Energetische therapie, wat weet/vind je er van?

26-01-2020 16:43 53 berichten
Lastig om een pijler te kiezen. Toch maar een neutrale gekozen. Tot voor kort niemand ontmoet die er ervaring mee heeft, tot een week geleden. Diegene zweert er bij, en voordat ik het wist, had ik de contactgegevens van die therapeut.

Toevoeging hier: niet om gevraagd, diegene vond dat iedereen die therapeut een kans moest geven.

Ik vind dingen al gauw te zweverig, en heb totaal niks met mediums en met overledenen praten etc. Dit zou anders zijn. Of toch niet? Iemand hier ervaring mee?

De negatieve reacties zullen er ongetwijfeld komen. Maar ik hoop dat degene die goede ervaring er mee heeft zich vrij genoeg voelt om ook te reageren.
anoniem_63c7b2baa592d wijzigde dit bericht op 26-01-2020 17:09
8.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-01-2020 17:21
Je hebt energetische plaatsen waar niet aan gefriemeld mag worden en er zijn van die malloten die dat wel doen en daarmee niet de bron van een probleem verwijderen, maar alleen het gevolg en daar kan je je heel naar door gaan voelen. Die plaatsen tonen een probleem en de enige manier waarop dat opgelost kan worden is door er een goed gesprek over te voeren en op die wijze oplossingen te bieden, dan veranderen die plaatsen vanzelf weer naar hun goede doen.

Punt is dat er geen eisen worden gesteld aan mensen die dergelijke opleidingen volgen en met een certificaat de wijde wereld in gestuurd worden en ook opleiders voelen zich vaak van het hogere soort en leiden op een verkeerde manier op simpelweg omdat ze ook niet beter weten.

Kort gezegd: Ik zou niet aan mezelf laten frunniken.
Met eisen of zonder eisen, opleiding of niet, het klinkt allemaal idioot.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt TT, therapeutic touch, een verpleegkundige handeling die vaak in de complementaire zorg voor ouderen wordt gebruikt.

Dat is gebaseerd op de vooronderstelling dat 'energie' een rol speelt bij je welzijn.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Maloochem schreef:
26-01-2020 17:28
Ik moest je stukje een paar keer lezen, maar ik denk dat ik het nu begrijp.

Eigenlijk zeg je dat de meeste mensen de gave waarschijnlijk wel hebben maar eigenlijk zomaar wat doen waardoor het schadelijk is. Heb je daar een voorbeeld van? En dat zouden er ook veel mensen rondlopen die bij dit soort therapeuten lopen, en dus beschadigd zijn. Toch?
Kan, hoeft niet.

Ik zal je iets vreemds vertellen. Als je met blokkades zit, doe dan iets engs, zoals de ramen zemen aan de buitenkant van de bovenste verdieping of ga bunjeejumpen. Lijkt maf, maar dan schieten alle blokkades los.

Ik ben een klein jaar geleden bij iemand geweest en die legde haar handen op mijn schouders en vertelde me heel specifieke dingen waar ik iets mee moest doen en dat heeft me heel veel goed gedaan, want wat ze vertelde herkende ik, maar was me niet bewust van hoe ik ermee omging. Ik heb al haar woorden en adviezen ter harte genomen en ben er met sprongen op vooruit gegaan betreft die specifieke zaken, dus als het zo'n therapeut is, dan kan je er met een gerust hart naartoe.
Cateautje schreef:
26-01-2020 17:44
Kan, hoeft niet.

Ik zal je iets vreemds vertellen. Als je met blokkades zit, doe dan iets engs, zoals de ramen zemen aan de buitenkant van de bovenste verdieping of ga bunjeejumpen. Lijkt maf, maar dan schieten alle blokkades los.

Ik ben een klein jaar geleden bij iemand geweest en die legde haar handen op mijn schouders en vertelde me heel specifieke dingen waar ik iets mee moest doen en dat heeft me heel veel goed gedaan, want wat ze vertelde herkende ik, maar was me niet bewust van hoe ik ermee omging. Ik heb al haar woorden en adviezen ter harte genomen en ben er met sprongen op vooruit gegaan betreft die specifieke zaken, dus als het zo'n therapeut is, dan kan je er met een gerust hart naartoe.
Kun je dat eerste stukje verklaren? Heeft dat met adrenaline te maken? Daar zou ik nl aan denken.

Wat bedoel je met 'als het zo'n therapeut is'? Bedoel je iemand die ook praat en dus iets meegeeft?

Wel super fijn voor jou hoe het bij jou uitgepakt heeft! Ik vind het erg interessant, al heb ik zelf geen materiaal waarmee ik naar zo'n therapeut zou gaan.
hannaa45 schreef:
26-01-2020 17:36
Met eisen of zonder eisen, opleiding of niet, het klinkt allemaal idioot.
Ik denk dat je mening inmiddels wel duidelijk is.

Het is een wereld wat op weinig wetenschappelijk bewijs steunt, maar dat betekent niet per definitie dat het idioot, kwakzalverij en weet ik veel is. Dus zolang er geen wetenschappelijk bewijs voor is kun je er wel of niet in geloven. Maar schelden en kwetsen vind ik echt niet kunnen.
Maloochem schreef:
26-01-2020 22:10
Kun je dat eerste stukje verklaren? Heeft dat met adrenaline te maken? Daar zou ik nl aan denken.

Wat bedoel je met 'als het zo'n therapeut is'? Bedoel je iemand die ook praat en dus iets meegeeft?

Wel super fijn voor jou hoe het bij jou uitgepakt heeft! Ik vind het erg interessant, al heb ik zelf geen materiaal waarmee ik naar zo'n therapeut zou gaan.
Ik weet niet of het met adrenaline te maken heeft, wat ik wel weet is dat je energiesysteem een klap krijgt en daardoor keihard doorstroomt. Misschien weet je het wel dat nadat je iets heel spannends hebt meegemaakt dat je totaal ontspannen en blij wordt.

Een therapeut die door middel van een eenvoudige aanraking kan voelen en weten wat er allemaal in ja gaande is.

Ik had ook geen materiaal om mee naar haar te gaan, maar ze peuterde er toch een aantal belangrijke zaken uit.
lolapaloeza schreef:
26-01-2020 17:38
Je hebt TT, therapeutic touch, een verpleegkundige handeling die vaak in de complementaire zorg voor ouderen wordt gebruikt.

Dat is gebaseerd op de vooronderstelling dat 'energie' een rol speelt bij je welzijn.
Even opgezocht. Super interessant en niet eerder van gehoord. Leer je dit op de opleiding voor verpleegkundige?
Alle reacties Link kopieren
Dat de mens uit energie bestaat is toch wetenschappelijk bewezen?
Cateautje schreef:
26-01-2020 22:16
Ik weet niet of het met adrenaline te maken heeft, wat ik wel weet is dat je energiesysteem een klap krijgt en daardoor keihard doorstroomt. Misschien weet je het wel dat nadat je iets heel spannends hebt meegemaakt dat je totaal ontspannen en blij wordt.

Een therapeut die door middel van een eenvoudige aanraking kan voelen en weten wat er allemaal in ja gaande is.

Ik had ook geen materiaal om mee naar haar te gaan, maar ze peuterde er toch een aantal belangrijke zaken uit.
Dat eerste ga ik eens onthouden voor de volgende keer dat ik in een pretpark ben ;)

De therapeut die de aanleiding gaf dit topic te openen zou zijn sessie op afstand doen. Het zou niks anders doen wanneer je wel naar haar/hem toe gaat. Wat zegt dat volgens jou?

Moest wel lachen om je laatste zin. Dan zal er bij iedereen wat te peuteren zijn. Al zou ik het eens puur uit nieuwsgierigheid willen doen. Maar ik neem jouw eerdere waarschuwing ook serieus, dus zou dat waarschijnlijk nooit doen.
DuchessMeganMarkle schreef:
26-01-2020 22:19
Dat de mens uit energie bestaat is toch wetenschappelijk bewezen?
Dat geloof ik wel, maar het gaat me om de therapeuten die daar iets mee doen.
Maloochem schreef:
26-01-2020 22:24
Dat eerste ga ik eens onthouden voor de volgende keer dat ik in een pretpark ben ;)

De therapeut die de aanleiding gaf dit topic te openen zou zijn sessie op afstand doen. Het zou niks anders doen wanneer je wel naar haar/hem toe gaat. Wat zegt dat volgens jou?

Moest wel lachen om je laatste zin. Dan zal er bij iedereen wat te peuteren zijn. Al zou ik het eens puur uit nieuwsgierigheid willen doen. Maar ik neem jouw eerdere waarschuwing ook serieus, dus zou dat waarschijnlijk nooit doen.
Werken op afstand zegt mij niets. Wat dat betreft ben ik niet zweverig genoeg.
Maloochem schreef:
26-01-2020 17:14
Uit je reactie maak ik op dat je er meer van weet. Klopt dat? Heb je er zelf ervaring mee of iemand uit je omgeving? Ben vooral benieuwd naar je waarschuwing: het kan ook (op termijn) schadelijk zijn zelfs.
kernenergie?
Maloochem schreef:
26-01-2020 22:14
Ik denk dat je mening inmiddels wel duidelijk is.

Het is een wereld wat op weinig wetenschappelijk bewijs steunt, maar dat betekent niet per definitie dat het idioot, kwakzalverij en weet ik veel is. Dus zolang er geen wetenschappelijk bewijs voor is kun je er wel of niet in geloven. Maar schelden en kwetsen vind ik echt niet kunnen.
Geen enkel!!
Dat is precies de definitie van kwakzalverij
Energie is een zweverige term die centraal staat in de meeste alternatieve therapiesoorten. Maar de term energie gebruiken we zelf ook volop. Iedereen kent het gevoel geen energie te hebben. Iedereen snapt ook wat je bedoelt als je zegt over iemand dat hij/zij positieve energie heeft of geeft, of juist negatieve. In de alternatieve sector gaat men een stapje verder en hebben ze het over energie die niet stroomt of geblokkeerd is, waardoor je ziekteverschijnselen kunt krijgen. Maar feitelijk gaat het gewoon om de psychische en fysieke gesteldheid.

Het grote verschil zit hem in de wijze van denkwijze en behandeling. Alternatief therapeuten benaderen problemen anders en hebben alternatieve behandelingen, die voor een deel best kunnen werken maar grotendeels wetenschappelijk ongefundeerd zijn. Reguliere behandelaars hebben behandelingen die grotendeels wél wetenschappelijk gefundeerd zijn, maar deels ook niets meer dan mentale placebo's zijn. In beide gevallen is de werking voor een groot deel gebaseerd op de psyche van de cliënt en gericht op praktische veranderingen qua denkwijze en gedrag.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een BIG- en NIP-gecertificeerde WO-psycholoog bij serieuze problemen.
Maloochem schreef:
26-01-2020 22:14
Ik denk dat je mening inmiddels wel duidelijk is.

Het is een wereld wat op weinig wetenschappelijk bewijs steunt, maar dat betekent niet per definitie dat het idioot, kwakzalverij en weet ik veel is. Dus zolang er geen wetenschappelijk bewijs voor is kun je er wel of niet in geloven. Maar schelden en kwetsen vind ik echt niet kunnen.
Na tien jaar begin ik het zelfs een beetje belegen te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mbv de energetisch therapeut in een half jaar meer bereikt dan met mijn psychiater en medicatie in tien jaar. Zeer goede ervaring dus, maar voel me hier op het forum toch echt niet vrij genoeg om daar uitgebreid op in te gaan.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
zilverelfje schreef:
27-01-2020 00:07
Ik heb mbv de energetisch therapeut in een half jaar meer bereikt dan met mijn psychiater en medicatie in tien jaar. Zeer goede ervaring dus, maar voel me hier op het forum toch echt niet vrij genoeg om daar uitgebreid op in te gaan.
Je zou je verhaal in een persoonlijk berichtje aan Maloochem kunnen schrijven. :)
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
26-01-2020 22:19
Dat de mens uit energie bestaat is toch wetenschappelijk bewezen?
Nou.......

Nee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
DuchessMeganMarkle schreef:
26-01-2020 22:19
Dat de mens uit energie bestaat is toch wetenschappelijk bewezen?
Eh, wat? :roll:
Solomio schreef:
26-01-2020 16:49
Doen.

Placebo-effect is ook een effect.

Dus.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dingen al gauw te zweverig, en heb totaal niks met mediums en met overledenen praten etc. Dit zou anders zijn. Of toch niet? Iemand hier ervaring mee?

Als dit zo was, had je dit topic niet geopend. ;-D

Als je erin gelooft, doen, want dan werkt het waarschijnlijk wel. Geloof je er absoluut niet in, lijkt het mij weggegooid geld en verspilde moeite.
Life is short. Eat dessert first.
S-Meds schreef:
26-01-2020 23:24
Geen enkel!!
Dat is precies de definitie van kwakzalverij
Nee.

https://www.ntvg.nl/de-definitie-van-kw ... elwijzen-5

Hier lees je meer over de definitie van kwakzalverij. Jouw mening is slechts jouw mening.
JuriaanB schreef:
26-01-2020 23:26
Energie is een zweverige term die centraal staat in de meeste alternatieve therapiesoorten. Maar de term energie gebruiken we zelf ook volop. Iedereen kent het gevoel geen energie te hebben. Iedereen snapt ook wat je bedoelt als je zegt over iemand dat hij/zij positieve energie heeft of geeft, of juist negatieve. In de alternatieve sector gaat men een stapje verder en hebben ze het over energie die niet stroomt of geblokkeerd is, waardoor je ziekteverschijnselen kunt krijgen. Maar feitelijk gaat het gewoon om de psychische en fysieke gesteldheid.

Het grote verschil zit hem in de wijze van denkwijze en behandeling. Alternatief therapeuten benaderen problemen anders en hebben alternatieve behandelingen, die voor een deel best kunnen werken maar grotendeels wetenschappelijk ongefundeerd zijn. Reguliere behandelaars hebben behandelingen die grotendeels wél wetenschappelijk gefundeerd zijn, maar deels ook niets meer dan mentale placebo's zijn. In beide gevallen is de werking voor een groot deel gebaseerd op de psyche van de cliënt en gericht op praktische veranderingen qua denkwijze en gedrag.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een BIG- en NIP-gecertificeerde WO-psycholoog bij serieuze problemen.
Super helder, en helemaal mee eens. Je laatste zin heeft ook volledig mijn voorkeur.
zilverelfje schreef:
27-01-2020 00:07
Ik heb mbv de energetisch therapeut in een half jaar meer bereikt dan met mijn psychiater en medicatie in tien jaar. Zeer goede ervaring dus, maar voel me hier op het forum toch echt niet vrij genoeg om daar uitgebreid op in te gaan.
Wat fijn voor jou dat het zo goed heeft gewerkt. De persoon die mij hierover vertelde was ook lyrisch, en heeft de reguliere weg afgezworen. Uiteindelijk zou het niet uit moeten maken, als de persoon maar geholpen is.

Wel jammer dat je je niet vrij genoeg voelt om hier uitgebreider over te vertellen. Maar ik begrijp het ook volledig gezien de toon van een aantal reacties. Mocht je je bedenken: ik ben er erg benieuwd naar!
doornroosje9 schreef:
27-01-2020 11:56
Ik vind dingen al gauw te zweverig, en heb totaal niks met mediums en met overledenen praten etc. Dit zou anders zijn. Of toch niet? Iemand hier ervaring mee?

Als dit zo was, had je dit topic niet geopend. ;-D

Als je erin gelooft, doen, want dan werkt het waarschijnlijk wel. Geloof je er absoluut niet in, lijkt het mij weggegooid geld en verspilde moeite.
Dat zeg je nogal stellig. Jij zoekt dus altijd alleen maar bevestiging van wat jij al weet/gelooft/denkt?

Ik weet al wat ik weet/geloof/denk. Voor de rest probeer ik juist kennis te maken met (en soms te verdiepen in) dingen die totaal niet bij mij passen. Dit raad ik iedereen aan ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven