Hoe terugschakelen in auto?
vrijdag 18 mei 2018 om 16:44
Even benieuwd.. Ik heb geleerd om bijvoorbeeld van 5 naar 2 terug te schakelen, maar ik zie bij andere mensen dat ze van 5 naar 4 naar 3 etc. terugschakelen. Hoe doen jullie dat? De rij instructeur die ik had, had al jarenlang ervaring (hij was een jaar of 60) maar ik heb dat toen zo geleerd, en ik heb mijn rijbewijs nu 2 jaar.
vrijdag 18 mei 2018 om 17:32
Nee mijns inziens ook niet.
Ik heb gelest in een hele dikke auto met een 6e versnelling. Altijd normaal leren rijden. Vlak voor het examen geleerd dat ik heel vroeg moest schakelen omdat je daar op kon zakken. En die examinatoren vaak de standaard 20-40-60-80 aanhielden.
Zit je daar met je Audi met 57 op te schakelen in zijn 4 met een te laag toerental...
Maar ik heb wel in 1x mijn examen gehaald
vrijdag 18 mei 2018 om 20:43
Omdat een automaat saai rijden is? Mijn man zweert bij zijn semi-automaat, assistdingen, cruisecontrol en alle bliepjes en piepjes.
Doe mij maar een blik waarin ik moet ‘werken’. Met al die opties doe ik niets. Ik schakel op geluid, niet op toerenteller. Ik zou niet eens weten hoe ik de cruisecontrol in mijn blik aan moet zetten. Radiootje en airco zijn de enige dingen die ik echt in mijn blik wil.
zaterdag 19 mei 2018 om 11:31
Hangt van de auto af. In een klein karretje zou ik ook eerder de 2 pakken. Trouwens, heerlijk autootje is dat, de Swift!redbulletje schreef: ↑19-05-2018 11:26Valt mij hier op dat veel mensen 'n bocht in z'n 3 rijden. Kun je daarna wel snel optrekken? Ik vind dat dan veel te traag gaan bij mijn swiftje.
zaterdag 19 mei 2018 om 11:38
Bedoel je terugschakelen van 5 naar 4 naar 3 naar 2 met elke keer de koppeling op laten komen?! Dat duurt toch veel te lang?
Je kunt, op de motor remmend, bijna tot 30 km/uur gaan in z'n 5 (dan heb je nog 1500 toeren over), schakel je voor de bocht terug naar 2, koppeling op laten komen, bocht nemen, en dan gas geven en weer opschakelen.
Bij een flauwe bocht natuurlijk de 3 of zelfs de 4 kiezen.
Je kunt, op de motor remmend, bijna tot 30 km/uur gaan in z'n 5 (dan heb je nog 1500 toeren over), schakel je voor de bocht terug naar 2, koppeling op laten komen, bocht nemen, en dan gas geven en weer opschakelen.
zaterdag 19 mei 2018 om 12:23
Ja, dit dus.daddy_gijs schreef: ↑19-05-2018 11:38Bedoel je terugschakelen van 5 naar 4 naar 3 naar 2 met elke keer de koppeling op laten komen?! Dat duurt toch veel te lang?