Denk mee: tafelsommen in het dagelijks leven

17-02-2018 10:28 56 berichten
3 x 3 = boter kaas en eieren
2 x 8 = doosje Ferrero rocher
4 x 6 = Twister
4 x 7 = februari
7 x 6 = vier op een rij
6 x 9 = Rubik's kubus
8 x 8 = schaakbord
9 x 9 = sudoku
10 x 10 = dambord

Wie weet er meer?
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes schreef:
17-02-2018 16:32
Nou ik probeer ouderwets stampen met zoon maar dat werkt niet. Hij kan prima een tafel leren op volgorde omdat hij dan snel doorrekent vanaf de vorige som. We hebben nu een tafel geleerd met memory... op de kaartjes stond de som of het antwoord. Bij elke keer omdraaien noemde we de hele keersom. Dit heeft goed geholpen :) nog 7 tafels te gaan....
Dat is stampen ;-))
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd of je de tafels ook echt in het dagelijks leven toepast. Bijvoorbeeld: knakworstjes bij de lunch. In 1 blik zitten 10 knakworsten. We hebben 2 blikken, hoeveel knakworsten hebben we dan? We zijn met 5 personen. Hoeveel knakworsten mag iedereen?
En dit kan je echt met alles doen wat je tegenkomt. We zitten met 4 personen aan tafel. Hoeveel voeten hebben we in totaal? Etc.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Of een ouderwets telraam? Dat maakt het ook goed visueel en dan leert ze het met 1 methode.
Eames6 schreef:
18-02-2018 08:35
Of een ouderwets telraam? Dat maakt het ook goed visueel en dan leert ze het met 1 methode.
Nee, dat is niet handig vanwege de tienstructuur. Visueel wordt de som dan (behalve bij de vijf- en tientallen) totaal onoverzichtelijk.
Hoe dan ook, het leren van tafels met ezelsbruggetjes (bij iedere som een associatie bedenken) lijkt te werken bij mijn dochter. Ze kent nu de tafel van zes van voor naar achter en weer terug terwijl dat er onmogelijk in te krijgen was met ouderwets stampen. Op een of andere manier beklijfden de tafelrijtjes niet, terwijl ze andere dingen zoals topografie enorm gemakkelijk onthoudt. Ze vindt tafels oefenen nu ook veel leuker. We gaan dit nu ook uitproberen met de tafel van zeven, acht en negen.

Het zal vast niet de meest ideale methode zijn voor het gemiddelde kind, maar voor het specifieke geval van mijn dochter is het dus iets dat helpt.

Het knakworsten- en voetentellen probeer ik ook wel eens, maar dat sneeuwt na een som of twee veelal onder in luid protest.
Cazandra schreef:
18-02-2018 13:00
Hoe dan ook, het leren van tafels met ezelsbruggetjes (bij iedere som een associatie bedenken) lijkt te werken bij mijn dochter. Ze kent nu de tafel van zes van voor naar achter en weer terug terwijl dat er onmogelijk in te krijgen was met ouderwets stampen. Op een of andere manier beklijfden de tafelrijtjes niet, terwijl ze andere dingen zoals topografie enorm gemakkelijk onthoudt. Ze vindt tafels oefenen nu ook veel leuker. We gaan dit nu ook uitproberen met de tafel van zeven, acht en negen.

Het zal vast niet de meest ideale methode zijn voor het gemiddelde kind, maar voor het specifieke geval van mijn dochter is het dus iets dat helpt.

Het knakworsten- en voetentellen probeer ik ook wel eens, maar dat sneeuwt na een som of twee veelal onder in luid protest.

Dat moet je ook niet doen, één som per keer is genoeg. Je moet dat gewoon de hele dag door aanbieden, niet als soms maar gewoon als vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven