Eurocent in NL

30-01-2017 11:15 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug uit het buitenland en heb daar een flink aantal muntjes van 1 en 2 (euro) cent gekregen als wisselgeld. In NL krijg je die nooit, alles wordt hier afgerond op 5 ct. Nu vraag ik me af of je hier wel kan betalen met die centen. Zijn winkels verplicht ze te accepteren? Je snapt dat het me niet om die paar centen gaat Ik ben gewoon benieuwd.
.
quote:wilma36 schreef op 30 januari 2017 @ 12:54:

[...]

Er zit daar een sticker op de deur dat je niet met 200 en 500 kunt betalen en ook niet met 1 en 2 eurocent.Klopt. Heb net gekeken bij de action en het staat daar idd op de deur aangegeven
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Ik gooi ze weg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Of je doet er iets --> creatiefs <-- mee
quote:Dahlia74 schreef op 30 januari 2017 @ 13:18:

[...]

Nee, dat doen ze vaak niet. 1 en 2 eurocenten afstorten kost meer dan de waarde. Meestal wordt dat gewisseld en blijft het dus in omloop. Muntgeld afstorten is niet goedkoop.

Misschien was ik onduidelijk, ik heb het niet over naar de bank brengen.

Ik heb het over groot omzet met wat kleingeld in sealbags die meegaan met de waardetransport.
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:Gatti schreef op 30 januari 2017 @ 11:37:

Kan ik met een wettig betaalmiddel overal betalen?

De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel moet hij duidelijk aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

Een van de weinig juist gegeven antwoorden hier. Een winkelier mag inderdaad wettig betaalmiddel weigeren mits dit aangegeven staat. Ik denk dat er maar weinig winkels zijn die biljetten van 500 euro aannemen. En ook dat is een wettig betaalmiddel.

En muntgeld afstorten kost geld en moet bij de grootste waardetransports afzonderlijk worden afgestort met hoge kosten. Dat is meestal de grootste reden voor winkeliers om deze munten niet aan te nemen.
quote:impala schreef op 30 januari 2017 @ 11:33:

[...]

hahaha ja en dan vervolgens horen of je niet briefgeld hebt omdat de collectebus te zwaar wordt . Diegene krijgt overigens niks meer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven