gedicht voor schoonmoeder

16-12-2011 11:54 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een gedicht voor mijn schoonmoeder. Ik heb al heel wat gegoogled maar ik kom alleen op gedichten voor overleden schoonmoeders en die van mij leeft gelukkig nog ( heel lang hoop ik)

Wie kent een mooi gedicht voor mij? Zelf iets schrijven is niet echt een succes.. Ik kom niet verder dan suffe sint rijmpjes
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Waarom krijgt je schoonmoeder een gedicht? Nogal een ongebruikelijk cadeau...

Vertel eens wat over haar... Er zijn hier heel veel goede dichters misschien kunnen we er samen wat moois van maken?!
Oh ja, das misschien wel even goed om uit te leggen..

Ze krijgt geen gedicht alleen..

We hebben een tijdje terug wat strubbelingen gehad. Ze is een vrouw die het leven soms erg donker ziet en door veel dingen al getriggerd kan worden in stress omdat ze bang is mensen te kwetsen of pijn te doen. Vaak met dingen waarvan wij als kinderen zeggen, dit moet je gewoon kunnen zeggen tegen ons..

Na die strubbelingen ( hebben we uitgesproken want ze is me te dierbaar)gaan we weer heel goed met elkaar om en een paar weken geleden gaf ze me ineens een boekje met allemaal spreuken en gedichten die ze de afgelopen jaren had verzameld vanuit de krant, bladen etc etc..

Mijn man zei toen; dat ze je dit geeft in te lezen is een teken dat ze je heel erg waardeert om wie je bent want ik mag en mocht nooit aan dat boekje komen danwel erin kijken. Dat was prive.

Dat boekje is vol en het staat idd vol met mooie spreuken, teksten en gedichten. Dingen die haar maar ook mij raken.

Voor de kerst wil ik haar dus een paperblank geven waarin ze verder kan gaan met het verzamelen met deze voor haar bijzondere dingen, maar het lijkt me zo leuk om op de eerste bladzijde een gedichtje te schrijven van mij naar haar.. Iets dat aangeeft hoe belangrijk ze voor mij en mijn gezin is..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wat mooi dat jullie het op deze manier hebben bijgelegd en ze je zo toe laat in haar leven. En ook heel bijzonder wat voor een cadeau je haar wil geven!

*nu nog een gedicht bedenken*
Wat lief!

Zie je haar een beetje als een eigen moeder, of dat niet?

Anders kun je ook in die richting een gedicht zoeken.

Of over vriendschap.
Staat hier iets tussen?
Bijvoorbeeld over vriendschap, kun je dus een ander woord voor zetten:

Vriendschap

dat is geven

zonder nemen

Vriendschap

is helpen

waar het kan

Vriendschap

is meer dan

woorden zeggen

Vriendschap

is een beetje

houden van
Ik zie haar meer als een moeder dan mijn eigen moeder! Zo bijzonder is ze voor me! mijn schoonvader net zo trouwens hoor!!!
Op die gedichten pagina heb ik al gekeken maar dat is het allemaal net niet.

Het gedichtje over vriendschap vind ik mooi maar dekt niet de lading zeg maar... Lastig he?
Bedankt...

Voor wie je bent

Voor alles wat je doet

Altijd recht uit het hart

Nooit omdat het moet
Ohw helene, die is prachtig!!!!!

Die schrijf ik vast even op! Dank!
Beetje zoetsappig resultaat maar ik zelf een poging gedaan tot rijmelarij Misschien is het wat, misschien troep. Ik ben dan ook geen poeet.

Lieve schoonmamma,

Zo donker als je leven soms ziet, in jou voel ik licht in welk ik badend geniet. Zo blij en trots met mijn schoonmamma, slechts pijn voelend om haar eigen verdriet. Ik hou van je wat nooit zal stillen. Allesomvattend en totaal heb ik je lief, ook de grillen. Twijfel maar niet, laat alle vrees varen. We zitten voor altijd aan elkaar vast, hoop je kleinkinderen te baren.

Je wijsheid en vertrouwen, voel verlicht en vereert. Vertrouwend wat zelfs zoonlief niet mocht aanschouwen zeg ik dit wat ik zweer. Ik heb de hoofdprijs, jij bent het bewijs. Geweldige zoon samen met jou, allebei van mij. Ik voel me zo geprijst, voelde me zelden zo vrij.

Schoonmamma, klinkt ergens wat koud. Je voelt meer als een mamma zo vertrouwd. Als we vechten, maak je maar niet druk. Vervelend als we kunnen zijn, de band kan toch niet stuk. Mamma, van wie ik zoveel hou, bedankt ook voor je zoon op wie ik zoveel bouw. Dit hele gedicht voelt bijna onwaardig, onbeschrijflijk gevoel, ontoereikend vertalend vaardig.

Het volstaat als ik fractie duidelijk heb gemaakt. Zo geweldig mooi heb je me geraakt. Mijn liefde voor jou is zonder vragen, hopend in dit gedicht te laten dragen. Ik hou van je!
Grunny, ik vind je poging echt heel erg lief. Maar idd het is me iets té...
LOL ja, twijfelde of ik het moest posten. Niet bepaald Hall Mark materiaal
Toon Hermans heeft een aantal korte versjes geschreven. Heel eenvoudig, maar herkenbaar voor de generatie van onze ouders. Misschien is dat een idee? Een paar voorbeelden:

Pennen

Pennen kunnen op papier

schreeuwen, vloeken, ketteren.

Kunnen ook met veel bravoure

schallen en trompetteren.

Maar ze kunnen ook heel zacht,

een stil verdriet genezen.

Met woorden die je nu en dan

nóg es een keer wilt lezen.

Vandaag

Vandaag is de dag,

hij komt maar één keer,

morgen dan is het

vandaag al niet meer.

Niet zeuren, geniet

van het leven, het mag,

maar doe het vandaag,

want vandaag is de dag.

Hier nog een linkje naar een lange, lange lijst met zijn songteksten. Misschien kun je uit van van zijn liedjes een stukje tekst gebruiken?

Songteksten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven