Feestje in kroeg: drankjes op eigen kosten??

20-01-2015 18:31 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Al jaren heb ik mijn verjaardag niet gevierd. Maar binnenkort word ik 40 jaar en dat is toch wel reden voor een feestje. Ik zit er over te denken om het te vieren in een kroeg in mijn stad. Op zich niks mis mee natuurlijk; lekker makkelijk voor mij, gezellig sfeertje en als het goed is ben ik niet aan het heen en weer rennen met drankjes en hapjes waardoor ik tijd heb om daadwerkelijk met mijn gasten bij te kletsen en plezier te maken. Ik nodig een kleine 60 man uit, waarvan ik denk dat er dan wel een stuk of 30 zullen komen. So far so good....

Maar ik kan het alleen niet betalen om een soort van open bar te houden die avond. Ik zat eraan te denken om het eerste rondje op mijn kosten te doen en gaandeweg de avond iets van 3 rondes met hapjes ofzo aan te bieden. Wat ik me nu afvraag is of ik dat kan maken?? Ik bedoel: het zal mijn gasten dus wel wat geld kosten op die manier. Ik wil in de uitnodiging aangeven dat ik geen cadeaus hoef, maar daarin ook vermelden dat het eerste rondje op mijn kosten is.

Zouden jullie dit vreemd vinden, als je zo'n uitnodiging krijgt?? En hoe zou ik dat een beetje leuk kunnen formuleren? Of denk je dan: als je het geld niet hebt voor een fatsoenlijk feest, geef dan geen feest??

Ben erg benieuwd naar de meningen en ervaringen!
1 drankje vind ik echt wel "karig".

Wat hier wel gebeurt voor een 30- of 40-jarige verjaardag, is dat je een aantal "bonnen" afkoopt van 't café.

Dan geef je iedereen van je vrienden bij binnenkomst een aantal bonnen, goed voor bijvoorbeeld een drankje of 3 à 5 (type: 1 bon is een biertje of glas wijn, 2 bonnen is zwaar bier of mix-drankje).

De bonnen doen dus dienst als betaalmiddel voor de kassa van de kroeg.

Als blijkt dat er minder volk komt dan verwacht, kan je na een tijdje nog altijd wat extra bonnen ronddelen.

Vanaf dat die 3 à 5 drankjes op zijn, betaalt iedereen voor zichzelf.
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 januari 2015 @ 19:11:

Eén drankje en wat hapjes de man vind ik wel erg treurig. Een vriend van mij gaf toen hij veertig werd ook een kroegfeest, met een flink aantal notoire zuipschuiten onder de feestgangers. Hij hield iedereen vrij tot twaalf uur, en wie er daarna nog meer wilde drinken mocht dat zelf betalen. Dat vond ik wel reëel.Dat vind ik een heel redelijk voorstel. Dat je niet om 5:00 de laatste dronkelappen de kroeg uit rolt nadat ze 15 wiskey hebben gedronken.
Ik heb kinderen die ik normaal gesproken gewoon meeneem naar een feestje van een familielid maar dat wordt lastig in een kroeg. Zou voor mij reden zijn om dan maar niet te komen anders kost het me ook nog eens geld voor een oppas, bovenop de kosten van mijn drankjes...
quote:dwarsmaarnietlazy schreef op 20 januari 2015 @ 19:21:

Ik heb kinderen die ik normaal gesproken gewoon meeneem naar een feestje van een familielid maar dat wordt lastig in een kroeg. Zou voor mij reden zijn om dan maar niet te komen anders kost het me ook nog eens geld voor een oppas, bovenop de kosten van mijn drankjes...Ja vervelend.
.
anoniem_215573 wijzigde dit bericht op 20-01-2015 19:26
Reden: Te late reactie
% gewijzigd
Kun niet beter een feest geven met 15 goede vrienden, iedereen 3-5 drankjes en wat hapjes regelen in de kroeg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Thordis2.0 schreef op 20 januari 2015 @ 19:20:

[...]

Dat vind ik een heel redelijk voorstel. Dat je niet om 5:00 de laatste dronkelappen de kroeg uit rolt nadat ze 15 wiskey hebben gedronken.Nee, het werd 3 uur, en met die whiskey viel het ook wel mee. Wel zijn we na twaalven overgegaan op de Trappist .
Ik lees dit echt met grote verbazing..... Dat je er überhaupt over nadenkt om een (zoals jij het noemt) feest te geven op deze manier bezorgd mij plaatsvervangende schaamte....

Of ben jij de persoon die ervoor heeft gezorgd dat ze in het buitenland de term "going Dutch" gebruiken?
Ik zou dat niet erg vinden. Maar 1 drankje vind ik wel wat karig. Van 9/12 op jouw kosten of 3 bonnen. Wat hapjes een paar keer langs laten komen en het word vast leuk! Ik zou gaan, als je mij uitnodigde. Niet iedereen heeft veel geld of een groot huis.. Zet het wel duidelijk in de uitnodiging!!
Onder studenten is dit niet ongebruikelijk maar ik neem aan dat je geen student bent. Als je niet genoeg geld hebt, geef dan geen feestje of nodig alleen intimi bij je thuis uit.
verba volant, scripta manent.

Ik heb kinderen die ik normaal gesproken gewoon meeneem naar een feestje van een familielid maar dat wordt lastig in een kroeg. Zou voor mij reden zijn om dan maar niet te komen anders kost het me ook nog eens geld voor een oppas, bovenop de kosten van mijn drankjes...En dat vindt iedereen leuk? Persoonlijk zou ik er niet blij mee zijn!
Je gaat mensen natuurlijk niet laten betalen voor jouw verjaardagsfeestje. Wel kun je een tijd stellen (tussen die en die tijd ben je welkom en zijn de drankjes voor mijn rekening). Reken daar wel een uur of 3 voor. Willen mensen dan langer blijven plakken, dan is dat voor hun eigen rekening. Kun je het niet betalen, doe het dan inderdaad thuis of regel iets met een buurthuis o.i.d.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
voor het geld wat het je kost, 1, 2 of drie drankjes in de kroeg, als je zelf de drank en de hapjes koopt dan is het vele malen goedkoper en kan je iedereen zoveel schenken en eten geven als je wil.

Hier kan ik met een slijtertje makkelijk een afspraak maken dat drank wat over is teruggebracht kan worden ( dichte flessen natuurlijk ), zo hoef je ook niet in te schatten of je genoeg hebt.

En ik heb ook weleens bij de snackbar wat flinke schalen borrelhapjes besteld en iemand even laten ophalen, drank en bittergarnituur...dat is toch prima voor een feest?

Jammer dat je de locatie niet heb...zijn er misschien heel goede vrienden of familie die wel een ruim huis hebben en die je lief kan aankijken? Of misschien daarna meenemen nog even voor een etentje.

Een scoutingebouw of kerkzaaltje huren kan ook, maar een huiskamer is wel gezelliger.

Ik heb kinderen die ik normaal gesproken gewoon meeneem naar een feestje van een familielid maar dat wordt lastig in een kroeg. Zou voor mij reden zijn om dan maar niet te komen anders kost het me ook nog eens geld voor een oppas, bovenop de kosten van mijn drankjes...

ik zou mijn kinderen nooit meenemen naar een feest in de avond, of ze hebben al echt de leeftijd ervoor,

en in het geval van die leeftijd dan is er geen oppas meer nodig als het een kroegfeest zou zijn en je dat niet wil voor je kind.
Van een afstuderende kennis kreeg ik ooit per mail een lelijk Powerpointgeval (uitnodiging), namens haarzelf en drie mede afstudeerders. Het feest zou in een kroeg plaatsvinden. Omdat de uitnodiging in het midden liet of je zelf voor je drankjes op zou moeten draaien en er een rinkelend spaarvarken (varken met een gleuf en boogjes die het rinkelen suggereerden) opstond ben ik die avond lekker thuisgebleven. Jouw manier van uitnodigen vind ik dan netter, dus bij jou zou ik in tegenstelling tot bij de kennis de moeite doen om af te zeggen (als je een kennis van me was). Als je een goede vriendin of familielid zou zijn dan zou ik wel even mijn gezicht laten zien. Wat ik trouwens niet snap is waarom ik toch zo vaak lees dat mensen zoveel mensen uitnodigen. Het kan niet anders of daar zitten ál je collega's bij (ook diegenen die je nauwelijks spreekt) en/of vage kennissen. Ik snap dat dus echt niet. Waarom niet de mensen uitnodigen waarmee je echt iets hebt? Dan heb je ook de tijd om iedereen te spreken en kost het je bovendien geen rib (laat staan meerdere ribben en/of andere organen) uit je lijf.

Ik heb kinderen die ik normaal gesproken gewoon meeneem naar een feestje van een familielid maar dat wordt lastig in een kroeg. Zou voor mij reden zijn om dan maar niet te komen anders kost het me ook nog eens geld voor een oppas, bovenop de kosten van mijn drankjes...Als jij een uitnodiging krijgt, neem je sowieso je kinderen mee?

Dit vind ik ook wel heel raar. Wij hebben altijd een oppas voor een avondfeest / verjaardag ; is toch heel anders als je kind(eren) er de hele avond bij hangen.

En als je zo moet gaan tellen... We hadden afgelopen zaterdag een verjaardag, kadootje van ¤17, oppas ¤15, 210 kilometer op en neer is ¤20 brandstof.

On topic: voor iemand die 40 wordt vind ik dit geen leuk idee. Nodig dan minder mensen uit.
quote:girasole3 schreef op 20 januari 2015 @ 19:54:

[...]

Dit vind ik ook wel heel raar. Wij hebben altijd een oppas voor een avondfeest / verjaardag ; is toch heel anders als je kind(eren) er de hele avond bij hangen.

En als je zo moet gaan tellen... We hadden afgelopen zaterdag een verjaardag, kadootje van ¤17, oppas ¤15, 210 kilometer op en neer is ¤20 brandstof.

On topic: voor iemand die 40 wordt vind ik dit geen leuk idee. Nodig dan minder mensen uit.

voor een feestje denk ik zo nooit, maar als man voorstelt 'even naar de bios' dan denk ik toch wel gauw...pff...bioskaartjes, oppas, vervoer en parkeerkosten....

netflixje?

maar dit is offtopic.
quote:bollinger schreef op 20 januari 2015 @ 18:51:

Owh, zie nu dat je maar één rondje drank wil aanbieden en een paar hapjesrondes. Persoonlijk zou ik denken stop die hapjes ergens waar de zon niet schijnt. Yummie, vlammetjes in je reet. Heb je het wel lekker warm als je na afloop dronken van al je zelfgekochte drank naar huis moet fietsen.
@absor: Wij proberen dat soort uitstapjes altijd te plannen als ze op scoutingweekend is; scheelt de oppas 😜a

Afgelopen zaterdag hadden we de verjaardag van een hele lieve vriendin; dan denk ik dus ook niet zo.
quote:Summerdance schreef op 20 januari 2015 @ 18:59:

[...]

Zoveel kennissen heb ik niet eens

En verder ook eens met je post

Ik vier verjaardagen, als ik ze al vier, ook het liefst met mijn eigen cluppieMaar jij werkt voor een dentale slager tandarts toch (of ben ik nou in de war met een andere forummer)? Daar maak je gewoon geen vrienden mee
quote:adorabull schreef op 20 januari 2015 @ 19:16:

[...]

Je nodigt als niet meer thuiswonende volwassene toch niet je hele familie incluis ooms en tantes uit op een verjaardag? Het is geen bruiloft....

wij doen dat wel maar wij hebben een hele goede band met de familie. Mijn vader (49) heeft 7 broers en 4 zusters. Nou plus aanhang, zoons en dochters. Minimaal hebben ze allemaal 3 kinderen. Plus vrienden. Tja..

En dan komen zijn eigen tantes en ooms niet. Dus nee geen bruiloft maar zo zijn de verjaardagen gewoon
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Jeetje, alleen al aan ooms/tantes/neefjes/nichtjes heb je dan al meer dan 60 verjaardagen per jaar.

Eerlijk gezegd zou ik er niet aan moeten denken.
quote:girasole3 schreef op 20 januari 2015 @ 20:44:

Jeetje, alleen al aan ooms/tantes/neefjes/nichtjes heb je dan al meer dan 60 verjaardagen per jaar.

Eerlijk gezegd zou ik er niet aan moeten denken.Haha nee is ook niet altijd leuk haha! Maar vele vieren het met hun kinderen samen want dat scheelt geld
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Je tafels en eettafelstoelen naar boven, de bank tegen de muur schuiven, paar statafels huren ( euro of vijf per stuk, zonder borg ) en er passen best veel mensen in een gemiddelde vinex doorzonwoning.

Zorg voor een gezellige playlist en je hebt ook geen omkijken naar de muziek.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven