Gewetensvraag dementerende

02-10-2016 20:40 84 berichten
Een naast familielid van mij is dementerend en verblijft op een gesloten afdeling. Op deze afdeling mag niet gerookt worden maar in de binnentuin wel.

Mijn familielid heeft zelf jarenlang gerookt, is ruim 20 jaar geleden gestopt en veranderd in een een heuse anti-roker. Ik rook en kreeg dan ook geregeld opmerkingen in de zin van "Rook je nou nog steeds?" "wanneer ga je nou eens stoppen?" etc, etc. Volkomen terecht natuurlijk, ook al was het weleens vervelend.

Kortgeleden was ik op bezoek en met het mooie weer zaten we buiten. Ik rookte een sigaretje en familielid vroeg mij, tot mijn stomme verbazing, om een sigaret. Heeft dit herhaaldelijk gevraagd. Ik heb het genegeerd en geprobeerd het onderwerp te negeren. Ik weet dat deze vraag waarschijnlijk komt doordat familielid terug in de tijd gaat. Ik heb dus geen sigaret gegeven, de blik die ik kreeg vond ik heel erg moeilijk. Zo niet begrijpend. Uiteindelijk hebben we een spelletje gedaan (voor zover mogelijk dan) en het onderwerp verdween naar de achtergrond.

Ik heb me in elk geval voorgenomen om niet meer te roken in bijzijn van familielid om dit in de toekomst te voorkomen. Toch zit het me niet lekker. Heb ik goed gehandeld of niet? In mijn omgeving zeggen meerdere mensen dat zo'n sigaretje niet zoveel kwaad had gekunt en dat familielid nu eenmaal niet meer de persoon is van voor de dementie. Terwijl ik juist dacht respect te hebben voor de standpunten van de nog gezonde persoon.

Wat zouden jullie gedaan hebben in mijn plaats?

ps. Sorry voor het de vage bewoording, ik wil in deze niet te herkenbaar zijn.
Ik vind dat je juist gehandeld hebt. Als je hem nu sigaretten gaat geven raakt hij zo weer verslaafd aan nicotine. Inderdaad niet meer roken in zijn bijzijn en als de vraag toch komt afleiden met wat anders.
Die persoon is zo dement dat hij op een gesloten afdeling woont. Dan gaat het er voor mij om dat die persoon op dat moment het fijn heeft en het volgende moment zien we dan wel weer. Ik had hem dus een sigaret gegeven.
Waarschijnlijk zou ik hetzelfde hebben gedaan. Door iemand die al zo lang niet meer rookt een sigaret te geven met alle lichamelijke reacties (kuchen, hoesten) die dan kunnen plaatsvinden... Denk dat dit alleen maar voor meer verwarring en angst had gezorgd in deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
Op zich snap ik je standpunt, maar bij iemand die zo ziek is, lijkt me een sigaretje niet meer zo uitmaken. Mag het wel van de verpleging?
Later is nu
en van af en toe 1 sigaretje is hij/zij niet gelijk weer lichamelijk verslaafd, toch?
Later is nu
Moeilijk. Ik had het waarschijnlijk wel gedaan; maar alleen éénmalig in de hoop dat ze er misselijk/beroerd van wordt. Wat heeft zo'n iemand verder nog? Zit je in een inrichting, is alles je afgenomen incl je mentale gezondheid, mag je niet eens een sigaretje. Maar aan de andere kant; dadelijk heeft die persoon er ook weer een verslaving bij of steekt ze zichzelf binnen per ongeluk in brand ofzo doordat ze in bed probeert te roken. Moeilijk!
quote:SarahMary schreef op 02 oktober 2016 @ 20:45:

Moeilijk. Ik had het waarschijnlijk wel gedaan; maar alleen éénmalig in de hoop dat ze er misselijk/beroerd van wordt. Wat heeft zo'n iemand verder nog? Zit je in een inrichting, is alles je afgenomen incl je mentale gezondheid, mag je niet eens een sigaretje. Maar aan de andere kant; dadelijk heeft die persoon er ook weer een verslaving bij of steekt ze zichzelf binnen per ongeluk in brand ofzo doordat ze in bed probeert te roken. Moeilijk!

In de hoop dat iemand misselijk wordt? Hoezo? Zodat hij de volgende keer niet meer om een sigaret vraagt? Je weet wat dement is he.

Edit: dementerenden beheren over het algemeen niet meer zelf hun rookwaar. Dus zomaar in bed roken zit er niet in. Het is niet eens mogelijk om zelf rookwaar aan te schaffen meestal.

De rokende cliënten die ik gehad heb, kregen sigaretten aangeleverd door familie en de verzorging gaf dat op gezette tijden.

En voordat dat zielig wordt gevonden : geef een demente rookverslaafde een pakje sigaretten en ze zijn in 10 minuten op. Ze weten geen maat meer te houden dus anderen moeten het reguleren.
Vind het een goede keuze geweest. Stel dat de nicotinedrang na dat sigaretje weer zou komen opzetten, dat lijkt me heel verwarrend voor een dementerend persoon, vooral omdat diegene anti-rook is geworden en de plotselinge drang naar een sigaret niet kan plaatsen.
Ik denk dat je goed hebt gehandeld, want toen ze nog helder kon nadenken wilde ze niet roken. Verstandige keuze inderdaad om in het vervolg niet meer te roken in haar bijzijn.
Ik rook niet, denk dat het goed is dat je het niet gedaan hebt. Ik denk dat de smaak ook na zoveel jaar heel wat doet. En dan na jouw bezoek ben jij er niet en zijn er geen sigaretten en dat levert misschien veel stress op.
Die nog gezonde persoon is er niet meer, diens standpunten dus ook niet meer. Ik had wel een sigaret gegeven. Al was het alleen maar om verwarring (die niet-begrijpende blik) te voorkomen.
Ik had het gegeven. Die mensen leven alleen nog in dat moment, dus dan dat moment even genieten samen. Ik rook niet, dus had die vraag niet direct gekregen.
Mijn moeder is dement en rookt. Haar geef ik altijd een sigaret, ze wordt er veel vrolijker van en praat dan meer. Zonder sigaret is ze erg chagerijnig en blijft ze maar lopen. Maar mijn moeder rookt nog dagelijks met de verpleging ( op haar gesloten afdeling heb je 2 binnentuinen waar gerookt mag worden en een rookhok).

Als ik jou was had ik die sigaret gewoon gegeven. Ze is dement en leeft in het moment en om dat te weigeren vind ik erg egoïstisch. Zeker als je dat zegt terwijl je zelf rookt.
quote:Lovely1987 schreef op 02 oktober 2016 @ 20:55:

Mijn moeder is dement en rookt. Haar geef ik altijd een sigaret, ze wordt er veel vrolijker van en praat dan meer. Zonder sigaret is ze erg chagerijnig en blijft ze maar lopen. Maar mijn moeder rookt nog dagelijks met de verpleging ( op haar gesloten afdeling heb je 2 binnentuinen waar gerookt mag worden en een rookhok).

Als ik jou was had ik die sigaret gewoon gegeven. Ze is dement en leeft in het moment en om dat te weigeren vind ik erg egoïstisch. Zeker als je dat zegt terwijl je zelf rookt.Maar jouw moeder is ook nooit gestopt? Stel je voor, je bent al in de war, je denkt bepaalde dingen te weten of kunnen en door zoiets simpels als het proberen roken van een sigaret komt er weer een verwarring bij. Het lichaam is na twintig jaar geen sigaret meer gewend.
quote:SarahMary schreef op 02 oktober 2016 @ 20:45:

Moeilijk. Ik had het waarschijnlijk wel gedaan; maar alleen éénmalig in de hoop dat ze er misselijk/beroerd van wordt. Wat heeft zo'n iemand verder nog? Zit je in een inrichting, is alles je afgenomen incl je mentale gezondheid, mag je niet eens een sigaretje. Maar aan de andere kant; dadelijk heeft die persoon er ook weer een verslaving bij of steekt ze zichzelf binnen per ongeluk in brand ofzo doordat ze in bed probeert te roken. Moeilijk!wat een ongelofelijk zieke opmerking zeg. Denk je nou serieus dat een dement persoon nog na 5 minuten weet dat hij beroerd is geworden van een sigaret? En ze zit op een gesloten afdeling, dan heb je zelf geen sigaretten of een aansteker hoor.
quote:lemoos2 schreef op 02 oktober 2016 @ 20:58:

[...]

Maar jouw moeder is ook nooit gestopt? Stel je voor, je bent al in de war, je denkt bepaalde dingen te weten of kunnen en door zoiets simpels als het proberen roken van een sigaret komt er weer een verwarring bij. Het lichaam is na twintig jaar geen sigaret meer gewend.klopt mijn moeder is nooit gestopt. Als je haar vraagt of ze rookt kan ze geen antwoord meer geven maar je merkt een duidelijke verandering in haar houding en gedrag als ze rookt. En idd het lichaam is na 20 jaar geen sigaret meer gewend maar toch...iemand die dement is leeft letterlijk in het moment, diegene heeft het meermaals gevraagd dus nee zeggen vind ik dan niet kunnen. Als iemand gaat hoesten of misselijk wordt kan de sigaret altijd uitgemaakt worden.
Als je wel een sigaret had gegeven had je kans gehad dat hij weer gaat roken. Iemand die dement is is vaak vergeten dat ze gestopt zijn na bv 40jaar roken. Hij had je 10 min later bwv je pakje gepakt en er stellig van overtuigd geweest dat het zijn sigaretten waren en jij er 1 van hem hebt geleend.

Je hebt het dus goed gedaan, doe het een volgende keer ook zo en idd niet meer in zijn bijzijn roken. Verpleging was er bij ons nooit zo dol op, cliënten mogen niet zonder begeleiding roken vaak dus extra werk voor verpleging (tenzij ze zelf roken)
quote:lemoos2 schreef op 02 oktober 2016 @ 20:58:

[...]

Maar jouw moeder is ook nooit gestopt? Stel je voor, je bent al in de war, je denkt bepaalde dingen te weten of kunnen en door zoiets simpels als het proberen roken van een sigaret komt er weer een verwarring bij. Het lichaam is na twintig jaar geen sigaret meer gewend.Je kunt dit ook omdraaien natuurlijk. Je bent al in de war, je denkt te weten dat je een roker bent. Dan vraag je een peuk aan een eveneens rokend familielid en daar wordt dan raar op gereageerd. Weer een verwarring erbij.
quote:matroesjka_ schreef op 02 oktober 2016 @ 20:44:

Die persoon is zo dement dat hij op een gesloten afdeling woont. Dan gaat het er voor mij om dat die persoon op dat moment het fijn heeft en het volgende moment zien we dan wel weer. Ik had hem dus een sigaret gegeven.Dit.
Ik zou het ook niet gedaan hebben.

(Makkelijk gezegd als niet-roker ).

Aan de ene kant; ach, dat ene sigaretje.

Aan de andere kant; leg maar eens uit aan een dementerende dat het in de eigen kamer niet mag, maar buiten wel. Terug in de tijd is terug in de tijd. En voor deze persoon betekent dat ook dat je dan mag roken waar je maar wilt. Gewoon niet roken lijkt me dan toch makkelijker te handhaven.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Lovely1987 schreef op 02 oktober 2016 @ 21:00:

[...]

klopt mijn moeder is nooit gestopt. Als je haar vraagt of ze rookt kan ze geen antwoord meer geven maar je merkt een duidelijke verandering in haar houding en gedrag als ze rookt. En idd het lichaam is na 20 jaar geen sigaret meer gewend maar toch...iemand die dement is leeft letterlijk in het moment, diegene heeft het meermaals gevraagd dus nee zeggen vind ik dan niet kunnen. Als iemand gaat hoesten of misselijk wordt kan de sigaret altijd uitgemaakt worden.

Ik zou als volgt geredeneerd hebben: stel ik zit in een vreemde omgeving. Iedere dag is het weer helemaal nieuw. Ik wil weg maar weet niet waarheen en waar ik dan wel ben. Er komt iemand bij mij op bezoek, schijnbaar moet ik deze persoon kennen maar ik weet het niet meer. Er is iets vaags waar ik de vinger niet op kan leggen. Ik zie en ruik de sigaret, daar heb ik als roker ook wel zin in. Het bezoek geeft mij een sigaret. Ik steek het ding aan en haal een diepe teug naar binnen en kots bijna mijn longen eruit.

Ik zou (denk ik) daar hel angstig van worden. Schijnbaar ben ik geen roker? Ook al ben ik een half uur later dat stukje film kwijt, de angst/adrenaline zit in mijn lijf. En ik ben bang maar weet niet waarom.

Zo ging het bij mijn oma. Die spookte dan de hele nacht, huilen, overstuur, bang.
Grote kans dat ze het helemaal niet lekker vindt na 20 jaar rookvrij en er hartstikke misselijk van wordt..

Wel lastig hoor, je wilt graag dat ze een -voor zover mogelijk- fijne tijd heeft en misschien geniet ze wel enorm van die sigaret, maar je wilt ook niet voorbijgaan aan de overtuigingen die ze had voor ze ziek werd..

Wat doen andere familieleden? Vraagt ze er ook wel eens zomaar om?
quote:CrazyHatLady schreef op 02 oktober 2016 @ 21:02:

[...]

Je kunt dit ook omdraaien natuurlijk. Je bent al in de war, je denkt te weten dat je een roker bent. Dan vraag je een peuk aan een eveneens rokend familielid en daar wordt dan raar op gereageerd. Weer een verwarring erbij.Heb je ook gelijk in.
quote:gucciguilty schreef op 02 oktober 2016 @ 20:48:

Vind het een goede keuze geweest. Stel dat de nicotinedrang na dat sigaretje weer zou komen opzetten, dat lijkt me heel verwarrend voor een dementerend persoon, vooral omdat diegene anti-rook is geworden en de plotselinge drang naar een sigaret niet kan plaatsen.Dit dus. Roken is ontzettend verslavend, die ene sigaret kan de drang naar meer ontzettend aanwakkeren. Waarom zou je dat in de hand willen werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven