Heeft u een doggybag voor mij?

25-10-2007 09:41 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft u een doggybag voor mij?



Het kan tientallen tonnen schelen aan weggegooid voedsel: wat in een restaurant niet opgegeten wordt, meenemen in een doggybag. Het is een kwestie van gewenning en misschien wat schaamte overwinnen.



Restaurants in Nederland gooien jaarlijks voor 235 miljoen euro aan eten weg. Volgens de Universiteit van Wageningen is dat voor een groot deel wat klanten niet hebben opgegeten. Een doggybag is dus zo gek nog niet.



Wat vind jij van een doggybag? Moet het kunnen omdat je gewoon voor dat eten betaald hebt en het anders de prullenbak in gaat of zou jij je ervoor schamen?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
15 jaar geleden ben ik er voor het eerst mee in aanraking gekomen in Amerika. Ik kende het fenomeen niet zo maar standaard vroegen ze daar in restaurants of je een doggybag wilde. Uit schaamte heb ik dat nooit gedaan toen. Hoewel je toch voor dat eten hebt betaald.



Ik heb hier in Nederland 1 keer bij een Grieks restaurant met schaamte gevraagd of ik de fles wijn mee mocht nemen. Ik had een half glaasje op van een hele fles en werd niet zo lekker en vond het zonde om die hele fles te laten staan. Vonden ze geen probleem.



Een paar weken geleden ging ik eten bij een pizzaria. Na 2 happen (letterlijk) werd ik "onwel". Iig kreeg ik geen hap meer naar binnen. Ik heb toch niet gedurfd te vragen of ik hem mee mocht nemen. Maar ohohoh wat vond ik het zonde. Toen dacht ik echt, was het bij ons in Nederland maar normaal om een doggybag te vragen.



Dus ja, ik ben voor dat het algemeen normaal word gevonden om ernaar te vragen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik heb een tijdje in een restaurant gewerkt en het werd wel eens gevraagd ja, maar meestal deden we het niet. (Want soms vragen mensen ook echt gekke dingen hoor, of ze hun dessert mee kunnen nemen bijvoorbeeld. Ijs meenemen?!) Het hangt namelijk ook erg af van waar je gaat eten. Bij de griek of chinees is het bijvoorbeeld heel makkelijk om alles in bakjes te doen, maar da's bij een duurder en wat chiquer restaurant al lastig toch? Vaak draait het daar bijvoorbeeld om de presentatie en gaat het niet zozeer om het naar binnen werken van grote hoeveelheden voedsel.

Ook flessen wijn werden weleens meegenomen en dat vind ik eigenlijk niet zo gek.
Alle reacties Link kopieren
Mylene, ik zou zoiets dus nooit vragen.

Misschien een stukje schaamte, maar eigenlijk heb ik er ook nog nooit echt over nagedacht. Uit eten gaan is voor mij lekker ergens anders eten en het gaat mij niet eens zozeer om "het voedel" opzich, maar vooral de gezelligheid e.d. Daarnaast eet ik altijd keurig mijn bordje leeg! ;-)
Alle reacties Link kopieren
New King in Amsterdam pakt je eten in als je erom vraagt! Dus ook de leftovers.

Deze topchinees is zowiezo een restaurant wat je niet mag overslaan.
In Nederland zijn de porties meestal niet zo groot dat het loont om wat er over is mee naar huis te nemen.

In de VS zijn de porties zo groot dat je van één portie gemakkelijk een Nederlands gezin kan laten eten. Dan kun je best wat over is mee naar huis nemen.

Ik vind alleen het woord doggybag raar, omdat je toch niet van plan bent om het aan de hond te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer bij een Griek zoveel gehad dat ik nog een hele biefstuk over had. Ik heb dat stiekum toen in een servet gedaan en in mijn zak gestopt. Thuis aan de katten gegeven. X-D
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
In de rest van de wereld is het doodnormaal alleen in Nederland niet..

Ben er in nederland nog niet aan toe gekomen want ik eet altijd mijn bord leeg. Maar in het buitenland heb ik het wel eens gedaan hoor..
Alle reacties Link kopieren
Als ik pizza ga eten neem ik altijd de rest mee naar huis.. Heb zelf in een grillroom gewerkt en het isecht niet raar om te vragen of ze je restje willen inpakken..
Oh, ik herinner me ineens waarom wij ook niet zo happig waren op het meegeven van doggybags! We hadden dat namelijk een keer gedaan, toen een man later terugkwam met de mededeling dat hij ziek was geworden van het eten dat hij dus later nog eens had opgewarmd. Hij vond dat dat onze fout was. Nouja, natuurlijk totaal niet logisch, maar wel vervelend en ook niet fijn voor je goede naam want die meneer gaat hoe dan ook zijn mening verkondigen op feestjes en partijen.
Goedemorgen! Ik eet gewoon mijn bord leeg...................! Dat is ook een oplossing hoor. Ik bestel meestal geen voorafje en als ik nog 'plaats' over heb, wel een toetje. Of een toetje met twee lepels, dat eten we dan met zn tweeen op. Bij de Griek kregen we dan ook twee (hartvormige) wafels in het ijs.....
jolantje schreef op 25 oktober 2007 @ 10:17:

Als ik pizza ga eten neem ik altijd de rest mee naar huis.. Heb zelf in een grillroom gewerkt en het isecht niet raar om te vragen of ze je restje willen inpakken..
Maar denk je er ook zo over als je gaat eten in een restaurant dat kwalitatief wat meer te bieden heeft dan een grillroom of pizzeria?
Alle reacties Link kopieren
jolantje schreef op 25 oktober 2007 @ 10:17:

Als ik pizza ga eten neem ik altijd de rest mee naar huis.. Heb zelf in een grillroom gewerkt en het isecht niet raar om te vragen of ze je restje willen inpakken..




Zeggen ze nooit 'nee dat kan niet'? Die pizza laatst ging mij echt aan mijn hart zo erg vond ik het. 2 happen. Ik hou niet van verkwisten. Thuis gooi ik nooit iets weg, alle kliekjes bewaar ik voor de volgende dag of voor later op de avond. Ik vind dat er veels te veel word weggegooid in Nederland. Elke supermarkt kratten vol met spul over de datum en dat mogen ze niet eens aan de voedselbank geven. Maar voor ik afdwaal, ik durfde het niet te vragen terwijl die pizza makkelijk in een doos geschoven had kunnen worden. Kijk ijs end vind ik niet moeten kunnen, hoe moet je dat ook doen. Maar ik zit altijd heel snel vol en later weer trek. Dus ik heb altijd een half bord met eten over. Zonde allemaal.

En voor ik dit topic opende heb ik even gegoogled maar wat een ander ook al zei, het is overal geaccepteerd maar Nederland loopt een beetje achter.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Nee nooit gevraagd, eigenlijk puur uit schaamte. Toch maar eens vragen!
Alle reacties Link kopieren
absoluteEinstein schreef op 25 oktober 2007 @ 09:56:

Ik vind alleen het woord doggybag raar, omdat je toch niet van plan bent om het aan de hond te geven.
Bij Wikipedia is er niets over te vinden, ik heb gegoogled maar kan er niets over vinden. Had ik al gedaan voor ik dit topic opende maar de herkomst van het woord weet ik niet.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit om een doggybag gevraagd. Niet vanwege schaamte maar omdat ik meestal alles wel op eet. Ik was laatst wel in een restaurant waar een kaartje op tafel stond waarop stond dat zij speciale zakjes hebben waarin je een fles wijn mee naar huis kunt nemen. Vond ik wel een goed initiatief, dan hoef je je in het restaurant niet lam te drinken omdat je het zonde vindt van de fles wijn die je helemaal moet betalen.
Alle reacties Link kopieren


Ik sluit mij aan bij 'beter laat' en eet gewoon mijn bord leeg. Of ik eet voor en hoofdgerecht en deel een toetje, of hoofdgerecht en toetje. Lastig wordt het als het een supergoed restaurant is met een geweldige kaart waar alle drie de gangen erom vragen om gegeten te worden.

Met pizza, ribbetjes enzo zou ik wel om een zakje durven vragen. Bij een lamstournedos met graanmosterdsaus of eendenborst in geconfijte sinaasappelsaus zou ik er niet eens aan willen beginnen, omdat dat heropgewarmd toch naar niets smaakt. Een 'tikkie tron' maakt het in ieder geval niet smakelijker.

Ik heb ook in een restaurant gewerkt en ribbetjes werden eigenlijk altijd meegevraagd achteraf. Deden wij helemaal niet moeilijk over. Onze kok maakte er dan ook nog een geweldig kunstwerk van met het zilverpapier. Als de klant het ingepakt mee naar huis wilt, waarom niet. Klant is koning, toch?
Ik word vrij snel ziek van voedsel dat niet meer goed is, dus eigenlijk durf ik het niet. je weet nooit hoe lng het in het restaurant al gestaan heeft en als je het eet staat het ook al een tijd buiten de koeling. Ik heb geen zin om ziek te worden van eten, dus gooi het dan liever weg.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik vind het eigenlijk heel normaal.. Je gaat toch niet voor iets betalen om het te laten weggooien.. Thuis gooi ik ook geen kliekjes weg.. Vries het altijd in.. Altijd makkelijk. Zelfs in een wat duurder restaurant zou ik het doen... Juist dan.. Tis al duur genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging een poos geleden uit eten met mijn vriend en zijn vrienden en we ze hadden spareribs besteld. Uiteindelijk bleven er genoeg spareribs over voor 3 personen!! Dat hebben ze toen gewoon in aluminiumfolie verpakt en meegegeven. Ik snap niet waarom je niet zo mogen vragen om het mee te nemen. Je betaald ervoor en anders word het weggegooid! Ik zou geen kleine restjes meenemen maar een hele pizza of zoals die spareribs, why not?
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk is het toch idioot dat in amerika de porties zo groot zijn, dat niemand ze op krijgt en er dus standaard wordt gevraagd of je de boel mee wilt nemen?



Ik eet niet altijd mijn bord leeg in een restaurant. Ik kan daar neit zelf bepalen hoeveel er op ligt, en als het te veel is ga ik niet zitten proppen om het maar weg te werken...
Oh oke jolantje, dat kan. Ik vraag me zelf dan echt af wat ik met culinaire meesterwerkjes en kunstwerkjes van een kok in een zilverpapiertje nog zou moeten. En inderdaad, zoals Eefje Peefje al zegt: er is zoveel dat helemaal niet meer lekker is om nog eens op te warmen. Dan eet je toch eigenlijk vooral om het binnenkrijgen van voedsel? Nu zal het per persoon verschillen hoor. Ik zou zelf namelijk nooit bij een pizzeria of griek gaan zitten als ik leuk uit eten wil, dan geef ik liever 100 euro meer uit. Maar als ik dan onverhoopt niet lekker word, dan ga ik naar huis en doe het een andere keer over. :)
Ik heb drie jaar in Zuidelijk Afrika gewoond en daar is het ook heel normaal om het je mee te geven. Soms wordt het niet eens gevraagd: halen ze je bord weg en staat er een paar minuten later een doosje naast je bord. Ik vind het een heel erg goed systeem. Er zijn zoveel mensen met honger in de wereld en als je ziet wat er in het westen allemaal wordt weggeflikkerd!



Bij veel restaurants in Afrika zie je dan ook buiten bedelende mensen staan: ik hield mijn doggybag dan ook nooit zelf maar gaf het altijd meteen weg zodra ik buiten kwam. Zo had het restaurant geen zwervers in de vuilnisbakken en aten er twee mensen voor de prijs van één. En ik zou niet weten waarom dat in een duurder restaurant niet kan: dat eten is toch ook gewoon eten? Nee, ijs kun je niet bewaren aar bijna alle andere dingen toch gewoon wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen kinderen maar ik denk dat je met kinderen ook vaak mee zult maken dat ze na 2 happen niet meer hoeven.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Celeone schreef op 25 oktober 2007 @ 10:42:

Oh oke jolantje, dat kan. Ik vraag me zelf dan echt af wat ik met culinaire meesterwerkjes en kunstwerkjes van een kok in een zilverpapiertje nog zou moeten. En inderdaad, zoals Eefje Peefje al zegt: er is zoveel dat helemaal niet meer lekker is om nog eens op te warmen. Dan eet je toch eigenlijk vooral om het binnenkrijgen van voedsel? Nu zal het per persoon verschillen hoor. Ik zou zelf namelijk nooit bij een pizzeria of griek gaan zitten als ik leuk uit eten wil, dan geef ik liever 100 euro meer uit. Maar als ik dan onverhoopt niet lekker word, dan ga ik naar huis en doe het een andere keer over. :)
100 euro meer???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven