Elfstedenkou op komst.

28-12-2009 14:40 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Elfstedenkou op komst'

HURDEGARYP - Alle weermodellen laten het zien: in ons land gaat het vanaf volgende week hard vriezen. In Friesland spreekt men zelfs al van een vorstperiode die te vergelijken is met die van de Elfstedenwinter van 1997.

"De weercomputers van het ECMWF (het Europese weercentrum in het Engelse Reading) voorspellen een winter die dinsdag licht begint en het weekeinde oploopt van matige tot strenge vorst", juicht de Leeuwarder Courant. "Volgende week wordt zelfs zeer strenge vorst (-15 graden of lager) verwacht".

Het KNMI verwacht komend weekend al matige vorst gevolgd door een periode met temperaturen 'beneden de langjarig gemiddelden'. Meteoconsult schrijft dat de kans zo’n 80 procent is dat we vanaf volgende week zondag op veel plaatsen kunnen schaatsen op natuurijs. "In de temperatuurverwachting voor de komende twee weken is namelijk duidelijk te zien dat veel berekeningen uitgaan van een periode met overwegend matige vorst. Zelfs de warmste oplossingen komen vanaf aanstaande dinsdag niet of nauwelijks boven nul", aldus het weerstation.

Ook volgens winterweerman Hajo Smit wordt het na het weekeinde bitterkoud. Hoe het komt dat veel meteorologen deze vorstperiode al een week van te voren durven te voorspellen komt volgens Smit omdat alle weermodellen het dit keer roerend met elkaar eens zijn. "Maar het blijft zo dat het weer altijd voor verrassingen kan zorgen. Maar de kou zit dit keer wel heel dichtbij. In Scandinavië is het nu al heel koud en ook in Polen en Duitsland gaat het al snel hard vriezen".

De meeste weermodellen wijzen vanaf volgende week dan ook op strenge vorst in Nederland. "De kou komt daarbij uit Polen en Noord-Duitsland Friesland binnen. Maandag wordt het in Friesland overdag dan ook al niet meer warmer dan min 6", aldus Smit.

Bron

En? Zijn we blij? Of liever de zomer?
Dat schiet wel op hoor, ondanks de kou hier.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 28 december 2009 @ 15:57:

Dat schiet wel op hoor, ondanks de kou hier.Niet hard genoeg zo te lezen
quote:fruitje schreef op 28 december 2009 @ 15:37:

[...]

Zullen we even bij jou in de tuin komen staan en tegen de muren van het huis op lopen pissen en de boel eronder kotsen want zo gezellig is het dus......Tja...wat dacht je van die noorderlingen die carnaval komen vieren in het zuiden....
quote:Zamirah schreef op 28 december 2009 @ 16:00:

[...]

Tja...wat dacht je van die noorderlingen die carnaval komen vieren in het zuiden....Die mogen pas klagen...dat is wél elk jaar en dan nog een week ook
Whaah! Ik wil zomer!
quote:Lunax schreef op 28 december 2009 @ 16:02:

[...]

Die mogen pas klagen...dat is wél elk jaar en dan nog een week ook Dat is ook erg ja.
Gadverdarrie,doe mij maar de zomer!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...

[...]

Zullen we even bij jou in de tuin komen staan en tegen de muren van het huis op lopen pissen en de boel eronder kotsen want zo gezellig is het dus......

Precies. Iedereen is alleen welkom op zijn eigen feestje. Alleen Amsterdammers op Koninginnedag in de hoofdstad, alleen Deventernaren op het Dickensfestival en de Boekenmarkt en al die mensen die naar de zomerfeesten rondom de 4daagse in Nijmegen komen houd ik persoonlijk op de brug tegen. Is ook fijn voor de middenstand, hebben die het lekker rustig.

Komop hoe vaak wordt de elfstedentocht nou gereden?
quote:borderwalk schreef op 28 december 2009 @ 16:20:

[...]

Precies. Iedereen is alleen welkom op zijn eigen feestje. Alleen Amsterdammers op Koninginnedag in de hoofdstad, alleen Deventernaren op het Dickensfestival en de Boekenmarkt en al die mensen die naar de zomerfeesten rondom de 4daagse in Nijmegen komen houd ik persoonlijk op de brug tegen. Is ook fijn voor de middenstand, hebben die het lekker rustig.

Komop hoe vaak wordt de elfstedentocht nou gereden?Elk jaar op de fiets dan he. O ja en ook nog op de motor en in de auto.
.
Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal.
Leuk! Ik heb, eerlijk gezegd ook veel liever voorjaar en zomer, maar als het dan winter is, laat het dan ook maar winter zijn! Ik heb een hekel aan dat miezerige, sombere net-niet-koude winterweer. Nee, dan liever vorst en een stralend blauwe hemel (en een laagje sneeuw)!
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:Liv schreef op 28 december 2009 @ 15:46:

Fruitje, jij bent geen echte Fries. Iedere rechtgeaarde Fries wil een elfstedentocht. Dat zit in je bloed.Eensch! Doe mij maar een elfstedentocht! Gezellig 3 dagen feest, zuipen en zuipen en feesten. Wie wil er logeren?
Jij woont, in ZH, Friezinnetje, je speelt vals....

[...]

Zullen we even bij jou in de tuin komen staan en tegen de muren van het huis op lopen pissen en de boel eronder kotsen want zo gezellig is het dus......Wees dan blij dat je niet in de gore grote stad woont, dan hebt je dat soort ellende niet eens in de twaalf jaar, maar eens in de twaalf weken (o.a. Koninginnedag, Oudjaarsavond...). Stugge Fries.
quote:Zamirah schreef op 28 december 2009 @ 16:42:

Jij woont, in ZH, Friezinnetje, je speelt vals....

Zamirah.

Nou ik zou maar vast gaan reserveren!
quote:elninjoo schreef op 28 december 2009 @ 14:41:

We hebben al sneeuw en vorst gehad, wat mij betreft mag het nu voorjaar worden.Helemaal mee eens!
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
quote:friezinnetje schreef op 28 december 2009 @ 16:37:

[...]

Eensch! Doe mij maar een elfstedentocht! Gezellig 3 dagen feest, zuipen en zuipen en feesten. Wie wil er logeren? Ja leuk! Helaas woon ik ook niet meer in Friesland, dus een vrije dag zit er voor ons niet in
quote:fruitje schreef op 28 december 2009 @ 16:24:

[...]

Elk jaar op de fiets dan he. O ja en ook nog op de motor en in de auto.En die kotsen allemaal in jouw tuin??
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:Spinster schreef op 28 december 2009 @ 16:52:

[...]

Wees dan blij dat je niet in de gore grote stad woont, dan hebt je dat soort ellende niet eens in de twaalf jaar, maar eens in de twaalf weken (o.a. Koninginnedag, Oudjaarsavond...). Stugge Fries.

Ehhhh... in de echte grote stad elk weekend hoor. En door de weeks ook trouwens.

Maar goed, topic is mosterd, want ik had vorige wéék al een elfsteden-topic geopend.
Doe mij maar graag lente en zomer alstublieft....

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Vorst, heerlijk! Als het maar droog blijft en geen ijzel, regen of sneeuw erbij valt.

Trouwens, als die elfstedentocht er komt, heb ik het huis vol familie. Allemaal kijken bij de finish en daarna heerlijk snert eten!
Ik heb nieuwe schaatsen en die wil ik best uitproberen ;)

Nee, niet op de Friese wateren..

Lijkt me leuk, een elfstedentocht. Al die spanning eromheen spatte zelfs al van het tv scherm af.
quote:Lunax schreef op 28 december 2009 @ 16:02:

[...]

Die mogen pas klagen...dat is wél elk jaar en dan nog een week ook

Yep, dat doen ze nu eenmaal. Maar Zuiderlingen kunnen dat ook.

Als ik er met de Elfstedentocht bij ben pis en kots ik iig niet. Ja, op de plee bij een vriendin van mij.

Niet elke Fries wilt de Eflstedentocht. De vriend van mijn vriendin is een maffe Fries. Die ontdooit niet als het vriest
Eerst zien dan geloven.
quote:fruitje schreef op 28 december 2009 @ 16:24:

[...]

Elk jaar op de fiets dan he. O ja en ook nog op de motor en in de auto.Elfstedentocht op de fiets/motor/step/auto/rolschaatsen daar komen echt niet zoveel mensen op af (die kotsen/zuipen/pissen), dus je zeurt. Wees blij dat je een evenement hebt in je provincie waar de hele wereld over praat.
Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven