Gazelle Esprit, van elektrisch naar gewoon

12-08-2025 14:46 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na 8 jaar elektrisch te hebben gefietst ben ik overgestapt naar een gewone fiets vanwege medische redenen.

Nu heb ik bovenstaande fiets gekocht en bij het proeffietsen was ik zeer tevreden. Maar nu ik er wat langere tijd op zit valt me op hoe vreselijk zwaar de fiets trapt. Ben al terug geweest naar de winkel, maar nee er is niks aan. Waarschijnlijk ben ik het niet meer gewend om op een gewone fiets te zitten.

Heeft iemand deze fiets en is het herkenbaar? Of heb ik gewoon een dramatisch slechte conditie O_O
Ik neem aan dat er gewoon versnellingen op zitten?
Fietst het in zijn 1 of 2 dan ook zo zwaar? En als je iemand anders er even op laat fietsen. Het kan natuurlijk inderdaad gewoon weer een kwestie van wennen zijn.
Er zitten 7 versnellingen op en ik vind alles zwaar trappen , ik ga straks mijn man eens laten testen.

En het valt heel vies tegen na 8 jaar elektrisch , ongelooflijk wat dat met je conditie doet :-o
Ook al gebruikte je de ondersteuning minimaal. Die was er wel en je zult het nu helemaal zelf moeten doen, dus ja ik denk dat het een kwestie van conditie opbouwen is.

Ik fiets zonder ondersteuning, als ik een enkele keer op een electrische fiets fiets, voel ik inderdaad, dat al staat de fiets in de lichtste ondersteuning je veel minder inspanning hoef te verrichten.
Jeusnbdhdudh schreef:
12-08-2025 15:00
En het valt heel vies tegen na 8 jaar elektrisch , ongelooflijk wat dat met je conditie doet :-o
Dit klopt, van elektrisch fietsen is niet perse goed voor je conditie. Gewoon fietsen kost veel meer inspanning en spierkracht. Dat moet je nu dus weer opbouwen. Sterkte.
Banden altijd heel hard oppompen doe ik altijd, Maakt veel uit.
Op dit moment heb ik een (niet-elektrische) stadfiets van een Nederlands merk (Aldo), die tijdens de proefrit prima beviel, maar ik heb dezelfde ervaring als jij; in de praktijk trapt hij veel te zwaar. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een andere (stads)fiets, die lichter fietst. Pas geleden een proefritje gemaakt op een Gazelle Esprit, maar ik vond 'm nog steeds te zwaar fietsen. Ook al eens een Giant Attend van een vriendin geprobeerd maar hetzelfde probleem. Ik vind het nog een hele opgave om een stadfiets te vinden die toch licht fietst, dus het hoeft niet per se aan je conditie te liggen.
Nothing happens for a reason
Buster schreef:
12-08-2025 15:25
Banden altijd heel hard oppompen doe ik altijd, Maakt veel uit.
De fiets is 2 weken oud en de banden zijn maximaal opgepompt

Vóór mijn elektrische fiets had ik een oma fiets, dus zwaar trappen was ik wel gewend, met een kind achterop , allemaal geen probleem.
Nou ik ga er maar vanuit dat het aan mijn conditie ligt. Echt bizar hoe snel dat achteruit gaat. En mijn buurvrouw maar opscheppen dat ze weer 15 kilometer gefietst heeft ( elektrisch ) . Ja duhhhh
Jeusnbdhdudh schreef:
12-08-2025 15:00

Weinig tot niets dus... Tuurlijk, als het medisch gezien niet anders kan, is fietsen op een e-bike altijd beter dan helemaal niet fietsen. Maar de beste keuze voor je conditie is een gewone fiets, liefst dan ook nog zonder versnellingen. Blijf je ook heerlijk slank bij als je dagelijks wat leuke km's maakt.
Ik fiets al jaren op een (niet elektische en inmiddels wat oudere) Gazelle Orange. Pas geleden van de autogarage een Gazelle Esprit mee gehad als leenfiets. Fietste hetzelfde als mijn eigen fiets.
Denk dat het een kwestie van wennen is.
Juist vanwege medische redenen (reuma) ben ik altijd niet elektrisch blijven fietsen. Kost meer kracht dus je lichaam wordt veel meer aan het werk gezet.
Jeusnbdhdudh schreef:
12-08-2025 15:36
De fiets is 2 weken oud en de banden zijn maximaal opgepompt

Vóór mijn elektrische fiets had ik een oma fiets, dus zwaar trappen was ik wel gewend, met een kind achterop , allemaal geen probleem.
Nou ik ga er maar vanuit dat het aan mijn conditie ligt. Echt bizar hoe snel
dat achteruit gaat. En mijn buurvrouw maar opscheppen dat ze weer 15 kilometer gefietst heeft ( elektrisch ) . Ja duhhhh

Je hebt 8 jaar electrisch gefietst. Dat is best een hele tijd😄
Ja ik heb atrose in mijn knieën vandaar nu de gewone fiets voor spierkracht op te bouwen.

8 jaar is inderdaad best lang hè 😂
Het gewicht van de fiets en of je versnellingen alleen achter of achter en voor hebt, maakt ook verschil.
Ik ben overgestapt van een fiets met 3x7 versnellingen met een ketting naar een fiets met 1x8 versnellingen en een riem. Ik moest ook wennen aan iets zwaarder (maar veel soepeler) fietsen. We wonen wel in een heuvelachtig gebied.
Ik vind Gazelles altijd wel zwaar fietsen, ik koop liever een ander merk. Maar het grootste verschil zal hem toch wel in elektrisch zitten. Dan hoef je echt bijna niets meer te doen.
Wombat schreef:
12-08-2025 16:10
Ik vind Gazelles altijd wel zwaar fietsen, ik koop liever een ander merk. Maar het grootste verschil zal hem toch wel in elektrisch zitten. Dan hoef je echt bijna niets meer te doen.
Ik heb een Gazelle Van Stael en die is zo licht als een veertje en fietst ook heel licht. Heerlijke toerfiets met dunne (race) fietsbanden. Mijn andere fiets is een citybike voor oa. de boodschappen en is geen Gazelle maar ook van een bekend merk en heeft dikkere banden en die fietst log en zwaarder.
Mijn conclusie is dat het aan de dikte van de banden ligt (naast de versnellingen).
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Henk-und-Roelie schreef:
12-08-2025 16:40
Ik heb een Gazelle Van Stael en die is zo licht als een veertje en fietst ook heel licht. Heerlijke toerfiets met dunne (race) fietsbanden. Mijn andere fiets is een citybike voor oa. de boodschappen en is geen Gazelle maar ook van een bekend merk en heeft dikkere banden en die fietst log en zwaarder.
Mijn conclusie is dat het aan de dikte van de banden ligt (naast de versnellingen).
Dat speelt zeker een rol!
Toch vind ik het opvallend dat als je twee fietsen van vergelijkbaar model vergelijkt, de Gazelle dan zwaarder fietst.

Er zijn vast uitzonderingen, ik heb niet op elke Gazelle gezeten die er bestaat. En misschien zijn ze inmiddels beter dan de laatste keer dat ik het uitprobeerde, een jaar of 8 geleden.
Ik fiets zelf elektrisch maar in de snelheid pak ik wel eens de niet-elektrische fiets van een van mijn zoons. Loeizwaar idd, terwijl zij zeggen dat ze juist zo lekker licht fietsen. Ik ga er van uit dat het dus aan de conditie ligt.
Er zijn een paar factoren die uitmaken: zoals het gewicht van de fiets zelf, de dikte van de banden, de spanning in de banden, hoeveel vering een fiets heeft (meer vering is meer comfort, maar geeft ook meer energieverlies bij het trappen) en heel belangrijk is of de fiets goed staat afgesteld voor jouw beenlengte. Als je op het zadel zit dan moet je je been volledig kunnen strekken als je je hak op het pedaal zet als dat helemaal naar onder is. Je zou dan ook met je voorvoet de grond moeten kunnen raken als je stopt met fietsen (zodat je veilig af kunt stappen). Als je je been niet volledig kunt strekken dan voelt het fietsen veel zwaarder aan. Dus dat zou ik ook even checken.

Als alle versnellingen zwaar voelen dan denk ik zelf namelijk eerder dat de fiets niet goed afgesteld is, want de eerste versnellingen zouden heel licht moeten voelen.
De fietst is helemaal naar mijn lichaam aangepast , heb hem bij een erkende speciaalzaken gehaald.

Toen ik terug ging heb ik gezegd dat als ik aan mijn voorwiel draai het rad snel stopt. Maar dat was normaal voor dat type. Hij liet het me zien in de winkel, alle fietsen deden dat van dat merk. Ook omdat het licht geïntegreerd was daarom ging het wat stroever draaien. Hij heeft er zelf op gefietst , alle versnellingen getest.

Ik moet gewoon meer gaan fietsen dat is duidelijk, ik ben niks meer gewend blijkbaar.
Volgens mij kun je fietsconditie best snel weer opbouwen, dus daar moet je dan mee aan de slag. Elke dag een stukje fietsen, lukt dat? Je zou jezelf ook een uitdaging kunnen geven, elke dag wat verder of langer of elke dag dezelfde afstand wat sneller?
Ik heb een aantal jaar een Gazelle Esprit gehad. Zelf vond ik de Esprit niet zwaar rijden. Ik kwam toen wel van een zwaardere fiets, een Cortina Transport fiets. In vergelijking met die fiets was de Esprit voor mij echt een lichte fiets.

De fiets is mijn enige vervoermiddel, dus ik fiets veel. Ik denk dan ook een goede fietsconditie te hebben :-). Recent heb ik de Esprit ingeruild voor een Batavus Fonk met 7 versnellingen. De Esprit en de Fonk zijn vergelijkbare stadsfietsen. Zelf vind ik de Fonk (nog) lichter fietsen dan de Esprit.
Het goede nieuws is dat je fietsconditie ook snel weer kan opbouwen. Ik doe 2x per week 10 minuten op de hometrainer in de sportschool als onderdeel van mijn warming up. Na een paar maanden ging ik op mijn normale fiets ineens als de brandweer. Natuurlijk wel steeds een zwaardere stand kiezen ;-)
aikidoka schreef:
12-08-2025 17:42
Volgens mij kun je fietsconditie best snel weer opbouwen, dus daar moet je dan mee aan de slag. Elke dag een stukje fietsen, lukt dat? Je zou jezelf ook een uitdaging kunnen geven, elke dag wat verder of langer of elke dag dezelfde afstand wat sneller?
Is dat is mijn plan, ik mag mijn knie nog niet teveel belasten, maar er moet wel een opbouw in zitten, dus dat ga ik zeker doen.
PinkUnicorn schreef:
12-08-2025 17:44
Ik heb een aantal jaar een Gazelle Esprit gehad. Zelf vond ik de Esprit niet zwaar rijden. Ik kwam toen wel van een zwaardere fiets, een Cortina Transport fiets. In vergelijking met die fiets was de Esprit voor mij echt een lichte fiets.

De fiets is mijn enige vervoermiddel, dus ik fiets veel. Ik denk dan ook een goede fietsconditie te hebben :-). Recent heb ik de Esprit ingeruild voor een Batavus Fonk met 7 versnellingen. De Esprit en de Fonk zijn vergelijkbare stadsfietsen. Zelf vind ik de Fonk (nog) lichter fietsen dan de Esprit.
Ik had vóór mijn elektrische fiets ook een cortina transport, maar dat ging als een tierelier
Dutchgirly schreef:
12-08-2025 18:01
Het goede nieuws is dat je fietsconditie ook snel weer kan opbouwen. Ik doe 2x per week 10 minuten op de hometrainer in de sportschool als onderdeel van mijn warming up. Na een paar maanden ging ik op mijn normale fiets ineens als de brandweer. Natuurlijk wel steeds een zwaardere stand kiezen ;-)
Dat is eigenlijk wel een idee, ik kom ook bij de fysio, misschien dat ik bij hij op de hometrainer mag.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven