Gouden tip voor superstugge leren schoenen?

20-03-2011 13:41 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus éindelijk de Dr. Martens die ik al tig jaar wilde hebben. Al een paar maanden dus, en ze staan op het schoenenrek mooi te zijn. Want ik heb problemen met inlopen.

Nu draai ik mijn hand niet om voor het inlopen van een paar Dr. Martens, maar deze zijn wel héél erg.

Het leer is heel dik en echt enorm stug. Vroegah plakte ik altijd een paar weken pleisters op mijn hielen, maar daar red ik het met deze schoenen niet mee. De enige mogelijkheid om ze te kunnen dragen is mijn hielen helemaal inplakken met een gaasje en dat goed vastplakken. Als het dan goed genoeg vast zit en dus neit schuift, dan lukt het.

Maar er moet toch een manier zijn om ze soepeler te krijgen?

Wat is de beste methode? Ledervet? Andere wondermiddelen? Er natte kranten inproppen staat me op de één of andere manier wat tegen, omdat ik het niet zo'n goed plan vind om er nat spul in te duwen.

Of gewoon blik op oneindig, verstand op nul, blijven plakken en doorlopen?
668, the neighbour of the Beast
Ja, maar simpel inlopen schijnt dus niet te werken. Ik doe ze al een tijdje altijd aan als ik verwacht niet te ver te moeten lopen. Met ingeplakte enkels dus. Maar ze worden er nog niet soepeler op.

Ik hoopte dat ze door het dragen en de warmte van mijn voeten toch iets soepeler zouden worden, maar helaas.

Oprekken moet niet trouwens, ze zijn goed van maat, maar het leer is gewoon zo ongelofelijk hard en stug dat ik ze niet ingelopen krijg. Althans, niet zo dat ik ze zonder pijn kan dragen. Ik kan ze dragen hoor, als ik mijn hielen volledig inpak dus
quote:Madieken schreef op 20 maart 2011 @ 14:26:

@Thee: beschadigd dat het leer niet? Heb hier ook nog een paar stugge schoenen staan, maar ik ben bang dat de schoen lelijk wordt van zo'n behandeling.

Nog nooit iets beschadigd bij pumps/schoenen/laarzen. Je giet het erin en er weer uit, heet water komt bij mij nooit in aanraking met heet water.

Bij bijv. pumps waar je normaal alleen panty of zo indraagt, doe ik dan 2 pantykousjes over elkaar heen tijdens het inlopen.

Ik heb en lastige voeten (pijnlijke uitsteeksels, maatverschil etc.) en heul veul schoenen

En anders, afhankelijk van het materiaal, vooraf met waterafstotende spray inspuiten. Mijn schoenmaker heeft een goede aan mij (moet ook altijd bij 1 schoen hakhoogte aan laten passen want naast lengtemaat verschil ook beenlengteverschil) en deze tip kreeg ik ooit van de schoenmaker zelf.
Dat biedt perspectieven Zoovie, geeft de burger weer moed enzo

Dolfje, da's wel een geitenwollensokkentip zeg
Water er in gieten lijkt me een slecht plan. Het is min of meer ruw leer, de schoenen.

Dus met de gladde kant naar buiten en de binnenkant is gewoon de achterkant van dat lappie leer. Als je snapt wat ik bedoel.

Ik denk dat water er heel erg in gaat trekken en dat durf ik niet aan.
quote:Marels schreef op 20 maart 2011 @ 14:38:

Dolfje, da's wel een geitenwollensokkentip zeg Ja ik snap ook niet hie ze er bij kwamen maar ze zweerde erbij toen ik ook eens aan het klagen was over pijnlijke schoenen maar ik durfde het toch niet aan..
Ik vind het vreemd, maar wel goed gevonden Dolfje

Urine schijnt stug leer ook heel soepel te maken, maar mijn schoenen volpissen gaat me ook weer net wat te ver.
quote:Marels schreef op 20 maart 2011 @ 14:40:

Water er in gieten lijkt me een slecht plan. Het is min of meer ruw leer, de schoenen.

Dus met de gladde kant naar buiten en de binnenkant is gewoon de achterkant van dat lappie leer. Als je snapt wat ik bedoel.

Ik denk dat water er heel erg in gaat trekken en dat durf ik niet aan.Maar dat is denk ik de essentie van het idee: dat het water erin trekt. Nat leer is soepeler.
quote:borderwalk schreef op 20 maart 2011 @ 14:49:

[...]

Maar dat is denk ik de essentie van het idee: dat het water erin trekt. Nat leer is soepeler.vochtige sokken dus eens proberen.
Maar dan nog zit er verschil tussen een vochtige sok in je schoenen of stug vol met water zetten ;-
Ik wilde ook al zeggen: spiritus, maar volgens mij worden ze daar niet mooier van! Is is een "oma-wijsheidje" . . . .

Wel balen dan, heb je ze eindelijk en kun je er nog niet op lopen!

Sterkte ermee!
quote:Marels schreef op 20 maart 2011 @ 15:04:

Maar dan nog zit er verschil tussen een vochtige sok in je schoenen of stug vol met water zetten ;-Daarom zou ik ook beginnen met vochtige sokken en als dat na meerdere keren dragen echt niks uitmaakt, de volloopmethode eens proberen. Op het moment dat je geduld echt op is!!!
Maar ik denk wel: hoe dikker het leer, hoe meer water je nodig hebt. Zou het dikke leer bij je hak nat genoeg/soepel genoeg worden van een natte sok.
quote:Marels schreef op 20 maart 2011 @ 15:04:

Maar dan nog zit er verschil tussen een vochtige sok in je schoenen of stug vol met water zetten ;-Niet vol met water zetten, vollaten lopen, beetje als 'bootje' heen en weer bewegen en na minuutje omkeren en aantrekken. Niet dat het water er een uur of zo instaat natuurlijk
Docs zijn goede schoenen hoor. Ik heb die van dat plaatje overigens nooit gehad, want in de winkel zaten ze niet lekker om mijn voeten heen. Ik heb de wat zachtere leer genomen.

Oh, nu ik ze zo zie, wil ik gelijk naar de winkel rennen om weer een paar aan te schaffen!
Ken het probleem

Paar jaar geleden heb ik de kniehoge zwarte gekocht. Na een jaar waarbij ik ieder weekend de laarzen met pleisters aanhad vond ik het toch te gortig worden dat ze nog niet ingelopen waren. Ook echt nog nooit meegemaakt met hun laarzen.

Ik heb het hielstuk uiteindelijk soepel geslagen met een hamer. Laars zover mogelijk losgemaakt, op een houten plank gelegd en de binnenkant hiel een aantal keer flink hard geslagen.

Toen liepen ze fijn, maar nu ik ze wat minder aan heb gehad zijn ze weer net zo stug geworden.
Voor de winter had ik deze gekocht, en deze zijn wel lekker soepel en zacht bij de hiel.

Jaaa, die vind ik ook zo gaaf Earth! Maar daar kan ik met mijn dikke kuiten niet in, denk ik... Je hebt ze wel ook korter, geloof ik, dus nu wil ik die

Ik heb mijn schoenen nu ingesmeerd met ledervet. En ik ga ze van de week eens regelmatig aandoen naar het werk, dan trek ik toch op mijn werk andere schoenen aan namelijk.

Het komt uiteindelijk wel goed hoor. Maar 't duurt me te lang
Ik heb die er op lijken van JJ Footwear, maar die zijn veel te ruim. Dank zij de veters blijven ze een beetje goed zitten. Die mogen dus nu weer uit de kast.

Van Dr. Adams heb ik zulke in het grijs gepast en alleen bij de hiel sloten ze prima aan. Voor de rest had ik ruimte over voor een 6e en misschien wel meer teen. Ik mocht ze voor zelfs voor 39 euro meenemen. Jammer dat een maatje kleiner net even te kort is. Ik vind de sandalen met hoge hak wel mooi.
Ohhh, maar Marels dan ga je ze waarschijnlijk wel passen hoor! Ze hebben echt een onwijs brede schacht! Normaal kan ik met mijn kuiten in geen enkele laars en hier heb ik zelf ruimte over! Mijn kuitomvang is (uit mijn hoofd 45-46 cm). Je kan ze ook omslaan zodat je een bontrandje ziet, maar als ik dat doe zien mijn benen een er raar uit.

Ik ben zowieso een fan van Dr. Martens schoenen. De ballerina's kan ik je ook echt aanraden! Lopen ook echt super, en zijn lekker zomers.
Pumps, ik vind die bovenste laarzen ook altijd leuk. Maar mijn kuiten passen daar echt niet in. Heb nu een iets lager model en die draag ik graag onder een spijkerbroek.

Die hakken van de onderste zijn mij eigenlijk alweer te hoog.
Ik gebruik voor schoenen met een stug hielstuk sporttape.

Ik begin met een reep die over de rand van mijn hiel loopt en plak er dakpansgewijs steeds een (lange) reep overheen.

Als het er eenmaal opzit kun je er wel een dag of 5 mee doen.

Ik hou het dan ook, zolang als het goed zit, op mijn hielen zitten.

In bed moet ik dan wel een paar dagen sokken aan, maar ik heb tijdens en erna geen last van blaren.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven