Help!!! Ik lijk steeds meer op mijn moeder!!!!!
dinsdag 8 januari 2008 om 10:09
Ik merk dat naarmate ik ouder word, ik steeds meer op mijn moeder begin te lijken. Ik bedoel niet uiterlijk, maar meer van karakter.
Zo begin ik steeds fanatieker schoon te maken, net als mijn moeder. Ik begin koppig te worden, net als mijn moeder. En als laatste begin ik steeds meer als mijn moeder te klinken, wat taalgebruik betreft (niet vloeken hoor, haha. Dezelfde zinnen enzo). Zijn er nog meer dames die merken dat ze meer en meer op hun moeder beginnen te lijken?
Even voor de duidelijkheid: ik bedoel dit niet negatief, maar met een knipoog!
Groetjes, Peefje

dinsdag 8 januari 2008 om 10:20
Erg he.
Ik ga steeds meer op mijn vader lijken. Ook niet best.
Non communicatief en egocentrisch(wat iets heel anders is dan egoïstisch). Toen pa zo oud was als ik was het nog niet zo erg en vond hij het vreselijk aan zijn eigen vader. Nu is hij hetzelfde als zijn pa en ben ik erg bang dat ik zo ga worden.
Wat kunnen we er tegen doen?
Je ziet het aankomen, als of je in een rijdende trein zit waar je niet uit kunt stappen.
Op m'n moeder lijk ik jammergenoeg niet. Dan zou mijn huis er een stuk beter uit zien en m'n administratie op orde zijn.
Ik ga steeds meer op mijn vader lijken. Ook niet best.
Non communicatief en egocentrisch(wat iets heel anders is dan egoïstisch). Toen pa zo oud was als ik was het nog niet zo erg en vond hij het vreselijk aan zijn eigen vader. Nu is hij hetzelfde als zijn pa en ben ik erg bang dat ik zo ga worden.
Wat kunnen we er tegen doen?
Je ziet het aankomen, als of je in een rijdende trein zit waar je niet uit kunt stappen.
Op m'n moeder lijk ik jammergenoeg niet. Dan zou mijn huis er een stuk beter uit zien en m'n administratie op orde zijn.

dinsdag 8 januari 2008 om 10:22
Ja, erg is het. Ik heb nog geen kinderen, maar ik betrap mezelf erop dat ik dezelfde opmerkingen tegen mijn kat maak, als die mijn moeder tegen mij maakte: (laag en dreigend:) 'Moos, ben je nou helemaaaaaal gek geworden!' en 'Als je allewalig bent ga je maar fijn buitenspelen!' (En ik weet niet eens wat dat woord betekent! Verschrikkelijk!)
dinsdag 8 januari 2008 om 10:28
Haha, dat heb ik ook:) Dat je jezelf dingen hoort zeggen, die akelig bekend voorkomen...Ook bij het schoonmaken en hoe ik aan het koken ben en hoe ik bijvoorbeeld m'n vriend dingen uitleg in de keuken ("weet je wat veel handiger is"...) en in doen en laten: veel handgebaren bij het praten, waardoor iedereen mij inmiddels net zo na doet als m'n moeder . Zodra er kinderen in de buurt zijn (ik heb ze zelf nog niet) merk ik zelfs dat ik ook zo bezorgd ben""Pas op met je vingertjes!" (bij de deur) Ojee... Dat belooft wat
dinsdag 8 januari 2008 om 10:35
Einstein, je doet mij beseffen dat er ook meiden zijn die op hun vader gaan lijken. Ik had wellicht 'vader' naast 'moeder' moeten zetten?
Ik heb geen flauw benul wat we er tegen kunnen doen. Het hoeft ook niet per se als iets negatiefs ervaren te worden (mijn huis is echt onwijs schoon, haha. vind ik wel prettig), maar het is wel vaak met iets negatiefs dat ik mij er bewust van wordt.
Onderdezon: Wij hebben ook geen kids, wel een poes en ik doe hetzelfde als jij! Haha, erg grappig. (van lage toon naar hoge toon,en meestal ook in stijgend volume...) Hou nou toch gewoon eens even op!!!
Allewalig? Nope, nog nooit van gehoord. Valt het te googlen? Of, je kunt het ook aan je moeder vragen. Wellicht heeft zij het van je oma en zij weer van haar moeder.
Wat ik zelf interessant vind is dat ik in het buitenland woon en maar een keer per jaar naar huis kom. Het is niet zo dat ik mijn moeder met regelmaat zie (oke, webcams tellen niet mee) en toch hoor ik meer van mijzelf in haar.
Waar ik het minst van al trots op ben: snauwen. Ik vond het vroeger als kind zoooooo gemeen als mijn moeder een snauw gaf. Dan vroeg je wat, een snoepje ofzo, of dat je mocht gaan spelen, en dan kreeg je een snauw terug. "Nee!" of "straks". Ik dacht altijd: "Jezus mens, zeg er 'alsjeblieft' achteraan, of, 'liever niet nee'" en nou doe ik het potver zelf...
En als mijn vriend lachend zegt: "je klinkt net als je moeder" word ik al helemaal kriegel, haha.
dinsdag 8 januari 2008 om 10:56
heel herkenbaar. De leuke dingen en de lastige eigenschappen. Ik herken ze ook van mijn mams. Achja, het zit in de genen denk ik dan. Je bent je er in ieder geval bewust van. Dan kan je de minder leuke eigenschappen proberen te verbeteren. t is nog niet te laat.
Kennen jullie het liedje van KArin bloemen: "Geen kind meer" . HEeeel zielig liedje, maar het is wel heel toepasselijk...
songtekst
gezongen versie (youtube)
Liefs
Millie
Kennen jullie het liedje van KArin bloemen: "Geen kind meer" . HEeeel zielig liedje, maar het is wel heel toepasselijk...
songtekst
gezongen versie (youtube)
Liefs
Millie

dinsdag 8 januari 2008 om 11:13
dinsdag 8 januari 2008 om 11:15
Mijn vader kan af en toe zoooo langdradig zijn en alles willen vertellen aan de telefoon of als ik daar ben. Dan luister ik gewoon niet meer... (vooral technische dingen waar ik nix van weet)
Maar dan denk ik aan mijn eigen gedrag en ben ik bang dat ik ook zo ben.
Zullen er ook zoveel mensen zijn die niet meer naar mij luisteren??? Ben ik ook vaak zo oninteressant? Ik hoop t echt niet!
Ik vond altijd dat ik op mijn moeder leek, maar die is in veel dingen toch minder chaotisch, ik hoop maar dat ik dat ook nog leer
Maar dan denk ik aan mijn eigen gedrag en ben ik bang dat ik ook zo ben.
Zullen er ook zoveel mensen zijn die niet meer naar mij luisteren??? Ben ik ook vaak zo oninteressant? Ik hoop t echt niet!
Ik vond altijd dat ik op mijn moeder leek, maar die is in veel dingen toch minder chaotisch, ik hoop maar dat ik dat ook nog leer
dinsdag 8 januari 2008 om 13:07
Ik merk ook dat ik op mijn moeder ga lijken, vooral als het om opruimen, schoonmaken en dominanter zijn gaat.
Mijn moeder is giga irritant dominant. Verder is ze soms wel lief hoor
Maar liever lijk ik kwa karakter op paps. Gelukkig is dat voor 98% ook zo maar als die 2% boven water komen dan zegt vriend de naam van mijn moeder en hou ik me weer in.
Ik wil alles behalve als mijn moeder zijn.
Mijn moeder is giga irritant dominant. Verder is ze soms wel lief hoor
Maar liever lijk ik kwa karakter op paps. Gelukkig is dat voor 98% ook zo maar als die 2% boven water komen dan zegt vriend de naam van mijn moeder en hou ik me weer in.
Ik wil alles behalve als mijn moeder zijn.
dinsdag 8 januari 2008 om 15:28
Ik vind mijn moeder een schat maar ik wil niet echt op haar lijken. Ze is overgevoelig en snel beledigd. Ik vind zelf ook dat ik meer op mn vader lijk, maar als ik dat tegen mn moeder zou zeggen, zou ze beledigd zijn. Want ik ben de enige dochter en iedereen zegt altijd dat ik ZOOOOOOO op haar lijk (uiterlijk, stem). Maargoed, ze heeft wel een leuk (Fries) gevoel voor humor.
Als ik tuttig loop te doen, dan zegt PP "Hee (naam v mn moeder)" en dan weet ik wel hoelaat het is.
Hij krijgt trouwens dezelfde behandeling als hij loopt te mierenneuken over iets, of een oerflauwe grap maakt, dan noem ik hem "Naam Vader". Oei, dat moet ik niet te vaak doen.
Als ik tuttig loop te doen, dan zegt PP "Hee (naam v mn moeder)" en dan weet ik wel hoelaat het is.

Hij krijgt trouwens dezelfde behandeling als hij loopt te mierenneuken over iets, of een oerflauwe grap maakt, dan noem ik hem "Naam Vader". Oei, dat moet ik niet te vaak doen.
dinsdag 8 januari 2008 om 16:30
Ik lijk gelukkig ook erg op mijn vader en zijn moeder, in bijna alles, maar heel af en toe merk ik dat ik iets van mijn moeder heb. Ik word dan acuut dwars en schiet in een ontkenning. Ik lijk soms wel een klein kind.
Voorbeeld: zij heeft groene vingers, ik niet. En toch heb ik vorig jaar van 9 pietepeuterig kleine cherrytomatenplantzaadjes 9 hele grote cherrytomatenplanten gekweekt. Zij zong vroeger in een band, ik kan ook leuk zingen, maar ik wil niet bij een koor 'want daar zat zij vroeger ook bij' (na die band). Zij naaide veel kleren zelf, dus wil ik uiteraard niet leren naaien. Ik heb natuurlijk wel een naaimachine onderhand en ik maak mijn eigen broeken en heb zelfs mijn eigen broekpatroon gemaakt, maar dat heb ik mijzelf geleerd. Ik heb natuurlijk geen greintje naaikunst van haar geërfd, dat is duidelijk.
Needless to say dat ik beslist niet dol op haar ben, nooit geweest ook.
Voor mijn kookkunsten schaam ik mij overigens niet, ik kook tenslotte zelf. Heb ik van haar geleerd en ben ik zelfs trots op.
God wat ben ik eigenlijk een raar mens...
Voorbeeld: zij heeft groene vingers, ik niet. En toch heb ik vorig jaar van 9 pietepeuterig kleine cherrytomatenplantzaadjes 9 hele grote cherrytomatenplanten gekweekt. Zij zong vroeger in een band, ik kan ook leuk zingen, maar ik wil niet bij een koor 'want daar zat zij vroeger ook bij' (na die band). Zij naaide veel kleren zelf, dus wil ik uiteraard niet leren naaien. Ik heb natuurlijk wel een naaimachine onderhand en ik maak mijn eigen broeken en heb zelfs mijn eigen broekpatroon gemaakt, maar dat heb ik mijzelf geleerd. Ik heb natuurlijk geen greintje naaikunst van haar geërfd, dat is duidelijk.
Needless to say dat ik beslist niet dol op haar ben, nooit geweest ook.
Voor mijn kookkunsten schaam ik mij overigens niet, ik kook tenslotte zelf. Heb ik van haar geleerd en ben ik zelfs trots op.
God wat ben ik eigenlijk een raar mens...
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
woensdag 9 januari 2008 om 02:19
Setter, ik denk dat we allemaal rare mensen zijn ; )
Verder denk ik ook net als Nijntje, ik wil helemaal niet op mijn moeder gaan lijken van karakter. 'Snauwen' zit niet in mij, echt niet. Dus waar het vandaan komt? Erf je dit soort dingen, of zie je als kleine meid je moeder zo bezig en neem je dat patroon 'gewoon' over?
Grappig dat redelijk wat meiden zeggen dat ze het schoonmaken en koken van hun moeder overgenomen hebben. Mijn moeder komt uit een gezin met 9 kinderen (7 meisjes, 2 jongens) en is nummer 5. Het huishouden werd bij hun in taken verdeeld per ongeveer 3 zussen. De oudste 3 zaten in de kook en naai 'ploeg' om het zo maar te noemen en de tweede set van 3 zussen zaten in de schoonmaakploeg. En zodoende is mijn moeder een held in de boel steriel te houden en kan ze voor geen meter koken, echt niet. Toen ik op de basisschool zat kookte ze wel, vissticks enzo, blinde vink, visje van de markt op dinsdag. Ik klaagde nooit. IN het weekend kookte mijn vader altijd. Toen ik op de middelbare school zat hebben mijn moeder en ik het op een akkoordje gekookt: ik kookte, zij wastte af, helemaal geweldig.
Maar ja, het schoonmaken he, pffffffffff. Ik kreeg vroeger mijn zakgeld pas als op zondagavond mijn kamer opgeruimd en gepoetst was (vanaf een jaar of 8 ofzo. Kreeg by the way maar 1 gulden zakgeld per week en dat was een fortuin toen). Later had ik pas 'recht' op de auto in het weekend als mijn kamer op zondag schoon en opgeruimd was en al lachend vlak voor mijn vertrek naar het buitenland in '99 zei ze: "Je mag pas vertrekken als je kamer opgeruimd is". De schat...
Vroeger voor wij op vakantie gingen MOEST het hele huis spic en span zijn. Geen bordje meer in de vaatwasser, geen onderbroek meer in de wasmachine. Ik heb haar 's morgens vroeg nog een paar kleren op de hand weten wassen voor we in de auto stapten. Ik begreep dit nooit. Niet toen ik 8 was, niet toen ik 16 was. Mijn moeder wilde graag in een schoon huis terug komen van vakantie.
Mijn vriendje en ik gingen vorig jaar naar Nepal en ik heb me daar als een maloot ons huis staan schrobben en schuren voor we vertrokken. En het grappige was, ik had pas na 3 uur boenen door waar ik eigenlijk mee bezig was. Heb meteen mijn moeder gebeld, die, zoals je wel kunt raden, heeeeeeeeeeel hard moest lachen.
Ik vind'r geweldig, al kom ik beter met mijn vader overweg dan met mijn moeder, is altijd zo geweest. Mijn broer trouwens ook.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer gelijkenissen ik begin te vinden. Ik word een slechte bijrijder in de auto, poehee. Nu, dit kan ook aan het rijgedrag van mijn vriendje liggen, haha. Of vliegen, vond ik vroeger geweldig. Nu denk ik bij iedere turbulentie dat het vliegtuig neerstort. brrr.
Ik vraag me ook af of, als je eenmaal zelf kinderen krijgt, je nog meer op je moeder gaat lijken. Ik heb zelf geen kids, dus kan daar geen antwoord op vinden. Marianne, Not4Bree, hoe zien jullie dat?
Affijn, tijd om weer aan de slag te gaan.
Bedankt voor de reacties, leuk om te lezen!
woensdag 9 januari 2008 om 02:24
Ik ben juist een veel ergere snauwer dan mijn moeder. Mijn moeder is poeslief en ik ben meer een kreng. En dat zij daar soms een beetje van schrikt, maakt me dan weer wat aggressief.
Mijn moeder is een echte Friezin, en zou nooit direct iets vragen. Ze zegt "Heb jij het niet koud?" als ze het zelf koud vindt. Daar word ik gek van. En als ik het dan koud heb; ik mag hartstikke doodvriezen maar dan zeg ik "Nee hoor, lekker juist!".
Ze wil ook altijd alles benoemen; "Goh, mooi he?", "Mooi weer he?", "Lekker he?", "Ik ga even naar de wc", "Zo, even de plantjes water geven". Je moet dus de hele tijd instemmend hummen.
Misschien kom ik overspannen over maar ze zijn over 2 uur hier om drie weken te komen logeren. Onwijs gezellig hoor, zeker weten! Ik blaas alleen alvast prematuur wat stoom af.
Mijn moeder is een echte Friezin, en zou nooit direct iets vragen. Ze zegt "Heb jij het niet koud?" als ze het zelf koud vindt. Daar word ik gek van. En als ik het dan koud heb; ik mag hartstikke doodvriezen maar dan zeg ik "Nee hoor, lekker juist!".
Ze wil ook altijd alles benoemen; "Goh, mooi he?", "Mooi weer he?", "Lekker he?", "Ik ga even naar de wc", "Zo, even de plantjes water geven". Je moet dus de hele tijd instemmend hummen.
Misschien kom ik overspannen over maar ze zijn over 2 uur hier om drie weken te komen logeren. Onwijs gezellig hoor, zeker weten! Ik blaas alleen alvast prematuur wat stoom af.
zaterdag 19 januari 2008 om 09:22
zaterdag 19 januari 2008 om 12:55
Kwa uiterlijk ben ik al een complete replica van mijn moeder, maar naarmate ik ouder word (ben 27) merk ik dat ik ook het taalgebruik (we hebben ook dezelfde stem) en haar maniertjes en bewegingen overneem.
Nu heb ik toevallig de leukste en liefste moeder van de wereld, dus ik vind dat helemaal niet erg, maar soms als ik mezelf hoor praten denk ik weleens, 'ma bemoei je er niet mee'.
Nu heb ik toevallig de leukste en liefste moeder van de wereld, dus ik vind dat helemaal niet erg, maar soms als ik mezelf hoor praten denk ik weleens, 'ma bemoei je er niet mee'.
zaterdag 19 januari 2008 om 14:12
quote:meisje22 schreef op 19 januari 2008 @ 12:55:
... maar soms als ik mezelf hoor praten denk ik weleens, 'ma bemoei je er niet mee'.
Hahaha:-D
Dandelion, wat gaaf dat je weer herenigd bent met je moeder na al die jaren. Wat zat er achter dat jullie elkaar niet zagen?
Mijn ouders zijn hier nu al anderhalve week en het loopt op rolletjes hoor.
Peefje; nee, ik denk dat de meeste moeders alleen maar trots zijn dat haar dochter op haar gaat lijken.
... maar soms als ik mezelf hoor praten denk ik weleens, 'ma bemoei je er niet mee'.
Hahaha:-D
Dandelion, wat gaaf dat je weer herenigd bent met je moeder na al die jaren. Wat zat er achter dat jullie elkaar niet zagen?
Mijn ouders zijn hier nu al anderhalve week en het loopt op rolletjes hoor.

Peefje; nee, ik denk dat de meeste moeders alleen maar trots zijn dat haar dochter op haar gaat lijken.