Elfstedenkou op komst.

28-12-2009 14:40 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Elfstedenkou op komst'

HURDEGARYP - Alle weermodellen laten het zien: in ons land gaat het vanaf volgende week hard vriezen. In Friesland spreekt men zelfs al van een vorstperiode die te vergelijken is met die van de Elfstedenwinter van 1997.

"De weercomputers van het ECMWF (het Europese weercentrum in het Engelse Reading) voorspellen een winter die dinsdag licht begint en het weekeinde oploopt van matige tot strenge vorst", juicht de Leeuwarder Courant. "Volgende week wordt zelfs zeer strenge vorst (-15 graden of lager) verwacht".

Het KNMI verwacht komend weekend al matige vorst gevolgd door een periode met temperaturen 'beneden de langjarig gemiddelden'. Meteoconsult schrijft dat de kans zo’n 80 procent is dat we vanaf volgende week zondag op veel plaatsen kunnen schaatsen op natuurijs. "In de temperatuurverwachting voor de komende twee weken is namelijk duidelijk te zien dat veel berekeningen uitgaan van een periode met overwegend matige vorst. Zelfs de warmste oplossingen komen vanaf aanstaande dinsdag niet of nauwelijks boven nul", aldus het weerstation.

Ook volgens winterweerman Hajo Smit wordt het na het weekeinde bitterkoud. Hoe het komt dat veel meteorologen deze vorstperiode al een week van te voren durven te voorspellen komt volgens Smit omdat alle weermodellen het dit keer roerend met elkaar eens zijn. "Maar het blijft zo dat het weer altijd voor verrassingen kan zorgen. Maar de kou zit dit keer wel heel dichtbij. In Scandinavië is het nu al heel koud en ook in Polen en Duitsland gaat het al snel hard vriezen".

De meeste weermodellen wijzen vanaf volgende week dan ook op strenge vorst in Nederland. "De kou komt daarbij uit Polen en Noord-Duitsland Friesland binnen. Maandag wordt het in Friesland overdag dan ook al niet meer warmer dan min 6", aldus Smit.

Bron

En? Zijn we blij? Of liever de zomer?
We hebben al sneeuw en vorst gehad, wat mij betreft mag het nu voorjaar worden.
Of we blij zijn weet ik niet maar ik niet in ieder geval. Wat vind jij ervan?

En past dit niet beter op actueel eigenlijk?
Hmmz even twee weken schaatsen en daarna meteen de lente als het even kan!
Dat is goed nieuws. Had zojuist mijn schaatsen weer in het vet gedaan omdat ik dacht dat het er niet van kwam. Ze kunnen dus weer achter in de auto!
Liever zomer.

*maar gunt het de schaatsliefhebbers wel*
Eerst zien dan geloven..
Ik haat het.
Ja deze paste beter op actueel idd, zag die pijler evn over het hoofd .

Wat ik ervan vindt? Tja. Laat mij de zomer ook maar komen. Maar als het dan toch winter moet zijn dan maar een goede winter.
Verschrikkelijk..
Leuk!
prietpraat...

ze hebben het over vorst en meteen ook over elfstedentocht.

idd eerst zien dan geloven......
Ik was net blij om weer normaal te kunnen lopen buiten, zonder elke seconde op mijn bek te kunnen gaan....laat het dan in godsnaam droog blijven!
Afschuwelijk. Maar vaak kloppen deze voorspellingen niet helemaal. Daar houd ik mij dan maar aan vast.
Weermodellen die het roerend met elkaar eens zijn. Ik mag toch hopen dat ze zich vergissen. Ik haat die kou.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:elninjoo schreef op 28 december 2009 @ 14:41:

We hebben al sneeuw en vorst gehad, wat mij betreft mag het nu voorjaar worden.Twee zielen, één gedachte.
Computer says nooooo
zover vooruit kan dr niet eens gekeken worden hoor. hoe verder vooruit kijken hoe onnauwkeuriger het is.....

die verwachtingen op langere termijn veranderen dagelijks
he get, nee he?

nouja, als het droge vrieskou is maakt het me niet eens zoveel uit. Ben gewapend met een autodekentje tegen het ruitjes krabben. Maar die vieze, enge gladde bende van vorige week mot ik niet meer hoor!!!
quote:misschicken schreef op 28 december 2009 @ 14:46:

Ik was net blij om weer normaal te kunnen lopen buiten, zonder elke seconde op mijn bek te kunnen gaan....laat het dan in godsnaam droog blijven!Ook mijn eerste gedachte.
Nee, geen zin in die kou. En ook geen sneeuw aub, dan kan ik weer niet naar werk.
quote:elninjoo schreef op 28 december 2009 @ 14:41:

We hebben al sneeuw en vorst gehad, wat mij betreft mag het nu voorjaar worden.*sluit zich hier volledig bij aan.*
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Neeheeee....wil niet meer! Ben nu 27 weken zwanger van een tweeling en mijn jas past niet meer en heb het kouhoud!
Ja, dat vind ik echt.
Volgensmij word het tijd voor een zonnedansje
Als het maat niet gaat sneeuwen vind ik het prima. Sneeuw verpest de kwaliteit van het ijs. Mijn schaatsen staan nog steeds klaar.

Vrieskou is toch veel fijner dan een temperatuur van een graad of 5 en de hele dag dat gemiezer, zoals de laatste winters?

Ja, ik ben er blij mee, maar eerst zien dan geloven.
oh ik zie t al. Bron, de Televaag.

Dat maakt dit bericht voor mij compleet ongeloofwaardig.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven