Enorm belangrijk vraagstuk.

17-08-2008 10:46 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke zomer weer vraag ik me hetzelfde af. En niemand die me het antwoord kan geven.

Wáárom vliegen vliegen altijd rond/onder een lamp, ook als deze uit is?

Het valt me op dat áls er, ondanks voorzorgsmaatregelen zoals een hor, vliegen binnen zijn gekomen, dat deze zich altijd verzamelen onder onze lamp. Ook als deze uit is. En niet alleen onder ónze lamp, maar ik zie het fenomeen ook bij andere mensen.

Ik heb dat vanochtend eens liggen observeren vanuit mijn bed, maar ik kan er geen zinnig ding over zeggen. Heeft het iets met een electrisch veld te maken? Vliegen vliegen graag centraal in een kamer? Hopen ze dat je hem aandoet?

Is er íemand die mij kan vertellen hoe dat komt? Of zelfs maar iemand die het herkent?
Hmmm, ik heb ze eigenlijk nooit om de lamp zien vliegen als die uit is.

Ze zitten hier(alsof het hele huis vol vliegen is)voornamelijk voor of tegen de ramen.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
das een goeie vraag!!!
en op t plafond gaan ze hier ook altijd zitten!

had van de week veel vliegjes binnen doordat nijns kooi schoongemaakt moest worden (klinkt ranzig, maar na een klein weekje trekt t al vliegjes aan)

en ze bleven allemaal op t plafond zitten, niet te doen op die te meppen!
Nee, hier (en bij ouders en schoonouders ook) alleen rondjes onder de lamp door, met z'n allen.

Zou het iets erfelijks zijn?
ja en ze vliegen ook geen rondjes maar rechthoekjes. Rare beesten. En ook alleen bij de hanglamp, niet bij mijn staanders.
Gek mens
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Hier ook onder de hanglampen en onder de lamp in de slaapkamer (zo'n ding tegen het plafond aan)

Ik heb ook overwogen om de Quest lastig te vallen met deze vraag, maar ik dacht , ach, de mensen op Viva zijn mínstens zo slim
Ik heb geen hor en ze vliegen eigenlijk altijd naar buiten..
Je bent niet de enige met die vraag. Als je er op googled zie je een hoop mensen dezelfde vraag stellen.

(of zijn dat allemaal jouw nicks? )

Tot nu toe heb ik nog geen duidelijk antwoord, ik zoek verder!
Oh is dat zo Eowyn? Hier zie ik bizonder weinig vliegen....kennelijk is de 6de etage te hoog voor ze....en diegenen die toch zover komen mep ik gelijk dood!
Ik zit op de 10e verdieping Toety
Een vlieg gaat op licht af en op reuk,ze weten een afvalbak perfekt te vinden , of een dood gereden dier langs de weg. ze ruiken dus gewoon ook de vliegen die er geweest zijn (zaten) toen de lamp eens aan was.
Happy, die lamp in onze woonkamer is eigenlijk nooit aan. Het is meer een lamp voor de sier.
quote:Eowynn_ schreef op 17 augustus 2008 @ 10:58:

Nee, hier (en bij ouders en schoonouders ook) alleen rondjes onder de lamp door, met z'n allen.

Zou het iets erfelijks zijn? Dit is alleen op het noordelijk halfrond het geval. Beneden de evenaar is het precies omgekeerd: vliegen ze rondjes boven de lamp.

Zouden ze in Engeland ook de andere kant op vliegen?
quote:Moordwijf schreef op 17 augustus 2008 @ 11:00:

ja en ze vliegen ook geen rondjes maar rechthoekjes. Rare beesten. En ook alleen bij de hanglamp, niet bij mijn staanders.

Ohhh, hier hebben we geen hanglampen!

Dat verklaard dat ze hier voor het raam zitten, ze willen eruit, op zoek naar hanglampen!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Dat spreekt voor zich. Behalve in de oneven maanden maar dat is logisch.
http://www.dijksterhuis.net/frames/interview90.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ja, maar dat spreekt idd voor zich.

Ik vraag me af wat ze gaan doen als ik de hanglampen weghaal idd.
Huisvliegen en vleesvliegen treffen we regelmatig binnenshuis aan, zelfs als we midden in de stad wonen. Vooral de huisvliegen kunnen een gevaar vormen voor de gezondheid.

Slechts weinig soorten

Het zijn slechts enkele soorten die regelmatig in huis worden aangetroffen. De meest algemene zijn de blauwe vleesvlieg of bromvlieg, Calliphora erythrocephala, de gewone huis- of kamervlieg, Musca domestica, en de kleine huisvlieg of hondsdagenvlieg, Fannia canicularis. Andere soorten, waaronder de stalvlieg, dringen soms bij drukkend of dreigend weer de huizen binnen, met name op het platteland. Deze zijn hinderlijk doordat ze gevoelig kunnen steken, dwars door onze kleren heen. De gewone vliegen binnenshuis steken echter niet.

Gewone huisvlieg

De gewone huisvlieg, wie kent hem niet? Deze vlieg is zo gewoon, dat we het gevaar van zijn gedrag gemakkelijk over het hoofd zien. Huisvliegen hebben echter de gewoonte de meest uiteenlopende stoffen te bezoeken, op zoek naar voedsel en een plek voor de eieren. In één korte vlucht kunnen ze achtereenvolgens een hoop rottende bladeren, keukenafval, uitwerpselen en ons eten met een bezoek vereren. Op die manier kunnen ze een grote variatie aan ziektekiemen overbrengen, zowel via de poten als via de snuit. Ze kunnen organismen overbrengen die ziekten als diarree, cholera, dysenterie en tyfus veroorzaken. Ze brengen misschien zelfs salmonellabacteriën over. Het liefst zet de vlieg de eieren af op gistende paardenmest, maar ook koeienmest, vogelmest en vuilstortplaatsen met rottend materiaal worden gebruikt. Als het er maar warm en vochtig is. Door deze voorkeur is de gewone huisvlieg in de grote steden minder algemeen dan daarbuiten.

Kleine huisvlieg

In de grote steden is deze soort de meest algemene vlieg in huis. De kleine huisvlieg is vooral hinderlijk tijdens de hondsdagen, vandaar dat hij in de volksmond hondsdagenvlieg wordt genoemd. Dit gedrag vinden we zelfs terug in de wetenschappelijke naam, die is afgeleid van het Latijnse woord voor hond, canis. Hij is wat kleiner dan de gewone huisvlieg, vijf tot zeven millimeter lang, terwijl de gewone huisvlieg de acht millimeter haalt. De manier van vliegen is erg onrustig, met scherpe bochten en vaak in razend tempo afgelegde, 8-vormige lussen. Hij kan evenals de gewone huisvlieg allerlei ziektekiemen overbrengen, maar geeft als broedplaats de voorkeur aan rottend plantaardig materiaal. Doordat in steden eerder rottend plantaardig materiaal dan mest is te vinden, is de kleine huisvlieg in de grote steden de meest algemene soort.

Bromvlieg

De bromvlieg is vooral hinderlijk door het brommende geluid tijdens het vliegen en het getik tegen het raam waar hij naar buiten wil. De larven leven in de natuur van dode dieren. Binnenshuis zal ze, als ze de kans krijgt, haar eitjes leggen op het vlees in de keuken. Verder levert de aanwezigheid van de bromvlieg echter niet veel gevaar op voor onze gezondheid, doordat hij allerlei besmettingshaarden en ons eten niet bezoekt.

De dagen van omstreeks 20 juli tot rond 20 augustus worden de "Hondsdagen" genoemd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik dacht altijd dat muggen op licht afkwamen, maar hoorde laatst dat ze juist op warmte afkomen (lamp=warm). Zou dat voor de vlieg ook gelden?
Klinkt als een vraag voor Willem Wever of klokhuis....
Getsie ik wist niet dat ze zoveel bacterien konden overbrengen..
Léés jij al die links ook, Bianca?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven