’n lijst op de wc thuis. Mijn oudere broer vond het leuk om te overhoren dus die hielp me daarbij.

Maar dit is dus een andere methode? Hier moet je toch veel meer bij nadenken? Is dat niet moeilijker?
Bloemetjefresia schreef:
17-02-2018 11:46
Huh, ik snap er niks van. Maar dat zal aan mij liggen denk ik. Hoe is dit helpend bij leren van tafels? ( oprechte vraag).
Ik was en ben heel slecht in rekenen, altijd veel extra bijles in gehad, bloed, zweet en tranen.
De tafels ging aardig maar dat heb ik er echt ingestampt ( stampen en onthouden was ik wel goed in gelukkig). We deden het thuis tijdens het eten een rijtje opzeggen of tijdens de afwas of in de auto. Er hing zo’n lijst op de wc thuis. Mijn oudere broer vond het leuk om te overhoren dus die hielp me daarbij.

Maar dit is dus een andere methode? Hier moet je toch veel meer bij nadenken? Is dat niet moeilijker?

Dit is geen andere methode, tenminste geen een die breed wordt gedragen door mensen uit het onderwijs. Dit is een idee van de TO.
Het idee is juist dat het het stampen gemakkelijk maakt. Bij 9 x 9 = 81 vertel je erbij/laat zien: 9 x 9 is ook een Sudokupuzzel met 81 vakjes. En dan is het gemakkelijker om te onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-02-2018 11:23
Of ingewikkelder. Het antwoord is hetzelfde. De som is echt iets anders. 5x3 betekent 5 groepjes van 3. Niet 3 groepjes van 5.

Naast het stampen van de antwoorden is het handig als kinderen het principe snappen.

Tellen met springen van twee, drie of vier enz is ook een manier om het aan te leren.
.
.
Het gaat hier niet om de som van de getallen maar om het product van de getallen en die is echt in beide gevallen identiek.
Niet geschoten is altijd mis
Dit is wel hoe je begint met de tafels: dan weten kinderen wat ze uitrekenen en hoe ze dit moeten toepassen in een contextsom. Daarna wordt doorgaans snel overgegaan op het stampen. TO wil dit kennelijk niet?
Bitje93 schreef:
17-02-2018 11:51
.
.
Het gaat hier niet om de som van de getallen maar om het product van de getallen en die is echt in beide gevallen identiek.
Juist. De deeltafels zijn net zo belangrijk.
Net als 6 x 9 = 54: een Rubikskubus heeft zes zijden met 9 vakjes. Ook in totaal 54 vakjes.
volgens mij werkt blokjes dan nog beter.

Nogmaals, hoe eerder men getallen los koppelt van iets in het dagelijks leven hoe beter. Ik heb ontzettend veel bijles wiskunde gegeven en iedereen die moeite er mee heeft, zonder uitzondering, heeft moeite met abstractie en wil continu voorbeelden uit 'wat je er mee kunt.' Zo lang je dat nodig denkt te hebben snap je het niet.
strikjemetstippels schreef:
17-02-2018 11:43
Tja, dan neem je het niet aan. Hoe denk je een voorbeeld te gaan geven bij wat verder gevorderd rekenen en wiskunde? Wat kun je bedenken bij differentialen? Of bij imaginaire getallen?

Hoe eerder iemand snapt dat rekenen en wiskunde gewoon gaat om abstractie hoe beter.
Eens! Je gaat je kind hier echt geen plezier mee doen als het gaat om de verdere reken- en wiskundecarrière.
Cazandra schreef:
17-02-2018 11:51
Het idee is juist dat het het stampen gemakkelijk maakt. Bij 9 x 9 = 81 vertel je erbij/laat zien: 9 x 9 is ook een Sudokupuzzel met 81 vakjes. En dan is het gemakkelijker om te onthouden.
Cazandra, waar of van wie is dit idee afkomstig?
Realiseer je even dat jij met je geautomatiseerde tafelkennis deze vergelijkingen makkelijk kunt onthouden en koppelen.
Jouw dochter heeft die kennis nog niet. Kortom: je intentie is goed, maar het werkt precies andersom of alleen aanvullend voor een aantal lastiger te onthouden sommen.
anoniem_356413 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 12:03
Reden: Autocorrectie maakt er een potje van, tafeltennis ipv tafelkennis.
0.17% gewijzigd
Als je het dan perse zo wilt, denk ik dat je, zoals Julien Clerc in haar eerste post zegt, het beste het per tafel kunt doen. Dus voor de tafel van 2 met paren sokken werken. En voor de tafel van vier met wielen van auto's. Ezelsbruggetjes per complete tafel ipv per losse som.

Maar het moet een automatisch antwoord worden: 6x4=24. Niet 6 auto's met 4 wielen is 24 wielen. Je bent later zoveel sneller met rekenen als gewoon in je hoofd zit daten 7x8=56, ipv dat je dan 7 dingen met 8 stuks voor je moet zien.
Bitje93 schreef:
17-02-2018 11:51
.
.
Het gaat hier niet om de som van de getallen maar om het product van de getallen en die is echt in beide gevallen identiek.

Ja klopt, voor jou als volwassene waarbij de hele zooi al wel geautomatiseerd is. De dochter van TO moet nog beginnen met automatiseren. Die moet zulke dingen dus niet gaan omkeren. Daar loopt ze later in haar schoolcarrière dan tegenaan.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 12:14
0.45% gewijzigd
PowerCube schreef:
17-02-2018 11:57
Eens! Je gaat je kind hier echt geen plezier mee doen als het gaat om de verdere reken- en wiskundecarrière.
Heb ooit iemand gehad voor bijles die me ook vroeg 'wat je er mee kunt' mbt complexe getallen (is nu een maal basiskennis voor richtingen als wiskunde, natuurkunde en een hoop technische opleidingen). Nou dan antwoord je 'complexe impedantie' en dan houdt de vraag wel op :P
Als je nou perse wilt stampen met een plaatje, kies dan voor oppervlakte. Dus een schoolplein met tegels bijvoorbeeld. Maak je flitskaartjes met het plaatje ernaast.

Zoiets dus:

Afbeelding
Ik snap dat je het beste wilt voor je kind, maar ik denk dat tafelsommen dingen zijn die je simpelweg in je hoofd moet stampen, of leren uitrekenen. Wat als februari in een schrikkeljaar valt en er zijn 'ineens' 29 dagen? Als je voor tien tafels dus honderd mogelijke uitkomsten hebt, denk ik dat je het als kind (maar ook als volwassene) zwaar gaat krijgen om 100 ezelsbruggetjes uit je hoofd te leren.
Geef je kind een zak knikkers, bouwstenen, (koffie)bonen of wat dan ook en probeer het daarmee inzichtelijk te maken. Laat je kind zien wat er gebeurt als je vermenigvuldigt, of als er over een aantal maanden ook deelsommen bij komen.

Op internet zijn genoeg spelletjes te vinden die kunnen helpen met oefenen.
http://tafels-oefenen.nl/tafels-oefenen.aspx
https://www.tafeldiploma.nl/
https://www.digipuzzle.net/nl/leerspell ... en-tafels/
Misschien moet je ook het idee een beetje laten varen dat rekenen leuk moet zijn. Dat hoeft helemaal niet. Rekenen is helemaal niet leuk, tenzij het je ding is (en dan word je later accountant of iets dergelijks).

Straks zal ze ook Engelse, Duitse en Franse woordjes moeten leren, dat is ook een kwestie van stampen en totaal niet leuk. Het is gewoon iets wat moet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Een ezelsbruggetje voor álle tafelsommen?
Wat een bijzonder idee.

Het hele idee van automatiseren is nu juist dat je het principe al snapt, maar dat niet nodig hebt om het antwoord te kunnen geven.

Bij het inzicht krijgen in de tafels en wat het herhaald optellen eigenlijk is is concreet materiaal wel handig. Maar als ze die stap al gezet heeft best wel overbodig.

De rubikscube voor 6x9 klinkt leuk, maar is een onzinnige omweg voor 8x9 of 3x9. Dat is leuk voor mensen die al geautomatiseerd hebben, niet voor kinderen die nog moeten automatiseren.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
RikM schreef:
17-02-2018 12:59
Misschien moet je ook het idee een beetje laten varen dat rekenen leuk moet zijn. Dat hoeft helemaal niet. Rekenen is helemaal niet leuk, tenzij het je ding is (en dan word je later accountant of iets dergelijks).

Straks zal ze ook Engelse, Duitse en Franse woordjes moeten leren, dat is ook een kwestie van stampen en totaal niet leuk. Het is gewoon iets wat moet gebeuren.
Ja joh, laten we ze meteen opdringen dat rekenen niet leuk is. Krijg je echte bètameiden van.

TO: ik raad je het je af. Maar als je het dan toch écht wilt: ga met een camera de supermarkt of zo in en zoek alle tafels (2x4 zakken aardappels, 5x7 pakken melk, krat bier met 4x6 flesjes, cupcakeblik met ??? gaten). Het beste is als je je dochter laat zoeken en foto’s maken. Eventueel mét een lijstje met de tafels en dan afstrepen.
Maar: onder het stampen (automatiseren) gaat ze niet uitkomen. Anders herkent ze straks zelf de sommen niet, of gaat de som die ze krijgt over zakken appels en moet ze vervolgens zélf de link gaan leggen naar doosjes eieren. Dat wordt echt niks.
strikjemetstippels schreef:
17-02-2018 11:55
volgens mij werkt blokjes dan nog beter.

Nogmaals, hoe eerder men getallen los koppelt van iets in het dagelijks leven hoe beter. Ik heb ontzettend veel bijles wiskunde gegeven en iedereen die moeite er mee heeft, zonder uitzondering, heeft moeite met abstractie en wil continu voorbeelden uit 'wat je er mee kunt.' Zo lang je dat nodig denkt te hebben snap je het niet.
Dank voor deze eye-opener, zo had ik het nog nooit bekeken maar het gaat in ieder geval voor mijzelf zeker op. Ik ben alleen een beetje bang dat het met mij en de wiskunde dus nooit meer iets gaat worden, ik loop namelijk al tegen de 60...
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
17-02-2018 11:54
Net als 6 x 9 = 54: een Rubikskubus heeft zes zijden met 9 vakjes. Ook in totaal 54 vakjes.
Weet je, het is helemaal niet makkelijker zoals jij het wil doen. Het is stampen met extra info. Of weet je dochter uit haar hoofd van die 54 vakjes? Heeft ze dat ooit geteld en onthouden? Het is geen ezelsbruggetje als je er meer bij moet onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik probeer ouderwets stampen met zoon maar dat werkt niet. Hij kan prima een tafel leren op volgorde omdat hij dan snel doorrekent vanaf de vorige som. We hebben nu een tafel geleerd met memory... op de kaartjes stond de som of het antwoord. Bij elke keer omdraaien noemde we de hele keersom. Dit heeft goed geholpen :) nog 7 tafels te gaan....
Stampen is óók door elkaar oefenen, binnen een tafel, meerde tafels door elkaar. Niet alleen rijtjes opdreunen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven