Het geheim van de smid
dinsdag 22 juni 2010 om 20:20
In een ander topic las ik dat verkoopsters in kledingwinkels vaak kleding uit de winkel dragen en die later weer terug hangen.
Een collega die vroeger in een bakkerswinkel werkte vertelde mij dat ze altijd eerst het gebak van de vorige dag verkochte en daarna pas het vers gebakken gebak.
Ik vroeg me af of er nog dit soort leuke onthullingen en geheimen van het vak zijn.
Een collega die vroeger in een bakkerswinkel werkte vertelde mij dat ze altijd eerst het gebak van de vorige dag verkochte en daarna pas het vers gebakken gebak.
Ik vroeg me af of er nog dit soort leuke onthullingen en geheimen van het vak zijn.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
dinsdag 22 juni 2010 om 20:30
hahaha... lindy.. mooi verhaal.
In Dordrecht zat vroeger een friettent waar altijd verteld werd dat de eigenaar zijn aardappels schilde in kleermakers zit met de aardappels op zijn voeten. Reden voor dit verhaal was dat iemand ooit eens een teennagel tussen de frietjes had gevonden ofzoiets.....
In Dordrecht zat vroeger een friettent waar altijd verteld werd dat de eigenaar zijn aardappels schilde in kleermakers zit met de aardappels op zijn voeten. Reden voor dit verhaal was dat iemand ooit eens een teennagel tussen de frietjes had gevonden ofzoiets.....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 22 juni 2010 om 20:30
Mijn zoon heeft een bijbaantje bij de bakker. Het gebak dat over is van die dag krijgen ze (helaas) altijd mee naar huis. Met als gevolg dat er hier sindsdien heel wat moorkoppen, bananensoesen en slagromschnitten doorheen gaan per week en ik dus noodgedwongen weer meer moet gaan lopen omdat ik nu eenmaal geen nee kan zeggen tegen al dat lekkers. Kortom, de bakker hier bakt elke dag vers
dinsdag 22 juni 2010 om 20:33
dinsdag 22 juni 2010 om 20:34
Kleding dragen en weer terughangen werd en wordt volgens mij inderdaad vaak gedaan...goede reclame, minder fris maargoed, kleding wordt ook "gewoon" gepast en weer teruggehangen.
Heb zelf jaren bij een bakker gewerkt. Gebak als tompoucen etc...met bladerdeeg ging altijd weg als het over was (of mee naar huis) het cake-slagroomgebak (bv. de slagroompunten)werd afgeschraapt, in de koeling gezet en de volgende dag weer vers opgespoten, nieuw stukje fruit erop etc...
Heb zelf jaren bij een bakker gewerkt. Gebak als tompoucen etc...met bladerdeeg ging altijd weg als het over was (of mee naar huis) het cake-slagroomgebak (bv. de slagroompunten)werd afgeschraapt, in de koeling gezet en de volgende dag weer vers opgespoten, nieuw stukje fruit erop etc...
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
dinsdag 22 juni 2010 om 20:35
Ah.. men 'zeurt' hier gewoon te veel
. Toen ik jong was en op St.Lucia woonde kluste ik bij op de markt op zaterdagochtend vroeg. Veel vis (net uit zee) en fruit (net van den boom). Er was elke ochtend markt, maar op zaterdag... was het speciaal. Dan was er namelijk koe. Koeien groeien van nature niet op St.Lucia
, zo ver kunnen ze niet zwemmen namelijk en het klimaat is ook niet echt te doen voor ze. Die koe lag daar dan de hele dag. Weliswaar net in de schaduw, maar zeker niet gekoeld. En mensen die een stuk koe wilde die kochten een stuk koe. Werd ter plekke afgesneden.
Als je bedenkt dat 't het hele jaar door gemiddeld 32 graden is met een luchtvochtigheid van meer dan 90%... kun je je voorstellen hoe die ongekoelde koe aan het eind van de ochtend aan 'versheid' heeft ingeleverd. En toch ging ie op... helemaal.
En St. Lucia, is alles behalve een derdewereld land.
Overigens, dit is niet iets van vroeger hoor. Ik ga nog elk jaar terug en de markt is er nog steeds. Evenals de koe...
Als je bedenkt dat 't het hele jaar door gemiddeld 32 graden is met een luchtvochtigheid van meer dan 90%... kun je je voorstellen hoe die ongekoelde koe aan het eind van de ochtend aan 'versheid' heeft ingeleverd. En toch ging ie op... helemaal.
En St. Lucia, is alles behalve een derdewereld land.
Overigens, dit is niet iets van vroeger hoor. Ik ga nog elk jaar terug en de markt is er nog steeds. Evenals de koe...
dinsdag 22 juni 2010 om 20:38
Bij de bakker waar ik ooit werkte kreeg je niks mee naar huis.Alles moest worden weggegooid.Aan het einde van de dag moesten we een lijst invullen met wat er allemaal over was en dat dus in de vuilnisbak gooien.Na sluitingstijd kwam de eigenaar soms zelfs langs om het overgebleven gebak te tellen(in de vuilnisbak)en te vergelijken met de lijst!
Er is weleens iemand ontslagen omdat die 2 puddingbroodjes in haar tas had gestopt.
Er is weleens iemand ontslagen omdat die 2 puddingbroodjes in haar tas had gestopt.
dinsdag 22 juni 2010 om 20:47
quote:coeberghmetijs schreef op 22 juni 2010 @ 20:38:
Bij de bakker waar ik ooit werkte kreeg je niks mee naar huis.Alles moest worden weggegooid.Aan het einde van de dag moesten we een lijst invullen met wat er allemaal over was en dat dus in de vuilnisbak gooien.Na sluitingstijd kwam de eigenaar soms zelfs langs om het overgebleven gebak te tellen(in de vuilnisbak)en te vergelijken met de lijst!
Was het een groter bedrijf ?(keten net als bv bakker Klootwijk, Bart o.i.d.) Daar mag het idd niet nee, vroeger al niet. De bakker waar ik werkte had 3 fillialen en je mocht tussendoor best iets lekkers pakken voor jezelf (zolang je de winst maar niet opvrat), gebak ging op zaterdag mee wat over was etc..
Zodra je brood, chocolaatjes etc...wilde hebben moest je (met personeelskorting van 40 %) wel betalen natuurlijk.
Met pasen kregen wij een mooi opgemaakt ei en ook hebben wij een keer een bruidstaart "verdeeld". De trouwerij ging niet door en de taart was al wel betaald. 7 etages met chipolatavulling en marsepeinen rozen hmmmmmm...heb er met mijn ouders lekker van gesnoept.
Denk dat ik mede door dit bijbaantje zo'n vreselijke zoetekauw ben geworden.
Was het een groter bedrijf ?(keten net als bv bakker Klootwijk, Bart o.i.d.) Daar mag het idd niet nee, vroeger al niet. De bakker waar ik werkte had 3 fillialen en je mocht tussendoor best iets lekkers pakken voor jezelf (zolang je de winst maar niet opvrat), gebak ging op zaterdag mee wat over was etc..
Zodra je brood, chocolaatjes etc...wilde hebben moest je (met personeelskorting van 40 %) wel betalen natuurlijk.
Met pasen kregen wij een mooi opgemaakt ei en ook hebben wij een keer een bruidstaart "verdeeld". De trouwerij ging niet door en de taart was al wel betaald. 7 etages met chipolatavulling en marsepeinen rozen hmmmmmm...heb er met mijn ouders lekker van gesnoept.
Denk dat ik mede door dit bijbaantje zo'n vreselijke zoetekauw ben geworden.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
dinsdag 22 juni 2010 om 20:49
Ik heb bij een bakker gewerkt en daar werd al het oude gebak 'gespaard' en dan maakten we daar eens in de zoveel tijd schnitten van.
Die krengen hadden ook een speciale naam. Ik ga even denken hoe die naam was.
Bakker is al jaren failliet.....................................
Bij een andere bakker werd het meestal verdeeld onder het personeel, die bakker bestaat nog............................
Die krengen hadden ook een speciale naam. Ik ga even denken hoe die naam was.
Bakker is al jaren failliet.....................................
Bij een andere bakker werd het meestal verdeeld onder het personeel, die bakker bestaat nog............................
Erik is de Mol en HPL de Lul.