Het geheim van de smid
dinsdag 22 juni 2010 om 20:20
In een ander topic las ik dat verkoopsters in kledingwinkels vaak kleding uit de winkel dragen en die later weer terug hangen.
Een collega die vroeger in een bakkerswinkel werkte vertelde mij dat ze altijd eerst het gebak van de vorige dag verkochte en daarna pas het vers gebakken gebak.
Ik vroeg me af of er nog dit soort leuke onthullingen en geheimen van het vak zijn.
Een collega die vroeger in een bakkerswinkel werkte vertelde mij dat ze altijd eerst het gebak van de vorige dag verkochte en daarna pas het vers gebakken gebak.
Ik vroeg me af of er nog dit soort leuke onthullingen en geheimen van het vak zijn.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
dinsdag 22 juni 2010 om 21:13
Maar 'warme' bananen zijn weer andere bananen. Wij hebben 8 soorten 'gewone' bananen en wel 12 soorten 'bakbananen' en ze smaken allemaal anders. Het bananensmaakje zit er wel in natuurlijk, maar ze verschillen wel allemaal. Volgens mij heb je hier twee bananen. De Chiquita en de bakbanaan.
Overigens, vind ik op appels na, al het fruit hier gewoon niet lekker. Mango smaakt niet hier niet naar mango, ananas niet naar ananas enzovoorts. Het mist gewoon smaak. Het is allemaal zo waterig.
Maar was even off topic
Overigens, vind ik op appels na, al het fruit hier gewoon niet lekker. Mango smaakt niet hier niet naar mango, ananas niet naar ananas enzovoorts. Het mist gewoon smaak. Het is allemaal zo waterig.
Maar was even off topic
dinsdag 22 juni 2010 om 21:16
ik heb jaaaren geleden bij een warme bakker gewerkt, op de zaterdag. Daar werd het oude brood van de vorige dag gewoon nog even in de warme oven gelegd, en verkocht al dubbelgebakken brood. Daar kwamen mensen speciaal van ver voor, om dubbelgebakken brood te kopen. Lekker knapperig! zeiden ze dan.
Ik kreeg overigens ook nooit wat mee naar huis. Toen ik jarig was, klaagde de bakker dat hij zo veel slagroomtaarten over had. Moest hij allemaal weggooien, zo zonde! vond hij. Maar iets aanbieden, al was het maar korting, was er niet bij. Ik heb de taarten niet gekocht trouwens.
Ook heb ik wel in een restaurant gewerkt waar veel feesten en partijen werden gehouden. Daar werden ook altijd de overgebleven nootjes verzameld voor de volgende partij. Het begon met schaaltjes gemengde noten, en op het laatst waren altijd alleen maar de pinda's over.
Glazen werden schoongemaakt met theedoeken waarmee soms ook tussendoor even het zweet van het gezicht werd geveegd. Jak!
Je kunt maar beter niet alles weten....
Ik kreeg overigens ook nooit wat mee naar huis. Toen ik jarig was, klaagde de bakker dat hij zo veel slagroomtaarten over had. Moest hij allemaal weggooien, zo zonde! vond hij. Maar iets aanbieden, al was het maar korting, was er niet bij. Ik heb de taarten niet gekocht trouwens.
Ook heb ik wel in een restaurant gewerkt waar veel feesten en partijen werden gehouden. Daar werden ook altijd de overgebleven nootjes verzameld voor de volgende partij. Het begon met schaaltjes gemengde noten, en op het laatst waren altijd alleen maar de pinda's over.
Glazen werden schoongemaakt met theedoeken waarmee soms ook tussendoor even het zweet van het gezicht werd geveegd. Jak!
Je kunt maar beter niet alles weten....
dinsdag 22 juni 2010 om 21:16
Nog even als laatste. Ik ben ook wel een beetje bananenmoe hoor. 'Thuis' gebruikt iedereen banaan. Je kookt ze, je bakt ze, je frituurt ze, je maakt er drankjes mee en toetjes, je vriest ze in, je maakt er alcoholdingen mee, ze gaan door de salade, door sausjes,er wordt snoep van gemaakt. Chips van aardappelen hebben we niet. We hebben bananenchips... (of breadfruit chips. Echt overal gaat banaan doorheen
dinsdag 22 juni 2010 om 21:23
Ik moet altijd zoeken naar de rijpste bruinste banaan op het werk. Ik vind die harde dingen ook niks, eigenlijk sinds ik in sri lanka ben geweest en daar bananen heb gegeten. Echt zoooo veeel lekkerder.
Ik heb ook op slagerij afdeling gewerkt en daar werd 'verse' worst gemaakt van de oude verkleurde stukken vlees. Nooit kopen verse worst! Bah. Is alles behalve vers.
Ik heb ook op slagerij afdeling gewerkt en daar werd 'verse' worst gemaakt van de oude verkleurde stukken vlees. Nooit kopen verse worst! Bah. Is alles behalve vers.
dinsdag 22 juni 2010 om 22:03
O haha strandtenten, ja! Man heeft ooit welgeteld 1 dag gewerkt in een strandtent in scheveningen. Glazen van de hele avond afwassen in hetzelfde sopje. Dat op een gegeven moment bruin was. Moet er niet eens een nieuw sopje in, vroeg hij. Nee, hoor, da's niet nodig, kreeg hij toen als antwoord. Is al wat jaren geleden maar was niet zo blij toen we laatst een vrijgezellenfeest hadden bij diezelfde tent (nog steeds zelfde eigenaar). Yuck!
dinsdag 22 juni 2010 om 22:20
Dat kan ik mij ook niet zo goed voorstellen hoor, dat avifauna verhaal. Alleen al omdat kroketten en frikadellen maken een ambacht is en dat ik dat de horeca op Avifauna niet zo snel zie doen. Het is veel makkelijker/ goedkoper/ veiliger voor je imago als je ze gewoon bij de horecagroothandel koopt.
dinsdag 22 juni 2010 om 22:21
quote:Happy_ever_after schreef op 22 juni 2010 @ 22:20:
Dat kan ik mij ook niet zo goed voorstellen hoor, dat avifauna verhaal. Alleen al omdat kroketten en frikadellen maken een ambacht is en dat ik dat de horeca op Avifauna niet zo snel zie doen. Het is veel makkelijker/ goedkoper/ veiliger voor je imago als je ze gewoon bij de horecagroothandel koopt.Tuulk.... dikke onzin.
Dat kan ik mij ook niet zo goed voorstellen hoor, dat avifauna verhaal. Alleen al omdat kroketten en frikadellen maken een ambacht is en dat ik dat de horeca op Avifauna niet zo snel zie doen. Het is veel makkelijker/ goedkoper/ veiliger voor je imago als je ze gewoon bij de horecagroothandel koopt.Tuulk.... dikke onzin.
dinsdag 22 juni 2010 om 23:57
quote:AnneDaisyMay schreef op 22 juni 2010 @ 21:19:
dubbel
Dubbelgebakkenpost
Fijne verhalen allemaal. Heb er niks aan toe te voegen, vroeger alleen gewerkt in een kaartenwinkel en een slijterij, daar viel niet veel te rommelen. Maar goed dat we niet alles weten, maar aan de andere kant, we bouwen zo wel lekker weerstand op, toch
dubbel
Dubbelgebakkenpost
Fijne verhalen allemaal. Heb er niks aan toe te voegen, vroeger alleen gewerkt in een kaartenwinkel en een slijterij, daar viel niet veel te rommelen. Maar goed dat we niet alles weten, maar aan de andere kant, we bouwen zo wel lekker weerstand op, toch
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
woensdag 23 juni 2010 om 03:20
quote:biebelie schreef op 22 juni 2010 @ 22:02:
het is me al eerder opgevallen maar je taalgebruik vind ik echt walgelijk.
je kunt me biebelie noemen...uitschelden niet nodig.
Nogmaals, whore hoort hier bij het meubilair, wordt al een jaartje of 10 gebruikt en betekent gewoon hoor.
Maar Biebele voor jou maak ik een uitzondering hoor...
het is me al eerder opgevallen maar je taalgebruik vind ik echt walgelijk.
je kunt me biebelie noemen...uitschelden niet nodig.
Nogmaals, whore hoort hier bij het meubilair, wordt al een jaartje of 10 gebruikt en betekent gewoon hoor.
Maar Biebele voor jou maak ik een uitzondering hoor...
Je weet toch!
woensdag 23 juni 2010 om 13:15
quote:Vinyl schreef op 22 juni 2010 @ 20:59:
Ik moest bij de vleeswaren van de HEMA de plakjes ham en worst omgekeerd op het kartonnetje leggen na een paar uur, dan lag het verkleurde onderop en zag je er niks van.
Evenals de mooie plakken ham bovenop en de restjes onderop.
Wel lullig voor de mensen die het kochten hoor, maar ja.. ik was 18... wat durf je er dan van te zeggen he?
Oja, dat weet ik ook nog!
En als je een nieuwe achterham aan moest snijden,de eerste (kleine) plakjes verdelen over een paar porties verdelen en daar een paar grote bovenop.
En het échte afsnijdsel ging in een zakje en werd aan de achterdeur gelegd. Dat was voor de honden van de achterburen.
Ik moest bij de vleeswaren van de HEMA de plakjes ham en worst omgekeerd op het kartonnetje leggen na een paar uur, dan lag het verkleurde onderop en zag je er niks van.
Evenals de mooie plakken ham bovenop en de restjes onderop.
Wel lullig voor de mensen die het kochten hoor, maar ja.. ik was 18... wat durf je er dan van te zeggen he?
Oja, dat weet ik ook nog!
En als je een nieuwe achterham aan moest snijden,de eerste (kleine) plakjes verdelen over een paar porties verdelen en daar een paar grote bovenop.
En het échte afsnijdsel ging in een zakje en werd aan de achterdeur gelegd. Dat was voor de honden van de achterburen.