Fooi krantenjongen of -meisje
maandag 21 december 2009 om 22:25
quote:floor72 schreef op 21 december 2009 @ 22:23:
[...]
Waarom niet?
Waarom wel?
Ik hou niet van bedelen om geld. Als ik wat wil geven, plak ik wel een envelopje op de brievenbus met een leuke kaart erbij. Fooi moet iets extras zijn, daar moet je niet om vragen vindt ik.
Ik las ook het topic hier op overige over fooi in restaurants i n Amerika. Dat verbaasd me. Ik geef geen fooi, en al helemaal geen 15 procent.
[...]
Waarom niet?
Waarom wel?
Ik hou niet van bedelen om geld. Als ik wat wil geven, plak ik wel een envelopje op de brievenbus met een leuke kaart erbij. Fooi moet iets extras zijn, daar moet je niet om vragen vindt ik.
Ik las ook het topic hier op overige over fooi in restaurants i n Amerika. Dat verbaasd me. Ik geef geen fooi, en al helemaal geen 15 procent.

maandag 21 december 2009 om 22:32
quote:ikwilafvallen schreef op 21 december 2009 @ 22:25:
[...]
Waarom wel?
Het hoeft ook niet. Je bent niks verplicht.
Ik vind het prettig om het wel te doen en ik gun het ze van harte. That's it.
[...]
Waarom wel?
Het hoeft ook niet. Je bent niks verplicht.
Ik vind het prettig om het wel te doen en ik gun het ze van harte. That's it.
maandag 21 december 2009 om 22:34
Goh ik heb erg lang geleden ook eens jaren lang een krantenwijkkie gehad. Dat was toen hard werken voor je beetje geld. Ik spaarde voor een nieuwe fiets die ik nooit heb gehad. Jeugdtrauma ten top. Mijn pa was slim en kwam met een afschuwelijke tweedehandse aanzetten die hij vast ergens had gekregen. Ik ben zo kwaad geworden dat ik die hele krantenwijk meteen aan de wilgen heb gehangen. En tegenwoordig verdienen ze er best goed mee. Wij belden altijd aan vroeger en kregen dan een fooi. Dat kon best oplopen. Maar we moesten het wel meteen afgeven. Voor de fiets natuurlijk. Ik vond altijd wel een kaartje in de bus, maar had geen flauw idee wat ik ermee moest. Nooit gehoord dat je iets aan de deur moet hangen. Trouwens ik ben helemaal niet blij met de krantenjongen. Hij pleurt steeds zijn fietsband tegen een hoek van mijn witte muur omdat hij niet van zijn fiets wil stappen en dat rubber is er bijna niet vanaf te krijgen.
maandag 21 december 2009 om 22:37
quote:Reverie schreef op 21 december 2009 @ 21:28:
[...]
Mijn ouders hadden van de week een folderbezorger aan de deur met zijn zusje die zei: en ik? Gaf mijn vader nog een euro extra ook.
En ik?! Hahaha, dat is dus echt bedelen om geld. Die kreeg van mij helemaal NIKS.Ja, een trap na bij wijze van spreken.
Floor72, iedereen moet inderdaad doen waar hij zichzelf prettig bij voelt.
[...]
Mijn ouders hadden van de week een folderbezorger aan de deur met zijn zusje die zei: en ik? Gaf mijn vader nog een euro extra ook.
En ik?! Hahaha, dat is dus echt bedelen om geld. Die kreeg van mij helemaal NIKS.Ja, een trap na bij wijze van spreken.
maandag 21 december 2009 om 22:37
quote:Reverie schreef op 21 december 2009 @ 21:28:
[...]
[...]

maandag 21 december 2009 om 22:40
Halloween lees ik maar even als Sint Maarten.
Twee jaar geleden kregen we ineens vijf krantjes/folderbezorgers aan de deur, én de bezorger van het Reformatorisch Dagblad. Ik wist niet eens dat die krant bestond.
Schluss met de fooien, vanaf dat moment.
Vorig jaar begonnen we met het uitdelen van overgebleven Sintmaarten-lollies, en wat bleek, er kwam geen tweede, derde, vierde beller. De eerste vertelt gewoon aan vriendjes/vriendinnetjes waar centjes te halen zijn. Lollies zijn de moeite blijkbaar niet waard.
Twee jaar geleden kregen we ineens vijf krantjes/folderbezorgers aan de deur, én de bezorger van het Reformatorisch Dagblad. Ik wist niet eens dat die krant bestond.
Schluss met de fooien, vanaf dat moment.
Vorig jaar begonnen we met het uitdelen van overgebleven Sintmaarten-lollies, en wat bleek, er kwam geen tweede, derde, vierde beller. De eerste vertelt gewoon aan vriendjes/vriendinnetjes waar centjes te halen zijn. Lollies zijn de moeite blijkbaar niet waard.
maandag 21 december 2009 om 22:42
quote:ikwilafvallen schreef op 21 december 2009 @ 22:37:
[...]
Floor72, iedereen moet inderdaad doen waar hij zichzelf prettig bij voelt.Ik geloof dat ik me terug ga trekken uit deze discussie voordat ik hele nare dingen ga zeggen.
[...]
Floor72, iedereen moet inderdaad doen waar hij zichzelf prettig bij voelt.Ik geloof dat ik me terug ga trekken uit deze discussie voordat ik hele nare dingen ga zeggen.

maandag 21 december 2009 om 22:42
Ik hou niet van bedelen om geld, ik hou niet van bedelen om snoep (St. Maarten), ik hou niet van bedelen at all. Probleem is dat ik het nooit zie als bedelen, meer als een gebruik, een gebruik waar ik zelf eerder vrolijk dan treurig van wordt, en daarom doe ik eraan mee.
Eerlijk gezegd trek ik de beurs altijd als iemand voor de deur staat, kinderpostzegels, sponsorlopen, grote club acties, heitje voor karweitje (wanneer het echt kindertjes zijn die wat willen doen), collectes, andere goede doelen. Ik doe alleen niet mee aan commerciele deurverkoop, no way.
Voor kinderen vind ik het gewoon leuk dat ze actief buiten iets doen en wil ze graag aanmoedigen in van alles en bij volwassenen geef ik al gewoon omdat ik het goed vind dat die mensen hun nek uitsteken, meer nog dan voor het goede doel zelf eigenlijk.
Eerlijk gezegd trek ik de beurs altijd als iemand voor de deur staat, kinderpostzegels, sponsorlopen, grote club acties, heitje voor karweitje (wanneer het echt kindertjes zijn die wat willen doen), collectes, andere goede doelen. Ik doe alleen niet mee aan commerciele deurverkoop, no way.
Voor kinderen vind ik het gewoon leuk dat ze actief buiten iets doen en wil ze graag aanmoedigen in van alles en bij volwassenen geef ik al gewoon omdat ik het goed vind dat die mensen hun nek uitsteken, meer nog dan voor het goede doel zelf eigenlijk.

maandag 21 december 2009 om 22:43
Deze avond werd er gebeld, Erwt doet open, en ja....een krantenjochie. Erwt trekt gul haar portemonnee, en treft daar nog een schamele 65 eurocent aan losgeld.... "Dat is alles wat ik nog heb" zei Erwt met het schaamrood op haar kaken. 't jochie zei aandoenlijk: "dat geeft niet hoor mevrouw"
Maar normaal gesproken geven we een paar euro......
Maar normaal gesproken geven we een paar euro......

maandag 21 december 2009 om 22:45
maandag 21 december 2009 om 22:45
quote:floor72 schreef op 21 december 2009 @ 22:42:
[...]
Ik geloof dat ik me terug ga trekken uit deze discussie voordat ik hele nare dingen ga zeggen.
Hoezodan? Iedereen doet het op zijn eigen manier toch? Dat jij wel fooi geeft is goed maar als ik dat niet wil moet dat ook goed zijn. Die trap na is bij wijze van spreken he.
[...]
Ik geloof dat ik me terug ga trekken uit deze discussie voordat ik hele nare dingen ga zeggen.
Hoezodan? Iedereen doet het op zijn eigen manier toch? Dat jij wel fooi geeft is goed maar als ik dat niet wil moet dat ook goed zijn. Die trap na is bij wijze van spreken he.

maandag 21 december 2009 om 22:48
Toen ik nog een Moppetoetje was en braaf de Volkskrant en Trouw bezorgde kreeg ik nooit fooi of "aanbelkaartjes-van-de-baas". Ik geloof niet dat ik veel fooi zou hebben gekregen om half zes 's morgens.
Eén keer kreeg ik wel een VVV-bon van 10 gulden, omdat die ouders vonden dat ik altijd zo lief met hun peuter door de brievenbus heen babbelde.
Eén keer kreeg ik wel een VVV-bon van 10 gulden, omdat die ouders vonden dat ik altijd zo lief met hun peuter door de brievenbus heen babbelde.
maandag 21 december 2009 om 22:51
quote:ikwilafvallen schreef op 21 december 2009 @ 22:45:
[...]
Ook al is het een 'bijwijzevanspreken' uitspraak. Ik vind het een hele nare uitspraak.
[...]
Ook al is het een 'bijwijzevanspreken' uitspraak. Ik vind het een hele nare uitspraak.
maandag 21 december 2009 om 22:55
quote:Xander68 schreef op 21 december 2009 @ 22:43:
Deze avond werd er gebeld, Erwt doet open, en ja....een krantenjochie. Erwt trekt gul haar portemonnee, en treft daar nog een schamele 65 eurocent aan losgeld.... "Dat is alles wat ik nog heb" zei Erwt met het schaamrood op haar kaken. 't jochie zei aandoenlijk: "dat geeft niet hoor mevrouw"
Maar normaal gesproken geven we een paar euro......lief! hij kreeg toch wat? dus daarom
Maar normaal gesproken geven we een paar euro......lief! hij kreeg toch wat? dus daarom
maandag 21 december 2009 om 22:56
Mijn zoon van 14 heeft een folderwijk van zo'n 300 adressen. De folders zitten in plastic en vaak is het een behoorlijk dik pakket. Aangezien zijn bezorgwijk een andere wijk is dan waar we wonen, moet hij meerdere keren heen en weer fietsen om nieuwe pakketjes op te halen. Al met al is hij zo'n 4 uur bezig en krijgt hij daar zo ongeveer tussen de 7 en 10 euro voor (hangt af van het aantal folders). Per uur is het dus niet zo veel. Geeft niet, hij vult op deze manier zijn zakgeld aan en hij wordt er niet slechter van, maar die ene keer per jaar met die kaartjes lopen is een welkome aanvulling op het lage uurloon. Natuurlijk is niemand verplicht om iets te geven, ik kies er voor om gewoon iedereen die aan de deur komt 50 cent te geven. Kost mij niet veel en als iedereen dat doet, halen ze toch een leuk extraatje op. Toen ik nog een dagblad had (wegens de bezuinigingen in huize anomiempie de deur uit gedaan) gaf ik die 5 euro. Ik heb wel bewondering voor degenen die elke dag zo vroeg, in weer en wind, met de krant lopen. En ik vind het niets met bedelen te maken hebben, maar ja, dat is mijn mening.
maandag 21 december 2009 om 22:56
maandag 21 december 2009 om 23:04
De krantenjongen krijgt hier wel altijd wat maar de folder/regionaal dagblad bezorgers niet. Gewoon omdat de krantenjongen altijd voor 6 uur de krant in de bus gooit en die folder/regionaal dagblad bezorgers regelmatig dubbele folders in de bus gooien of het ook echt 2 dagen voor de deur staat bij die mensen voordat zoon/dochter ze besluit rond te brengen.
Deze week werd er ook aangebeld door zo'n jongen. M'n moeder staat op en loopt naar de deur. Was ie al weg! Moeder doet de deur dicht en nog geen minuut later word er weer gebeld en meteen een paar keer achter elkaar omdat de deur niet snel genoeg open gaat.. Die kon z'n fooi dus mooi vergeten als we wel iets hadden gegeven.
Deze week werd er ook aangebeld door zo'n jongen. M'n moeder staat op en loopt naar de deur. Was ie al weg! Moeder doet de deur dicht en nog geen minuut later word er weer gebeld en meteen een paar keer achter elkaar omdat de deur niet snel genoeg open gaat.. Die kon z'n fooi dus mooi vergeten als we wel iets hadden gegeven.