Hoe schoon ben jij?

26-09-2018 23:16 238 berichten
Zomaar uit nieuwsgierigheid; hoe schoon ben jij?

Afgelopen weekend hadden wij een logeetje, hier is de gewoonte om iedere dag in bad gaan of even douchen. Het logeetje keek verschrikt op, het was immers geen zondag. Hij gaat 2x per week in bad en haren wassen doen ze maar 1x per week. Ok, prima dan niet natuurlijk. Maar om eerlijk te zijn rook hij niet al te fris. Niet mijn zaken natuurlijk.

Ik heb geen overgevoelige neus trouwens maar ik heb wel een hekel aan vieze lichaamsgeurtjes, dat vind ik niet nodig. Op tijd wassen, deo op en schone kleding aan iedere dag, veel moeilijker is het niet lijkt me. Als is het maar uit respect voor je medemens.

Ook hou ik van een fris en schoon huis. Ramen open en frisse lucht naar binnen, heerlijk! Ook in de winter slapen we met de ramen op een kier. Schoonmaken is absoluut niet mijn hobby maar ik zorg wel dat het hier altijd schoon is. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Dat ze vroeger bijna nooit in bad gingen (meer dan 100 jaar geleden dan) was zeker geen goed idee. Door onhygiënische omstandigheden hadden infectieziekten ook veel meer kans.
Ik denk ook niet dat mensen 100 jaar gelden vaak hun kleding waste. Zeker de minder bedeelde mensen niet.

Maar ik denk (weet eigenlijk zeker) dat we nogal zijn doorgeslagen naar de andere kant. We zijn ons eigen lijf vies gaan vinden en dat van een ander helemaal. In Amerika loopt dit helemaal uit de hand. En hier zie ik ook bij de supermarkt een bus hand-sanitizer staan om na de boodschappen je handen schoon te maken (of je karretje).
Dat spul kan ik niet eens gebruiken want dan liggen meteen mijn handen open. Het is ook echt bewezen slecht voor je handen, en werkt zelfs averechts omdat je door het doden van al die bacteriën ook de goede doodt die je huid nodig heeft.
In Amerika vindt men je dan al een viespeuk.

Maar wat ik zorgelijk vind is dat het zo wordt opgedrongen. Veel mensen doen nogal veroordelend dat als je niet dagelijks doucht dat je dus vies bent en "gatver".
Ik vind juist die cosmetisch luchtjes erg vies, maar kan dat niet hardop zeggen.

De cosmetica industrie vaart er wel bij. Maar het milieu helaas niet. Al dat warme water, al dat zeep en (plastic!) verpakkingen.
Dat vind ik pas gatver.
Lilli-Putter schreef:
04-10-2018 14:02
het ligt dus overal aan behalve aan het feit dat ze niet dagelijks douchen?

Ik denk dat je iemand eerder ruikt (qua walm achterlaten) als iemand stinkende kleding draagt ja. Of rookt.

Niet douchen, tja, je ruikt dan misschien niet fris in je oksels (als je ook niet deo't) of kruis, maar daar zit je niet bovenop met je neus.
Tiana_76 schreef:
04-10-2018 13:51
Ah, dan ben jij zo iemand die ik mijd in het OV wegens stank. Drie luchtjes door elkaar, vaak ook teveel gebruikt. Alleen sigarettenlucht vind ik smeriger dan dat. :sick:
Helemaal goed hoor :) Liever dat je me daarom mijdt dan om (oud) zweet. Dan zou ik me pas schamen.

Ik heb ook helemaal niets met natuurlijke geuren. Hoe meer cosmetisch, hoe liever het me is.
RégineFilange schreef:
04-10-2018 14:11
Niet douchen, tja, je ruikt dan misschien niet fris in je oksels (als je ook niet deo't) of kruis, maar daar zit je niet bovenop met je neus.
Dat wil niet zeggen dat je het niet kan ruiken, helaas.
Gelukspopje schreef:
04-10-2018 14:03
Maar ik denk (weet eigenlijk zeker) dat we nogal zijn doorgeslagen naar de andere kant. We zijn ons eigen lijf vies gaan vinden en dat van een ander helemaal. In Amerika loopt dit helemaal uit de hand. En hier zie ik ook bij de supermarkt een bus hand-sanitizer staan om na de boodschappen je handen schoon te maken (of je karretje).
Maar dat is het toch eigenlijk ook? Stinken, plakken, zweten, uitwerpselen, menstrueren... de natuur is eigenlijk gewoon heel vies en om dat maar gewoon op zijn beloop te laten nog veel meer vind ik.

En handen wassen na het boodschappen doe ik ook. Thuis weliswaar, maar toch.
RégineFilange schreef:
04-10-2018 14:11
Ik denk dat je iemand eerder ruikt (qua walm achterlaten) als iemand stinkende kleding draagt ja. Of rookt.

Dat denk jij. Ik ruik genoeg mensen hun oksels en kruis. Die geur gaat ook in hun kleding zitten na een paar uren, zeker als het een beetje benauwd is en er zweet bij komt.
Lilli-Putter schreef:
04-10-2018 14:28
Dat denk jij. Ik ruik genoeg mensen hun oksels en kruis. Die geur gaat ook in hun kleding zitten na een paar uren, zeker als het een beetje benauwd is en er zweet bij komt.
En als je dat maar vaak genoeg presteert dan krijg je die ingetrokken geur er ook niet meer uit gewassen. Kun je het weggooien en nieuwe kleding kopen (tenzij je van uitgebeten stankplekken onder je oksels houdt).

Maar hee, ze verbruiken minder water en zeep dus o zo goed voor het milieu!!
anoniem_374802 wijzigde dit bericht op 04-10-2018 14:37
1.01% gewijzigd
Ik verbaas me erover, ruiken jullie serieus andermans kruis?! Als je er op anderhalve meter vanaf zit, of een meter? Ik heb serieus nog nooit iemands kruis geroken (op een patiënt na, maar die zit er uiteraard ook niet voor z'n zweetvoeten... pun intended).

Soms na het toiletbezoek van iemand vlak voor je ruik je wel eens hun urinegeur, dat gebeurt weleens. Vind ik niet smakelijk, maar ja, het is een toilét notabene.

Ik werk in de zorg en dan heb ik zelfs hyperosmie, dus ik weet echt wel hoe het is om een overontwikkeld reukorgaan te hebben.
JonathanStrange schreef:
04-10-2018 14:35
Ik verbaas me erover, ruiken jullie serieus andermans kruis?! Als je er op anderhalve meter vanaf zit, of een meter?
Die walm stijgt gewoon echt op, helaas.
@johnathon,

Kruisstank komt niet heel vaak voor maar ik heb het weleens geroken ja.
Hoe doucht iemand zich in drie minuten? Alleen haar wassen en uitspoelen kost me al meer dan dat, en ik heb kort haar. En dan nog je afdrogen en alles. Als ik snel ben kost het hele gebeuren me minimaal een half uur.
ekeim schreef:
04-10-2018 16:45
Hoe doucht iemand zich in drie minuten? Alleen haar wassen en uitspoelen kost me al meer dan dat, en ik heb kort haar. En dan nog je afdrogen en alles. Als ik snel ben kost het hele gebeuren me minimaal een half uur.
Ik kan mezelf wassen, haar wassen en afspoelen in drie minuten. En dat weet ik zeker want ik heb een douchetimer.
Gebruik wel 2 in 1 shampoo.
ik heb genoeg kruizen geroken helaas, en dan zat ik er echt niet met mijn neus boven op. Zelfde bij oude mensen die van die incontinentie luiers dragen. je ruikt het gewoon, zelfs wanneer ze na een paar uur een nieuwe aantrekken.

Ik werk in een luxe bestemmingspa. En man man man, wat kunnen mensen vies zijn die daar komen. Gaan gerust de sauna in en trekken daarna gewoon een badjas aan om vervolgens hun kleiding weer aan te trekken om lekker door het dorp te lopen in de hete zon de hele dag. Die kleding dragen ze gerust de volgende ochtend voor vertrek weer. Ik heb genoeg achtergelaten ondergoed gezien, om te weten, dat een geslachtsdeel/kont iedere dag gewassen dient te worden, tenzij je een broeikas vol smerigheid tussen je benen wil. Misschien dat een ander je niet ruikt, maar wie wil dat tussen zijn/haar benen hebben? Blijkbaar genoeg mensen.

En 100 jaar geleden liepen mensen inderdaad enorm vies rond ja. Mensen gingen vaak dood vanwege infecties. We leven niet alleen langer omdat we medisch grote sprongen hebben gemaakt. De grootste was hygiene. Je raakt van alles aan gedurdende dag. In de tram/trein/stad/winkels/werk/flatgebouw/stations, samen met nog 1000en andere mensen, en niet alleen met je handen.

Vikingen stonden bekend in Europa om hun hygiene omdat ze 1 keer per week een bad namen, en dat in die tijd extreem schoon was. Er zijn vele verhalen geschreven door arabische culturen, over hoe erg vikingenwel niet stonken. In die cultuur was iedere dag wassen namelijk wel een normaal iets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven